Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Helsinki linjasi: lihansyönti loppuu kaupungin tilaisuuksissa"

Vierailija
02.11.2021 |

Jee, suomen ruokakulttuuri ja kerttisten käyttö on menossa huippu hyvään suuntaan , i am very happyy!!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6556111d-4369-4bb7-aaf0-9a6600f830ac

Kommentit (1030)

Vierailija
221/1030 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lihateollisuus ei usuttanut lobbareitaan Helsingin päättäjien kimppuun? Miksi tällaisen imagovahingon annettiin tapahtua suosiolla?

Koska a) helsingissä näistä asioista päättää vihervassarit ja lihateollisuuden tai mtk:n on ihan turha koittaa sitä fanaatikkoporukkaa käännyttää ja b) tuolla päätöksellä ei ole lihateollisuudelle mitään taloudellista vaikutusta.

Jos helsingin järkkäämissä tilaisuuksissa on käynyt vuosittain tuhat ihmistä, niin nyt käy tämän jälkeen enää kourallinen - eipä tällä päätöksellä ole käytännön merkitystä.

Mtk:sta tuli mieleen, että Suomesta viedään tällä hetkellä kauraa ulkomaille. Ei kasvisruoan lisääminen ole automaattisesti maataloudelta pois.

Vierailija
222/1030 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen vielä jotenkin ymmärtäisi, että noissa tarjoiluissa olisi sekä liha- että kasvisruokavaihtoehdot. Mutta ehdoton vegeys ei minun kaaliini mahdu!

Minun kaaliin taas ei mahdu miksi joillekin pitäisi olla aina tarjolla punaista lihaa! Laitatteko pullankin päälle leikkelettä?

Koska se on se mitä me syödään, jos ruokaa syödään. Nyt ei ollut kyse pullista. Kokeile toisinpäin: kielletään kasvisruoka. Joko se nyt mahtuu sinne kaaliin (no pun intended).

Kyse on tilaisuuksien tarjoilusta, joka saattaisi olla vaikka kahvi ja pulla. Ulvotko sillon lihan perään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/1030 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuullinen syöminen on päivän sana! Vihdoinkin ihminen ottaa vastuunsa ympäristöstä!

Mutta kyllä joku tästä toki nokkiinsa vielä ottaa... 

Vierailija
224/1030 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on mielisairasta että tällaista ideologiaa tuodaan tälle tasolle. Pitäisivät tällaiset linjaukset siellä omien työryhmiensä sisäisissä tarjoiluissa.

Työni puolesta olen sillontällöin osallistunut, mutta jää kyllä osallistumiset tähän. Jossei tilaisuudessa (joka yleensä kuitenkin on niin että ennen tai jälkeen ei enää ehdi lounaalle) saa enää oikeaa ruokaa, niin jää varmasti väliin.

Todellinen syy taitaa ollakin se, että tilaisuuksia ei enää ole koronan vuoksi, ja tuo ilmoitus karkotti nekin jotka aikoivat joskus vielä osallistua.

Jatkakaa vaan siellä kaupungin päättävissä elimissä tätä lihansyönnin ja autoilun demonisoimista, niin me hyvätuloiset lihaa syövät autoilevat veronmaksajat siirrymme veroeuroinemme muualle. Minullekaan ei ole ongelma muuttaa 50 km säteelle.

Ideologiat nimenomaan pitää tuoda käytäntöön. Jokainen pieni ekologinen asia pitää tuoda käytäntöön. Edes korona ei saanut päästöjä pienempään ja niiden on vain pakko pienentyä. Jokainen voi pienentää sieltä mistä pystyy. Kaupungin tapahtumat eivät saa ketään lihansyöjää kuolemaan nälkään.

Ei pidä. Ideologiassa on se vika, että se ei välttämättä ole suurimman osan etu. Ideologia voi palvella vain pientä joukkoa, kuten on laita tämän kasvissyönti- ja autovihaideologian kanssa. Se ideologia tuhoaa suomen kilpailukyvyn rippeet, ajaa maatalouden ahtaalle, lisää yhteiskunnan menoja eikä vaikuta ilmastoon mitenkään, eli haitoilla ei saada mitään hyötyjä. Paitsi sulkaa hattuun näille hörhöille, pikkarit kostuu taas parin puoleen johdossa, jos joku lehti tarttuu siihen miten oltiin "edistyksellisiä".

Vierailija
225/1030 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän linjauksen täysin. Silti hiukan helsinkiläisenä harmittaa, koska itselle IBD:tä sairastavalle ei valitettavasti sovi vegaaniruokavalio alkuunkaan,

Vegaanisapuskasta ei ole tässä mielestäni puhuttu lainkaan. Samoin jutussa kerrotaan, mikä onkin ihan itsestäänselvyys, että erityisruokavaliot tehdään.

Vierailija
226/1030 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei vain nälkä lähde noilla kasvispöperöillä. Tarviin kunnolla rasvaa ja proteiineja ravinnostani, joka päivä.

