Haiseeko koiratalouksissa?
Kävin pitkästä aikaa kylässä paikassa, jossa 3 koiraa. Aivan järkyttävä koiran haju koko talossa :( Haiseeko kaikilla koiraperheillä. Haaveilen koirasta, on joskus kauan sitten ollutkin. Haisiko meilläkin, enkä vain huomannut?
Kommentit (89)
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 07:29"]
Kyllä mä sanoisin että kissa ja lapsitalouksissa haisee pahemmalta...
[/quote]
Kissat huolehtivat puhtaudestaan todella tarkasti. Jos kissakodissa haisee, on se aina ihmisen vika ja kertoo siitä, että kissojen vessan ja hiekan puhtaudesta ei huolehdita. Siitä kärsivät ne kissatkin, koska ovat luonnostaan itse hyvin siistejä.
Minulla on ja ollut useampia kissoja kerrallaan ja vieraamme ovat ihmetelleet, miksi meillä ei haise. Kissat itsessään tuoksuvat todella hyvälle, eräskin tuoksuu kuin hajuvedeltä.
Eivätkä lapset haise sen enempää kuin me aikuisetkaan, mikäli henkilökohtaisesta hygeniasta huolehditaan, samoin kuin kodin puhtaudesta. Sekin on aikuisten vastuulla.
Eikä koiratalouskaan haise, jos huolehditaan sekä koiran, että talouden puhtaudesta.
Asukkaat ovat itse vastuussa siitä, miltä heillä haisee, vai tuoksuuko koti puhtaalta.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 09:37"]Koira ei kuulu ihmisasumukseen sisälle, sillä haiseehan ne. Koira kuten muutkin eläimet kuuluvat luontoon, korkeintaan koppiin.
Suurinosa ihmisistä vain ei haista eroa edes voikukan tai horsman, tai sinkin ja kuparin välillä.
[/quote] Komppaan tätä. Mielestäni on epäeettistä pitää koiraa jossain kerrostaloasunnossa. Huvittaa tuttavat, jotka ovat olevinaan niin eläinrakkaita luonnon ystäviä, ja sitten niillä on joku sairaaksi jalostettu puudeli jossain 50 neliön kaksiossa, jolle syötetään jotain helkutin vehnä- ja riisipaskanappuloita.
En mä ole ainekaan haistanut mitään kun olen koiratalouksissa käynyt? Itsellä ei siis ole lemmikkejä.
Monilla ystävilläni on koiria ja pakko myöntää, että asunnossa haiskahtaa koirat. En nyt sanoisi, että se on pahan hajuinen tuoksu, mutta kyllä sen haistaa jokatapauksessa. Te jotka väitätte, ettei asunnossa haise koirat, kyllä sen haistaa, vaikka kuinka siivoaisi/tuulettaisi/pesisi.
Meillä ei ole koiraa koska mies on allerginen, mutta lähes kaikilla tutuillani on.
Kaverilla kääpiöpinseri, haisee ihan älyttömästi. Yrittävät peittää hajua huuhteluaineella.
Siskollani pomeranian, haisee (tosin vähiten näistä)
Vanhemmilla amstaffi, haisee.
Toisella kaverilla ranskanbuldoggi, haisee.
Kolmannella kaverilla rotikka, haisee
Neljännellä kaverilla myöskin rotikka, haisee
viidennellä kaverilla saksanpaimenkoira, haisee (heillä haisee myös tolu)
Ja kuudennella kaverilla samojedi joka myöskin haisee
Mullakin oli aiemmin koira (kleinspitz) ja en huomannut oikeastaan hajuja. Kun koira jouduttiin lopettamaan (vanhus kun oli) niin pikkuhiljaa alkoi huomaamaan sen koiran hajun aika voimakkaana. Ei sitä ihan oikeasti huomaa jos on koira.
Musta se haju ei tosin ole mitenkään vastenmielinen ellei sitä yritä voimakkailla hajusteilla peittää.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 10:13"]Ei meillä ainakaan haise. Lyhytkarvainen kääpiökoira kyseessä. Siivotaan kämppää ja koiran tassut pestään ulkoa tullesta.
Harvoilla koirallisilla tutuillakaan haisee, mutta sitten on näitä jonka koirasta jää jopa sormiin ällö rasvan haju jos silittää..
[/quote]
Et vaan huomaa. Lyhytkarvaiset haisee pahimmalle.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 10:22"]
Monilla ystävilläni on koiria ja pakko myöntää, että asunnossa haiskahtaa koirat. En nyt sanoisi, että se on pahan hajuinen tuoksu, mutta kyllä sen haistaa jokatapauksessa. Te jotka väitätte, ettei asunnossa haise koirat, kyllä sen haistaa, vaikka kuinka siivoaisi/tuulettaisi/pesisi.
[/quote]
Ei haista.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 10:32"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 10:13"]Ei meillä ainakaan haise. Lyhytkarvainen kääpiökoira kyseessä. Siivotaan kämppää ja koiran tassut pestään ulkoa tullesta. Harvoilla koirallisilla tutuillakaan haisee, mutta sitten on näitä jonka koirasta jää jopa sormiin ällö rasvan haju jos silittää.. [/quote] Et vaan huomaa. Lyhytkarvaiset haisee pahimmalle.
[/quote]
En ole koiranomistaja, ja olen käynyt monessa koiataloudessa, jossa ei haise koiralta. Olet siis väärässä.
