Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Kuntakokeilu ruuhkautunut, työttömien palvelut eivät toimi

Vierailija
03.11.2021 |

”Päätökset näyttävät ihan mielivaltaisilta” – Työttömien puheluihin ei ole enää vastattu Vantaalla, taustalla palveluiden ”parannus”
Kokeilun ensimmäinen puolivuotiskausi on alkanut takkuillen isoissa kaupungeissa.

Kokeilun ensimmäinen puolivuotiskausi on alkanut takkuillen isoissa kaupungeissa.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008360233.html

Kuntakokeilulla ei tarpeeksi henkilökuntaa, palvelut eivät toimi.

Kaksi edellistäkään työllisyyden kuntakokeilua eivät tuoneet pysyviä työpaikkoja. Joten päätettiin yrittää samaa kolmannen kerran ja odottaa eri tulosta.

Mitä kokemuksia sinulla kuntakokeilusta?

Kommentit (187)

Vierailija
161/187 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä viisikymppinen sossu toteaa, että pitkäaikaistyötömällä olisi ollut hyvin aikaa opiskella itselleen joku parempi koulutus, jos ei nykyinen ole pitkälläkään aikavälillä työllistänyt. Eipä sillä, viisikymppinen ehtii vieläkin kouluttautua. Itse katselin yliopistossa sosiaalityön opinto-ohjelmassa olleen montakin yli viisikymppistä ja joka ikinen on virassa nyt.

Opiskelu ei ole ilmaista lystiä ja opiskelun ajan kaikki tuet putoaa puoleen. On pakko hakea lainaa kun ei tule muuten toimeen.

Se on aika vakava pullonkaula minkä Sipilän hallitus kiristi ja nykyhallitus pitää yllä. Pitäisi kuulemma eri töihin jatkuvasti kouluttautua mutta samalla opiskelusta on tehty kalliimpaa ja riskialttiimpaa ihmisille.

Omaehtoisen koulutuksen kautta voi opiskella 2 vuotta kun sopii asiasta työkkärin kanssa. Kannattaa valita ala, jossa leivän syrjään pääsee kahdessa vuodessa ja loput tutkinnosta voi tehdä työn ohessa. Aikaahan työttömällä on opiskella.

Eipä työkkäri hyväksy monia aloja. Eikä useimmilla aloilla edes ole 2 vuoden "työllistäviä" koulutuksia.

Tuttavapiirissä on saatu tukea aineenopettajan, sossun, sosionomin, hoitajan, ekonomin tutkintoihin.

Oliko heillä tutkinnon kesken vai miten onnistui opiskella vaikka aineenopettajaksi tao sossuksi kahdessa vuodessa? Yleensähän käytäntö on se, että tukea ei saa, jos ei myös tuossa ajassa valmistu. 

Minun tuttuni taas ei saanut tukea kesken jääneiden yliopistotutkinnon suorittamiseen, vaikka olisi ollut jäljellä enää gradu ja muutama hassu kurssi, eli parhaimmillaan homma olisi ollut hoidettavissa jopa vuodessa.

Vierailija
162/187 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkaisivat puolet työttömistä haastattelemaan niitä jäljellä olevia työttömiä, niin ongelma olisi puoliksi ratkaistu!

Ja taas saataisiin paisutettua julkisen puolen byrokraatti-himmeliä!

Minä jopa hain tällaista kuntakokeilun työpaikkaa, mutten tietenkään päässyt edes haastatteluun. On yliopistotutkinto, muutakin koulutusta, paljon työkokemusta useilta eri aloilta, on hyvä kielitaito, ja mielestäni aikamoisena plussana omaa kokemusta työttömyydestä ja työllistymisen vaikeudesta.

Mutta: kiitos hakemuksestasi, haastateltavat on nyt valittu ja valitettavasti valinta ei tällä(kään) kertaa kohdistunut sinuun.

Minun mielestäni tärkein vaatimus saisi olla vähintään vuoden mittainen oma kokemus työttömyydestä.

