Uusavuttomuus! Nuori "mies" ei osannut leikata leipää!
Kuulin että telkkarin ruokaohjelmassa oli heppu, joka ei osannut leikata leipää. Osaako joku liittää tähän linkin siihen, jotta näkisin omin silmin ihmisen rappion? Kaikki muukin keskustelu uusavuttomuudesta on tervetullutta.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Puutarhatuotteita myyvässä kaupassa myytiin siemenperunoita. Kun niitä kysäisin, lähti reipas nuori miesmyyjä selaamaan pyörivää telinettä, jossa oli pikkupusseissa kukkien ja vihannesten siemeniä.
Kuka ostaa siemenperuna puutarhatuotteita myyvästä kaupasta ja maksaa niistä ylihintaa, kun ne voi idättää ihan itse vaikka lidlin alekortin perunoista?
Vierailija kirjoitti:
Lihan paloitteleminen ja kalan fileoiminen ovat ihan perusjuttuja täällä maaseudulla järven rannalla. Kun itse pyytää riistansa ja kalansa, kukapa muukaan lihoja palottelisi tai kalaa fileoisi. Mieheni on näissä asioissa selvästi kokeneempi. Minä opettelen.
Kaikki ei asu maallakaan vesistöjen lähellä , eikä kalasta. Riistaakin käsittelee harvempi.
itse olen kotoisin Keski-Suomesta ja paljonkin käytiin lapsena kalassa. Itse ne saaliit siivottiin ja perattiin.
Nyt asun alueella missä ei kalastuskelpoisia vesistöjä ole, enkä ole kalastanut miesmuistiin. Enpä osaisi enää tehdä kalalle yhtään mitään.
Riistaa/lihaa en ole käsitellyt koskaan.
Maallakin kalat ja lihat ostetaan enimmäksee kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Miehelläni oli yliopistovuosina eräs ystävä, joka ei osannut kuoria perunoita. Asia tuli ilmi, kun mieheni kokkaili ystäväporukalle ruokaa, ja kaverilla meni sormi suuhun kuorellisen perunan kanssa. Mieheni sitten kuori perunat hänelle valmiiksi.
Ystävästä kasvoi kyllä taloudellisesti hyvinkin menestynyt ihminen, mutta jotenkin sitä toivoisi, että ruokaan liittyvät perustaidot opittaisiin jo kotona.
miksi perunoita ei syödä kuorineen, siksi kun ne on kuorittu iät ja ajat. parhaat muusitkin tehdään kuorellisista perunoista, kalleimmat perunalastut samoin. itse syn kuorineen.
Onko tosiaan vielä miehiä, joille äiti ei kuori perunoita?
mies53v
Vierailija kirjoitti:
Miehelläni oli yliopistovuosina eräs ystävä, joka ei osannut kuoria perunoita. Asia tuli ilmi, kun mieheni kokkaili ystäväporukalle ruokaa, ja kaverilla meni sormi suuhun kuorellisen perunan kanssa. Mieheni sitten kuori perunat hänelle valmiiksi.
Ystävästä kasvoi kyllä taloudellisesti hyvinkin menestynyt ihminen, mutta jotenkin sitä toivoisi, että ruokaan liittyvät perustaidot opittaisiin jo kotona.
Ei osannut, vai ei halunnut kuoria? Kyllähän yliopistossa oleva ihminen mallista osaisi kuoria..
Muistelen, kun esikoinen aloitti ekan luokan ja opettaja vanhempainillassa kauhisteli, ettei nykylapset osaa kuoria perunoita, ne vaan söi kaiken kuorineen!
Oli pakko puuttua peliin, että TIEDÄN useammankin lapsen siltä luokalta osaavan kuoria perunat (koska olivat syöneet meillä monesti ja kuorineet pottunsa), mutta eivät viiti. Menee turhaa aikaa leikiltä. Ja perunathan suositellaan jopa syömään kuorineen nykyään.
Mitä leivän leikkaamiseen tulee. Olisihan sekin taito varmasti ihan kätevä, mutta leivät suurimmaksi osaksi on jo valmiiksi leikattuja. Eipä sitäkään taitoa tule harjoitelleeksi kuin pakosta.
Mä olin parikymppisenä vielä se, jolle esim mies leikkasi leivät, kun "en ite osannut" - aina meni vinoon ja pieleen ja turhauduin. Olin silloin jo kokkikoulun käynyt.
Ei tää elämä nyt noin vakavaa voi olla. :D
Täällä ole kuullut senkin että yhden tytön avomes ei tiennyt että broileri on kanaa.Oli valmis kinaamaan siitä jopa. Toinen aikuinen mies väitti että häntä on huijattu kun hänelle selvisi että riimihärkä , joku paisti on oikeasti lehmää.