Koiran ikä vaikuttaa. Vanha koira alkaa pakosti haiskahtaa rodusta riippumatta. Koira jotenkin härskiintyy pikku hiljaa. Koiran suu ja iho haisee. Joillain koirilla on myös vahva tassuhiki vanhemmiten.
Pennut ja nuoret koirat eivät yleensä haise kokemukseni mukaan. Mutta ei minua ainakaan koiran haju häiritse vahvempanakaan. Niin haisevat rakastamani hevosetkin omanlaiseltaan.
Mitä muuten tarkoitatte sillä, että lapsiperheessä haisee? Minulla on normaali hajuaisti ja tällaista ilmiötä en ole huomannut. Onko tämä jotain lapsivihamielisyyttä vai mikä on kyseessä?
Hyi, muistan vieläkin kun muutimme erääseen kaksioon parikymmentä vuotta sitten. Asunnossa oli ollut koira ja vaikka kuinka pesimme, kuurasimme, imuroimme ja desinfioimme kaikki lattiat, seinät ja muut pinnat, niin haju istui sitkeästi. Sen huomasi aina kun asuntoon tuli, joskin siellä oleskellessa nenä tietenkin tottui joka kerta uudelleen. Pikku hiljaa haju hälveni, mutta vielä pois muuttaessakin parin vuoden päästä hieman hajua oli jäljellä.
Niissä talouksissa ei haise, joissa koira pidetään ulkona. Sinne se kuuluukin. Koiran pitäminen ahtaassa kerrostaloasunnossa on eläinrääkkäystä.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 10:48"]
Hyi, muistan vieläkin kun muutimme erääseen kaksioon parikymmentä vuotta sitten. Asunnossa oli ollut koira ja vaikka kuinka pesimme, kuurasimme, imuroimme ja desinfioimme kaikki lattiat, seinät ja muut pinnat, niin haju istui sitkeästi. Sen huomasi aina kun asuntoon tuli, joskin siellä oleskellessa nenä tietenkin tottui joka kerta uudelleen. Pikku hiljaa haju hälveni, mutta vielä pois muuttaessakin parin vuoden päästä hieman hajua oli jäljellä.
[/quote]
Taidatte olla paranoideja tai haisitte yksinkertaisesti itse.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 10:46"]
Mitä muuten tarkoitatte sillä, että lapsiperheessä haisee? Minulla on normaali hajuaisti ja tällaista ilmiötä en ole huomannut. Onko tämä jotain lapsivihamielisyyttä vai mikä on kyseessä?
[/quote]
Sitähän se juuri on. Tämän palstan lapsivihamielisyys on yleisyydessään ja mittasuhteilssaan jotain aivan käsittämättöntä.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 10:55"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 10:48"]
[/quote]
Taidatte olla paranoideja tai haisitte yksinkertaisesti itse.
[/quote]
Usko tai älä, mutta ihmisten hajuaistissakin on herkkyyseroja. Jos itse et haista juuri mitään, älä toki oleta, ettei kukaan muukaan.
Pikkulapsihan ei hikoile ja suu on maitohampaineen vielä aivan hajuton. Jos lapsen pitää puhtaana ja huolehtii vaatteiden vaihdosta, niin ei lapsi todellakaan haise miltään. Ehkä hyvältä lähinnä vain.
Tietysti jos vierailee pahan vatsatautiepidemian aikana missä vain, niin tietysti haisee ripuli ja oksennus. Mutta eihän se lapsista johdu, vaan oksennuksesta ja ripulista.
Riippuu myös asunnon koosta ja koiran koosta/rodusta suhteessa asuntoon. Pienessä asunnossa alkaa todennäköisemmin haisemaan enemmän kuin isossa. Kaverilla rivarikaksiossa kaksi sekarotuista isoa, lyhytkarvaista koiraa, vähän sotkuinen asunto lisäksi = haisee melko vahvasti. Vanhemmillani pieni westie isossa omakotitalossa, jossa aina siistiä ja puhdasta = en haista koiran hajua koskaan, vaikka en itse asu siellä siis eikä itsellä koiraa ö.
Kaikki vaikuttaa kaikkeen; kun asuin pienessä kaksiossa kahden koiran kanssa (toinen keskikarvainen kiharakarvainen, toinen iso ja sileäkarvainen) ja kyllä haisi koira kun töistä tuli kotiin. Nyt asumme isossa, hyvin ilmastoidussa asunnossa ja vain yksi kiharakarvainen koira josta ei lähde karvaa/ei rasvoitu eikä meillä takuulla haise. Anoppi nimittäin valitti aina koiranhajusta, nykyään sanoo että on raikas ilma. Siistiä meillä on, mutta uskon että ilmanvaihdolla yms on myös vaikutusta.
Haista voi pahalle oli asunnossa koira tai ei.
Nimim perhetyöntekijä joka luuhaa päivät pitkät vieraitten nurkissa
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 00:25"]Riippuu koirasta. Kaverilla on lapinkoira ja hänen talonsa ei haise yhtään koiralta ja toisen kaverin kolme berniä kyllä saa koiranhajun aikaan.
[/quote] Samoin suomenpystykorvista ei lähde mitään hajua. Saksanpaimenkoiraata taas lähtee. Meillä ollut molempia.
Ei meillä ainakaan haise. Lyhytkarvainen kääpiökoira kyseessä. Siivotaan kämppää ja koiran tassut pestään ulkoa tullesta.
Harvoilla koirallisilla tutuillakaan haisee, mutta sitten on näitä jonka koirasta jää jopa sormiin ällö rasvan haju jos silittää..