Vitutusta bussipysäkillä.
Odottelin jonkun 10min bussia äsken keskustassa ja siihen kerääntyi odottelemaan lähemmäksi kaksikymmentä muutakin ihmistä. Bussi tuli ja ihmiset muodostivat yllättävän nopeasti jonon oven eteen.
Mutta...
Jostain takaa vasemmalta pyyhälsi nuori, huomattavasti ylipainoinen, nuori nainen ylisuuren merkkilaukkunsa kanssa lähes tönäisten bussiin menevän sivuun. Astui bussiin ja maksoi rahalla, jonka vuoksi koko jono pysähtyi.
*Mutinaa miksei rahalla maksavat voisi jäädä viimeiseksi, jonon perälle, niin kortin omaavat pääsisivät suoraan bussiin ja jono liikkuisi koko ajan*. Tämä ohittelijä oli vieläpä niin suurikokoinen fyysisesti, ettei kortin piippaajat mitenkään olisi voineet päästä siitä ohitse ennen tämän siirryttyä pois tieltä.
Tämä ihminen sai lippunsa ja jatkoi matkaansa. Parkkeerasi ylisuuren peppunsa niille vanhuksille tarkoitetuille paikoille ja asetteli ylisuuren laukkunsa ikkunapaikalle. Tämä ihminen ei voinut olla näkemättä useampaa vähän heikommassa kunnossa olevaa vanhusta jonossa pysäkillä. Tuijotti muita kanssamatkustajia vain ylimielisesti ja kaksi vanhuksista lopulta päätyivät bussin perälle, haparoivin askelin pääsivät ne kaksi askelta ylös.
Argh, että otti päähän. Nykynuoret ovat niin minäminäminä-kansaa, että huh huh.
t. teini itsekkin, mutta sentään odottelen kiltisti pysäkillä kaikkien muiden ensin menevän bussiin ja luovun paikastani, jos joku tarvitsee sitä minua enemmän.
Kommentit (96)
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 15:53"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 14:48"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 14:33"]Rahalla maksajilla on yhtäläinen oikeus mennä vuorollaan bussiin kuin kortilla maksavillakin. Ihan huomautuksena vaan. Muuten kyseisen muikkelin käytös kuulosti ylimieliseltä ja inhottavalta. [/quote] En kiellä, etteikö olisi yhtäläistä oikeutta, mutta olisi kätevämpää, jos kortilla maksavat menisivät ensin. Jono ei pysähtelisi vähän väliä. ap
[/quote]
Ei se bussi sen nopeammin liikkeelle lähde, mentiin missä järjestyksessä vaan :) Saman verran siinä on kuitenkin asiakkaita ja saman verran siihen maksamiseen/kortin vilauttamiseen menee aikaa. Toki olisi ystävällistä päästää vanhukset/heikompi kuntoiset ensin bussiin, jotta heidän ei tarvitsisi seisoa turhaan jonossa.
[/quote]
Kyllä lähtee, koska jos rahalla maksaja jää viimeiseksi, voi kuljettaja lähteä liikkeelle kunhan kaikkia korttia käyttäneet ovat ehtineet sisälle, ja rahalla maksaja seisoo siinä kuskin vieressä, ja kuski ajaa samalla kun rahastaa. Näin liikenne sujuu paljon sujuvammin ja turhat odottelut vähentyvät.
Suomalaiset oppikaa itsekkin sitä "kohteliasta" röyhkeyttä ja lopettakaa valittaminen. Sillä nyt ei ole mitään väliä maksaako rahalla vai kortilla kunhan sen lipun ostaa! Vanhuksille kyllä pitää aina antaa etuoikeus päästää istumaan / päästää jonossa edelle. Ihmisillä on hirveä kiire rynnätä bussiin ja ohitella ja töniä niitä jotka ovat kuskilta ostamassa lippua kun eihän siihen nyt mene kun pari sekunttia! Kuulostaa ylimieliseltä tuo lihava nainen, mutta hei etkö voinut vaan asian olla ja jatkaa sitä omaa elämääsi kun oikeen tänne asti piti tulla avautumaan. Itse jos näen tälläistä niin en sillä kyllä päätäni vaivaa.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 18:36"][quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 17:56"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 17:31"]Ei saakeli.. Onko kyseessä vieläpä bussilinja 5 tai 6 K-cityssä? :D [/quote] Bussi nro8, lähtevätkö nuo muut siitä läheltä? :D ap
[/quote]
Ei aavistustakaan mistä 8 lähtee, mutta 5 ja 6 lähtevät keskustasta kauppahallin ja Carlsonin välistä. Siksi kyselin, ja kyselin aiemmin siitä pukeutumisesta, kun epäilin että tarkoitat mua :D vaikka mulla on iso "merkkilaukku" (joka on siis aitoa Tallinnasta) niin en vie sillä istumapaikkaa keneltäkään, jos bussissa on täyttä, vaan pidän sen sylissä.
