Mun veli puolisoineen pilaa vanhaa taloa
Ihan kamala katsoa. Valitan tänne kun en tietty heille viitsi mitään sanoa, ei varsinaisesti kuulukaan mulle ja ovat itse liikuttavan ylpeitä työstään. Alussa talo oli tosi ihana, persoonallinen. Nykyään muistuttaa sisältä jotain vuoden 2005 pakettitaloa. Kaikki vanha revitty pois, tilalle laminaattia, kattoon puupanelin päälle jotain pahvista levymatskua tms, alkuperäiset ikkunat vissiin ensi kesänä saa lähtöpassit. Väliseiniä tietty kaadettu että on saatu aikaan se olohuone jonka seinustalla keittiökaapit. Hirveästi rahaa pistetty sellaisen vaihtoon joka korjattuna olisi kestänyt ainakin sen toiset 90 vuotta.
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me tehdään vähän samaa. 1920 rakenettu vanha maalaistalo, muttaa teemme siitä sisältä oikein supermodernin. Rakastamme juuri sitä kontrastia, että päältä perinteinen mansardikattoinen puna/keltamultainen talo, sisältä mustaa, valkoiista ja hopeaa, minimalistista ja modernia. Se on ihan sama meille, mitä muut siitä tykkää.
Tuon supermodernin ja minimalistisen voi tehdä myös perinnemenetelmillä niin kuin joku jo sanoikin.
Miksi vaivautua? Useimmat haluaa päästä asumaan nopeasti ja tekevät rempat nopeasti ja edullisesti. Kaikilla ei ole varaa ottaa ammattiporukkaa kolmeksi vuodeksi nakertamaan remppaa.
Aika ihme käsityksiä näköjään ihmisillä.
Ja niitä "käsityksi" = mielipiteitä pitää kuunnella ja sietääkin.
Sitten varmaan kuuntelet kun kerron että ei perinneremontointi ole yhtä kuin hidas, kallis ja vain ammattiporukalla toteutettava :D
Useimmiten on. Itse tiedän kaksikin taloa, jotka ovat juurikin rempattu monivuotisella palkanmaksulla ammattilaisille. Toki näissä pinta-alaakin on250- 600 neliötä.
Useimmat talot siis 250-600 neliöisiä?
No sellaiset mitä nyt kannattaa ryhtyä perinteisin .menetelmin kunnostamaan. Jollekin torpalle on ihan sama mitä vetää seiniin ja lattioihin, ei siitä sen arvokkaampi tule.
😄
On jollan kova hinku päästä mestaroImaan sitä millaiseksi toiset ihmiset saa omilla rahoillaan oman kotinsa laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me tehdään vähän samaa. 1920 rakenettu vanha maalaistalo, muttaa teemme siitä sisältä oikein supermodernin. Rakastamme juuri sitä kontrastia, että päältä perinteinen mansardikattoinen puna/keltamultainen talo, sisältä mustaa, valkoiista ja hopeaa, minimalistista ja modernia. Se on ihan sama meille, mitä muut siitä tykkää.
Tuon supermodernin ja minimalistisen voi tehdä myös perinnemenetelmillä niin kuin joku jo sanoikin.
Miksi vaivautua? Useimmat haluaa päästä asumaan nopeasti ja tekevät rempat nopeasti ja edullisesti. Kaikilla ei ole varaa ottaa ammattiporukkaa kolmeksi vuodeksi nakertamaan remppaa.
Aika ihme käsityksiä näköjään ihmisillä.
Ja niitä "käsityksi" = mielipiteitä pitää kuunnella ja sietääkin.
Sitten varmaan kuuntelet kun kerron että ei perinneremontointi ole yhtä kuin hidas, kallis ja vain ammattiporukalla toteutettava :D
Useimmiten on. Itse tiedän kaksikin taloa, jotka ovat juurikin rempattu monivuotisella palkanmaksulla ammattilaisille. Toki näissä pinta-alaakin on250- 600 neliötä.
Useimmat talot siis 250-600 neliöisiä?
No sellaiset mitä nyt kannattaa ryhtyä perinteisin .menetelmin kunnostamaan. Jollekin torpalle on ihan sama mitä vetää seiniin ja lattioihin, ei siitä sen arvokkaampi tule.
