Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun veli puolisoineen pilaa vanhaa taloa

Vierailija
02.11.2021 |

Ihan kamala katsoa. Valitan tänne kun en tietty heille viitsi mitään sanoa, ei varsinaisesti kuulukaan mulle ja ovat itse liikuttavan ylpeitä työstään. Alussa talo oli tosi ihana, persoonallinen. Nykyään muistuttaa sisältä jotain vuoden 2005 pakettitaloa. Kaikki vanha revitty pois, tilalle laminaattia, kattoon puupanelin päälle jotain pahvista levymatskua tms, alkuperäiset ikkunat vissiin ensi kesänä saa lähtöpassit. Väliseiniä tietty kaadettu että on saatu aikaan se olohuone jonka seinustalla keittiökaapit. Hirveästi rahaa pistetty sellaisen vaihtoon joka korjattuna olisi kestänyt ainakin sen toiset 90 vuotta.

Kommentit (127)

Vierailija
21/127 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitäpä tuosta. Hommaa oma vanha talo mitä kunnostella niin ei tartte toisten asioita niin ihmetellä.

Mulla on sellainen. Väkisinkin sitä ihmettelee miten veljelle ja mulle on kehittynyt samalla kasvatuksella niin erilainen maku ja näkemys noiden asioiden suhteen.

No mutta, eihän veljesi sitä taloa remontoi ja sisustusta suunnittele.

Vierailija
22/127 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin taloasioita tuntemattomana en kommentoi noita ratkaisuja, vaan ap:n kommunikointiongelmaa.

Tehty mikä tehty. Ap:n tuskin kannattaa kysymättä alkaa tarjota mielipiteitään jo tehdyistä asioista, se ei tilannetta enää muuta eikä nosta muuta kuin pahaa verta sisarusten välille. Toki jos tiedät millainen rakenteellinen ongelma jo tehdyistä muutoksista voi syntyä ja miten sitä voi tässä vaiheessa ehkäistä, niin tietysti tuollaisesta kannattaa jutella veljesi kanssa. Makuasiat ovat makuasioita, niihin ei voi puuttua ilman että joku loukkaantuu.

Jos välttämättä haluat tunkea nokkaasi tuohon taloasiaan, niin keskitä mieluummin huomiosi siihen, mitä ei ole vielä tehty. Kysele kevyesti miten remppa etenee ja mitä heillä on nyt mietinnässä. Yritä ymmärtää heidän visionsa ja tarjoa ajatuksiasi siinä vaiheessa, kun asia on vielä pohdinnassa. Jälkikäteen jäkättämisestä ei hyödy kukaan teistä. Sanomattakin on varmasti selvää, että mikäli he haluavat rempata vanhasta pittoreskista talosta oman modernin unelmansa, se on heidän oikeutensa talon omistajina.

Vielä kerran, en ole heille mitään ”jäkättänyt” asiasta tai tehdyistä jutuista y h t ä ä n. Ikkunanvaihto heillä on suunnittelun asteella, siitä ehkä vinkkaan ja kerron omista kokemuksistani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/127 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita pilalle remontoituja asuntoja näkee paljon Helsingin kantakaupungin kerrostalojen myynti-ilmoituksissa. Ihana entisöity julkisivu ja porrashuone, mutta asunto kuin mikä tahansa 2000-luvulla rakennettu.

Vierailija
24/127 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omissa piireissänikin on tällainen pariskunta, joka remontoi vanhan hirsirunkoisen talon laminaateilla ja muovitapeteilla. Talo näyttää sisältä 2010 - luvulta.

Miksi ostaa vanha talo, jos kuitenkin tykkää uudesta ja nykyaikaisesta? Tuolla kun olisi vaikka kuinka saatavilla rempattavaksi 80-90 - lukuisia ja nuorempia taloja. Tai noh, onks se moderni ilmekään se synti, pitäisi vaan sitten malttaa käyttää alkuperäisiä materiaaleja: puuta lattiaan, paperitapettia ja hengittäviä maaleja seiniin.

Myyntiin. Muovi on halpaa ja mahdollisia ostajia enemmän. Me vivutettiin 2014, nettovoittoa 140 000 euroa. Projektin kesto 8 v.

