Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paskimmat tai epäonnistuneimmat HÄÄT missä ootte ollut?

Vierailija
14.01.2015 |

Mitä tapahtui?

Eikä nyt tänne sit mitään "käy sääliksi kun toisten häitä haukutte" -settiä, täällähän niistä on hyvä avautua!

Itellä ei oo ollut mitään erityisen huonoja, tylsiä häitä on ollut joissa ei selkeää ohjelmaa, yksissä ei ollut esim. mitään puheita ja leikkeinä vaan sulhasen ryöstö joka oli tosi kiusallinen morsiammelle ja sit tää leikki missä vieraat nostelee korista lappuja joissa on jotain tehtäviä.... tuskin kukaan näitä tehtäviä tulee ikinä toteuttamaan.

Kommentit (1007)

Vierailija
161/1007 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoimmat häät, joissa olen ollut, olin valitettavasti kaasona. Toimin myös morsiamen meikkaajana ym. Tosin, tämä meikkaajaksi joutuminen paljastui tosiaan vasta n. 3h ennen häitä.. Ja asuimme n. 80km päässä hääpaikasta ja morsiamesta, joten oli melko mielenkiintoinen päivä. Morsian esim. kiukutteli omissa häissään, mökötti hiljaa nurkassa yms, raivosi häävieraiden nähden/kuullen pitopalvelulle (joka oli toiminut morsiamen äidin ohjeiden mukaan ihan..).. Käyttäytyi todella kiittämättömästi meikkausavusta ja muusta huolimatta.

Loppuillasta viimeinen epäkiitollisuuden osoitus (tai mikä lie) tuli sitten sulhasen puolen kaveriporukalta, kun ihmettelivät kovaan ääneen, miksemme olleet tehneet morsiamen polttareista jotain vistaprintistä tilattavaa kuva-albumia hauskoilla teksteillä..  Tosiaan polttarit pidettiin ja niihinkin ihan panostettiin aineellisesti ja aineettomasti, otettiin kuviakin jotka morsian toki sai itselleen sitten. Mutta että olisi pitänyt vielä albumi tulevalle rouvalle tehdä! Todella vittumainen koko päivä ja oikeastaan viikkokin. Sanomattakin selvää, että välit jäähtyivät aika reippaasti morsiamen kanssa tuon jälkeen.

Häät olivat myös holittomat, mikä ei sinänsä itseäni vaivannut (noiden muiden ongelmien rinnalla :D), mutta kun sulhanen meni bestmaninsa kanssa piilopullosta nauttimaan, niin aijai siitäkin morsiamelle seurannutta raivaria. Rumasti mutta rehellisesti sanottuna heidän parisuhteensa tuntuu perustuvan toisen vähättelyyn, alistamiseen ja toiselle raivoamiseen.

Vierailija
162/1007 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 10:26"]

Huonoimmat häät, joissa olen ollut, olin valitettavasti kaasona. Toimin myös morsiamen meikkaajana ym. Tosin, tämä meikkaajaksi joutuminen paljastui tosiaan vasta n. 3h ennen häitä.. Ja asuimme n. 80km päässä hääpaikasta ja morsiamesta, joten oli melko mielenkiintoinen päivä. Morsian esim. kiukutteli omissa häissään, mökötti hiljaa nurkassa yms, raivosi häävieraiden nähden/kuullen pitopalvelulle (joka oli toiminut morsiamen äidin ohjeiden mukaan ihan..).. Käyttäytyi todella kiittämättömästi meikkausavusta ja muusta huolimatta.

Loppuillasta viimeinen epäkiitollisuuden osoitus (tai mikä lie) tuli sitten sulhasen puolen kaveriporukalta, kun ihmettelivät kovaan ääneen, miksemme olleet tehneet morsiamen polttareista jotain vistaprintistä tilattavaa kuva-albumia hauskoilla teksteillä..  Tosiaan polttarit pidettiin ja niihinkin ihan panostettiin aineellisesti ja aineettomasti, otettiin kuviakin jotka morsian toki sai itselleen sitten. Mutta että olisi pitänyt vielä albumi tulevalle rouvalle tehdä! Todella vittumainen koko päivä ja oikeastaan viikkokin. Sanomattakin selvää, että välit jäähtyivät aika reippaasti morsiamen kanssa tuon jälkeen.

