Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusavuttomuus! Nuori "mies" ei osannut leikata leipää!

Vierailija
02.11.2021 |

Kuulin että telkkarin ruokaohjelmassa oli heppu, joka ei osannut leikata leipää. Osaako joku liittää tähän linkin siihen, jotta näkisin omin silmin ihmisen rappion? Kaikki muukin keskustelu uusavuttomuudesta on tervetullutta.

Kommentit (96)

Vierailija
21/96 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin entä sitten? Meillä ei esim syödä leipää, eikä sitä perunaankaan joten miksi niitä pitäisi osata leikata tai keittää?

Kyllä veitsen käyttö ruoan käsittelyyn on ihan perustaitoja, jonka jokainen normaali ihminen osaa.

Vanhanaikaista. Helppoa ja nopeaa polttoainetta saa tänä päivänä lähes ilman vaivaa.

Vierailija
22/96 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

maailma on täynnä näitä "niko saarisia", selviää luonnossa ehkä 12 minuuttia hengissä jos saa vaatteet ja eväät mukaan ja ulkona on yli 10 astetta lämmintä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/96 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoriso, tulevaisuuden toivot, pettymyksiä jo tänään!

Vierailija
24/96 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nauraisi uusavuttomalle vaan vanhemmilleen.

Tässäpä tämä!

Mä en ollut ikinä laittanut ruokaa,ennen kuin sain lapsen ja oli pakko opetella! Olin 36! Samoin lapseni ei ole koskaan laittanut ruokaa,en ole opettanut koska en itse osaa kunnolla vieläkään. Inhoan ruuanlaittoa,se on kamalaa!Tulee sotkua ja kädet likaantuu,kaikki paikat täynnä roskia,pitää käydä kaupassa,hyi.

Ostamme valmiita ruokia ja laitamme niistä mausteitten kanssa suuhun sopivaa.

Kallista,joo,mutta ei tartte tehdä itse.

Eikö koulussakaan ole opetettu kotitaloustunnilla?

Meillä just tällä viikolla seiskaluokkalainen poika teki jotain munakastyylistä ruokaa koulussa ja tykkäs siitä. Ja kerran on päässyt jo perunat keittämään. Jäi kuulemma vaan vähän raaoiksi, kun ohjeessa oli sanottu, että pitää keittää 20 min.

Tekemällä oppii.

Vierailija
25/96 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta harva osaa kahvia keittää pavuista pannullakaan, tai tietää mikä on sokeritoppa... Taidot on erilaisia. Se tietenkin mitä tarvitaan käytännön elämästä selviämiseen tässä yhteiskunnassa on yksi juttu, ja onhan se uusavuttomuutta. 

Mutta me kaikki olisimme uusavuttomia 1900-luvun alun keittiössä, esimerkiksi lihan paloittelu. Tai kuka fileoi kalansa itse nykyään? 

Vierailija
26/96 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nyt leivän leikkaaminen pitäisi sujua normaalilta ihmiseltä, vaikka sitä ei ole koskaan ennen tehnyt. Käsittämätöntä yksinkertaisuutta. Ymmärtäisin, jos kyse olisi keh.vammaisesta.

Mä tiedän kolmikymppisen ihmisen joka ei osaa tiskata käsin. Tuo on myös mielestäni käsittämätöntä.

Vierailija
27/96 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäpä tämä!

Mä en ollut ikinä laittanut ruokaa,ennen kuin sain lapsen ja oli pakko opetella! Olin 36! Samoin lapseni ei ole koskaan laittanut ruokaa,en ole opettanut koska en itse osaa kunnolla vieläkään. Inhoan ruuanlaittoa,se on kamalaa!Tulee sotkua ja kädet likaantuu,kaikki paikat täynnä roskia,pitää käydä kaupassa,hyi.

Meillä just tällä viikolla seiskaluokkalainen poika teki jotain munakastyylistä ruokaa koulussa ja tykkäs siitä. Ja kerran on päässyt jo perunat keittämään. Jäi kuulemma vaan vähän raaoiksi, kun ohjeessa oli sanottu, että pitää keittää 20 min.

Tekemällä oppii.

Onko köksä nykyään pakollista? Meillä se oli valinnainen jonka käytännössä lähes kaikki ottivat.

Vierailija
28/96 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nyt leivän leikkaaminen pitäisi sujua normaalilta ihmiseltä, vaikka sitä ei ole koskaan ennen tehnyt. Käsittämätöntä yksinkertaisuutta. Ymmärtäisin, jos kyse olisi keh.vammaisesta.

Mä tiedän kolmikymppisen ihmisen joka ei osaa tiskata käsin. Tuo on myös mielestäni käsittämätöntä.

1. ei osaa ?

2. ei välitä ?