Vierailija
25/127 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan mun vanhemmilta. Vanhaan taloon laitetaan joka paikkaan muovia, ei mitään aitoja materiaaleja. Ulkopuolellekin laitettiin vinyyliverhous, mikä ei varmasti talon arvoa nosta. No, yritän ajatella, että tekevät niin kuin itse parhaaksi näkevät, ovathan nuo materiaalit eläkeläisille edullisia ja kohtuullisen huoltovapaita.

Vierailija
26/127 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Persoonallinen valitettavan usein tarkoittaa epäkäytännöllistä. Veljesi on se jonka talossa pitäisi asua joten hänellä on täysi vapaus tehdä siitä toimiva koti sen sijaan että jättäisi paikan sinua miellyttäväksi museoksi. Esimerkiksi vanhoista ikkunoista usein tuulee sisälle sen verran että se voi tehdä talon kylmillä keleillä lähes asuinkelvottomaksi, joten itsekin vaihtaisin ne paremmin eristettyihin vaikka ne sitten ei olisikaan yhtä söpön alkuperäisiä.

Vuosikymmeniä on pärjätty pienten epämukavuuksien kanssa, ja sitten tulee sukupolvi, jonka persettä palelee sohvalla maatessa. Heidän paikkansa ei ole satavuotiaissa taloissa, vaan nykyajan mukavuuksien äärellä. Vanhoja taloja ymmärtävät ymmärtävät pistää villasukkia jalkaan, paksut matot lattioille ja teippiä vetäviin ikkunoihin talveksi.

Vierailija
27/127 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omissa piireissänikin on tällainen pariskunta, joka remontoi vanhan hirsirunkoisen talon laminaateilla ja muovitapeteilla. Talo näyttää sisältä 2010 - luvulta.

Miksi ostaa vanha talo, jos kuitenkin tykkää uudesta ja nykyaikaisesta? Tuolla kun olisi vaikka kuinka saatavilla rempattavaksi 80-90 - lukuisia ja nuorempia taloja. Tai noh, onks se moderni ilmekään se synti, pitäisi vaan sitten malttaa käyttää alkuperäisiä materiaaleja: puuta lattiaan, paperitapettia ja hengittäviä maaleja seiniin.

Se on vaan huomattavasti vaikeampaa noiden materiaalien metsästys, rautakaupan myyjät on h.moilasia kun kysyy vähänkin erikoisempia matskuja ja itse pitää tietää asioista aika paljon. Perus raksaäijät ei ole sen kummempia, pitkin hampain tekevät yhtään mitään erilailla kuin mihin ovat tottuneet, jos tekevät ollenkaan. Joku sunnuntairemontoija menee yleensä siitä mistä aita on matalin sen kummempia miettimättä ja ostaa k-raudasta ne nonwoven-tapetit ja lateksimaalit ja oikaisee ikävästi vähän vinossa olevan seinän kipsilevyllä.

Vierailija
28/127 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ihan mun vanhemmilta. Vanhaan taloon laitetaan joka paikkaan muovia, ei mitään aitoja materiaaleja. Ulkopuolellekin laitettiin vinyyliverhous, mikä ei varmasti talon arvoa nosta. No, yritän ajatella, että tekevät niin kuin itse parhaaksi näkevät, ovathan nuo materiaalit eläkeläisille edullisia ja kohtuullisen huoltovapaita.

Tehtiin moka ja laitettiin yhteen huoneeseen muuten hengittävään seinärakenteeseen kuitutapetti. Lankesin siihen kun oli niin nätti kuosi. Ensinnäkään se ei meinannut kunnolla tarttua pohjaan vääränlaisen liisterin vuoksi (oma moka). Suurin syy epäonnistumiseen kuitenkin oli se, että lopputulos oli vaan yksinkertaisesti muovisen oloinen, kun vertasi viereisten tilojen paperitapetteihin. Näytti väärältä, jotenkin liian kiiltävältä tai jotain. Just hiljan rapsin nuo tapetit irti ja laitoin seinään kunnon paperitapetin, kyllä tuli hyvä.

Vierailija
29/127 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle oli tarjolla vanha talo kohtuulliseen hintaa. Suvussa jo pitkään ollut, ihana paikka. Paljon rakkaita muistoja. Mutta se, että siinä olisi ollut museovirasto ja suku sanelemassa, mitä saan kodilleni tehdä, olisi aiheuttanut minulle mielenterveysongelmia.

