Purra perää ammatillisen koulutuksen ja duunarialojen arvonpalautusta, joka edellyttää myös peruskoulun korjaamista.
Ammattiosaajille on tarvetta ja osaamisen on oltava sellaista, että nuori voi siirtyä työmarkkinoille. "Kun yliopistolainen vielä lukee viimeisiä yhteiskuntatieteellisen kursseja ja miettii, pääseekö töihin ennen 30-vuotispäiväänsä, amiksen käynyt voisi maksaa jo asuntolainaa ja olla alansa ammattilainen. Valtion ahne verokarhukin kiittää", Purra lataa.
Kommentit (73)
Amista ollaan romutettu 90- luvulta lähtien.
1. askel oli rahoituksen kytkeminen valmistuneiden määrään.
Siinäpä paikkaamista...
Mitä vikaa tässä nykyisessä järjestelmässä on? Kyllä nyttenkin koulutetaan ammattiosaajia. Tosiasia myöskin on, että osa amikseen menevistä eivät ole kovin motivoituneita. Ollaan koulussa, kun on pakko olla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vikaa tässä nykyisessä järjestelmässä on? Kyllä nyttenkin koulutetaan ammattiosaajia. Tosiasia myöskin on, että osa amikseen menevistä eivät ole kovin motivoituneita. Ollaan koulussa, kun on pakko olla.
Aika kehnosti siellä opetetaan ja työharjoitteluissa ei sen takia pärjääkään, kun ei koulussa ole opetettu asioita.
Olen ollut metallialan verstaassa töissä noin 30 vuotta. Kokemus on, että metallipuolen valmistuneet eivät käytännössä osaa mitään opetettua. Kaikki pitää opettaa. Sisäänheitto keskiarvo sinne on 5.5. Kaikki otetaan sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vikaa tässä nykyisessä järjestelmässä on? Kyllä nyttenkin koulutetaan ammattiosaajia. Tosiasia myöskin on, että osa amikseen menevistä eivät ole kovin motivoituneita. Ollaan koulussa, kun on pakko olla.
Aika kehnosti siellä opetetaan ja työharjoitteluissa ei sen takia pärjääkään, kun ei koulussa ole opetettu asioita.
Jos aines on heikosti motivoitunutta, niin paljonko opettaja pystyy tekemään. Kurinpitoon menee iso osa opetusajasta.
Ammattikoulujen opettajien uusi työehtosopimus ja uusi opetussuunnitelma veivät opettajilta mahdollisuuden opettaa, kun oppiminen siirrettiin työpaikoille. Samalla palkka laski niin, että sorvin varressa maksetaan paremmin, joten parhaat opettajat ovat jo lähteneet muualle.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut metallialan verstaassa töissä noin 30 vuotta. Kokemus on, että metallipuolen valmistuneet eivät käytännössä osaa mitään opetettua. Kaikki pitää opettaa. Sisäänheitto keskiarvo sinne on 5.5. Kaikki otetaan sisään.
Metallialalle pääsee käytännössä kaikki, vaikka palkkaus on kilpailukykyinen.
Niin, ei se maailma ikävä kyllä pyöri niin että kaikista tulis maistereita eikä kukaan enää tekis duunarihommia.
Vierailija kirjoitti:
Ammattikoulujen opettajien uusi työehtosopimus ja uusi opetussuunnitelma veivät opettajilta mahdollisuuden opettaa, kun oppiminen siirrettiin työpaikoille. Samalla palkka laski niin, että sorvin varressa maksetaan paremmin, joten parhaat opettajat ovat jo lähteneet muualle.
Oma kolmenkymmenen vuoden kokemus metallialalta on, että amiksesta valmistuneet metallialan opiskelijat eivät käytännössä osaa mitään. Kaikki pitää opettaa.
Jos keskiarvoraja on niin matala kuin 5,5, mitä voi odottaa oppilailta.
En usko, että opettajan motivaatio auttaa paljon asiaa. Aines on vaan vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vikaa tässä nykyisessä järjestelmässä on? Kyllä nyttenkin koulutetaan ammattiosaajia. Tosiasia myöskin on, että osa amikseen menevistä eivät ole kovin motivoituneita. Ollaan koulussa, kun on pakko olla.
Aika paljonkin vikaa tuntuu olevan, mitä vierestä olen seurannut. Veljeni olivat amiksessa vähän ennen koronaa ja jo silloin yli puolet opetuksesta oli itseopiskelua. Osa opetuksesta hoidettiin niin, että joku toisen vuoden opiskelija opetti ensimmäisen vuoden opiskelijoita jnejne. Ei mikään ihme, että se ammatillinen osaaminen on kehnoa.
Sen vielä ymmärtää, että opettaja ei ole koko ajan läsnä, jos harjoitellaan jotain pitkäkestoista pajassa, mutta jos opettaja käy aamulla avaamassa pajan ja seuraavaksi opettajaa näkyy iltapäivällä kun päivä päättyy, niin mitä hyötyä?
