Luontonimi tytölle?
Auttakaas keksimään tytölle luontoaiheinen tai siihen suuntaan viittaava nimi? Ei nyt ihan mikään Metsätähti Pajulintu, muttei myöskään kamalan yleinen Lumi.
Kommentit (78)
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 23:28"]Aava, Kaisla, Usva, Taimi, Orvokki, Vuokko
[/quote]
Tämä! Tunnen yhden ihanan pikkutytön jonka nimi on Lila-Orvokki :)
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 23:46"]Sade-Marja ja Lumi-Lilja on mun serkkujen nimet. Musta jotenki sykähdyttävän kauniit käytössä.
[/quote]
Huh, mietittiin että annetaanko Lumi-Lilja tytölle nimeksi, päädyimme pelkkään Lumiin :D kaunis väliviiva nimi, mutta pidemmän päälle "maiskuttelu" alkoi tuntua siirapille ja liisterille.
-
Orvokki
Vilja
Myrsky
Lila olis aika ihana :) Oliko Melissa jo listattuna... Ja Esikko.
Entä jos selaisit jotain kasviota ja silmäilisit kauneimpien kukkien latinalaiset nimet läpi, niissä on paljon myös Suomessa käytössä olevia tyttöjen nimiä. Mun suosikkeja on esim. Veronica :)
Tähdistössä on myös kauniita Suomeenkin sopivia nimiä, joilla on jännät tarinat takanaan.
Valeriana, Klivia, Calla, Flora, Sylvia: kansainvälisiä kasvinimiä myös.
Vanhoja Suomessa käytössä olleita nimiä: Rosina, Soilikki, Tuomi, Tuomikki, Teresia, Kanerva, Florentina, Valeriana, Linnea, Viola, Meri, Akvilina (Aquilina), Aurora, Dagmar, Veronika, Verna, Saima.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 22:55"][quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 10:01"]
Kuuran miellän enemmän pojan nimeksi. Rekisterin mukaan muistaakseni annettu sekä tytöille että pojille kyllä, mutta enemmän pojille.
[/quote]
Yleensä a-päätteiset nimen mielletään naisten nimiksi, ihan maailmanlaajuisestikin.
[/quote]
Kaikissa kielissä ei ole niin rajua jakoa a- ja o- loppuisten nimien suhteen, suomi mukaanlukien (mm. Vesa, Mika ja Pirkkahan ovat miesten nimiä). Maailmanlaajuisuuskin on latinan jälkeläisiä ja arabiaa pääosin, eikä siinäkään mitään poikkeuksetonta. Henk. koht. sanoisin Kuuran kuitenkin olevan vielä aika sukupuoleton (ja joko "taiteilija" tai sylivauva tyyliin jos suoraan sanotaan :P).
Unikko, Daalia, Pääsky, Naava, Tuulia, Halla, Ruusu, Sade, Säde, Vanilija
Sara Heini
Paju Pälvi
Kanerva
Kirsikka
Kun saimme kolmen pojan jälkeen tytön ja minä halusin tälle luonto nimen, meille tuli kinaa koska mies väitti jääräpäisesti että SENJA on luonto nimi ( koska on järvi jossain Norjassa! ) tahtoi sen tytölle :-D no, lopulta saatiin kompromissi ja neidistä tuli Saana.
Joko SELJA on mainittu? ♥ aivan ihana! !!
Tunsin kerran yhden Kaislin. Kaunis nimi ja harvinainen!
Itsellänikin on luontonimi, mutta en miellä sitä juuri luontonimeksi ;)
Merihelmi ja Kukkamaaria tuttujen siskosten nimet. Sopivat varmasti myös väliviivoin... Saattavat monen mielestä aluksi kuulostaa hieman erikoisilta, mutta uskokaa pois, useimpien mielestä kauniita nimiä. Kukkamaaria myös aika suosittu.
Sade-Marja ja Lumi-Lilja on mun serkkujen nimet. Musta jotenki sykähdyttävän kauniit käytössä.