Ostettiin sitten talo, jonka iän määrittäminen ei ole ihan yksiselitteistä, ja joka on jo lähtökohtaisesti niin omituinen, ettei museovirastolla ole mielenkiintoa sitä kohtaan, ja edellisen omistajan sukuakaan ei talo kiinnosta. Ovat vain tyytyväisiä, kun pääsivät siitä eroon.

Vierailija
30/127 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua niin tekee pahaa katsoa 60-80 luvun lähiö kerrostalojen myynti-ilmoituksia. Niihinkin on rempattu ties mitä nättejä lattioita ja seiniä, sekä kaakeleita ja keittiönkaappeja. Kyllä pilataan meidän betonikuutiokulttuuri ihan totaalisesti! Niissä kuuluu olla retroväriset muovimatot, muovikylppärit ja halvimmat mahdolliset kaapinovet. Kuka kehtaa tunnustaa entranneensa vanhan mörskänsä viihtyisäksi?! Miksei kukaan muu paheksu tätä :p

Vierailija
31/127 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sinä et asu tuossa talossa vaan veljesi perhe.

Ja tutkitko muka niin tarkkaan talon, että näit sen, ettei talo ollut remontin tarpeessa?

Ei niitä asioita näe pikaisesti silmämääräisesti arvioiden vaan ne tutkitaan kunnolla, ja katellaan missä kunnossa mikäkin paikka on.

Ja se että kaadetaan sen pienen keittiön seinä, tuo rutkasti avaruutta ja tilaa olohuoneeseen.

Nuo vanhat olivat ja ovat sokkeloisia, missä jokainen huone on erikseen ja pieni keittiö tuntuu ahtaalta ja onkin ahdas suurelle ruokapöydälle, joka on useinmiten aina kodin keskus.

Meillä lapset jopa tekevät läksyjään suuren ruokapöytämme ääressä, kun puuhailen tupakeittiössä, vaikka molemilla on myös omat huoneet.

Aivan toista olisi, jos olisi ahdas keittiö täynnä kaappeja ja pienen pieni ruokapöytä siinä, johon ahtaasti juuri ja juuri kaikki neljä sopivat istumaan.

Ja entäs sitten kun on vieraita, esimerkiksi isovanhemmat syömässä.  Pitäiskö syödä vuorotellen siinä ahtaassa ja kuumassa keittiössä, jossa ei ole edes kunnollisia liesituulettemia ja ilmanvaihtoa.

Vierailija
32/127 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on vaan huomattavasti vaikeampaa noiden materiaalien metsästys, rautakaupan myyjät on h.moilasia kun kysyy vähänkin erikoisempia matskuja ja itse pitää tietää asioista aika paljon. Perus raksaäijät ei ole sen kummempia, pitkin hampain tekevät yhtään mitään erilailla kuin mihin ovat tottuneet, jos tekevät ollenkaan. Joku sunnuntairemontoija menee yleensä siitä mistä aita on matalin sen kummempia miettimättä ja ostaa k-raudasta ne nonwoven-tapetit ja lateksimaalit ja oikaisee ikävästi vähän vinossa olevan seinän kipsilevyllä.

Totta kai pitää itse tietää, ottaa selvää ja nähdä vähän enemmän vaivaa kuin marssia sinne Bauhausiin. Ihan itsestään selvää, kun päätät hankkia vanhan talon. Vanhan talon remontoiminen ei kuitenkaan ole rakettitiedettä, eikä oikeanlaisia materiaaleja ole vaikea löytää ja saada.

Vierailija
33/127 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan sama kerrostaloissa, nykyään ostetaan se hienostisäilynyt seitkytluvun asunto ja vedetään se kiiltävällä valkoisella ja mustalla ja oudoilla valaistuilla paneeleilla scandihotellihuoneeksi.

Vierailija
34/127 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitäpä tuosta. Hommaa oma vanha talo mitä kunnostella niin ei tartte toisten asioita niin ihmetellä.

Mulla on sellainen. Väkisinkin sitä ihmettelee miten veljelle ja mulle on kehittynyt samalla kasvatuksella niin erilainen maku ja näkemys noiden asioiden suhteen.