Yhtä hyvin voisi opetella asiat ilman mitään koulua.
Eikös Riikka itse ole tällainen yhteiskuntatieteilijä? Noh, ylipäätään ei voida maalata mitään ruusuista kuvaa tulevaisuudesta kun robotit ja digitalisaatio syrjäyttää monet duunariammatitkin.
Vierailija kirjoitti:
Loistavaa Purra!
Täysin samaa mieltä.
Miten Purra aikoo korjata peruskoulun? Lisää kuria, enemmän jälki-istuntoja?
Mielestäni ammattikoulujen mainetta tulisi puhdistaa ja pitää niitä esillä hyvänä vaihtoehtona peruskoulusta ja lukiosta pääseville, tasa-arvoisesti lukion/ammattikorkeakoulun/yliopiston kanssa.
Opinto-ohjaajat puhuivat aina vain yliopistosta, eikä ammattikoulua mainittu edes vaihtoehtona. Onneksi sairastelun ja sattuman kautta päädyin ammattiopintoihin ja löysin kutsumukseni.
Se, että ammattikoulusta pääsee ainakin puheiden mukaan läpi alati poissaoleva vajaaälyinenkin ei tarkoita, ettei siellä motivoituneelle ja teoreettisesti lahjakkaalle olisi erinomainen tie työelämään ja alan rautaiseksi ammattilaiseksi ja kehittäjäksi.
Purra on jälleen oikeassa, asian ytimessä. Hän ei kierrä ja kaarra, kuten esim tänään 2.11. aamutv ssä Vanhanen, kokoomuksen nainen ja Lindtman, kun kysyttiin piikkipakosta hoitajille.
Juu, kyllä oikean työn tekijät on tärkein juttu yhteiskunnassa. Opetus minimoitu. Olen itse opettanut työssäoppimisen ohjaajana sekä näyttötutkinnon vastaanottajana opiskelijoita. Lähes KAIKKI jätetään työpaikkaohjaajan opetettavaksi. On mennyt kuin lehmänhäntä. Ja kun työvuoroissa on muutenkin liian vähän tekijöitä, saa olla todella kartalla kun opiskelijan opettaa ihan perusasioista. Kotona sitten teen arvioita omalla ajalla ja suunnittelen omien opistomateriaaien avulla seuraavan päivän opetusta. Tietysti palkatta.
Ainoa kiitos on opiskelijan arvostus kun saa vihdoinkin opetusta.
Härän pyllyö on heittänyt ammattikoulutus. Suomalaiset nuoret kasvatetaan pitämään oikeaa työtä p.. kaduunina ja kaikki vaan koodaamaan ja vatsaa kasvattamaan tietokoneen ääreen.
Työmies ja työnainen kunniaan!
Edelliset hallitukset leikkasivat koulutuksesta. Mitä luulet käyneen?
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ammattikoulujen mainetta tulisi puhdistaa ja pitää niitä esillä hyvänä vaihtoehtona peruskoulusta ja lukiosta pääseville, tasa-arvoisesti lukion/ammattikorkeakoulun/yliopiston kanssa.
Opinto-ohjaajat puhuivat aina vain yliopistosta, eikä ammattikoulua mainittu edes vaihtoehtona. Onneksi sairastelun ja sattuman kautta päädyin ammattiopintoihin ja löysin kutsumukseni.
Se, että ammattikoulusta pääsee ainakin puheiden mukaan läpi alati poissaoleva vajaaälyinenkin ei tarkoita, ettei siellä motivoituneelle ja teoreettisesti lahjakkaalle olisi erinomainen tie työelämään ja alan rautaiseksi ammattilaiseksi ja kehittäjäksi.
Opinto-ohjauksessa olisi paljon parannettavaa. Meillä kävi sekä yläasteella että lukiossa ammatistaan ja opinnoistaan kertomassa lakimies, opettaja, lääkäri ja poliisi.
Olisiko voinut ehkä tulla jotain ei-itsestäänselviä ammatteja tasapuolisesti sekä amiksesta että korkeammista opinnoista kertomaan. Tai vaikka amiksen, lukion ym opot esittelemään vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vikaa tässä nykyisessä järjestelmässä on? Kyllä nyttenkin koulutetaan ammattiosaajia. Tosiasia myöskin on, että osa amikseen menevistä eivät ole kovin motivoituneita. Ollaan koulussa, kun on pakko olla.
Et ole YHTÄÄN kartalla. Koulussa ei opeteta perusasioita, siksi tuöharjoittelussa on katastrofi kun oppilas on kuutamolla niissä alkeissa, jotka omana aikanani käytiin läpi koulun puolella. Älä sinä puhu, kun et ilmeisesti ole työpaikkaohjaaja tai näyttötutkinnon vastaanottaja. Ole hiljaa asiasta.
Perussuomalaiset populistit haluavat romuttaa yleissitovat työehtosopimukset ja heikentää työttömyysturvaa.
Duunarit saavat haistaa hanskaansa.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/artikkeli-1.1620591?fbcli…