Häät olivat myös holittomat, mikä ei sinänsä itseäni vaivannut (noiden muiden ongelmien rinnalla :D), mutta kun sulhanen meni bestmaninsa kanssa piilopullosta nauttimaan, niin aijai siitäkin morsiamelle seurannutta raivaria. Rumasti mutta rehellisesti sanottuna heidän parisuhteensa tuntuu perustuvan toisen vähättelyyn, alistamiseen ja toiselle raivoamiseen.

[/quote]

Monet viettää häät viimeisenä kurjan suhteen pelastuskeinona. Eihän se tietysti koskaan toimi. Vieraille tosin on aina ikimuistoista päästä todistamaan tilaisuutta, jossa morsian ja sulhanen kisaavat siitä, kumpi loukkaa toista pahemmin.

t. nimim. Kokemusta on

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/1007 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät Lapissa, vieraista 95% asuu pääkaupunkiseudulla. Sulhasen mummo tms sukulainen asui kyseisessä kaupungissa, ja koska on lapsena viettänyt kesät siellä, niin on "niin tärkeä paikka" ja kuulemma niin kauniskin! Lennot ja majoitus näihin häihin maksoi SATOJA euroja, mutta kutsussa koreili kuitenkin tilinumero häälahjaa varten. Hyttysiä aivan järkyttävästi, sekä sisällä että ulkona, ruokana sulhasen äidin tekemä porokiusaus. Juuri kun bileet olivat "alkamassa" hääleikkien, runonlausunnan ym. jälkeen klo.23, tulee aivan yhtäkkiä ilmoitus että hääpari poistuu, ja näin tulee vieraidenkin tehdä. Ilman mitään ennakkoilmoitusta.

Eräät toiset häät olivat myös mielenkiintoiset ruokailun osalta. Kokki ei ollut ilmeisesti saanut allergia-ilmoituksia, ja oli fiksuna "piilottanut" ruokaan pähkinää. Yhdelle tilattiin ambulanssi, kahdelle muulle bestman juoksi apteekista hakemaan allergialääkettä.

Vierailija
164/1007 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 11:59"]

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 09:50"]

Kyllä nyt ihmetyttää nuorta naista. 

Siis, aamulla syödään aamupala kyllä. Mutta jos tietää että kirkossa on vihkiminen kello 15 ja että edessä on pitkä ajomatka, niin miksi ette syö vaikka autossa banaania, tai pysähdy matkalla jonnekin välipalalle?! Tai lounashan se oikeastaan on jo. Ja vielä vähemmän ymmärrän vanhempia, jotka eivät ota lapsilleen huikopalaa mukaan, koska KAIKKI tietää sen että välillä se ruoan saanti juhlassa kuin juhlassa voi kestää. 

Minä itse yleensä syön hyvin ennen juhlia, koska en ole perinteisten juhlaruokien suuri fani ja tiedän, että välillä en saa lautaselleni kerättyä edes kohteliasuudesta paljon mitään. (Ja sivuhuomatuksena niin EI, en tee tästä mitään numeroa koskaan missään). 

[/quote]

Juuri näin. Varsinkin nykyisin kun on pieniä lapsia niin varaan aina jotain välipalaa mukaan. Tyyliin tuc keksejä, hedelmää, rusinoita, juotavaa. Nyt on pari vuotta ollut todella monet häät eikä ole ollut kerta tai pari kun olen tarjoillut muillekin lapsivieraille porkkanatikkuja eväsrasiasta kun hääparia on odotettu valokuvauksesta :)

[/quote]

175 ja 176 eivät tainneet lukea alkuperäistä viestiä oikein huolella ;). Siinähän luki, että vihkiminen oli kello 13, minkä jälkeen hääpari katosi kuviin, lepäämään ja välipalalle 2,5 tunniksi. Saapuivat juhlapaikalle klo 15.30, mitä ei ollut kerrottu vieraille etukäteen. Olisivat voineet käydä jossain vaikka syömässä jos olisivat tienneet.

Vierailija
165/1007 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 14:52"][quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 11:30"]

Olen ollut nuoren parin häissä. Istuin tarkoitukselka sivummalla koska en halua osallistua ryhmäleikkeihin. Kuitenkin kaikki pakotettiin kaikenmaailman typeriin hääleikkeihin ja joka kerran kun muut jo seisoivat keskellä odottamassa leikin alkua, kaaso huusi mikkiin että noniin "Ninakin" sieltä nyt nousee ja tulee leikkimään. Ennen jokaista leikkiä seurasi viiden minuutin vaivaantunut näytelmä kun kaaso mainitteli minua leikkiin enkä suostunut.