Eli kaikki alle 250 neliöiset vanhat talot on arvottomia ja ihan sama? Vanhan rakennuskannan säilyttämisessä ja perinteisten tapojen vaalimisessa on muitakin arvoja kuin raha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitäpä tuosta. Hommaa oma vanha talo mitä kunnostella niin ei tartte toisten asioita niin ihmetellä.
Mulla on sellainen. Väkisinkin sitä ihmettelee miten veljelle ja mulle on kehittynyt samalla kasvatuksella niin erilainen maku ja näkemys noiden asioiden suhteen.
Meinaatko että veljesi on päättänyt asiasta? Siis mies olisi saanut päättää sisustuksesta? Salli mun nauraa.
On kyllä ahdasmielinen yleistys sulla. Meillä minä miehenä olen sisustusalan ammattilainen jo ihan työnkin puolesta.
On totta että monia miehiä ei sisustaminen kiinnosta juurikaan, mutta monia kiinnostaa. Minä halusin jo lapsena arkkitehdiksi ja omaa huonetta piti aina järjestellä uudestan ja uudestaan. Muut piirteli taistelu-ukkoja niin minä piirsin taloja ja asuntojen pohjapiirroksia.
Arkkitehti ja teollinen muotoilija ammattina kiinnostivat, mutta minusta tulikin sisustusalan ammattilainen ja käsityöpuuseppä, taideteollisuuden monipuolinen osaaja.
Mutta alkuperäiseen asiaan, on se sääli että vanhoja rintamamiestaloja ja hirsitaloja pilataan tällä tavalla. Sisustuksen pitäsi aina heijastaa edes jossainmäärin talon ikää, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö vaikkapa 30-50 luvun talo voisi olla sisustukseltaan moderni. Niin materiaaleissa kuin huonekaluissakin, esimerkiksi aallon kolmijalkainen jakkara on suunniteltu jo 30-luvulla ja string hyllyt 40-luvulla.
Hyvä esimerkki on kyllä se ritan ja Akin talo tästä kamaluudesta
Puulattia esimerkiksi hiottuna ja maalattuna on huomattavasti kauniimpi ja mukavempi jalalle kuin laminaatti.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä esimerkki on kyllä se ritan ja Akin talo tästä kamaluudesta
Ja kaiken kruunaa se sepelikenttä pihana…
Itse saan näppyjä niistä persoonallisista alkuperäistä kuntoa vaalien "kunnostetusta" taloista. Väliovet ovat alkuperäiset ja todella kuluneet, kun alkuperäistä maalikerrosta ei ole haluttu peittää. Tunnelma kuin kaatopaikalla... eiku ränsistynyttä romantiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Persoonallinen valitettavan usein tarkoittaa epäkäytännöllistä. Veljesi on se jonka talossa pitäisi asua joten hänellä on täysi vapaus tehdä siitä toimiva koti sen sijaan että jättäisi paikan sinua miellyttäväksi museoksi. Esimerkiksi vanhoista ikkunoista usein tuulee sisälle sen verran että se voi tehdä talon kylmillä keleillä lähes asuinkelvottomaksi, joten itsekin vaihtaisin ne paremmin eristettyihin vaikka ne sitten ei olisikaan yhtä söpön alkuperäisiä.
Ikkunat voi tiivistää. Itse laitan talveksi ikkunapaperilla karmin ja ruutujen välisen kolon umpeen. Ei tuule, eikä edes vedä.
Oli itselläkin vaikka mitä visioita, kun taloa ostettiin, mutta nopeasti mieli muuttui, kun alettiin purkaa 80-90-luvuilla laitettuja muovimattoja ym. pois. Talo oli tuolloin onneksi säästynyt peruspilaukselta, eikä sitä itsekään raaskinut alkaa hävittämään, vaan olemassa olevan puitteissa perinnekorjattiin. Osa ikkunoista oli uusittu 80-luvulla, ne vaihdettiin takaisin vanhoihin jne.
Enää en voisi edes kuvitella tekeväni taloon niitä muutoksia, mitä aluksi suunnittelin. Kammottaa ajatuskin! Talo on persoonallinen ja varmasti nykyihmisen näkökulmasta epäkäytännöllinen, mutta meille täydellinen.