Valitettavasti työttömyys ei pätevöitä esimerkiksi tulkitsemaan lakipykäliä tai varmistamaan, että asiakas osaa toimia kuten pitäisi. Työttömistä asiantuntijoiksi palkatuilla on usein isona ongelmana se, että he kuvittelivat työn olevan helppoa ja yksinkertaista ja sitten pitäisi yllättäen hallita kaksi isoa lakikokonaisuutta, kymmeniä erilaisia palveluja ja projekteja ja kaiken lisäksi varmistaa, että asiakas toteuttaa työllistymissuunnitelmaansa. Lausunto määrittää sen, saako asiakas etuutta vai ei ja jos sen tekee väärin, voi asiakas joutua maksamaan tuhansia euroja jälkiperinnässä.

En sanonutkaan että sen pitäisi olla _ainoa_ pääsyvaatimus. Sulla ei taida tuo luetun ymmärtäminen olla kovin hyvällä tasolla?

Kaltaisiani korkeasti koulutettuja ja monipuolisissa työtehtävissä kauan olleita on työttöminä vaikka kuinka, mutta työllisyysasioita ratkomaan otetaan mieluummin vastavalmistunut tradenomi, jolla ei ole mitään kokemusta työmarkkinoista ja työttömän todellisuudesta.

Tämä on nimittäin aivan totta.

Käsittääkseni kuntakokeilun töissä on sosiaalityöntekijöitä. Ideana oli nostaa työntekijöiden osaamistasoa, työkkärissä ei ole akateemisia ratkomassa asioita. 

Nyt kun joku viisas vielä kertoisi, miten sossutantan kanssa asioiminen parantaa kenenkään työllistymismahdollisuuksia. Otan esimerkiksi itseni, koulutetun ammattilaisen pitkäaikaistyöttömän. Olen työkykyinen ja -haluinen mutta töitä en vaan saa. Aika moni jo arvasikin mistä kiikastaa. Kyllä vaan, ikärasismista on kyse. Olen viiskymppinen. Mulle on harvinaisen yhdentekevää istuuko työkkärissä sossutantta, 23v vastavalmistunut tradenomi vai karjakko. Yksikään näistä ei mua työllistä palkkatöihin.

Täällä viisikymppinen sossu toteaa, että pitkäaikaistyötömällä olisi ollut hyvin aikaa opiskella itselleen joku parempi koulutus, jos ei nykyinen ole pitkälläkään aikavälillä työllistänyt. Eipä sillä, viisikymppinen ehtii vieläkin kouluttautua. Itse katselin yliopistossa sosiaalityön opinto-ohjelmassa olleen montakin yli viisikymppistä ja joka ikinen on virassa nyt.

Eiköhän, sossutantta, jokainen valitse alkujaan sen "itselle paremman koulutuksen".

Se ettei sillä löydy töitä, ei ole tosiaankaan työttömän vika. Yhteiskuntahan se kouluttaa ja on vastuussa myös talouspolitiikasta.

Ja toisaalta, koitapa opiskella työttömänä. Ei ihan helppo sudoku.

Kyllä se nimenomaan on sen ihmisen vika. Tässä yhteiskunnassa on elatusvelvollisuus itseen, ei oikeutta opiskella itseään koirakuiskaajaksi ja edellyttää, että muut elättävät, koska töitä ei ole.

Olet väärässä. Suomen lain mukaan yhteiskunta on velvollinen elättämään työttömät ja muut jotka eivät pysty itseään elättämään. Löytyy ihan perustuslaista.

Ja jos yhteiskunta kerran maksaa koulutukse ja ylläpitää ammatillisia oppilaitoksia jonne opiskelija valitaan oppilaitoksen toimesta, niin aika hölmöhän yhteiskunta on jos se kouluttaa ihmisiä kortistoon.

Ei ole yksilön vika. Kyllä meillä tarvitaan kaikkien alojen osaajia, työnantajat eivät vain osaa hyödyntää kaikkien osaamista, koska ovat ahdaskatseisia ja pääpaino ei ole osaamisessa vaan säästöissä.