[/quote]

Argh. Minäkään en introverttinä tykkää osallistua tuollaisiin juttuihin. Jotkut ekstrovertit eivät näytä tajuavan tätä.
[/quote]

Niin, ekstrovertit, nuo kaiken pahan alut. Että kyrpii, kun te introvertit stereotyypitätte ihmisiä noin kivasti ja johonkin verttiyteen vedoten olette parempia ihmisiä.

Olen ollut kaasona tai muunlaisena orjana useamman ystäväni häissä. Yksissäkään ei ole ollut mitään kiusallisia leikkejä. Eiköhän niiden järjestäminen kerro enemmän idiotismista kun ekstroverttiydestä.

Vierailija
166/1007 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät jotka pidettiin ravintolassa. Juomat piti maksaa itse ja valomerkki oli klo 1.30. Kaksikymppisten kaasojen puheissa puhuttiin virkkaamisesta ja pyykinpesusta. Ruoka oli hyvää vaikka esim kasvisvaihtoehtoja ei ollut. DJ:nä olivat kaksi kolmetoista vuotiasta poikaa. Yritettiin siis lähinnä päästä mahdollisimman halvalla. Luulisi että ihmisten antamista häälahjarahoista olisi voitu kustantaa edea juotavia. Enon häät keväällä olivat paljob paremnat. Oli jotain ohjelmaakin eikä tehnyt mieli nukahtaa.

Vierailija
167/1007 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku vastasi tosi hyvin, että isojen juhlien järjestäminen on vaikeaa ihmisille, jotka eivät ole tottuneet työkseen tai muuten järjestämään mitään niiden kaltaista. Tämän vuoksi itse koen epäonnistuneimmiksi häiksi sellaiset, joissa ei ole otettu apua vastaan ammattilaisilta, vaan teetetään työ juhlavierailla tai tehdään itse ilman riittävää osaamista/aikaa/rahaa.

Esimerkkinä häät, jossa ei haluttu palkata tarjoilijoita tai pitopalvelua, joten bestmanit asettelivat ravintolasta tilatut ruuat esille, kaatoivat viiniä, täyttivät vesikannuja, keräsivät likaiset lautaset pois pöydistä jne. oman ruokailunsa ohessa. Häissä ei ollut myöskään ketään seremoniamestaria, joten koko ajan oli vähän epäselvää, mitä tapahtuu milloinkin. Kakkukahvit venyivät edellä mainituista syistä lähelle puolta yötä, jolloin paikalta olivat jo lähteneet lapsiperheet ja iäkkäämmät. Kahvinkeittohan kuului tietty bestmanin hommaan, jonka hän hoiti omalla Mocca masterillaan. Paikalle tilatun muusikon kanssa oli sovittu vain tunnin keikasta, joten kun vanhempi väki halusi vielä tanssia, niin valjastivat kaasot yhden juhlavieraan keikalle, kun hänhän on sellainen musiikkimies ja kitarakin on autossa kerran mukana.  Näytti siltä, että kukaan ei ollut miettinyt juhlapaikan siivousta, koristeiden purkua, tuolien, pöytien ja av-kamojen roudausta, joka tosin piti hoitaa yöllä kun paikan vuokraaja saapui sen meille kertomaan. Hääpari oli sopivasti häipynyt jo hääyön viettoon. Kaasot olivat niin umpitunnelissa, että bestmanit ja me bestmanien vaimot sitten hoidimme tuon homman. Tästä ei oltu puhuttu mitään ennen häitä ja miehenikin vain oletti, että siivous on sovittu jonkun tahon kanssa, koska hänelle siitä ei oltu mainittu. Kysyin hääparilta myöhemmin, että miten te olitte sen siivouksen suunnitelleet. He vain sanoivat, että sulhasen siskon piti hoitaa se, että eihän siinä niin paljon hommaa nyt pitänyt olla. Ärsytystä lisäsi se, että morsian oli kuukausitolkulla keuhkonnut kaikenmaailman servettien kirjailuista, photo booth- koristeista jne. tilpehööristä, mutta sitten suuria linjoja ei vain mietitä lainkaan. 