Vierailija kirjoitti:
maailma on täynnä näitä "niko saarisia", selviää luonnossa ehkä 12 minuuttia hengissä jos saa vaatteet ja eväät mukaan ja ulkona on yli 10 astetta lämmintä
Kiinnostaisi tietää mistä tämä niko saaris - sitaatti tulee?
Nikohan osaa tehdä perusruokaa. Teki monta ruokaohjelmaa tubeen muutamia vuosia sitten. Hänellä oli ihan yhteistyökumppaneitakin. esim Niko oli hyvinkin edistyksellinen jauhelihan paistamisessa. Paistoi köntin puolen kerrallaan ja sitten vasta alkoi muhjuamaan sitä pieneksi, kun oli kypsää. Tätä tapaa nykyään huippukokit suosii.
Vierailija kirjoitti:
Täällä ole kuullut senkin että yhden tytön avomes ei tiennyt että broileri on kanaa.Oli valmis kinaamaan siitä jopa. Toinen aikuinen mies väitti että häntä on huijattu kun hänelle selvisi että riimihärkä , joku paisti on oikeasti lehmää.
Eihän noissa leikkele paketeissa edes lue oikein . Härkää onkin nautaa . Nehän on eri sukupuolta . Hevosen lihaa myydään nautana . Broiler on nuori kana mutta sen käsittäminen että kananPOIKA on kukkoa ottaa koville . Et siis syö siinä kanaa vaan kukkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nauraisi uusavuttomalle vaan vanhemmilleen.
Tässäpä tämä!
Mä en ollut ikinä laittanut ruokaa,ennen kuin sain lapsen ja oli pakko opetella! Olin 36! Samoin lapseni ei ole koskaan laittanut ruokaa,en ole opettanut koska en itse osaa kunnolla vieläkään. Inhoan ruuanlaittoa,se on kamalaa!Tulee sotkua ja kädet likaantuu,kaikki paikat täynnä roskia,pitää käydä kaupassa,hyi.
Ostamme valmiita ruokia ja laitamme niistä mausteitten kanssa suuhun sopivaa.
Kallista,joo,mutta ei tartte tehdä itse.
Eikö koulussakaan ole opetettu kotitaloustunnilla?
Meillä just tällä viikolla seiskaluokkalainen poika teki jotain munakastyylistä ruokaa koulussa ja tykkäs siitä. Ja kerran on päässyt jo perunat keittämään. Jäi kuulemma vaan vähän raaoiksi, kun ohjeessa oli sanottu, että pitää keittää 20 min.
Tekemällä oppii.
Onko köksä nykyään pakollista? Meillä se oli valinnainen jonka käytännössä lähes kaikki ottivat.
Suurinosa aineista on pakollisia vielä seiskalla. Ensin niitä kokeillaan ja siten kasiksi/ysiksi saa valita mieleisensä. Köksä kuuluu näihin pakollisiin aineisiin, että lapset oppii edes perusteet seiskalla.
No se on vähän sama asia, kuin täällä.
AV-Mammat eivät osaa laittaa ruokaa, eivätkä miellyttää miehiään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miksi perunoita ei syödä kuorineen, siksi kun ne on kuorittu iät ja ajat. parhaat muusitkin tehdään kuorellisista perunoista, kalleimmat perunalastut samoin. itse syn kuorineen.
Kuoressa ne vitamiit ja maku onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nyt leivän leikkaaminen pitäisi sujua normaalilta ihmiseltä, vaikka sitä ei ole koskaan ennen tehnyt. Käsittämätöntä yksinkertaisuutta. Ymmärtäisin, jos kyse olisi keh.vammaisesta.
Mä tiedän kolmikymppisen ihmisen joka ei osaa tiskata käsin. Tuo on myös mielestäni käsittämätöntä.1. ei osaa ?
2. ei välitä ?
Ei osaa.
Mutta mielestäni tuokin kuuluu perusjuttuihin jotka osaa, vaikka sitä ei ole koskaan tehnyt. Mutta on ihmisiä joilla on lähes jokaisessa asiassa peukalo keskellä kämmentä.
Mistä tiedät ettei osaa eikä kykene oppimaan?
Rikkoo astiat yrittäessään? Sanoo ettei luonnistu?
Kyllähän tossa katse pitää myös suunnata sinne vanhempiin päin. Miksi ei vanhemmat ole opettaneet lapsena miten leipä leikataan tai perunat kuoritaan jne? Ei kukaan lapsi niitä yksin opi.