Ei ole mitään järkeä kouluttaa koko kansaa putkimiehiksi ja lähäreiksi. Ei sillä Suomi pärjää tulevaisuuden globaaleilla markkinoilla. Meillä ei ole öljyä, eikä paljon muita rikkauksia, puutkin kuolee kohtaa ilmastonmuutoksen takia, joten Suomen ainoa valtti on korkeasti ja monipuolisesti koulutettu työvoima, josta syntyy myös innovaatioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/187 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelu ei ole ilmaista lystiä ja opiskelun ajan kaikki tuet putoaa puoleen. On pakko hakea lainaa kun ei tule muuten toimeen.

Se on aika vakava pullonkaula minkä Sipilän hallitus kiristi ja nykyhallitus pitää yllä. Pitäisi kuulemma eri töihin jatkuvasti kouluttautua mutta samalla opiskelusta on tehty kalliimpaa ja riskialttiimpaa ihmisille.

Omaehtoisen koulutuksen kautta voi opiskella 2 vuotta kun sopii asiasta työkkärin kanssa. Kannattaa valita ala, jossa leivän syrjään pääsee kahdessa vuodessa ja loput tutkinnosta voi tehdä työn ohessa. Aikaahan työttömällä on opiskella.

Eipä työkkäri hyväksy monia aloja. Eikä useimmilla aloilla edes ole 2 vuoden "työllistäviä" koulutuksia.

Tuttavapiirissä on saatu tukea aineenopettajan, sossun, sosionomin, hoitajan, ekonomin tutkintoihin.

Mun alalle ei onnistu. Ei edes otettu huomioon aktiivimallissa "aktiivisuutena".

Vierailija
164/187 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta kaikkia muka haastatellaan parin viikon välein

En ymmärrä tuota palavaa vimmaa haistatteluihin. Mitä hemmettin järkeä siinä on että joku sossutäti ja työnhakija haistattelevat toisilleen? Eipä ihme että työllistymistä ei tapahdu kun vähintään joka toinen hallitus saa aina näitä samoja ns. kuningasideoita.

Vierailija
165/187 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko heillä tutkinnon kesken vai miten onnistui opiskella vaikka aineenopettajaksi tao sossuksi kahdessa vuodessa? Yleensähän käytäntö on se, että tukea ei saa, jos ei myös tuossa ajassa valmistu. 

Minun tuttuni taas ei saanut tukea kesken jääneiden yliopistotutkinnon suorittamiseen, vaikka olisi ollut jäljellä enää gradu ja muutama hassu kurssi, eli parhaimmillaan homma olisi ollut hoidettavissa jopa vuodessa.

Mitä korkeampi koulutus, sitä vaikeampi saada lupaa.

Pitäisi hylätä vuosien akateemiset opinnot ja vuosien työkokemus, ja ruveta opiskelemaan väkisin hoitoalalle tai sossuksi, vaikkei olisi kiinnostusta saati edellytyksiä.

Vierailija
166/187 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tuota palavaa vimmaa haistatteluihin. Mitä hemmettin järkeä siinä on että joku sossutäti ja työnhakija haistattelevat toisilleen? Eipä ihme että työllistymistä ei tapahdu kun vähintään joka toinen hallitus saa aina näitä samoja ns. kuningasideoita.

Ei kai ne edes ole sossuntätejä, kun ihan ketä vaan palkataan sinne. Jotain hyviä huokailijoita ja tuhahtelijoita. 

Vierailija
167/187 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt varsinaisesti kaipaa heiltä mitään, mutta hiukan nauratti tv:ssä esiintyneen työministerin vakuuttelut siitä, kuinka työttömäksi jääneelle soitetaan nyt kuntakokeilun piirissä olevissa kunnissa kahden viikon kuluessa työttömyyden alkamisesta.

Siitä on nyt melkein päivälleen 4 kk, kun minulta loppui työt, eikä ole kunnasta vielä kukaan perään soitellut 😄😄😄

Minulle kesti 7kk ennenkuin soittivat, sitä ennen työkkäristä ei ollut kuulunut mitään vuoteen. Olen työmarkkinatukilainen.

että arvatkaapa repeilinkö tuosta uutisesta😂

Silloin kun viimeksikin jäin työttömäksi, minulle soitettiin n. 5 kk työttömyyden alkamisesta. Puhelu tuli iltapäivällä viimeisenä työpäivänä ennen joululoman alkamista. Olin oikein virkailijan viimeinen asiakas ennen lomaa.