Istun toisinaan invapaikoille, koska olen selkävammainen, ja jäykimpinä päivinä on vaikeaa vääntäytyä niihin ahtaimpiin koloihin istumaan, varsinkin kun oon tämän kokoinen. Etuilemista tai mummojen tönimistä en kylläkään harrasta, mutta perseeni vie tilaa minkä vie; jos joskus ruvetaan laskuttamaan matkoja painon tai istuintilan mukaan, niin voin toki maksaa tuplasti ;)
Niin, ja jos bussiin tulee joku vielä mua liikuntarajoitteisempi tai hauras vanhus, niin kyllä mä sen päästän istumaan. Kaikkia sairauksia ei toki näe päälle päin, mutta jos joku ei pysty seisomaan bussissa, ni pitää osata avata suu ja pyytää sitä paikkaa.
[/quote]
8 lähtee siitä kaupungintaloa vastapäätä, eli siitä missä on se iso pallo ulkona :D
Tiedän, ettei kaikki sairaudet näy ulospäin, olin tässä viime kevät-tämä syksy lähes 24/7 mun äidin apuna, niin paljon mitä pystyin, kun tältä meni selkä rikki ja tarvitsi apua ihan kaikkialla. Onneksi oli kesäloma välissä, pystyin olemaan ihan oikeasti sen 24/7 äidin apuna. 2kk ei pystynyt istumaan kertaakaan. Nyt syksyllä alkoi selkä mennä parempaan kuntoon ja pystyy liikkumaan ilman sauvoja, mutta leikkausta odotellaan, kun selkä on vieläkin todella kipeä. Pystyy jo istumaan, jonka vuoksi bussissa aina koitankin saada äidille istumapaikan, koska hänellä sattuu olemaan niin suomalainen luonne, ettei voi näyttää kipua. Että lähempää olen päässyt selkäongelmaista seuraamaan.
Mutta tämä henkilö päivemmällä liikkui sen verran ripeästi jonon ohi ja kiilasi, että tuskin ainakaan selkövaivoja löytyi :)
ap
[/quote]
Aivan selvä provo. Suurimmassa osassa pääkaupunkiseudun busseissa on kolme ovet, etuovi/etuovet, keskiovet ja takaovi. Joten ensikerralla keksi parempi provo..... Idiootti
[/quote]
Niin pääkaupunkiseudulla... Tervetuloa Savoon näkemään maailman suurin ihme, nimittäin kaksi oviset linja-autot :)
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 18:04"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 18:02"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 17:47"][quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 17:01"] [quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 16:33"]En minä ainakaan tiennyt, että ne edessä olevat paikat on varattu vain mummoille, tai että rahalla maksaessa pitää mennä bussiin viimeisenä vaikka olisi ollut ensimmäisenä pysäkillä. [/quote] Ei ollut kyse ensimmäisistä penkeistä, vaan viimeisistä ennen takaovea olevista ja niillä paikoilla on "vanhuksille" merkintä :) En muista tarkalleen mitä siinä merkissä on, mutta siitä kyllä näkee, että se on ensisijaisesti vanhuksille. Ja tämä henkilö ei ollut ensimmäisenä pysäkillä, vaan kiilasi koko jonon ohitse. ap [/quote] Ei, en usko, että missään bussissa on ENNEN TAKAOVEA olevissa penkeissä "vanhuksille, raskaana tai muuten huonokuntoisille" oleva tarra. Nämä tarrat ovat AINA niissä ennen KESKIOVIA olevissa penkeissä tai joskus olen nähnyt ETUOVEN lähellä olevalla penkillä. Ei kukaan vanhus tmv. lähde useimmiten jo liikkuvassa bussissa könyämään niihin TAKAOVEA ennen oleviin penkkeihin. Eihän vanhus tai huonokuntoinen ihminen pääse sieltä korkealta TAKAOVESTA edes ulos. Ai jai Ap mikä moka, nyt haiskahtaa vähän provolta. [/quote] En nyt ymmärrä :D Ainakin Kpon liikenteen busseissa on se yksi etuovi ja ne takaovet, missä on kaksi ovea ja mistä rattaat tulee bussiin, ei keskiovia? Kutsun niitä ovia takaoviksi. Takaovien jälkeen on kaksi rappusta ylös ja siellä vielä penkkejä, muttei ovea. Ja kyllä noilla paikoilla on ainakin Kuopion liikenteen busseissa "vanhuksille"-merkintä, vaikken nyt muista mitä siinä sanantarkasti luki. ap
[/quote]
Aivan selvä provo. Suurimmassa osassa pääkaupunkiseudun busseissa on kolme ovet, etuovi/etuovet, keskiovet ja takaovi. Joten ensikerralla keksi parempi provo..... Idiootti
[/quote]
Kukas se idiootti on? Etkö ymmärrä lukemaasi?!