Yksilöitä olette kuitenkin kumpikin, kasvatuksesta huolimatta. Ei ole oikeaa tai väärää tapaa laittaa taloa, toiset tykkää laittaa uutta ja modernia ja toiset vaalii vanhaa.

Kyllä on olemassa väärä tapa laittaa vanhaa taloa. Vanhan talon omaa aikakautta ja materiaaleja tulee kunnioittaa. Uutta haluavat ostakoot uuden talon. Vanhojen talojen pilaaminen on hirveä teko. 

Vierailija
35/127 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ihan sama kerrostaloissa, nykyään ostetaan se hienostisäilynyt seitkytluvun asunto ja vedetään se kiiltävällä valkoisella ja mustalla ja oudoilla valaistuilla paneeleilla scandihotellihuoneeksi.

No mitäs sitten?

Jokainen laittaa sellaisen kodin missä viihtyy ja mikä itseä miellyttää.  Makujahan on yhtä montaa kuin maailmassa ihmistä.

Ei kait sitä omaa kotia remontoida eikä maalata vieraiden miellyttämistä varten vaan siksi, että halutaan sellainen koti mikä on itselle mieluinen.

Ei kommentoijankaan kotia muut pidä kivana ja hyvin maalattuna ja sisustettuna, kuin ap ja hänen oma perheensä.

Mikä kukaan on kenellekään sanomaan, että olet sisustanut ja remontoinut kotisin aivan päin p#rsettä.

Itselle se koti tehdään, ei sukulaisille eikä ystäväville eikä vieraille.

Vierailija
36/127 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksilöitä olette kuitenkin kumpikin, kasvatuksesta huolimatta. Ei ole oikeaa tai väärää tapaa laittaa taloa, toiset tykkää laittaa uutta ja modernia ja toiset vaalii vanhaa.

Kyllä on olemassa väärä tapa laittaa vanhaa taloa. Vanhan talon omaa aikakautta ja materiaaleja tulee kunnioittaa. Uutta haluavat ostakoot uuden talon. Vanhojen talojen pilaaminen on hirveä teko. 

Se määrää millainen talo on, joka sen talon maksaakin.

Muille ei kuulu nuo asiat miksikään.

Vierailija
37/127 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että satavuotiaan talon saa sisustaa pelkästään koin syömillä ryijyillä ja homeisilla lipastoilla?

Jos joku haluaa laittaa laminaattia niin antaa mennä vaan. Sehän niiden ihmisten oma koti, herranjestas.

Ihan tarpeeksi näkee niitä "ihania" hirsiunelmia joita vähän fiksailtu kukkatapeteilla mutta ovat ihan rempallaan. Instaan saa nättejä kuvia mutta tarkemmin katsottuna ihan hirveitä mörskiä.

Vierailija
38/127 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on. Vanhan pilaaminen ei ole oikein, se on moukkamaista.

Vierailija
39/127 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai pitää itse tietää, ottaa selvää ja nähdä vähän enemmän vaivaa kuin marssia sinne Bauhausiin. Ihan itsestään selvää, kun päätät hankkia vanhan talon. Vanhan talon remontoiminen ei kuitenkaan ole rakettitiedettä, eikä oikeanlaisia materiaaleja ole vaikea löytää ja saada.

Pointtina tuossa nyt oli se, että jonkun perusremontoijan on kyllä aika vaikea löytää niitä oikeanlaisia materiaaleja vaikka jonkunlaista kiinnostusta perinteisempiin materiaaleihin olisikin. Kaikki ei kuitenkaan jaksa siihen aiheeseen niin perehtyä vaan luottaa myyjiin. Menepäs baukkariin ja kysy vaikka muovitonta tapettiliisteriä ja katso mitä käy.

Vierailija
40/127 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vanha talo hankitaan kun niitä saa edullisesti, sitten se päivitettään sellaiseksi kuin oma asumismukavuus vaatii. Toki siihen rahaa hiukka menee, mutta vähemmän kuitenkin kuin jos uuden olisi rakentanut/nuttanut.

Varsinkin jos itse pystyy tekemään, niin edullista on korjata mieleisekseen.

Ei vanhaa taloa kukaan hanki museoidakseen sen, vaan itselleen kodiksi. 

Museot on erikseen.

Juu. Ja vanhan turmeleminen kertoo myös asukkaan sivistystason. On alhainen. Fiksumpi arvostaa vanhaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi viisi