Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti itkee ja anelee rahaa

Vierailija
02.11.2021 |

Äitini jäi eläkkeelle pari vuotta sitten. Jo työaikana hän eli kädestä suuhun eikä mitään jäänyt säästöön. Nyt eläkkeellä hän ei ole pienentänyt menojaan mitenkään, eli rahat eivät enää riitä. Rahat menevät täysin tarpeettomiin asioihin, ei juo eikä polta, mutta ostelee kaikkea ihan turhaa tavaraa kun halvalla saa ja vastaa jokaiselle puhelinmyyjälle ja ilmeisesti tilaa sitten heiltäkin, kun oli niin hyvä tarjous :(
Loppukuusta rahattomana äitini on sitten minun ovellani itkemässä laskunipun kanssa (joiden eräpäivät mennyt jo) että auta ja maksa nämä.

Olen auttanut ja maksanut koska koen olevani äidille "velkaa" koska hänellä oli rankkaa yksinhuoltajana kun olimme lapsia.
Minulla on veljiä, toinen on työtön ja toinen opiskelee, heillä ei ole varaa auttaa äitiä. Ei tosin olisi minullakaan, olen osa-aikatyössä (kaupan ala, täysiä tunteja ei saa) ja äidin takia elän nyt itse niin ettei mitään jää säästöön eikä puskurirahastoa pahan päivän varalle ole.

Olen puhunut tästä äidille kauniisti ja rumasti, olen itkenyt ja pyytänyt että äiti lopettaisi kaiken muun kuin tarpeellisen ruoan, pesuaineiden yms ostamisen, eikä vastaisi puhelinmyyjille (ei ole älypuhelinta, en pysty estämään numeroita hänen puhelimesta.) Äiti lupaa muutosta, mutta mikään ei muutu.

Olen niin väsynyt tähän että haaveilen toiselle puolen Suomea muuttamisesta ja välien poikki laittamisesta. Äiti soittaa minulle joka päivä (soittaa niin usein ja kauan että vastaan) enkä enää jaksaisi sitäkään. Äiti on läheisriippuvainen meistä aikuisista lapsistaan eikä hänellä ole ystäviä/kumppania eikä halua yrittää sellaisia löytää.

Mitä tehdä? Auttaako muu kuin välien poikki laitto?

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos laskujen tuonti on ainoa yhteydenpitoväylä teihin. Mitä jos menisit käymään muuten vain?

Vierailija
2/67 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon, että puhutte kerran viikossa puhelimessa ja se saa riittää. Puhelimeen esto muina aikoina. Rahaa et anna yhtään. Jouluna ja syntymäpäivänä joku seteli lahjaksi, muuten ei mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä hommata hänelle jotain keskusteluapua tms.

Vierailija
4/67 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niille puhelinmyyntifirmoille voi pyytää poistamaan numeron listoilta. Äidin voi myös hakea holhottavaksi, jolloin tämä ei voi itse tehdä mitään maksusitoumuksia.

Jossei nuo ylemmät auta, niin sinun on vain kertakaikkisesti lopetettava äitisi hölmöilyn rahoittaminen. Jos hän ei ole kerrasta oppinut puhumalla, niin ei siihen sitten auta kuin seurausten kärsiminen nahoissaan. Tuolla menolla sinäkin olet aivan yhtä tiukalla ja parin kuukausipalkan puskuri olisi syytä olla ihan jokaisella jemmassa.

Vierailija
5/67 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on nykyaikana valitettavan yleinen ilmiö nimittäin velkaantuvat eläkeläiset, koska eivät osaa downshiftata vaihdoksen myötä. Äitisi yrittää nyt väkisin pysyä elintasossa, joka hänellä oli, mutta johon hänellä ei ole varaa. Ellei menisi vielä esim. osa-aika töihin. Sinä tällä hetkellä mahdollistat häntä roikkumaan siinä illuusiossa.

Seuraavan kerran kun äitisi tulee niin sano, ettei sinulla ole tällä kertaa varaa auttaa rahallisesti, mutta voit auttaa äitiä esim. soittamalla noille puhelinfirmoille ja katkaisemalla tilaukset tai lähtemällä ruoka-apuun hänen kanssaan. 

Vierailija
6/67 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostoriippuvuus ja turhan tavaran haaliminen on yhdenlainen riippuvuus, jota et pysty lopettamaan toiselta vaikka mitä tekisit.