Oikein koostetussa kasvisruoassa todellakin on proteiineja ja rasvoja riittävästi. Tämän on todennut jopa isäni, joka on viimeisen parin vuoden aikana suostunut ensimmäisiä keroja kokeilemaan kasvisruokia - ja onkin yllättynyt, kun ne pitävät nälkää.

Koostapa mulle näytteeksi hyvä ja tasapainoinen vegeruoka jos ruokailija on keliaakikko ja herne, papu, soija, pähkinä, manteli, omena, banaaniallergikko.

Ja näitähän riittää?

227/1030 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisivat lopettaa pihvien ja paistien tarjoilemisen vankiloissa.

Siellä rikolliset vetävät kaksin käsin lihaa naamariinsa.

Me veronmaksajat maksamme gourmetateriansa.

Vierailija
228/1030 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä. Kukaan ei kärsi, jos jossain tilaisuudessa on kasviruoka. Jos on hätä, niin voi mennä snagarin kautta kotiin.

Kouluissa ja päiväkodissa liha on perusteltu. Koska se ruokailu on pävittäistä, ehkä päivän pääateria. ja lapset kasvavia.

Ei ole perusteltua. Etenkin kun tarjolla on puolalaista lihaa ja eineksiä, lihankaltaisia tuotteita.

Jospa oliskin kotimaista lihaa ja useampana päivänä, että todella tukisi kotimaista lihatuotantoa, niin sittenhän olisi eri ääni kellossa.

Toivottavasti vanhemmat jo alkaisivat näkemään tuon alennustilan, jota niille kasvaville lapsille syötetään.

Kotimaista kasviksista edes ruokaa, niin sitten oltaisiin oikealla tiellä.. Eiköhän kurkut ja tomaatitkin tule valmiiksi leikattuna puolasta, kuten perunat kuorittuna ja sipuli pilputtuna. :(

Vierailija
229/1030 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse sekaruoansyöjä joten ei tarvitse kivittää =)

Mutta en vaan käsitä - edelleen, vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen mikä siinä vegeilyssä on niin kamalaa? Vedetään hirveet pultit ja hepulit kun joku mainitseekin sana kasvissyönti. Alkaa argumentit "minähän en pupun ruokaa syö" yms. 

Kuten mainittu, olen sekasyöjä. Keskimäärin meillä on 1 lihapäivä, 2 kalapäivää ja 4 kasvispäivää. Eli kasvisvoittoisesti nykyään. Lihakin on lähinnä itse metsästetty riista ja kala itse saatu. 

Voin toki väittää jonkun mielestä väärin, mutta uskon ettei kukaan elä pelkällä lihalla aamusta iltaan? Se, että olet jossain tilaisuudessa jossa saat kasvisruoan eteesi, niin se ei ole maailmanloppu.  Mutta ainahan on niitä jotka valittaa valittamisen ilosta ja joiden ajatusmaailma on hyvin mustavalkoinen. 

Höpö höpö. Ihminen eli jo ammoisina aikoina pelkällä lihalla, ja elää nykyäänkin. Ja en puhu makkarasta tai muusta lihajalosteesta, vaan raasta lihasta ja rasvasta.

Vierailija
230/1030 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän linjauksen täysin. Silti hiukan helsinkiläisenä harmittaa, koska itselle IBD:tä sairastavalle ei valitettavasti sovi vegaaniruokavalio alkuunkaan,

Vegaanisapuskasta ei ole tässä mielestäni puhuttu lainkaan. Samoin jutussa kerrotaan, mikä onkin ihan itsestäänselvyys, että erityisruokavaliot tehdään.

Okei. Kieltämättä en lukenut koko uutista. Ja esim. kala kyllä sopii mulle hyvin ja sitähän vissiin vielä tarjoillaankin. Tietyt kasvikset ja kasvisruoat ei mun vatsalle vaan sovi yhtään.

231/1030 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on mielisairasta että tällaista ideologiaa tuodaan tälle tasolle. Pitäisivät tällaiset linjaukset siellä omien työryhmiensä sisäisissä tarjoiluissa.

Työni puolesta olen sillontällöin osallistunut, mutta jää kyllä osallistumiset tähän. Jossei tilaisuudessa (joka yleensä kuitenkin on niin että ennen tai jälkeen ei enää ehdi lounaalle) saa enää oikeaa ruokaa, niin jää varmasti väliin.

Todellinen syy taitaa ollakin se, että tilaisuuksia ei enää ole koronan vuoksi, ja tuo ilmoitus karkotti nekin jotka aikoivat joskus vielä osallistua.

Jatkakaa vaan siellä kaupungin päättävissä elimissä tätä lihansyönnin ja autoilun demonisoimista, niin me hyvätuloiset lihaa syövät autoilevat veronmaksajat siirrymme veroeuroinemme muualle. Minullekaan ei ole ongelma muuttaa 50 km säteelle.

