Haiseeko koiratalouksissa?
Kävin pitkästä aikaa kylässä paikassa, jossa 3 koiraa. Aivan järkyttävä koiran haju koko talossa :( Haiseeko kaikilla koiraperheillä. Haaveilen koirasta, on joskus kauan sitten ollutkin. Haisiko meilläkin, enkä vain huomannut?
Kommentit (89)
Kyllä mä sanoisin että kissa ja lapsitalouksissa haisee pahemmalta...
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 01:38"]
Kyllä sen poikkeuksetta nenällä erottaa jo sisään astuessa, onko talossa koira.
[/quote]
Vaan kun ei erota.
Kyllä sen vaan haistaa, sekä talossa että autossa, jos koira on. Omistaja itse on jäävi sanomaan ettei haise. Hajuihin nimittäin tottuu ja turtuu niin, ettei sitä hajua enää itse huomaa, kun samassa huushollissa asuu. Mutta ulkopuolinen kyllä lähes poikkeuksitta huomaa ja toki voimakkuudessa on eroa, riippuen rodusta, koirien määrästä, pesusta jne.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 09:18"]
Kyllä sen vaan haistaa, sekä talossa että autossa, jos koira on. Omistaja itse on jäävi sanomaan ettei haise. Hajuihin nimittäin tottuu ja turtuu niin, ettei sitä hajua enää itse huomaa, kun samassa huushollissa asuu. Mutta ulkopuolinen kyllä lähes poikkeuksitta huomaa ja toki voimakkuudessa on eroa, riippuen rodusta, koirien määrästä, pesusta jne.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa.
Esimerkkinä taloudessa, jossa yksi pitkäkarvainen chihuahua, ei haissut. Sitten taas taloudessa, jossa neljä koiraa (kaksi keskikokoista + kaksi isoa) haisee, vaikka sisustus on askeettinen ja koti siisti.
Eli mitä isompia ja useampia koiria sitä todennäköisemmin haisee, olen huomannut...
Vaikea sanoa. Toki erotan hajun silloin, kun koira on märkä. Töiden jälkeen kun tulen kotiin niin jos ilmastointi on jostain syystä ollut kiinni, haistan kyllä vaimeahkon koiran hajun (samanlainen kuin esim. ihmisten makuuhuoneissa aamuisin, hiukan tunkkainen), mutta en huomaa hajua, kun ilmastointi on ollut normaalisti päällä. Kyllä kai meillä jokin ominaishaju täällä on, kuten kaikilla. Liittyykö se sitten koiriin, ihmisiin, huonekaluihin tms. en osaa sanoa.
Täytyykin kysyä koirattomalta vieraalta seuraavan kerran kun tulee että haiseeko. Voisin vaikka vannoa ettei haise. Mutta miksi sitten haistan tämän koiran hajun muiden kotona, jos olen itse siihen kerran niin tottunut etten sitä itse haista?
Kyllä ainakin asunnoissa haisee. Omakotitaloissa hajua ei mielestäni huomaa niin pahasti, koska koirat ovat usein paljon ulkona ja ulko-ovia avataan useammin.
Meillä kaksi koiraa. Ei täällä mitenkään erityiselle haise, paitsi jos on juuri tullut koiran kanssa vesisateesta sisälle. Jos sen jälkeen sattuisit tulemaan kylään, niin silloin se märän koiran haju on ihan kamala. Myös auto haisee aivan kamalalle jos sinne märän koiran laittaa.
Meillä labbis ja haisee tosi pahalle, eli teoria isokokoisista ja lyhytkarvaisista saa täältä tukea. Karvoja peittävä rasva se taitaa haista.
Meillä on whippet, josta ei lähde sellaista märän koiran hajua tai muutakaan koskaan. Myös molempien vanhemmilla on koirat, eikä sielläkään haise. Miehen kaverilla on saksanpaimen, enkä kestä olla hänen kotonaan käymässä kauaa, kun asunnossa lemuaa. Riippuu siis koiran turkista ja sen hoidosta pitkälti.
Koira ei kuulu ihmisasumukseen sisälle, sillä haiseehan ne. Koira kuten muutkin eläimet kuuluvat luontoon, korkeintaan koppiin.
Suurinosa ihmisistä vain ei haista eroa edes voikukan tai horsman, tai sinkin ja kuparin välillä.
Jotta tällä palstalla saadaan sitä ihmetellä :)
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 07:22"][quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 17:53"]Onko roduissa eroja hajun suhteen?