Vierailija
168/1007 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät joissa vieraat oli istutettu iän mukaan pöytiin, mikä aiheutti sen että pöydässä oli täysin tuntemattomia ihmisiä, alkoholilliset juomat joutui maksamaan itse, viihdykettä ei oikein ollut, jotenka osa porukasta eksyi katsomaan toiseen huoneeseen jääkiekkoa mistä morsian heidät huutaen haki pois. Näissä häissä sai kyllä myös huutia siitä, jos paikkaa vaihdoit illan aikana.

Vierailija
169/1007 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 11:30"]

Joku vastasi tosi hyvin, että isojen juhlien järjestäminen on vaikeaa ihmisille, jotka eivät ole tottuneet työkseen tai muuten järjestämään mitään niiden kaltaista. Tämän vuoksi itse koen epäonnistuneimmiksi häiksi sellaiset, joissa ei ole otettu apua vastaan ammattilaisilta, vaan teetetään työ juhlavierailla tai tehdään itse ilman riittävää osaamista/aikaa/rahaa.

Esimerkkinä häät, jossa ei haluttu palkata tarjoilijoita tai pitopalvelua, joten bestmanit asettelivat ravintolasta tilatut ruuat esille, kaatoivat viiniä, täyttivät vesikannuja, keräsivät likaiset lautaset pois pöydistä jne. oman ruokailunsa ohessa. Häissä ei ollut myöskään ketään seremoniamestaria, joten koko ajan oli vähän epäselvää, mitä tapahtuu milloinkin. Kakkukahvit venyivät edellä mainituista syistä lähelle puolta yötä, jolloin paikalta olivat jo lähteneet lapsiperheet ja iäkkäämmät. Kahvinkeittohan kuului tietty bestmanin hommaan, jonka hän hoiti omalla Mocca masterillaan. Paikalle tilatun muusikon kanssa oli sovittu vain tunnin keikasta, joten kun vanhempi väki halusi vielä tanssia, niin valjastivat kaasot yhden juhlavieraan keikalle, kun hänhän on sellainen musiikkimies ja kitarakin on autossa kerran mukana.  Näytti siltä, että kukaan ei ollut miettinyt juhlapaikan siivousta, koristeiden purkua, tuolien, pöytien ja av-kamojen roudausta, joka tosin piti hoitaa yöllä kun paikan vuokraaja saapui sen meille kertomaan. Hääpari oli sopivasti häipynyt jo hääyön viettoon. Kaasot olivat niin umpitunnelissa, että bestmanit ja me bestmanien vaimot sitten hoidimme tuon homman. Tästä ei oltu puhuttu mitään ennen häitä ja miehenikin vain oletti, että siivous on sovittu jonkun tahon kanssa, koska hänelle siitä ei oltu mainittu. Kysyin hääparilta myöhemmin, että miten te olitte sen siivouksen suunnitelleet. He vain sanoivat, että sulhasen siskon piti hoitaa se, että eihän siinä niin paljon hommaa nyt pitänyt olla. Ärsytystä lisäsi se, että morsian oli kuukausitolkulla keuhkonnut kaikenmaailman servettien kirjailuista, photo booth- koristeista jne. tilpehööristä, mutta sitten suuria linjoja ei vain mietitä lainkaan. 

[/quote]

Allekirjoitan tämän sataprosenttisesti.

Morsian (ja nimenomaan morsian, sulhasta häät eivät yleensä kiinnosta pennin vertaa) keskittyy suunnittelemaan sitä pukuaan, meikkiään, kampaustaan, valokuvausta, kutsukorttien askartelua, hääkarkkien väkertämistä ja lahjalistan laatimista (jotka häävieraita eivät voisi vähempää kiinnostaa).

Sen sijaan se itse tilaisuuden suunnittelu jää nollaan - eikä moni edes tajua, että pitäisi jotakin suunnitella. Pitäisi kuitenkin olla olemassa pikkutarkka lista siitä, mitä, miten ja missä aikataulussa tehdään ja kuka tekee ennen juhlaa, juhlan aikana ja juhlan jälkeen.

Pitäisi miettiä ja laskea tarkkaan koko budjetti, mikä tila sopii juhlaan, kuinka monta vierasta ja ketä nimenomaan kutsutaan, mitä, miten, kuinka monesta noutopisteestä ruoka tarjoillaan tai mistä tilataan tarjoilijat, paljonko ruokaa ja juomaa pitää olla, kuinka järjestetään kuljetukset, miten hoidetaan tilan koristelu ja kuinka sen siivoaminen, kuka ohjaa juhlatilaisuuden kulkua jne jne.