No, virkailija kyseli kysymyksensä ja lopuksi kertoi että minun täytyy n päivän kuluessa käydä täyttämässä jotain TE-toimiston lomakkeita. Olivatkohan jotain suunnitelmia. Aikaa tälle oli vain muutama päivä.

Katselin siinä kalenteria ja kysyin että miten pyhäpäivät vaikuttavat päivien laskemiseen. Lasketaanko vain arkipäivät vai myös pyhät.

Vastaus oli että kaikki päivät lasketaan ja että minun täytyy täyttää kaikki vaadittavat asiat viimeistään joulupäivänä.

Siinäpä oli kiva alkaa viimeisiä jouluvalmisteluita alkaa tekemään. Vähän oli juhlatunnelmat hakusessa. Onneksi ei oltu lähdössä mihinkään reissuun vaan pysyttiin kotona sinä jouluna.

Eikö tuollaiset lomakkeet täytä aika äkkiä? En ainakaan itse näkisi ylimääräistä vaivaa, vaan sitten tarvittaessa myöhemmin täydentäisin niitä.

No se työnhakusuunnitelma on vähän kuin pienimuotoinen essee. Sitten lisäksi pitää valita valikosta pari muutakin "tehtävää" jotka pitää tehdä.

Niitä ei voi täydentää myöhemmin, vaan kun ne lähettää, ne on lähetetty.

No voi esseeeee... Suunnitelmaan riittää, kun kirjoittaa mitä töitä hakee ja aikooko esim. opiskella jotain. Jos tuntuu siltä, että tarvitsee apua työnhakuun, kannattaa sekin mainita. Ei suunnitelmaan ole tarkoitus kirjoittaa koko elämäkertaansa.

Vierailija
168/187 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu paljon siitä miten onko kyseessä haastattelu vai "haistattelu".

Moni työtön voisikin saada apua jos olisi osaavat hänen etuaan ajavat ammattihenkilöt haastattelemassa.

Mutta... jos haastattelijat eivät tunne työantajia, heillä ei ole suhteita ja laajaa näkemystä työelämästä eivätkä ymmärrä työttömän tilannetta, niin turhaan se on.

Vierailija
169/187 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai ne edes ole sossuntätejä, kun ihan ketä vaan palkataan sinne. Jotain hyviä huokailijoita ja tuhahtelijoita. 

Varmaan sinne palkataan työttömiä merkonomeja, jotka ovat joutuneet opiskelemaan merkonomeiksi, kun eivät ensin saaneet tukea kesken jääneiden opintojensa valmiiksi saattamiseen. Sitten he päätyvät itselleen täysin väärälle alalle huokailemaan ja ihmettelemään, kun muut kohtalotoverit ovat vielä työttöminä.

Vierailija
170/187 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkaisivat puolet työttömistä haastattelemaan niitä jäljellä olevia työttömiä, niin ongelma olisi puoliksi ratkaistu!

Ja taas saataisiin paisutettua julkisen puolen byrokraatti-himmeliä!

Minä jopa hain tällaista kuntakokeilun työpaikkaa, mutten tietenkään päässyt edes haastatteluun. On yliopistotutkinto, muutakin koulutusta, paljon työkokemusta useilta eri aloilta, on hyvä kielitaito, ja mielestäni aikamoisena plussana omaa kokemusta työttömyydestä ja työllistymisen vaikeudesta.

Mutta: kiitos hakemuksestasi, haastateltavat on nyt valittu ja valitettavasti valinta ei tällä(kään) kertaa kohdistunut sinuun.

Minun mielestäni tärkein vaatimus saisi olla vähintään vuoden mittainen oma kokemus työttömyydestä.

Valitettavasti työttömyys ei pätevöitä esimerkiksi tulkitsemaan lakipykäliä tai varmistamaan, että asiakas osaa toimia kuten pitäisi. Työttömistä asiantuntijoiksi palkatuilla on usein isona ongelmana se, että he kuvittelivat työn olevan helppoa ja yksinkertaista ja sitten pitäisi yllättäen hallita kaksi isoa lakikokonaisuutta, kymmeniä erilaisia palveluja ja projekteja ja kaiken lisäksi varmistaa, että asiakas toteuttaa työllistymissuunnitelmaansa. Lausunto määrittää sen, saako asiakas etuutta vai ei ja jos sen tekee väärin, voi asiakas joutua maksamaan tuhansia euroja jälkiperinnässä.