Ideologiat nimenomaan pitää tuoda käytäntöön. Jokainen pieni ekologinen asia pitää tuoda käytäntöön. Edes korona ei saanut päästöjä pienempään ja niiden on vain pakko pienentyä. Jokainen voi pienentää sieltä mistä pystyy. Kaupungin tapahtumat eivät saa ketään lihansyöjää kuolemaan nälkään.

Ei pidä. Ideologiassa on se vika, että se ei välttämättä ole suurimman osan etu. Ideologia voi palvella vain pientä joukkoa, kuten on laita tämän kasvissyönti- ja autovihaideologian kanssa. Se ideologia tuhoaa suomen kilpailukyvyn rippeet, ajaa maatalouden ahtaalle, lisää yhteiskunnan menoja eikä vaikuta ilmastoon mitenkään, eli haitoilla ei saada mitään hyötyjä. Paitsi sulkaa hattuun näille hörhöille, pikkarit kostuu taas parin puoleen johdossa, jos joku lehti tarttuu siihen miten oltiin "edistyksellisiä".

Mikä ideologia ? Terveydestä tässä on kyse.

Ja suomalainen kasvisruoka on yöttömän yön ansioista täynnä

vitamiineja & aromeja. Edullisempaakin ja puhdasta.

Vierailija
232/1030 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni vege luulee, että kasvisruoka sopii kaikille. Minulla on pitkä liuta kasviksia, joille olen allerginen. Mukaan lukien soija, jota työnnetään joka vegeruokaan.

Itse olen esim. porkkanalle allerginen. Muuttuko allergiani, jos tarjolla on nautaa porkkanan kera, kalaa porkkanan kera tai porkkanasosekeitto?

En ymmärrä mitä ajat porkkanaesimerkilläsi takaa, mutta itse en pysty syömään kotimaisia viljoja (ml kaura), gluteenia, soijaa, kvinoaa, pähkinää. Olen niille oikeasti ALLERGINEN. Sen lisäksi suolistoni ei kestä esim sipulia eikä kaalia. Usein liha korvataan soijatuotteilla tai vaihtoehtoina on jokin tofuateria tai ohratto.

No eipä onneksi tule noissa tilaisuuksissa käytyäkään.

Jos kävisit, niin sinulle tehtäisiin oma ruoka joka ei sisällä mitään sinulle sopimatonta...

Vierailija
233/1030 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerjäläisongelman ratkaisu odottaa toimeenpanoa jo toista kymmentä vuotta. Hyvin ne vetää! Siis mitä VITTUA?

Vierailija
234/1030 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa syödä mahdollisimman paljon lihaa ennen kuin se kielletään.

Vierailija
235/1030 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja oliko näin, että valtaeliitti saa edelleen syödä ja tarjota lihaa vierailleen "perustelluihin syihin vedoten".

Veronmaksajien piikkiin tietysti.

Nuo korkean tason vierailut ja niiden perustellut syyt tarkoittavat esim. valtiovierailujen yhteydessä järjestettäviä tilaisuuksia. Jos tulee vaikka Ruotsin kuningas kylään ja pormestari tarjoaa hänelle monen ruokalajin päivällisen, on varmaan ihan perusteltua, että listalla on myös liharuokaa. 

Miksi? Minusta olisi ollut hyvä, jos linjauksessa olisi ollut, että ei koskaan. Ruotsin kuningas voi syödä sanotaan nyt vaikka nieriää.

Toisaalta ymmärrän kyllä sen, että hyvin korkeatasoisia vieraita halutaan kestitä juhlavasti ja liha voi sopia juhlaruoaksi. Silloin voisi tarjota esimerkiksi riistaa. Hirveä, fasaania, metsäsienikastiketta (iik, kasviksia!). Erityisesti jos on kala-allergikko. MUTTA näitä vieraita kestitään joka paikassa vastaavalla tavalla, joten he itsekin varmaan haluaisivat välillä jotain muuta, kuten kalaa (paitsi ne kala-allergiset).

Vierailija
236/1030 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikko Kärnä paheksuu asiaa twitterissä ja julistautaa erikoisruokavaliotansa: liha! Joku nokkela keksi: cärnävore, päivän naurut.

Vierailija
237/1030 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän pormestari Vartaisen tarvitse mitään veto-oikeutta käyttää. Eihän tuo päätös häntä koske! Hän syö pihvinsä jatkossakin!

Vierailija
238/1030 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä7437 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ideologia ? Terveydestä tässä on kyse.

Ja suomalainen kasvisruoka on yöttömän yön ansioista täynnä

vitamiineja & aromeja. Edullisempaakin ja puhdasta.

Terveydestä, hahhahaaa!

Vierailija
239/1030 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei jollekin Ruotsin kunkullekin voi tarjota pelkästään kasvissosekeittoa, nokkosteetä yms?

Vierailija
240/1030 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistui mieleen BBCn juttu eri ihmislajeista, jossa mainittiin, että kasvissyöjälajit kuolivat sukupuuttoon ensimmäisinä. Finaalissa pari-kolme lihansyöjälajia (sapiens, neandertaalit ja denisovanihmiset..)