Eihän kukaan itse paikkaa hampaitaan eikä itse ohjaa lentokonetta lomamatkalle lähtiessään. Isojen juhlien suunnittelu on ammattityötä. Muistakaa että juhla on vieraita varten ja käyttäkää niiden ammattilaisten palveluja!

Vierailija
170/1007 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus olin häissä jossa morsian ja sulhanen olivat kuulovammaisia. Jossain vaiheessa morsiamen äiti ehdotti että lauletaan morsiamelle" sä kasvoit neito kaunoinen".Laulettiin, morsiuspari oli eri huoneessa kun kuulovammaiset ystävänsä ,laulun aikana he keskustelivat vilkkaaasti avoimen oven kautta ,laulua ei kukaan heistä huomannut. Lahjoja ei avattu koska he matkustivat seuraavana päivänä kotiinsa 300 km päähän. 

Vierailija
171/1007 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 00:06"]

[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 17:54"]Ylivoimaisesti kauheimmathäät ikinä, olivat tuttavapariskunnan upeat, megakalliit häät Vanajanlinnassa. Kaiken piti olla kuin supertähdillä. Ruokaakin oli etukäteen kehuttu ja ylistetty niin että huhhuh. Ruoka-annokset tarjoiltiin pöytään, ja ne olivat niin minimaaliset, että vieraat eivät olleet uskoa silmiään. Vihreää salaattia, yksi parsa ja ehkä 5cm kanttiinsa oleva kalanpala. Alkuruokanakin pelkkää vihreää salaattia. Kaikki vieraat olivat niin nälissään, että tulivat kiukkuisiksi ja alkaessaan kännätä (maksullinen baari!) tyhjään mahaan, tunnelma ei parantunut yhtään. Lähdimme juhlista kesken illan kun itkin nälästä (olin raskaana) ja ajoimme McDonaldsin Drive iniin. Kaartaessamme pois Vanajanlinnan pihasta, vastaan tuli pizza-taxin auto. :D :D  Ei mikään ole häissä pahempaa kuin se, että vierailla on nälkä!!!   Onhan toki sitten ollut näitä klassikoitakin: vieraat odottavat pihalla 3 tuntia kun hääpari on valokuvattavana, jumalattoman pitkät ja kuivat puheet jonka aikana vieraat eivät saa syödä eivätkä juoda jne. Mutta tuo ruoan puute oli kyllä pahin! Olin odottanut jotain notkuvia pitopöytiä.... kyllä harmitti!!! [/quote] Kiitos nauruista xDDD Omani olivat kans aika hirveet, kuiva tunnelma (alkoholittomat häät sulhon ja anopin toiveesta), kaikki vaan istu perseellään ja jouduin itse morsiamena siis viihdyttäjäksi. Ärsytti koko juhlat. Itse naimisiinmeno oli parasta!

[/quote]

Ei sen alkoholittomuuden välttämättä tarvitse häitä pilata. Onhan olemassa paljon juhlia, joihin alkoholi ei kuulu. Suomalaisilla vaan on se kuvitelma, että ilo ilman viinaa on teeskentelyä.

Mulla itse asiassa hauskimmat häät olivat alkoholittomat. Naurua ja riemua ja ohjelmaa kuitenkin piisasi niin, että kukaan ei olisi malttanut lähteä kotiin. Hyvän tunnelman kruunasi älyttömän hyvä ruoka.

Mä olen sitä mieltä, että pahin tunnelmantappaja on odottaminen. Jos vihkiminen on kello 14 ja ruokaa saa suuhunsa kello 19 ja kahvia kello 22, niin voihan veljet. Ja jos se kauan odotettu ruoka vielä loppuu kesken (niin kuin näköjään usein loppuu, kun tätäkin ketjua lukee)...

Vierailija
172/1007 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime kesänä miehen kaukaisten sukulaisten häissä, joita kumpaakaan en ollut koskaan tavannut. Ainoat tutut olivat siis mieheni äiti ja veli. Anoppi tottakai suuttui minulle kesken häiden, koska halusin istua mieheni vieressä sen sijaan että olisin nököttänyt yksin tuntemattomien kanssa samassa pöydässä. Kaikkien ihmisten edessä hän paheksui minua "huonokäytöksiseksi" ja sen jälkeen piti minulle mykläkoulua. Ai niin, koko juhlan ajan kaikki saivat kuulla häneltä kuinka eronomaisia kaikki hänen verisukulaisensa ovat ja kuinka väärin morsian teki ottaessaan miehensä sukunimen. Awkward...