En sanonutkaan että sen pitäisi olla _ainoa_ pääsyvaatimus. Sulla ei taida tuo luetun ymmärtäminen olla kovin hyvällä tasolla?

Kaltaisiani korkeasti koulutettuja ja monipuolisissa työtehtävissä kauan olleita on työttöminä vaikka kuinka, mutta työllisyysasioita ratkomaan otetaan mieluummin vastavalmistunut tradenomi, jolla ei ole mitään kokemusta työmarkkinoista ja työttömän todellisuudesta.

Tämä on nimittäin aivan totta.

Käsittääkseni kuntakokeilun töissä on sosiaalityöntekijöitä. Ideana oli nostaa työntekijöiden osaamistasoa, työkkärissä ei ole akateemisia ratkomassa asioita. 

Nyt kun joku viisas vielä kertoisi, miten sossutantan kanssa asioiminen parantaa kenenkään työllistymismahdollisuuksia. Otan esimerkiksi itseni, koulutetun ammattilaisen pitkäaikaistyöttömän. Olen työkykyinen ja -haluinen mutta töitä en vaan saa. Aika moni jo arvasikin mistä kiikastaa. Kyllä vaan, ikärasismista on kyse. Olen viiskymppinen. Mulle on harvinaisen yhdentekevää istuuko työkkärissä sossutantta, 23v vastavalmistunut tradenomi vai karjakko. Yksikään näistä ei mua työllistä palkkatöihin.

Pitkäaikaistyöttömäksi tullaan vuoden työttömyydellä. Millaisenhan yliopistotutkinnon siinä ajassa suorittaa?

Vierailija
171/187 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt varsinaisesti kaipaa heiltä mitään, mutta hiukan nauratti tv:ssä esiintyneen työministerin vakuuttelut siitä, kuinka työttömäksi jääneelle soitetaan nyt kuntakokeilun piirissä olevissa kunnissa kahden viikon kuluessa työttömyyden alkamisesta.

Siitä on nyt melkein päivälleen 4 kk, kun minulta loppui työt, eikä ole kunnasta vielä kukaan perään soitellut 😄😄😄

Minulle kesti 7kk ennenkuin soittivat, sitä ennen työkkäristä ei ollut kuulunut mitään vuoteen. Olen työmarkkinatukilainen.

että arvatkaapa repeilinkö tuosta uutisesta😂

Silloin kun viimeksikin jäin työttömäksi, minulle soitettiin n. 5 kk työttömyyden alkamisesta. Puhelu tuli iltapäivällä viimeisenä työpäivänä ennen joululoman alkamista. Olin oikein virkailijan viimeinen asiakas ennen lomaa.

No, virkailija kyseli kysymyksensä ja lopuksi kertoi että minun täytyy n päivän kuluessa käydä täyttämässä jotain TE-toimiston lomakkeita. Olivatkohan jotain suunnitelmia. Aikaa tälle oli vain muutama päivä.

Katselin siinä kalenteria ja kysyin että miten pyhäpäivät vaikuttavat päivien laskemiseen. Lasketaanko vain arkipäivät vai myös pyhät.

Vastaus oli että kaikki päivät lasketaan ja että minun täytyy täyttää kaikki vaadittavat asiat viimeistään joulupäivänä.

Siinäpä oli kiva alkaa viimeisiä jouluvalmisteluita alkaa tekemään. Vähän oli juhlatunnelmat hakusessa. Onneksi ei oltu lähdössä mihinkään reissuun vaan pysyttiin kotona sinä jouluna.

Eikö tuollaiset lomakkeet täytä aika äkkiä? En ainakaan itse näkisi ylimääräistä vaivaa, vaan sitten tarvittaessa myöhemmin täydentäisin niitä.

No se työnhakusuunnitelma on vähän kuin pienimuotoinen essee. Sitten lisäksi pitää valita valikosta pari muutakin "tehtävää" jotka pitää tehdä.