Kaikki ei myöskään syö leipää tai vaikka sitä perunaa. Ostetaan vaikka makaroneja tai riisiä kaupasta sitten kun ei asuta enää vanhemmilla.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän tuokin tarkoittaa?
Ei osannut leikata tietyllä tavalla, ohuita/paksuja siivuja?
Ranskiksenkin voi leikata suoraan kahteen osaan ja laikata päälle lenkinpuolikkaan vastaavalla tavalla. Ja sinappia.
Nam!
Ranskis puoliksi pitkittäin halki ja oliiviöljyä tai voita ja merisuolaa ja tomaattiviipaleet , folioon ja uuniin . Joku tekee juustolla .
Sokos myy silakka pihvejä valmiina niistä saa muussin Kaa ja hapanleivälle päälliset . Irtotiskillä.
Uunileipää joka makuun kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän tuokin tarkoittaa?
Ei osannut leikata tietyllä tavalla, ohuita/paksuja siivuja?
Ranskiksenkin voi leikata suoraan kahteen osaan ja laikata päälle lenkinpuolikkaan vastaavalla tavalla. Ja sinappia.
Nam!
Ranskis puoliksi pitkittäin halki ja oliiviöljyä tai voita ja merisuolaa ja tomaattiviipaleet , folioon ja uuniin . Joku tekee juustolla .
Tomaatit veks ja hitokseen valkosipulia. Oijoi. Iltapalaksi tänään. Kiitos muistutuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nauraisi uusavuttomalle vaan vanhemmilleen.
Tässäpä tämä!
Kallista,joo,mutta ei tartte tehdä itse.
Eikö koulussakaan ole opetettu kotitaloustunnilla?
Meillä just tällä viikolla seiskaluokkalainen poika teki jotain munakastyylistä ruokaa koulussa ja tykkäs siitä. Ja kerran on päässyt jo perunat keittämään. Jäi kuulemma vaan vähän raaoiksi, kun ohjeessa oli sanottu, että pitää keittää 20 min.
Tekemällä oppii.
Toki oli,mullakin ja hänellä,mutta itellä oli aina työpaikkaruokailu,ei tarvinnut tehdä ruokaa. Lapsi ei innostunut. (isäkin on kokki,silti ei tykännyt).
Njoo,ei kaikkia kiinnosta ruuanlaitto. Mun mielestä se on kamalaa ja ahdistavaa. EN tosin syö pizza-kebab-hampurilaisia,vaan oikeeta ruokaa,vaikka se onkin välillä hintavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi nuori oli kylässä ja piti lähteä 300 metrin päässä olevalle uimarannalle. Ehdotin, että mennään pyörillä. Ei suostunut, koska ei ollut sähköpyörää. Jäi näpyttelemään kännykkäänsä, kun muut nuoret lähtivät uimaan kuumana kesäpäivänä.
No kunhan nyt vaan keksi jonkun tekosyyn. Ei vain yksinkertaisesti halunnut mennä uimaan teidän kanssa.
No onhan näitä. Nuorellani oli kylässä 15-vuotias helsinkiläisnuori, joka ei osannut lainkaan ajaa polkupyörällä. Nuoreni kuskasi tätä sitten tarakalla kylille. Kieltämättä olin vähän järkyttynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi nuori oli kylässä ja piti lähteä 300 metrin päässä olevalle uimarannalle. Ehdotin, että mennään pyörillä. Ei suostunut, koska ei ollut sähköpyörää. Jäi näpyttelemään kännykkäänsä, kun muut nuoret lähtivät uimaan kuumana kesäpäivänä.
No kunhan nyt vaan keksi jonkun tekosyyn. Ei vain yksinkertaisesti halunnut mennä uimaan teidän kanssa.
No onhan näitä. Nuorellani oli kylässä 15-vuotias helsinkiläisnuori, joka ei osannut lainkaan ajaa polkupyörällä. Nuoreni kuskasi tätä sitten tarakalla kylille. Kieltämättä olin vähän järkyttynyt.
Mä tiedän useita nuoria, jotka eivät osaa uida, eikä ajaa pyörällä. Heillä on ongelmia motoriikan kanssa muutenkin.
Sitten yhdellä ei ole ollut koskaan pyörää, kun äidillä ei ollut varaa ostaa. Veljensä kyllä opetteli kavereiden pyörillä.
Ainahan niitä nuoria on kiva haukkua. Olen tälläisten vanhempien lapsi jotka eivät opettaneet mitään ja sen lisäksi rankaisivat jos yritti opetella mutta ei osannut/ei tehnyt oikein. Aika harva ihminen muutenkaan on iloinen tietämättömyydestä ja osaamattomuudesta. Vaikuttaahan se turvallisuuden tunteeseenkin kun kokee että ei pärjää itse.