Ymmärrän hyvin ap:ta. Kyllä riipisi omaakin sielua katsella moista hävitystä vierestä. Olen sellaista kertaalleen todistanutkin, ja pahaahan se teki katsoa, miten nätti vanha mummonmökki vuo4attiin muovilla.
Vierailija kirjoitti:
On jollan kova hinku päästä mestaroImaan sitä millaiseksi toiset ihmiset saa omilla rahoillaan oman kotinsa laittaa.
Tämä on kyllä asia, joka herättää tunteita.
Meillä on 1960-luvun talo, johon aloimme tehdä keväällä keittiöremppaa. Avuksi palkkaa vastaan (siis oikeaa palkkaa veroineen) lupautui yksi kaverimme, joka on rakennusalalla.
Nyt hänen kanssaan on välit poikki, koska hän ei uskonut, että laitamme muovimaton lattialle ja kaakelit välitilaan, vaan kantoi erilaisia laminaattivaihtoehtoja sitkeästi. Ne ovat kuulemma ainoat hyvät vaihtoehdot nykyään, helppohoitoisia ja näyttäviä.
Voin kertoa, että vanha talo ei ole helppohoitoinen koskaan, joten tuskin keittiömme remppaaminen kiiltohelvetiksi olisi siitä moisen tehnyt.
Hän oikeasti suuttui niin, että katkaisi välit:-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua niin tekee pahaa katsoa 60-80 luvun lähiö kerrostalojen myynti-ilmoituksia. Niihinkin on rempattu ties mitä nättejä lattioita ja seiniä, sekä kaakeleita ja keittiönkaappeja. Kyllä pilataan meidän betonikuutiokulttuuri ihan totaalisesti! Niissä kuuluu olla retroväriset muovimatot, muovikylppärit ja halvimmat mahdolliset kaapinovet. Kuka kehtaa tunnustaa entranneensa vanhan mörskänsä viihtyisäksi?! Miksei kukaan muu paheksu tätä :p
Mun vatsaani ihan aidosti kääntää kun näen vaikka juuri kuuskytluvun asunnon johon on väännetty pakastekalan värinen 2021-remppa.
Remontoin oman viiskytluvun asuntoni säilyttämällä ja kunnostamalla kaiken mahdollisen. Kunnioitan ja arvostan sen ajan tyyliä ja materiaaleja.
Tää. Tuntuu uskomattomalta, että jotkut repii edelleen perimiensä mummola-asuntojen viiskytluvun täyspuisia keittiöitä roskiin, ja ostaa halpoja valmiskaapistoja tilalle.
Ehdin just estää tän oman kotini kohdalla. Törttö sululainen ois myyntiä varten vaihtanut tähän valkoisen ikeakeittiön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perinnekorjauksessa vain on se kiva puoli, ettei tarvitse ottaa ammattiporukkaa mihinkään muuhun kuin luvanvaraisiin töihin. Ja muuraukseen, jollei itsellä ole yhtään kokemusta. Kaiken muun pystyy itse tekemään ja oppimaan, jollei ennestään osaa. Ei ole mitenkään vaikeaa tukkia rivettä hirsien väliin tai naulata pinkopahvia kattoon. Aikaa se vie, tietysti, mutta ei nämä kiireisen koteja ole muutenkaan nämä vanhukset.
Kyllä taloa pitää kunnioittaa, eikä häpäistä.
Mitäpä jos ap ihan opettelisit keskittymään omiin asioihisi? Ja olemaan onnellinen siitä että toisilla on asiat hyvin. Just sun kaltaset muiden asioihin puuttuvat ihmiset ovat kaikista ärsyttävämpiä ja rasittavampia.
Jos veljesi ja hänen vaimonsa ovat itse tyytyväisiä kädenjälkeensä, niin kaikkihan ON enemmän kuin hyvin. Hehän siinä talossa asuvat, ET SINÄ, se ei ole sinun kotisi!! ja remontoivat sen mieleisekseen, vai omistatko sinä siitä talosta mitään? Ethän edes kuulu siihen oerheeseen. Joten pää kiinni!
Valita sitten kun siihen on aihetta.
Oot ihan oikeesti tosi ärsyttävä! Ja oma koti on sellanen, ettei siinä ole kellään nokan koputtamista.