Niitä ei voi täydentää myöhemmin, vaan kun ne lähettää, ne on lähetetty.

No voi esseeeee... Suunnitelmaan riittää, kun kirjoittaa mitä töitä hakee ja aikooko esim. opiskella jotain. Jos tuntuu siltä, että tarvitsee apua työnhakuun, kannattaa sekin mainita. Ei suunnitelmaan ole tarkoitus kirjoittaa koko elämäkertaansa.

Ei se ihan riitä. Siinä käsketään kirjoittamaan lisäksi muutamista muista asioista. Ei se kaikilta ihan käden käänteessä käy.

Vierailija
172/187 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä kuntakokeilut ja aktiivimallit ynnä muut toimenpiteet työttömille ovat hyödyttömiä ja kalliita. Silti kaikki puolueet haluaa niitä. Poliitikot voisivat pikkuhiljaa käsittää ettei työttömyys vähene työttömiä potkimalla. Asia on niin yksinkertainen, tarvitaan työpaikkoja niin työttömyys vähenee.

Uskon, että kyllä päättäjillä on tiedossa tämä hyödyttömyys. "Ollaan tekevinään" pätee tähän. Kunhan nimellisesti voidaan väittää, että ollaan me tehty sitä ja tätä ja lainkirjain on täytetty, se riittää. Ihan sama, onko näistä oikeasti hyötyä yhtään kenellekään. Järjettömät summat käytetään pilipali näennäisjuttuihin. 

Vierailija
173/187 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömyys ja sosiaalietuudet täytyisi tehdä vastikkeelliseksi. Eli työttömät voisivat esim aamuisin ilmottautua kunnalle töihin ja tästä leima passiin, jolla saa tukea. Teitä ja puistoja siivoomaan, sairaaloihin ja kouluihin apulaiseksi tälläsiä perushommia mitä voidaan ilman koulutusta tehdä. Samalla voitaisiin kunnilta erottaa vastaavat ammattilaiset, niin julkiset menot myös pienenisivät tämän myötä.

Eikö sen pitäisi olla niin, että ne tekisivät töitä palkatta, joiden mielestä työstä ei tarvitse maksaa palkkaa?

Vierailija
174/187 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten he rahoittivat loput opinnot? 

Työssäkäynnillä tietenkin. Keikkaa ja sijaisuutta on jo niin paljon kuin ennättää kahden vuoden kiivaiden opintojen jälkeen.

Vierailija
175/187 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä kuntakokeilut ja aktiivimallit ynnä muut toimenpiteet työttömille ovat hyödyttömiä ja kalliita. Silti kaikki puolueet haluaa niitä. Poliitikot voisivat pikkuhiljaa käsittää ettei työttömyys vähene työttömiä potkimalla. Asia on niin yksinkertainen, tarvitaan työpaikkoja niin työttömyys vähenee.

Totta.

Ja kokoaikaisia työpaikkoja ja palkka enemmän kuin minimi.

Ei ihme ettei hyviä työtekijöitä saada kun palkka aina se surkein TES.

Kyllä nämä lorvehtijat sitten ovat tavallista herrakansaa. Normaaleiden ihmisten työpaikat eivät kelpaa kenellekään heistä. Aina pitäisi päästä kultaiselle orrelle ja monesti ilman minkäänlaista koulutusta tai osaamista. Vai ei tessitkään teille riitä. 

työttömyyskorvaua 650e, asumistuki 550e, toimeentulotuki 650e

otat vastaan osa-aikaisen siivoustyön ja saat 500e palkkaa, 550e asumistuke ja 800e toimeentulotukea, 650e toim.tulo. nousi 150e kun työttömyyskorvaus 650e korvautui 500e palkalla

tuosta näkee, että myöskään veronmaksajat eivät juurikaan hyödy siitä, että työttömät ottavat näitä liian pienien palkkojen töitä vastaan

ainoa asia mitä tällä saavutetaan on se että taas joku liikkuu turhaan autolla ja päästöjä tulee enemmän kun ihmisten turhaa liikkumista pitäisi ilmaston nimissä pyrkiä rajoittamaan

Jos saat jo  työttömyyskorvausta niin et varmasti saa mitään toimeentulotukea  650 euroa. Älkää puhuko roskaa.