En kyllä ota koiraa enää ikinä, jos meillä alkaa tuolta haisemaan :S
Ap
[/quote]
Jos et koiran hajua kestä, niin ihan turha ottaa koiraa. Joudut siivoamaan sen oksennunsia, keräilemään päivittäin paskoja ja ripuleita lenkillä ym. yhtä ihanaa.
[/quote]
En tarkoittanut sitä, ennenkö paskaa ja oksennusta kestäisi. Hajuunkin itse tottuu. Mutta se, että vieraat odottaa vaan hetkeä, että pääsee pois meiltä... Niin kamalaa hajua en meille ehkä halua...
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 09:48"][quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 07:22"][quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 17:53"]Onko roduissa eroja hajun suhteen?
En kyllä ota koiraa enää ikinä, jos meillä alkaa tuolta haisemaan :S
Ap
[/quote]
Jos et koiran hajua kestä, niin ihan turha ottaa koiraa. Joudut siivoamaan sen oksennunsia, keräilemään päivittäin paskoja ja ripuleita lenkillä ym. yhtä ihanaa.
[/quote]
En tarkoittanut sitä, ennenkö paskaa ja oksennusta kestäisi. Hajuunkin itse tottuu. Mutta se, että vieraat odottaa vaan hetkeä, että pääsee pois meiltä... Niin kamalaa hajua en meille ehkä halua...
[/quote]
Kun etsit sopivaa rotua, niin useimmista mainitaan hajuista, ota se yhdeksi kriteeriksi koiraa valitessa. Koirakammoksujat jättää vierailut joka tapauksessa, oli hajua tai ei.
Meillä ei haise. Vaikka olisin juuri ollut viikon poissa ja tulen takaisin, niin ei erotu mitään koiran hajua. Tosin meidän koira pestään eläinlääkärin määräyksestä kerran viikossa syväpuhdistavalla shampoolla.. Se voi vaikuttaa asiaan aika paljon. Koira on siis ilmeisesti allerginen maantiepölylle ja pesujen alettua ei ole enää ihottumaa tullut. Koira myös takitetaan aina pihalle, jottei allergisoivia aineita pääsisi iholle. Takin takia koira ei pääse kastumaan muuten kuin pesun yhteydessä (ei märän koiran hajua).
Mutta jos ette ole käynnyt poissa kotoa pidemmän aikaa, ette voi tietää haiseeko kotona vai ei. Ei minunkaan mielestä navetassa haissut enää miltään, kun siellä säännöllisesti kävin. Kaikkeen tottuu, jopa hajuihin.
Meillä on Beagle ja kun se oli pahimmat pakkaset sisällä,muuten on harvakseltaan sisällä (viihtyy ulkona tarhassa kopissaan,sillä sisällä usein niin kuuma.) niin sitten ku kävi viemässä aina ulos pissalle ym. ni ku tuli sisälle koiran kanssa ni kyllä se koiran ominais tuoksu oli sisällä. Nyt leudoimmilla keleillä koira ollu tarhassa niin ei tuoksu koira. Märkäkoira haisee aivan järkyttävälle :D
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 09:54"]
Meillä ei haise. Vaikka olisin juuri ollut viikon poissa ja tulen takaisin, niin ei erotu mitään koiran hajua. Tosin meidän koira pestään eläinlääkärin määräyksestä kerran viikossa syväpuhdistavalla shampoolla.. Se voi vaikuttaa asiaan aika paljon. Koira on siis ilmeisesti allerginen maantiepölylle ja pesujen alettua ei ole enää ihottumaa tullut. Koira myös takitetaan aina pihalle, jottei allergisoivia aineita pääsisi iholle. Takin takia koira ei pääse kastumaan muuten kuin pesun yhteydessä (ei märän koiran hajua).
Mutta jos ette ole käynnyt poissa kotoa pidemmän aikaa, ette voi tietää haiseeko kotona vai ei. Ei minunkaan mielestä navetassa haissut enää miltään, kun siellä säännöllisesti kävin. Kaikkeen tottuu, jopa hajuihin.
[/quote]
Tosiaan meillä on lypsykarjaa,tosiaan ku siellä käy,ei haju ole mikään kamala juttu,ei sitä ees huomaa!
Ootappa ku oot viikon vaikka lomalla,tuut kotia ni "aaah,maaseutu ja se RAHANHAJU" <3<3
HAISEE