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 18:45"]
Vältettävä joo, mutta mikäli tupakoiva on ENSIN YKSIN siinä katoksen alla niin joko jäät sivummalle siksi pariksi minuutiksi TAI menet katokseen ja kärsit idioottimaisuudestasi.
[/quote]
Ei osaa tupakoitsija tumpata tupakkaansa? Ei kai, sen ÄO on niin pirun pieni. Ihme, kun bussin tullessa malttaa jättää trönttinsä kesken. Tai, koska tietää, että kun tupakoimaton tulee katoksen alle, tupakoitsijan kuuluu astua sen ulkopuolelle, koska tupakointia katoksen alla on vältettävä. Tai yksinkertaisesti tupakoitsija on niin yksinkertainen, ettei osaa ajatella, mitä on huomaavaisuus. Katos, kun se on se minäminäminäminä-keskeisyys se tupakoitsijan tärkein ominaisuus.
Ikinä en oo käynyt, mutta Kuopio kuulostaa tosi jännältä paikalta av:n juttujen perusteella!! :D
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 19:03"]Ikinä en oo käynyt, mutta Kuopio kuulostaa tosi jännältä paikalta av:n juttujen perusteella!! :D
[/quote]
Tervetuloa, jos joskus eksyt tänne! :D
ap
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 19:00"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 18:04"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 18:02"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 17:47"][quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 17:01"] [quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 16:33"]En minä ainakaan tiennyt, että ne edessä olevat paikat on varattu vain mummoille, tai että rahalla maksaessa pitää mennä bussiin viimeisenä vaikka olisi ollut ensimmäisenä pysäkillä. [/quote] Ei ollut kyse ensimmäisistä penkeistä, vaan viimeisistä ennen takaovea olevista ja niillä paikoilla on "vanhuksille" merkintä :) En muista tarkalleen mitä siinä merkissä on, mutta siitä kyllä näkee, että se on ensisijaisesti vanhuksille. Ja tämä henkilö ei ollut ensimmäisenä pysäkillä, vaan kiilasi koko jonon ohitse. ap [/quote] Ei, en usko, että missään bussissa on ENNEN TAKAOVEA olevissa penkeissä "vanhuksille, raskaana tai muuten huonokuntoisille" oleva tarra. Nämä tarrat ovat AINA niissä ennen KESKIOVIA olevissa penkeissä tai joskus olen nähnyt ETUOVEN lähellä olevalla penkillä. Ei kukaan vanhus tmv. lähde useimmiten jo liikkuvassa bussissa könyämään niihin TAKAOVEA ennen oleviin penkkeihin. Eihän vanhus tai huonokuntoinen ihminen pääse sieltä korkealta TAKAOVESTA edes ulos. Ai jai Ap mikä moka, nyt haiskahtaa vähän provolta. [/quote] En nyt ymmärrä :D Ainakin Kpon liikenteen busseissa on se yksi etuovi ja ne takaovet, missä on kaksi ovea ja mistä rattaat tulee bussiin, ei keskiovia? Kutsun niitä ovia takaoviksi. Takaovien jälkeen on kaksi rappusta ylös ja siellä vielä penkkejä, muttei ovea. Ja kyllä noilla paikoilla on ainakin Kuopion liikenteen busseissa "vanhuksille"-merkintä, vaikken nyt muista mitä siinä sanantarkasti luki. ap
[/quote]
[/quote]
Kukas se idiootti on? Etkö ymmärrä lukemaasi?!
[/quote]
Oletuksena kaikki suomessa tapahtuvat jutut tapahtuvat pääkaupunkiseudulla / Helsingissä. Myös silloin jos joku toinen paikka mainitaan, (jos ei ole joku pk-seutuun kuuluva) Muualla kun asuu niin helvetin idioottia porukkaa.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 18:23"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 17:51"]
On myös mielenkiintoista, miten mamujen sanotaan arvostavan vanhuksia. Ehkä omiaan, mutta nimenomaan busseissa (varsinkin Turun Varissuon bussissa) teini-ikäiset ja vanhemmat maahanmuuttajat kiilaavat jonon ohi ja liimaavat takalistonsa ja kassinsa penkkiin eivätkä ole näkevinään sitä suomalaista mummoa, joka yrittää löytää vapaata penkkiä päästäkseen istumaan. Autoin tuon kyseisen mummon paikalleni ja seisoin loppumatkan. Kukaan muu ei tehnyt elettäkään. Bussissa oli tuolloin lisäksi 3 suomalaista, jotka kaikki tulivat myöhemmin sisään ja päätyivät seisomaan. T. N23
[/quote]
Meistä on moneksi. Mun sydäntä lämmitti kun yövuorosta tulleena, pysäkillä odotteli pahasti ontuva mamu. Hän antoi monen ihmisen mennä edestään ja viime tipassa minäkin hyppäsin bussiin. Bussi oli tupaten täynnä, mamulla oli istumasija. Kun hän huomasi että olin ilman istumapaikkaa, hän hypähti pois istuimeltaan ja viittoi minut istumaan paikalleen. Koetin estellä, koska minulla ei ole liikuntarajoitetta. Hän kuitenkin sinnikkäästi viittoi minut istumaan.
Aika herrasmies :) Seisoi koko bussimatkan.
[/quote]
Näkisimpä itsekin tuollaisen ihmeen.. Saisivat nämä Turun mamuliinit ottaa tuosta oppia!
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 19:02"][quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 18:45"]
Vältettävä joo, mutta mikäli tupakoiva on ENSIN YKSIN siinä katoksen alla niin joko jäät sivummalle siksi pariksi minuutiksi TAI menet katokseen ja kärsit idioottimaisuudestasi.
[/quote]
Ei osaa tupakoitsija tumpata tupakkaansa? Ei kai, sen ÄO on niin pirun pieni. Ihme, kun bussin tullessa malttaa jättää trönttinsä kesken. Tai, koska tietää, että kun tupakoimaton tulee katoksen alle, tupakoitsijan kuuluu astua sen ulkopuolelle, koska tupakointia katoksen alla on vältettävä. Tai yksinkertaisesti tupakoitsija on niin yksinkertainen, ettei osaa ajatella, mitä on huomaavaisuus. Katos, kun se on se minäminäminäminä-keskeisyys se tupakoitsijan tärkein ominaisuus.
[/quote]
Ai, jos olen juuri sytyttänyt tupakkani niin tumppaisin sen takiasi?! :D
Noh, jos mun ÄO on pieni, niin eipä se sinunkaan mikään suuri ole.
Seuraavan kerran kun menet kahvilaan. Osta kahvi, ota hörppy tai pari ja kaada loput viemäriin. ;) Toista tämä noin 4-5 kertaa, jotta tajuat ehdotuksesi idioottimaisuuden.
Ja edelleen, kun et näytä ymmärtävän lukemaasi, jos minä olen ensin siinä katoksen alla vetääs körssiä ja sinä änget viereeni. Niin tasan en liikahda mihinkään. Siinä vaiheessa varsinkaan jos alat leukojas loksuttelee. Vai soitatko korstot hakkaamaan mut? :D :D :D
Niin monta kertaa tuli aloituksessa, että töykimys oli superläski, että varmaan kaikki nyt ymmärtävät, että laiha ei olisi koskaan tehnyt tuollaista.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 17:16"]minun paras jonottamishetkeni oli aivan täydellä new yorkin metropysäkillä. ihmisiä satoja ja vain yksi lippuautomaatti, ikinä en ole ollut sellaisessa jonossa, mutta silti suurin osa ihmisistä jonotti aivan kiltisti. jossain vaiheessa joku mies kiilasi eteeni ja ennen kun sain itse suutani avattua tuli joku nuori, musta mies huutamaan aivan tuohtuneena ohittelijalle kunnon getto/jenkkiaksentilla tyyliin "Is that how you treat a lady?! get back in the line!"
[/quote]
Tämän kun näkis Espoossakin, täällä viimeisenä pysäkille tulleet ryntäävät ensimmäisenä bussiin ja kyse ei ole edes nuorista kuten ehkä joku voisi luulla.
Ap täällä vielä, otin yks päivä tässä kuvat noista merkeistä epäilijöille :)
http://aijaa.com/ip6ptE Tuossa on ne takaovet ja merkki.
http://aijaa.com/XYmHUr Tässä merkit lähempää.
ap
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 14:48"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 14:33"]Rahalla maksajilla on yhtäläinen oikeus mennä vuorollaan bussiin kuin kortilla maksavillakin. Ihan huomautuksena vaan. Muuten kyseisen muikkelin käytös kuulosti ylimieliseltä ja inhottavalta. [/quote] En kiellä, etteikö olisi yhtäläistä oikeutta, mutta olisi kätevämpää, jos kortilla maksavat menisivät ensin. Jono ei pysähtelisi vähän väliä. ap
[/quote]
Ei se bussi sen nopeammin liikkeelle lähde, mentiin missä järjestyksessä vaan :) Saman verran siinä on kuitenkin asiakkaita ja saman verran siihen maksamiseen/kortin vilauttamiseen menee aikaa. Toki olisi ystävällistä päästää vanhukset/heikompi kuntoiset ensin bussiin, jotta heidän ei tarvitsisi seisoa turhaan jonossa.