Vierailija
176/187 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori, laitoin siihen toiseen ketjuun. Ei mitään kokemusta kuntakokeilusta koska olen töissä. 

Olen ollut Helsingissä työttömänä parisen vuotta noin 20 v sitten  sekä samanlaisen pätkän 2015-17, kotikunta uusimaalainen kaupunki ei pk-seutua.  Helsingissä palvelu oli hyvä ja johti lopulta työllistymiseen. Toimenpiteitä tehtiin. Ei mikään huipputyö, olin aika nuorikin  ja vain kandi. Mutta koin kyllä että minua kuunneltiin ja vaivauduttiin työkkärin osalta. Muistatteko sen akateemisten Mikonkadulla. 

Sen sijaan tästä edellisestä ei ole mitään hyvää sanottavaa.  En työllistynyt heidän kauttaan, en käynyt yhdessäkään haastattelussa ja he eivät pakottaneet minua hakemaan mitään. Yhtä työpaikkaa he onnistuivat ehdottamaan minulle, jotain arabian kielen tulkin hommaa. Koska olin opiskellut kieliä ja käännöstiedettä.  Sitäkään paikkaa ei sitten tarvinnu hakea kun kerroin, että voi-voi, arabian kielen osaaminen on tasan nolla. Olen sitä ikäluokkaa että koulussa opiskeltiin kotimaisten lisäksi enkkua, saksaa ja ranskaa ja niitä sitten opiskelin myöhemmin eikä mitään eksoottisempia kieliä. Mutta landella näitä tyyppejä ketkä luulee, että jos on kieliä opiskellut niin kääntää sitten vaikka venäjää tai kiinaa. Sen tasoista porukkaa siis te-toimistolla töissä.

Se korkeakoulutetuille räätälöity mikonkatu oli juuri sopiva, itsekin sain sieltä työpaikan jossa olin kaksi vuotta(palkkatuella tosin mutta se oli kaupungin säästökeino) ihan täysin omaa alaa. Sitten se korkeakoulytettujen ajettiin alas, ei mitään työosoituksia kun ei ne tiedä taidealalta ne tavistyökkärit mitään.

Miksiköhän se muuten lakkautettiin? Olin joskus vuosia sitten siellä asiakkaana reilun vuoden ajan, ja kyllähän se järkevämmältä kuulostaisi, että sellainen olisi edelleen.

Veikkaan että työkkäri toimi hyvin silloin kun sitä johti erillinen työministeriö, koska silloin seurattiin sitä mikä oli työttömän työnhakijan kannalta järkevää. Toki 90-luvun lama ja uusi oikeistolainen talouspoliittiikka aiheutti lovia työkkärin toimintaan, mm. valtion ns. tuottavuusohjelma ja pysyväksi muuttunut työttömyys koko Suomessa.

Mutta sitten puskettiin Vanhasen hallituksessa kokkarien ja keskustan haluama muutos, jossa työministeriö yhdistettiin kauppa- ja teollisuusministeriön kanssa uudeksi työ- ja elinkeinoministeriöksi eli hirviöksi nimeltä TEM. Sen jälkeen onkin nähty tätä työttömien hupsua hyppyyttämistä ja hyväksikäyttöä sekä nöyryyttämistä.

Siksi varmaan lopetettiin se Kluuvin akateemisten toimistokin Mikonkadulla. Ei ollut enää akateemisten palveluun osaavaa henkilöstöä, haluttiin luoda isoja (halpoja?) kaikenpalvelun toimistoja, ulkoistaa mahdollismman paljon tehtäviä (sehän tulee "halvaksi") ja ideologisesti ei haluttu ylläpitää käsitystä että työttöminä oli myös akateemisesti koulutettuja ihmisiä, sehän soti vastoin oikeiston puffaamaa mielikuvaa työttömistä luusereina, jotka ovat syyllisiä omaan työttömyytensä.

Sori jos tuli kyyninen vastaus, mutta perustuu pitkään kokemukseen.

Vanhasen porvarihallitushan tosiaan tämän muutoksen laittoi käyntiin, ja se tapahtui vielä juuri ennen finanssikriisiä, eli siinä vaiheessa kun työttömyys sitten lähti Suomessakin nousuun, niin entistä, työnhakija-myönteistä järjestelmää ei enää ollut.