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos ap ihan opettelisit keskittymään omiin asioihisi? Ja olemaan onnellinen siitä että toisilla on asiat hyvin. Just sun kaltaset muiden asioihin puuttuvat ihmiset ovat kaikista ärsyttävämpiä ja rasittavampia.
Jos veljesi ja hänen vaimonsa ovat itse tyytyväisiä kädenjälkeensä, niin kaikkihan ON enemmän kuin hyvin. Hehän siinä talossa asuvat, ET SINÄ, se ei ole sinun kotisi!! ja remontoivat sen mieleisekseen, vai omistatko sinä siitä talosta mitään? Ethän edes kuulu siihen oerheeseen. Joten pää kiinni!
Valita sitten kun siihen on aihetta.
Oot ihan oikeesti tosi ärsyttävä! Ja oma koti on sellanen, ettei siinä ole kellään nokan koputtamista.
Sulla ainakin meni aloituksen pointti yli ja lujaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan veljesi jo vaihtanut vanhat kunnolliset kokopuuovet nykyaikaisiin pahvioviin, jotka eivät edes eristä lämpöä?
Ei se kokopuuovenkaan eristävyys ole sen parempi.
Lämmön suhteen en tiedä, mutta ääntä eristää kyllä aivan eri tasolla kuin kenno-ovi. Kenno-ovien läpi kuuluu suunnilleen hengittäminenkin, kokopuisen takana saa huutaa ja tiukkaa tekee sittenkin, että kaveri kuulee, mitä sanot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vanha talo hankitaan kun niitä saa edullisesti, sitten se päivitettään sellaiseksi kuin oma asumismukavuus vaatii. Toki siihen rahaa hiukka menee, mutta vähemmän kuitenkin kuin jos uuden olisi rakentanut/nuttanut.
Varsinkin jos itse pystyy tekemään, niin edullista on korjata mieleisekseen.
Ei vanhaa taloa kukaan hanki museoidakseen sen, vaan itselleen kodiksi.
Museot on erikseen.
"Mieleinen" = huonolla maulla
Se riittää, jos itselle kelpaa. Muiden maku on sivu seikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan veljesi jo vaihtanut vanhat kunnolliset kokopuuovet nykyaikaisiin pahvioviin, jotka eivät edes eristä lämpöä?
Ei se kokopuuovenkaan eristävyys ole sen parempi.
Lämmön suhteen en tiedä, mutta ääntä eristää kyllä aivan eri tasolla kuin kenno-ovi. Kenno-ovien läpi kuuluu suunnilleen hengittäminenkin, kokopuisen takana saa huutaa ja tiukkaa tekee sittenkin, että kaveri kuulee, mitä sanot.
Tää on totta, pahviovien äänieristävyys on verhon luokkaa. Ja monesti nykyisissä väliovissa ei ole kynnystä ollenkaan, vaan rako oven alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä asia, joka herättää tunteita.
Meillä on 1960-luvun talo, johon aloimme tehdä keväällä keittiöremppaa. Avuksi palkkaa vastaan (siis oikeaa palkkaa veroineen) lupautui yksi kaverimme, joka on rakennusalalla.
Nyt hänen kanssaan on välit poikki, koska hän ei uskonut, että laitamme muovimaton lattialle ja kaakelit välitilaan, vaan kantoi erilaisia laminaattivaihtoehtoja sitkeästi. Ne ovat kuulemma ainoat hyvät vaihtoehdot nykyään, helppohoitoisia ja näyttäviä.
Voin kertoa, että vanha talo ei ole helppohoitoinen koskaan, joten tuskin keittiömme remppaaminen kiiltohelvetiksi olisi siitä moisen tehnyt.
Hän oikeasti suuttui niin, että katkaisi välit:-)
Eikä!
Tosin mullakin on yksi rakennusalan kaveri, joka vannoo laminaattien ja muiden nimiin, kuulemma kun uutta rakennusalalle tuodaan, se on aina testatumpaa ja parempaa kuin vanhat materiaalit ja siksi pitää suosia hyvässä rakentamisessa.
Mutta ei meillä ole mennyt vielä välien katkaisuun saakka sanailut.
Mitä se sinua liikuttaa mitä toinen henkilö tekee omalla kodillaan? En voi ymmärtää tuollaisia KYYLIÄ!