En enää ihmettele, miksi leipomot menettävät asiakkaita
Vertailun vuoksi:
Patonk:
Leipomo 4 e
Lidlin paistopiste 0,79 e
Sämpylä:
Leipomo 1,30
Lidlin paistopiste 0,29
Kaiken huipuksi leipomon tuotteet olivat kuivahtaneita. Miten tänne muka koskaan voitaisiin saada mitään leipomokulttuuria, jossa jokainen voisi hakea tuoreen leivän vaikka joka päivä lähileipomosta? Tässäkin oli kysymys suuresta suomalaisesta leipomoketjusta, jolla on omia leipomo-kahvila-myymälöitä. Tuotteet eivät vaikuttaneet siltä, että niitä edes tehtäisiin paikan päällä. Joten miksi suuri tavarantuottaja ei saa myyntipisteisiinsä kilpailukykyisellä hinnalla paikan päällä paistettavaa?
Esim. Espanjassa perusvehnäpatongin saa mukaan pikkuleipomosta 50 sentillä.
Kommentit (23)
Älkääs nyt yleistäkö. Minä käyn lähikunnan leipomosta ostamassa aamuisin silloin tällöin ruisleipää, joka on oikeasti ihan sellaista oikeaa ruisleipää. Aineina vain ruisjauho, vesi ja suola. Ei oo pilattu hiivalla tai vehnäjauhoilla tai muulla. Hinta 0,80e kappale. Ei saa kyllä mistään kaupasta tuolla hinnalla tuoretta ja aitoa ruisleipää. Välillä oon marketeissa pyörinyt ja etsinyt hiivatonta ruisleipää joka olisi tehty pelkistä ruisjauhoista ja ainoat mitä tuntuu löytyvän on ruislimppu, joka on kuiva käntty ja päiväys samana päivänä. Ostan yleensä 5-10 kerrallaan tuolta leipomosta ja viipaloin ja pakastan osan tuoreeltaan, niin ei tarvii käydä usein tai ostaa leipää normi kaupasta. Sit kun tuoreeltaan pakastaa, niin sulatuksen jälkeen on silti ihan tuoreen makuinen pakastamisesta huolimatta.
Minusta tuntuu, että ne on nuo isot ketjuleipomot joilla on hurjat hinnat.
Kai ap tajuat, että niissä Lidlin paistopisteissä lyödään uuniin ne jostain tilatut pakastetuotteet? Leipomoissa sen sijaan tehdään kaikki alusta alkaen lisäämättä mitään säilöntäaineita sun muita. Paistopisteiden tuotteet ovat ihan sama asia kuin ostaisit itse pakastealtaasta pullia ja paistaisit ne.
Jauhot yhteen patonkiin maksavat Suomessa isoissa erissä ostettuna (kuten leipomoihin) n. 13 senttiä per patonki. Espanjassa varmasti vähemmän. Kyllä siitäkin jää mummolle katetta.