Vierailija
177/187 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon, että kyllä päättäjillä on tiedossa tämä hyödyttömyys. "Ollaan tekevinään" pätee tähän. Kunhan nimellisesti voidaan väittää, että ollaan me tehty sitä ja tätä ja lainkirjain on täytetty, se riittää. Ihan sama, onko näistä oikeasti hyötyä yhtään kenellekään. Järjettömät summat käytetään pilipali näennäisjuttuihin. 

Niinpä. Erikoista on että keskitytään koko ajan siihen työttömään yksilöön, mutta koskaan ei puhuta siitä miten niitä työpaikkoja syntyisi ja mikä rooli työnantajilla on kuviossa.

Kaikkein tyhmimpiä ovat jostain ilmestyvät laskelmat, että kun työttömältä leikataan etuja, jostain synnyttäisi yhtäkkiä kymmeniätuhansia työpaikkoja. Eli jos mä saan 30 egee vähemmän työttömyyskorvausta kuussa, jonnekin syntyy uusi työpaikka? Miksei sitä työpaikkaa anneta mulle suoraan, silloin mun korvauksen voisi poistaa kokonaan?

Vierailija
178/187 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samantasoista sekoilua on nuo Spring Housen tapaiset "valmennusfirmat", joilla te-palvelut (hahhah) pakottavat työnhakijat vuodeksi kuuntelemaan parikymppisten "omavalmentajien" sössötystä. Monet työnhakijat olivat kyllä työelämässä jo ennen kuin firman omavalmentajat olivat syntyneetkään.

Työpaikkojen luominen on yksi mainio keino työttömyystilanteen hoitamiseen. Myös perustulo auttaisi monia.

Vierailija
179/187 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäri ei automaattisesti anna lupaa lähteä opiskelemaan ihan mitä huvittaa, vaan sitä pitää erikseen hakea, ja virkailija tekee päätöksen. Joku ala voi olla teoriassa fiksu valinta, mutta työkkäreillä on tietoa siitä, miten paljon sille alalle on koulutettu porukkaa + kuinka paljon on työttöminä tällä hetkellä. Minullekin on sanottu suoraan, että sejase ala ei käy, juurikin siksi, koska on koulutettu liikaa sille lähivuosina.

Vierailija
180/187 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän liittyen huomaan sen, että jotkut saavat olla rauhassa ja itse taas olen varmaan sen verran nuori ja työkokemusta vähän, että taitavat sen takia olla enemmän kimpussani. Ehkä sellaisen jolla kokemusta ja koulutuksia alla voi olla helpompaa kieltäytyä heidän toimistaan. Minua taas ollaan helposti pistämässä työkokeiluihin yms. Tosin en  ole vielä testannut kuntakokeilua ( omakin kunta sopivasti siihen ryhmään kuuluu) kun olen opiskellut työttömyystuella omaehtoisesti. Sain sen tuen vuosi sitten. Nyt vaan käy ikävästi niin etten ehdi valmistua. Opettaja laittoi siihen "opiskeluaika arvioon", joka työkkärille lähti sen koulutuksen keston niin tiukalle ( vaan 1 vuosi) etten millään ehtinyt käydä sitä loppuun. Minulla tosin lukiopohja, mutta siltikin aikataulu hyvin jämpti. Samalla vähän ihmetyttää se, kun minulla olisi ollut mahdollisuus käydä vielä toinenkin vuosi ja tukikuukausia olisi ollut jäljellä. Olen joskus työvoimakoulutuksessa ollut, mutta noita omaehtoisen opiskelun vuosia olisi ollut 2 jäljellä. En tiedä sitten miten käyn koulutuksen loppuun. Olen vielä ikävästi todennut että pitää vaihtaa toiseen linjaan ja käydä jotkut jutut uudestaan ( tosin saan hyväksilukuja tästä) eli työkkärille ei varmaan kelpaa se ja tuskin saan enää lisäaikaa varsinkaan linjan vaihdon jälkeen. Mietin, että ehkä haen opintotukea loppukoulutuksen ajaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi