Uusavuttomuus! Nuori "mies" ei osannut leikata leipää!
Kuulin että telkkarin ruokaohjelmassa oli heppu, joka ei osannut leikata leipää. Osaako joku liittää tähän linkin siihen, jotta näkisin omin silmin ihmisen rappion? Kaikki muukin keskustelu uusavuttomuudesta on tervetullutta.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nauraisi uusavuttomalle vaan vanhemmilleen.
Tässäpä tämä!
Mä en ollut ikinä laittanut ruokaa,ennen kuin sain lapsen ja oli pakko opetella! Olin 36! Samoin lapseni ei ole koskaan laittanut ruokaa,en ole opettanut koska en itse osaa kunnolla vieläkään. Inhoan ruuanlaittoa,se on kamalaa!Tulee sotkua ja kädet likaantuu,kaikki paikat täynnä roskia,pitää käydä kaupassa,hyi.
Ostamme valmiita ruokia ja laitamme niistä mausteitten kanssa suuhun sopivaa.
Kallista,joo,mutta ei tartte tehdä itse.
Eikö koulussakaan ole opetettu kotitaloustunnilla?
Meillä just tällä viikolla seiskaluokkalainen poika teki jotain munakastyylistä ruokaa koulussa ja tykkäs siitä. Ja kerran on päässyt jo perunat keittämään. Jäi kuulemma vaan vähän raaoiksi, kun ohjeessa oli sanottu, että pitää keittää 20 min.
Tekemällä oppii.
Onko köksä nykyään pakollista? Meillä se oli valinnainen jonka käytännössä lähes kaikki ottivat.
Ainakin 90-luvulla se oli seiskalla pakollista, vasta sen jälkeen valinnainen.
Kyllä meiän seiskaluokkalaisella on ainakin vielä pakollinen. Kasilla tai ysillä muistaakseni muuttuu valinnaiseksi. 🤔
Vierailija kirjoitti:
Voi kamala, voi kamala. Suomessa on myös tuhansia nuoria miehiä jotka eivät syö voita, leipää ja muita perinteisiä suomalaisia paskaruokia lainkaan. Voi kamala.
No eipä syö ei. Kun syövät vaan kebabbia, ranskalaisia, hampurilaisia ja pizzaa.
Onko se sitten parempi ja terveellisempi vaihtoehto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä tämä!
Mä en ollut ikinä laittanut ruokaa,ennen kuin sain lapsen ja oli pakko opetella! Olin 36! Samoin lapseni ei ole koskaan laittanut ruokaa,en ole opettanut koska en itse osaa kunnolla vieläkään. Inhoan ruuanlaittoa,se on kamalaa!Tulee sotkua ja kädet likaantuu,kaikki paikat täynnä roskia,pitää käydä kaupassa,hyi.
Meillä just tällä viikolla seiskaluokkalainen poika teki jotain munakastyylistä ruokaa koulussa ja tykkäs siitä. Ja kerran on päässyt jo perunat keittämään. Jäi kuulemma vaan vähän raaoiksi, kun ohjeessa oli sanottu, että pitää keittää 20 min.
Tekemällä oppii.
Omat lapseni onvat jo kolmevuotiaina päässeet mukaan eprunankeittoon ja ruuanlaittoon. Miksi sinä olet ulkoistanut ruuanvalmistuksen koululle?
Mun mielestä kyllä näytti siltä että poika yritti liian tarkkaan katsoa kapen ohjeita. Jos olisi löyty vain leipä ja veitsi käteen että leikkaa siivuiksi niin olisi onnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehelläni oli yliopistovuosina eräs ystävä, joka ei osannut kuoria perunoita. Asia tuli ilmi, kun mieheni kokkaili ystäväporukalle ruokaa, ja kaverilla meni sormi suuhun kuorellisen perunan kanssa. Mieheni sitten kuori perunat hänelle valmiiksi.
Ystävästä kasvoi kyllä taloudellisesti hyvinkin menestynyt ihminen, mutta jotenkin sitä toivoisi, että ruokaan liittyvät perustaidot opittaisiin jo kotona.
Kuorin koko lapsuuteni ja nuoruuteni kuumia perunoita. Vihonviimeistä hommaa. Perunat on niin paljon helpompi kuoria raakoina. Ei minunkaan lapset "osaa" kuoria kuumia perunoita, koska kuorin aina perunat raakoina. En mitään niin vihaa kuin kuuman peruna kuorimista. (Omat lapset siis jo aikuisia)
Eikä nykyään tuota esihistoriallista taitoa tarvita.
Jos jossain olis tarjolla kuumia kuorineen keitettyjä perunoita, en vain ottaisi niitä , vaikka ne kuoria osaankin.
Ja leivätkin on lähes kaikki siivuttuja. Ihminen pystyy helposti elämään elämänsä nykyään niin, ettei ikinä tarvitse leipää leikata. Toki se "taito" on hyvä osata, eikä siihen varmaan montaa minuuttia menen, kun se taidon tarvittaessa oppii. Ei nyt kuitenkaan rakettitiedettä ole. Hyvä /sopiva veitsi ja homma kyllä toimii pienellä opettelulla hetkessä.
Mä kuorin myös perunat aina ennen keittämistä. Ei mitään järkeä alkaa pelleilemään kuorimisella siinä vaiheessa kun pitäisi laittaa ruoka lautaselle ja alkaa syömään. Ensin otetaan tulikuumat perunat, sitten istutaan kuorimaan ne, sitten viedään kuoret roskiin, ja sitten käydään hakemassa kastiketta päälle.
Oma lapseni ratkaisi koulussa tarjottujen kuoriperunoiden kohtalon niin että hän söi ne kuorineen :D
On hyvä opetella tiettyjä perustaitoja, kuten vaikka nyt kalastaminen ja sen kalan perkaaminen ja tulen sytyttäminen ym. Voihan sattua niinkin joskus, että tämä yhteiskuntamme totaalisesti romahtaa. Silloin on hyvä osata tiettyjä taitoja, kun puhelimet ei toimi ymv. Selviämistaidot eivät ikinä muutu tarpeettomiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi nuori oli kylässä ja piti lähteä 300 metrin päässä olevalle uimarannalle. Ehdotin, että mennään pyörillä. Ei suostunut, koska ei ollut sähköpyörää. Jäi näpyttelemään kännykkäänsä, kun muut nuoret lähtivät uimaan kuumana kesäpäivänä.
No kunhan nyt vaan keksi jonkun tekosyyn. Ei vain yksinkertaisesti halunnut mennä uimaan teidän kanssa.
Tytöllä oli varmaan kuukautiset.
Nämä tositeeveet ovat käsikirjoitettuja. Ehkä kameran seuraaminenkin jännittää. Ja puukko ja leipä ei aina kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Miehelläni oli yliopistovuosina eräs ystävä, joka ei osannut kuoria perunoita. Asia tuli ilmi, kun mieheni kokkaili ystäväporukalle ruokaa, ja kaverilla meni sormi suuhun kuorellisen perunan kanssa. Mieheni sitten kuori perunat hänelle valmiiksi.
Ystävästä kasvoi kyllä taloudellisesti hyvinkin menestynyt ihminen, mutta jotenkin sitä toivoisi, että ruokaan liittyvät perustaidot opittaisiin jo kotona.
Perustaidot? Viimeksi tarvitsin perunankuorimistaitoa 20 vuotta sitten kotitaloustunnilla.
Hehe, ihmiset käyttää sähköpotkulautoja ja ties mitä härveliä. Kohta varmaan laitetaan letkuruokintaan vauvasta vaariin, vr-lasit silmille katsomaan virtuaalitodellisuutta menneistä luonnonmaisemista, jotta ei tarvitse kohdata todellisuutta.
Aihisen vasenkäsiohjeet hermostutti.
Fileoi kalan kuitenkin mallikkaasti.
Outo kaveri jollain tapaa.
Sanoi laihtuneensa 10 kg kahdessa kuukaudessa..o..O
Pikaruokien syömättä jättämisestä olivat säästäneet rahaa. Haluavat ostaa toisen auton.
Nainen koulussa. Oliko tämä nuori mies töissä.
Hurjat paidat päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä tämä!
Tekemällä oppii.
Onko köksä nykyään pakollista? Meillä se oli valinnainen jonka käytännössä lähes kaikki ottivat.
Ainakin 90-luvulla se oli seiskalla pakollista, vasta sen jälkeen valinnainen.
Kyllä meiän seiskaluokkalaisella on ainakin vielä pakollinen. Kasilla tai ysillä muistaakseni muuttuu valinnaiseksi. 🤔
Oli 7. luokalla pakollinen 80-luvun alkupuolella ja on 7. luokalla pakollinen 2020, kun kuopus siellä aikaansa vietti.
Yksi äijä toi itselleen vaimon Neuvostoliiton itäosasta 80-luvulla. Hänen piti opettaa nuorikolleen haarukan käyttötaito ennen kuin vei tämän sukulaisesittelyyn!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuorin koko lapsuuteni ja nuoruuteni kuumia perunoita. Vihonviimeistä hommaa. Perunat on niin paljon helpompi kuoria raakoina. Ei minunkaan lapset "osaa" kuoria kuumia perunoita, koska kuorin aina perunat raakoina. En mitään niin vihaa kuin kuuman peruna kuorimista. (Omat lapset siis jo aikuisia)
Eikä nykyään tuota esihistoriallista taitoa tarvita.
Jos jossain olis tarjolla kuumia kuorineen keitettyjä perunoita, en vain ottaisi niitä , vaikka ne kuoria osaankin.
Ja leivätkin on lähes kaikki siivuttuja. Ihminen pystyy helposti elämään elämänsä nykyään niin, ettei ikinä tarvitse leipää leikata. Toki se "taito" on hyvä osata, eikä siihen varmaan montaa minuuttia menen, kun se taidon tarvittaessa oppii. Ei nyt kuitenkaan rakettitiedettä ole. Hyvä /sopiva veitsi ja homma kyllä toimii pienellä opettelulla hetkessä.
Mä kuorin myös perunat aina ennen keittämistä. Ei mitään järkeä alkaa pelleilemään kuorimisella siinä vaiheessa kun pitäisi laittaa ruoka lautaselle ja alkaa syömään. Ensin otetaan tulikuumat perunat, sitten istutaan kuorimaan ne, sitten viedään kuoret roskiin, ja sitten käydään hakemassa kastiketta päälle.
Oma lapseni ratkaisi koulussa tarjottujen kuoriperunoiden kohtalon niin että hän söi ne kuorineen :D
Risteilijä pöytään, niin ei tarvi hyppiä roskiksella kesken syönnin. Ja kait se kastike on ruokapöydässä pannunalusen päällä?
Eipä näitä juttuja kannata ottaa hirveän vakavasti, kun meiltä on ainakin antiikin Kreikasta jo kirjallisia lähteitä, kuinka nuoriso sitä ja tätä...