Puhelinmarkkinoinnin pystyy estäään tekemällä Väetörekisteriin tietojen luovutuskiellon ja tekemällä sujoramarkkinointikiellon. Nämäkään eivät tepsi yrityksille, jotka markkinoivat ihmisille jotka ovat jo heidän asiakkaitaan.

https://yle.fi/aihe/a/20-10001132

Sosiaalitoimeen voit tehdä iäkkäästä ihmisestä huoli-ilmoituksen, jos hän ei pärjää taloudellisesti eikä rahat riitä ruokaan ja sähkölaskuun ym.

Oikein muuta et voi tehdä. Tilanne ei parane sillä, että aina pelastat äidin. Haittaisiko mitään, vaikka hän joutuisi ulosottoon? Silloin tulisi luonnollinen stoppi yli varojen elämiselle. Tarvitset itse omat pienet tulosi.

Vierailija
7/67 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä mahdollistat äitisi perseilyn. Lopetat sen laskujen maksamisen nyt heti. Aikuinen ihminen on itse vastuussa kulutuksestaan. En ikinä kehtaisi käyttäytyä noin aikuisia lapsiani kohtaan.

Vierailija
8/67 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi on rajaton ihminen.

Tee aluksi laskelmat siitä, paljonko sinulla on varaa auttaa. Netistä löytyy nyrkkivakioita, kuinka paljon rahaa saa kulua asumiseen, paljonko pitää olla säästössä jne.

Tarjoa äidillesi korkeintaan kauppakassillinen terveellisiä elintarvikkeita, tai lahjakortti kauppaan.

Et voi tietää, onko äidilläsi esim. rahapeliongelma.

Itselläni on ns hyvät välit sukulaisiin eli reilu 200 km, joka rajoittaa takertuvan alkoholistiäidin tempauksia sopivasti.

Vierailija
9/67 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaisin äitini laskut. Hän on äitisi.

Vierailija
10/67 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

H U O M ! Äidille pitää saada holhooja. Sinä voit olla se holhooja. Se on nyt ainut keino estää tilanteen paheneminen.

Pidä kiirettä asian kanssa, niin selviätte vähemmällä surulla.

Helpompi vaihtoehto olisi, että äitisi antaisi sinulle tilinkäyttö- ja verkkopankkioikeudet ja luopuisi niistä itse, mutta en usko, että se onnistuu.

Vierailija
11/67 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et vastaa puhelimeen etkä avaa ovea.

Äitisi on aika aikuistua.

Minulla on ihan samanlainen eikä siihen muuta keinoa ole.

Vierailija
12/67 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paska juttu. On vain yksi äiti. Olen todella pahoillani, ihan kauhea tilanne. Jos äiti on jo eläkkeellä, eikä vieläkään oppinut perusasioita, ei hän enää opi. Olet jo varmaan ymmärtänyt, ettei perintöä ole tulossa. Yritä siis miettiä, miten voitte äitisi kanssa nauttia yhdessä olosta ilman, että tuhoat talouttasi. Älä maksa yhtään laskua, siitä tulee tapa. Tarjoa päivällinen tms. ja anna joku joululahja tms. muuten, keskity yhteiseen ajanviettoon, jos se on edes jollain tasolla palkitsevaa. Älä soimaa veljiäsi, ei se auta mitään.

Vierailija
13/67 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä, kiitos neuvoista.

En usko että äiti pelaisi rahapelejä, eläke kuluu siis sinänsä pieniin ostoksiin tyyliin torilla oli näitä sukkia kympillä, ostin kun halvalla sai, mutta kun niitä pieniä menoja on niin paljon, ja ne siis on tarpeettomia.

Äidillä on velaton kerostalokaksio (joka on täynnä sitä halvalla saatua tavaraa). Jos äiti joutuu ulosottoon niin menettääkö hän asunnon? Pelkään että siinä tapauksessa äiti on muuttamassa minun luokseni :(

Äidillä on kulutusluotto ja luottokorttivelkaa sekä erilaisia osamaksuja joista tulee lasku joka kuukausi.