Vierailija
29/96 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäpä tämä!

Tekemällä oppii.

Onko köksä nykyään pakollista? Meillä se oli valinnainen jonka käytännössä lähes kaikki ottivat.

Ainakin 90-luvulla se oli seiskalla pakollista, vasta sen jälkeen valinnainen.

Vierailija
30/96 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin nuorilla miehillä on muita tavoitteita kuin päästä pätemään jonnin joutavilla tiedoilla ja taidoilla. Naisilla näyttää edelleen olevan pyrkimys kotitaloudelliseen valtaan jonka avulla voikin sitten päteä ja käyttää oman egonsa jatkeena.

Leivän leikkaaminen on käytännössä peruasioita mitä suomessa asuvan pitäisi osata. Mitä tavotteita nuorilla "miehillä" mielestäsi on? Tuollahan monet niistä päivät pitkät notkuvat kaduilla ties missä ainessa Kelan kustantamaa kännykkää räpläten.

Vierailija
31/96 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kamala, voi kamala. Suomessa on myös tuhansia nuoria miehiä jotka eivät syö voita, leipää ja muita perinteisiä suomalaisia paskaruokia lainkaan. Voi kamala.

Vierailija
32/96 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin nuorilla miehillä on muita tavoitteita kuin päästä pätemään jonnin joutavilla tiedoilla ja taidoilla. Naisilla näyttää edelleen olevan pyrkimys kotitaloudelliseen valtaan jonka avulla voikin sitten päteä ja käyttää oman egonsa jatkeena.

Leivän leikkaaminen on käytännössä peruasioita mitä suomessa asuvan pitäisi osata. Mitä tavotteita nuorilla "miehillä" mielestäsi on? Tuollahan monet niistä päivät pitkät notkuvat kaduilla ties missä ainessa Kelan kustantamaa kännykkää räpläten.

Miks? Ei leipää kenenkään ole pakko syödä. Sinä et määrää sitä mitä elintarvikkeita kukin suomalainen syö.

Vierailija
33/96 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorilla on huono spermakin. Ihmiskunta taantuu.

Luonto yrittää kertoa että näitä ei haluta lisää.

Ei ole luonnon kanssa sillä mitään tekemistä, vaan johtuu ihmisen tyhmyydestä ja saastuttamisesta.

Vierailija
34/96 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aivan uutta. Tunnen 55v naisen joka hädintuskin osaa perunan kuoria ja leipää ei osaa leikata alkuunkaan.

On kolmen lapsen äiti.

Vierailija
35/96 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäpä tämä!

Tekemällä oppii.

Ainakin 90-luvulla se oli seiskalla pakollista, vasta sen jälkeen valinnainen.

Hyvä. Propagandaa koulun ruokaympyrät ja muu sonta enimmäkseen on. Muistan 'köksästä' miten bataattia ei ollut laisinkaan. Aikuisena jouduin itse löytämään suomalaista perunapökälettä terveemmän bataatin.

Vierailija
36/96 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leivän leikkaaminen on vähän kuin sahaisi puuta käsisahalla. Onnistuukohan sekään tuolta "mieheltä"?

Vierailija
37/96 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. ei osaa ?

2. ei välitä ?

Ei osaa.

Mutta mielestäni tuokin kuuluu perusjuttuihin jotka osaa, vaikka sitä ei ole koskaan tehnyt. Mutta on ihmisiä joilla on lähes jokaisessa asiassa peukalo keskellä kämmentä.

Vierailija
38/96 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin entä sitten? Meillä ei esim syödä leipää, eikä sitä perunaankaan joten miksi niitä pitäisi osata leikata tai keittää?

Kyllä veitsen käyttö ruoan käsittelyyn on ihan perustaitoja, jonka jokainen normaali ihminen osaa.

Vanhanaikaista. Helppoa ja nopeaa polttoainetta saa tänä päivänä lähes ilman vaivaa.

Niin nykyään arvostetaan vähän eri asioita kuin ennen.

Vierailija
39/96 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelen, että taitovaatimukset muuttuu ajan myötä. Oma mummoni osasi listiä paloitella lehmät ja possut. Isoisä metsästi. Oma isäni kalasti. Äitini osaa perata kalat ja pilkkoa kanat, minä en voi väittää edes osaavani fileoida nätisti. Omalle lapselleni tuskin tulisi mieleen että kalaa ei ostettaisi valmiiksi sopivassa muodossa. Tänä päivänä varmaan kanan listimistä tärkeämpi taito on osata tietotekniikkaa. Yms.

Vierailija
40/96 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmähän tiskaa käsin, vesilasku nimittäin kasvaa siinä. Ilmankos keski-ikäisillä ja boomereilla on raha-asiat piän peetä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kuusi