Vierailija
173/1007 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 13:47"]Viime kesänä miehen kaukaisten sukulaisten häissä, joita kumpaakaan en ollut koskaan tavannut. Ainoat tutut olivat siis mieheni äiti ja veli. Anoppi tottakai suuttui minulle kesken häiden, koska halusin istua mieheni vieressä sen sijaan että olisin nököttänyt yksin tuntemattomien kanssa samassa pöydässä. Kaikkien ihmisten edessä hän paheksui minua "huonokäytöksiseksi" ja sen jälkeen piti minulle mykläkoulua. Ai niin, koko juhlan ajan kaikki saivat kuulla häneltä kuinka eronomaisia kaikki hänen verisukulaisensa ovat ja kuinka väärin morsian teki ottaessaan miehensä sukunimen. Awkward...
[/quote] *mykkäkoulua

Vierailija
174/1007 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 21:23"]

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 19:02"][quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 18:26"] [quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 17:55"]Perusongelma on mielestäni siinä, että nykyajan morsiusparit keskittyvät itseensä eivätkä tajua olevansa isäntänä vieraille. Missä muissa juhlissa isäntä yhtäkkiä poistuu kesken kaiken otattamaan itsestään valokuvia ja jättää vieraat kuin nallin kalliolle? Pahimmassa tapauksessa pariksi tunniksi seisomaan johonkin pihamaalle helteeseen ilman istumapaikkoja, ruokaa tai edes juomaa, kuten tässäkin ketjussa on kerrottu. Vieraat ovat kirjaimellisesti kutsuttuja vieraita, eivät mitään koristeita tai rekvisiittaa, jonka tarkoitus on vain aplodeerata prinsessalle. Missä muissa juhlissa isäntäväki keskittyy siihen, että itsellä ja lähimmillä ystävillä on kivaa, kertoilee sisäpiirin vitsejä toisilleen ja unohtaa "vähäarvoisemmat" vieraat kokonaan? Mahdollisesti vielä juo itsensä tukkihumalaan tai ei piittaa siitä, että puolet väestä jää nälkäisiksi kun ruoka loppuu kesken. Kohtelias hääpari otattaisi ne kuvansa vaikka jo edellisenä päivänä tai viimeistäänkin ennen vihkimistä. Tai vaikka häämatkan jälkeen. Juhla on juhla ja sen pitää edetä sujuvasti ja ilman taukoja. Vieraita kutsutaan sen verran kuin budjetissa on varaa (eli että ruokaa on sen verran, että kaikille varmasti riittää). Jos on tarkoitus vain bilettää parin parhaan kaverin kanssa ja vetää viinaa kaksin käsin, sitten jätetään ne isotädit kokonaan kutsumatta. Jokainen kutsuttu ansaitsee sen, että tuntee olevansa tervetullut. [/quote] Muuten oon sun kanssa samaa mieltä, mutta itse en halua ottaa HÄÄkuvia ennen vihkimistä. Tuntuis jotenkin feikiltä poseerata vihkisormus sormessa, ennenkuin on "tahdottu". Kukin tietty tyylillään, mutta itte en tässä halua joustaa myöskään sen takia, että olen sen verran perinteinen, että en hakua miehen näkevän minua ennen vihkimistä. Eikä tää oo mun mielestä itsekästä, jos kuvauksen hoitaa sujuvasti, nopeasti ja huolehtii vieraiden viihtymisestä. Kuvauspaikat voi käydä kattoon valmiiksi jos tahtoo potretit miljöössä. Vieraiden viihtyminen on todella tärkeää, eikä meidän häihin olekaan tulossa ketään "se oli pakko kutsua" ja jokainen vieras on meille tärkeä. Ite oon ollu vieraina häissä, jossa alussa kuulutettiin maljat, jonka perään ruokailu ja jonka perään kahvit. Häissä ei ollut MITÄÄN ohjelmaa, ei tervetulopuhetta puhumattakaan muista puheista, ei leikkejä, ei kimpun heittoa, ei yhtään mitään..eikä missään lukenut ohjelmaa tai päivän kulkua. Puitteet oli kauniit, mutta sisältö puuttui täysin. 80% vieraista oli lähtenyt klo 19 mennessä..(vihkiminen alkoi klo 14..). Bändi soitti tyhjälle lattialle. T: se tän kesän tuleva morsian [/quote] Se "perinne", että sulhanen ei saa nähdä morsianta ennen vihkimistä, on peräisin Hollywood-elokuvista. Ja jos olet niin "perinteinen", ettet voi ottaa hääkuvia tai pitää sormusta sormessa ennen vihkimistä, et varmaankaan sitten harrasta seksiäkään ennen vihkimistä? Puhumattakaan, että asuisit sulhasesi kanssa yhdessä ennen vihkimistä?   [/quote] Heh. Vain tällä palstalla laitetaan sanoja väkisin suuhun. Mulle se on ihan se ja sama mistä tuo perinne on peräisin, minun mielestä se on kaunis ja romanttinen. Paljon muuta "perinteistä" meidän häistä ei löydykkään..hollywoodista tosin taitaa olla napattu meidän ulkona tapahtuva siviilivihkiminen? Ja on se jännä, että sivutolkulla on purnattu sitä, ettö kun niitten kuvien oton aikana ei huomioida vieraita lainkaan, niin sitten kun joku aikoo tehdä niin ja huomioida vieraat, niin sitten purnataan että niitä kuvia ei sais ottaa lainkaan juhlan aikana, ettei vaan vieraat kärsi. Ehdottomasti tahdon että jokainen vieras tuntee olonsa tervetulleeksi ja viihtyy koko juhlan ajan, mutta ei tämä poissulje hääkuvien ottamista vasta vihkimisen jälkeen, jos vieraiden viihtyminen on taattu. Niin ja muistini mukaan yksikään nuista kolmesta lapsesta ei ole neitseellisesti siinnyt ja viimeiset 6v ollaan miehen kanssa samaa taloutta eletty;) ei tiettyjen tapojen/perinteiden noudattaminen tarkoita sitä, että esittää jotain tai tekee niin väkisin, vaan ehkä ihan oikeasti niin tahtoo tehdä.

[/quote]

Tota, jos morsiusparilla on ennen häitä jo kolme lastakin, niin eiköhän se sulho ole siihen mennessä nähnyt ihan kaiken. Turha siinä enää viime tingassa ennen vihkimistä ruveta piilottelemaan, että "sulhanen ei saa nähdä morsianta".  Ja sormuksen sormessapito ennen sitä alttarin h-hetkeä sopii varmaan sekin, kun selvästi pari on jo pidellyt toistensa kättä ja vähän muutakin.

Vierailija
175/1007 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 22:07"]

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 19:23"]

Mä menin ensimmäisiin kunnon häihini kutsuvieraana 17-vuotiaana, jännittyneenä ja parhaisiini pukeutuneena tietysti. Juhlapaikalla morsiamen äiti (naapurin täti) kysyi, voisinko olla vähän avuksi keittiön puolella. Tietysti lupasin. Sen jälkeen seisoin tiskipaljun ääressä kahdeksan tuntia eli siihen asti kunnes juhlat olivat ohi. Yhdessä välissä kyllä annettiin pientä haukkapalaa, jonka äkkiä nielaisin siinä seistessäni.

[/quote]

Tämä on IHAN uskomatonta, ja niin pelottavan yleistä! 

Btw: onko kukaan rohjennut kieltäytyä tällaisesta yllätystyövuorosta? Ymmärrän vallan hyvin, että on tosi tukala tilanne kieltäytyä, kun "työtarjous" esitetään aivan paikan päällä ja vielä tarjoillaan muodossa "ihan vähän vain", joka sitten venyykin tällaisiksi koko juhlan lapsenvahti-, keittiöapulais-, muusikko- ja valokuvauskeikoiksi. Ja todennäköisesti vielä nimenomaan nuorelle ihmiselle, jolla ei välttämättä vielä ole rohkeutta kieltäytyä. 

Mutta niin. Onko kukaan uskaltanut kieltäytyä? Mitä on tapahtunut, onko häädetty juhlista vai mitä?

[/quote]

No mulla ei tietysti tullut pieneen mieleenkään kieltäytyä. Olen siis tuo 17-vuotias kutsuvieras. Olin hyvin ujo ja kiltti siihen aikaan enkä tosiaan edes kuvitellut, että olisi voinut sanoa ei. Äiti kyllä kävi pari kertaa mua huolissaan vilkaisemassa siellä keittiössä että jaksanko mä, ja yritti ruveta itse avuksi mulle tiskaamaan. Mua hävetti ajatuskin että vanha (joo, siihen aikaan yli nelikymppinen tuntui ikivanhalta...) äitini joutuisi raatamaan, joten ajoin hänet äkkiä pois.

Vierailija
176/1007 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 13:42"]

Totuus, jota kukaan ei mielellään kuule, on se, että melkein kaikki häät ovat (vieraiden kannalta) epäonnistuneita. Tuntien jonotusta ja pönötystä, ajantappoa nälkäisenä ilman syötävää tai juotavaa, sitten tylsiä ja nolostuttavia leikkejä, surkeita puheita, ruuan loppumista kesken, viinan kanssa läträystä, mokia ja tappeluita.

Syynä se, että useimmat ihmiset järjestävät häät vain kerran (tai kaksi) elämässään eli ovat täysiä amatöörejä. Aikataulutusta ei osata, ei osata mitoittaa tiloja, vieraita ja ruokaa oikein, ei ajatella asioita vieraan kannalta vaan mietitään vain sitä omaa prinsessapukua. Lisäksi suomalaisissa häissä on viinalla aivan liian suuri rooli.

Sanon tämän ammatikseni erilaisia tilaisuuksia (joskaan en häitä) järjestävänä ihmisenä. Toivoisin, että Suomessakin käytettäisiin rohkeammin ammattilaisia myös häiden järjestämisessä. Ne ovat tilaisuus siinä missä muutkin ja menevät pieleen siinä missä muutkin, jos osaamista ei ole.

Ja nyt, olkaa hyvät - alapeukutus alkakoon. :)

[/quote]

Taidan olla sitten poikkeus, kun olen aidosti ja oikeasti ollut lähinnä mukavissa häissä! Okei, lapsena Pohjanmaalla kävin parit tylsät häät mutta aikuisiän juhlat ovat kaikki olleet hauskoja. Tosin lähipiirini kuuluukin enimmäkseen fiksuja ja hauskoja ihmisiä, eikä minulla ole kauheasti tylsiä sukulaisia joten niitäkään häitä ei ole ollut. :)

Häitä joissa olen ollut on yhdistänyt pari hyvää piirrettä: selkeä järjestys tapahtumissa mutta ei minuutintarkkaa aikataulua, ei liikaa vieraita, pöytäkunnat suunniteltu hyvin, ei yhteisleikkejä/-lauluja, hyvä bändi sekä runsaasti vaihtelevaa ruokaa ja juomaa. Ei voi epäonnistua :)

Vierailija
177/1007 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Kiva kuulla. Muutkin vois tulla kertomaan kokemuksiaan myös onnistuneista häistä, sais vähän vinkkiä siitäkin mikä toimii.

Vierailija
178/1007 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 17:07"]

[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 16:29"]

[/quote]

Ahaa okei, ajattelen ilmeisesti eri tavalla asiasta. Minun mielestäni häät on nimenomaan morsiusparin juhla ja itse tulenkin niitä viettämään mieheni kanssa kahdestaan. Mutta jännä kyllä huomata, että osa ilmeisesti ajattelee juhlien olevan vieraita varten. Enpäs olisi itse osannut edes ajatella noin :) Ja siis ihan vaikka juhliinsa kutsuisi muitakin.

[/quote]

Nyt nousee kyllä tällä mummolla hiukset pystyyn. Mutta tiedoksi teille nykynuorisolle: juhlat tosiaan ovat vieraita varten. Se on se juhlien idea.

[/quote]

Juuri tällä perusteella eli jo lähtökohtaisesti ne useimmat nykyhäät epäonnistuvat. Koska hääpari (= morsian) ajattelee järjestävänsä bileet itselleen. Taitaa olla enää pieni vähemmistö (me vanhemmat ihmiset), jotka älyävät, että juhlat todellakin järjestetään vieraille.

Vierailija
179/1007 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

häät suomenlinnassa saavat äänen täältäkin! kukaan ei varoittanut kävelymatkasta, minulla 10cm korot ! ja vaikka lämmin päällystakki löytyikin, niin olisin myös kaivannut pipoja ja hanskoja.. hemmetin kylmä, vaikka oli jo huhtikuu :(

Vierailija
180/1007 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just olin tulossa kirjoittamaan samaa... Joo, Suomenlinnasta sais kyllä varottaa jo kutsussa, kaikki ei todellakaan tiedä millainen paikka se on. Itse en kyllä järkkäisikään siellä häitä.