Ymmärrän että vikaa on minussakin, ja äiti siis pitää kyllä muutenkin yhteyttä, soittaa joka päivä ihan vaan sitä että mitä kuuluu. Äiti myös ostaa minulle tavaroita joista luulee että tykkäisin, osasta tykkäänkin, mutta mieluummin olisin ilman kun tiedän ettei äidillä ole oikeasti rahaa tuollaiseen.

Tiedän että minun pitäisi laittaa rajat ja sanoa että en maksa, mutta tulee niin syyllinen olo kun muistan miten äiti uurasti meidän eteen lapsuudessani, ja tuntuu pahalta katsoa kun kän itkee ja tyhmää kyllä, jollain tasolla aina uskon siihen kun hän lupaa asioiden muuttuvan.

Vierailija
14/67 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei toi ole enää mitään terveen ihmisen touhua. Se on hamstrausta eli riippuvuus, ei mitään "perseilyä".

Hänet pitäisi saada terapiaan, muttei Kela eläkeläiselle kustanna terapiaa eikä varmaan pääse myöskään julkisella puolella. Ikävä näin.

En nyt tässä toista seiskan erinomaisia neuvoja, lue siitä. Ykkönenkin - vaikka kerää paljon alapeukkuja - on itse asiassa ihan hyvillä jäljillä: jos äitisi on ostosriippuvainen (siis ostelu on hänelle neuroosi, OCD), hyvä kysymys kuuluu, mitä tarvetta hän sillä paikkaa ja onko taustalla yksinjäämisen pelkoa.

Eli voisiko sitä "mustaa aukkoa"  täyttää ihan vaan yhdessäololla ja seuralla. Voisiko sitä puolta tukea? Ymmärrän hyvin ahdistuksesi ja ryytymisesti, mutta mitä enemmän vetäydyt, sitä enemmän äitisi todennäköisesti turvautuu tuohon "hätätilan esittelyyn" saadakseen huomiota.

Vierailija
15/67 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa tuo ihan kamalalta, ja onneksi aikaisemmat ihmiset ovat ovat jo antaneet hyviä neuvoja joten toivon vain kaikkea hyvää... Ihan itkuttaa tuommonen tilanne eli toivottavasti ei tule itelle tai kenellekään vastaan vaiks pahoin pelkään... Jaksamista <3

Vierailija
16/67 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläsi on joku mt ongelma.

https://dvv.fi/holhous

Vierailija
17/67 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiseksi lopettaisin niiden maksuken maksamisen ja seuraavaksi passittaisin velkaneuvontaan

Käymään sen talouden velkoineen jonkun ulkopuolisen kanssa läpi.

En ottaisi mitään lahjoja vastaan, neuvoisin veljiä toimimaan sampin.

Rajoittaisin puhelut yhteen per viikko.

Vierailija
18/67 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole äidillesi mitään velkaa mistään yksinhuoltajuudesta. Äitisi on aikuinen ihminen ja tekee itse valintansa. Jos ei ole ymmärtänyt tulojen tippumista jäädessä eläkkeelle niin homma on jo menetetty ja on ollut jo aikaisemmin, jos ei ole pystynyt säästämään, vaikka velaton asunto.

Velkoja voi olla vaikka vuosien takaa. Älä vedä itseäsi ongelmiin myös. Äidilläsi voi olla sellaiset velat, jotka ei lopu ikinä. Sinun pikku apusi saa vaan pitkittämään lopullista romahdusta ja sinä joudut vararikkoon. Asialle ei vain voi mitään ellei äitisi itse halua edunvalvontaa ja rajoja itselle. Normaali, järkevä vanhempi ei itkuen ruinaa rahaa lapseltaan. Rajat äidille.

Vierailija
19/67 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitisi voi olla yksinäinen,jonkun eläkeläisryhmän löytäminen. tai joku harrastusryhmä esim.kansanopisto. toi ostaminen voi olla ajankulua. sano  suoraan et pysty maksaan hänen turhia ostoksia. 

Vierailija
20/67 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan ainakin vakava keskustelu pitäisi äidin kanssa käydä, että näin ei voi jatkua ja että sinä et pysty etkä haluakaan  enää auttaa. Pitäisikö teidän tehdä jonkinlainen maksuohjelma, että äiti pääsisi veloistaan? Jos äiti on virkeä ja pystyy kulkemaan toreilla tuhlailemassa, voisiko ottaa vielä jonkin osa-aikatyön?

Eläkeläisenä hän voi tienata jonkin verran.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme