Purra perää ammatillisen koulutuksen ja duunarialojen arvonpalautusta, joka edellyttää myös peruskoulun korjaamista.
Ammattiosaajille on tarvetta ja osaamisen on oltava sellaista, että nuori voi siirtyä työmarkkinoille. "Kun yliopistolainen vielä lukee viimeisiä yhteiskuntatieteellisen kursseja ja miettii, pääseekö töihin ennen 30-vuotispäiväänsä, amiksen käynyt voisi maksaa jo asuntolainaa ja olla alansa ammattilainen. Valtion ahne verokarhukin kiittää", Purra lataa.
Kommentit (73)
Minulla käynyt toinen amiksrn ja toinen lukiossa. Amiksessa sai juuri ja juuri lähiopetusta ensimmäisen vuoden. Lukujärjestykseen merkittyjä tunteja ei pidetty. Toista se on lukiossa.
Tosi eriarvoistavaa.
Vuosikausia jo ihmetelty minne se paljon puhuttu suomalainen ammattitaito on kadonnut. No sinne arvostamattomuuteen.
Vain joku amk tai yliopiston käynyt on kunnon ihminen rummuttaa myös media.
Persuthan vihaavat duunareita, erityisesti närpiöläisiä vastaan heillä tuntuu kovasti olevan jotain hampaankolossa.
Tiesitkö ettei neiti Purra ole ollut ikinä muualla töissä kuin Perussuomalaisten toimistossa ja se väitöskirjakin on vielkä tekemättä. Hän on siis opiskelun ja työnhaun ammattilainen.
Perussuomalaiset: "Maanviljelijät ovat ainoa "yrittäjäryhmä" joka pystyy salaamaan tukiaisensa"
Vierailija kirjoitti:
Ammattikoulujen opettajien uusi työehtosopimus ja uusi opetussuunnitelma veivät opettajilta mahdollisuuden opettaa, kun oppiminen siirrettiin työpaikoille. Samalla palkka laski niin, että sorvin varressa maksetaan paremmin, joten parhaat opettajat ovat jo lähteneet muualle.
Olin amiksessa 80- luvun lopulla.
Silloin jo valmisteltiin opetuksen alasajoa.
Opettajat kävivät Saksassa tutustumassa paikalliseen ammattiopetukseen ja tämä tuntui olevan uusi suunta.
Oppilaat oppivat kuulemma Saksassa työpaikoilla.
Opettaja tuumaili, että kapea-alaisia mutterinvääntäjiä noin tehdään, Suomessa opetetaan alaa laaja-alaisesti sekä yleissivistäviä aineita, mikä mahdollistaa hyvin monenlaisissa työtehtävissä toimimisen ja jatko-opinnot.
No nyt nähdään, mihin on päädytty, ammattioppiminen ulkoistetaan työpaikoille ilman takeita sellaisesta työharjoittelusta, jossa on oikeasti resursseja opettaa kaikkea tarvittavaa.
Samaan aikaan perusopetuksen taso on romahtanut ja monille amislinjoille valuu peruskoulun rimaa hipoen läpäisseitä.
Amisten arvostus on pohjamudissa, kaikki vähintään ka 8 oppilaat hakeutuvat lukioon ja siitä vähintään amk- opintoihin.
On toki suositumpia amislinjoja, joissa hakijamäärä johtaa korkeaan keskiarvovaatimukseen, sisään tulee motivoitunutta väkeä, mutta saavatko he odotuksiaan vastaavaa opetusta?
Vierailija kirjoitti:
Perussuomalaiset: "Maanviljelijät ovat ainoa "yrittäjäryhmä" joka pystyy salaamaan tukiaisensa"
Tukimäärät ja -ehdot ovat julkista tietoa.
Jos tiedät henkilön tuotantosuunnan ja tilan pinta-alan, saat selville tukitasonkin.
Vierailija kirjoitti:
Populistinen heitto, jolla kosiskellaan perinteisesti maanviljeöijävihamielistä sosiaalidemokraattien äänestäjäkuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut metallialan verstaassa töissä noin 30 vuotta. Kokemus on, että metallipuolen valmistuneet eivät käytännössä osaa mitään opetettua. Kaikki pitää opettaa. Sisäänheitto keskiarvo sinne on 5.5. Kaikki otetaan sisään.
Muistan miten kaikki vitosen pojat ja muut häiriköt & koulukiusaajat meni metallipuolelle silloin ~10 vuotta sitten kun ylä-aste loppui. Ei sinne tule juurikaan niitä hyviä oppilaita, koska työntekijäaines koostuu pääosin niistä joiden kanssa oli kouluaikoina ongelmia ja tohon lisäksi huono palkka rankasta työstä. Alan houkuttelevuus on huono ja siksi sinne tulee vain niitä vitosen poikia, koska eivät muualle pääse.
Vierailija kirjoitti:
Minulla käynyt toinen amiksrn ja toinen lukiossa. Amiksessa sai juuri ja juuri lähiopetusta ensimmäisen vuoden. Lukujärjestykseen merkittyjä tunteja ei pidetty. Toista se on lukiossa.
Tosi eriarvoistavaa.
Meillä myös tällaiset lapset.
Lukiolaisen kanssa keskustelin tästä joskus suoraan ja hän ymmärsi kyllä, että hän ja hänen luokkakaverinsa ovat itseohjautuvampia ja kyvykkäämpiä kuin sisaruksensa luokkatovereineen.
Olen itse joutunut opettamaan amislaiselle kaikki yto-aineet, auttamaan jokaisen harkka- ja työpaikan hankinnassa jne.
Mulla on 2 alle 10v vanhaa amiskoulutusta.
Kummassakaan ei koulussa ole opetettu juuri mitään, 90%opista on tullut harjoittelussa. Valmistuneilla on ollut todella erilaisia taitoja, riippuen ihan siitä missä ovat harjoitelleet.
Ei ole toimiva järjestelmä.
Ammatillinen koulutus on rikki ja hyvä, että asiasta puhutaan. Olen kauhulla seurannut oman poikani alkavaa amis-uraa enkä yhtään ihmettele, että työpaikoilla sanotaan vastavalmistuneiden taitoja olemattomiksi. Ammattikoulutusta toteutetaan Mitäs läksit-mentaliteetilla, jossa jätetään opinnoissa eteneminen täysin 16-17 vuotiaiden omille harteille ilman mitään tukea. Jos opiskelija on sairaana tai kutsunnoissa niin niistä tulee poissaolomerkinnät eikä esimerkiksi tuona aikana käsiteltyjä asioita tai dioja enää saa mistään. Kuka käski sairastua, mitäs läksit kutsuntoihin.
Koulu alkaa joka aamu tasan 8.00 ja siitä ei jousteta, koska siitä ei jousteta. Ihan sama vaikka opiskelijoilla pääkaupunkiseudulla kestää matkat jopa tunnin tai ylikin yhteen suuntaan. Tämä tarkoittaa sitä, että julkisten vuoroista riippuen opiskelija joutuu heräämään 6.15-6.30 joka aamu, jotta ehtisi kouluun. Jo pelkästään tämä syö motivaatiota, lisäksi aamuheräämistä vaikeuttaa se, ettei koulussa ole mitään kivaa mitä odottaa.
Opetus on 6-8 tuntia diojen läpikäyntiä ja puhuvan pään kuuntelua passiivisesti istuen. Mistään käytännön tekemisestä ei ole tietokaan, mutta ruotsia opiskellaan tietysti. Sitten on työharjoittelut, ja työharjoittelupaikan saa opiskelija ihan yksin hankkia. Aivan sama mistä ja miten, kunhan hankkii. CV:n tekoa tai office-työkalujen käyttöä ei opeteta, mutta CV pitää olla, jotta voi hakea työharjoittelupaikkaa.
Ammattikoulua tuntuu vaivaavan yleinen apatia ja välinpitämättömyys. Olen surullinen oman ammattikoululaiseni puolesta. Onneksi meillä on hyvät välit ja olen pystynyt tukemaan opiskelijaani ja neuvomaan käytännön asioissa. Kaikilla ei kuitenkaan ole asiat niin hyvin että perhe tukisi tai osaisi tukea, ja heitä minun käy todella surku.
Sekin kuvaa ammattiosaajien halveksuntaa, että media niputtaa yhteen ns huono-osaisuuden, alemman koulutustason, sosiaaliset ongelmat jne. Totuus on ihan toinen.
Tunnen korkeakoulututkinnon tai parikin suorittaneita, joilla vähävaraisuus on pysyvä olotila ja perheen perustaminen pelkkä kaukainen haave. Myös ylisukupolvista alkoholismia on tohtoris/maisteris suvuissa, vaikka ollaan olevinaan "bättre folk".
Media voisi tehdä parannuksen ja lopettaa tämän asennemuokkauksen.
Parhaat eväät saavat usein lapset, jotka ovat kasvaneet työntekijäperheessä. Vanhemmat ovat tervehenkisiä, jalat maassa ja järki päässä.
Siispä, ammattiosaajien kunnianpalautus, opetuksen mahdollistaminen ja myös meille työpaikkaohjaajille määriteltävä päivään väljyyttä opetustehtävän toteuttamiseen.
Nuoret ovat huippua porukkaa!! Ei pilata heitä poliittisten päätösten typeryydellä.
Vierailija kirjoitti:
Ammatillinen koulutus on rikki ja hyvä, että asiasta puhutaan. Olen kauhulla seurannut oman poikani alkavaa amis-uraa enkä yhtään ihmettele, että työpaikoilla sanotaan vastavalmistuneiden taitoja olemattomiksi. Ammattikoulutusta toteutetaan Mitäs läksit-mentaliteetilla, jossa jätetään opinnoissa eteneminen täysin 16-17 vuotiaiden omille harteille ilman mitään tukea. Jos opiskelija on sairaana tai kutsunnoissa niin niistä tulee poissaolomerkinnät eikä esimerkiksi tuona aikana käsiteltyjä asioita tai dioja enää saa mistään. Kuka käski sairastua, mitäs läksit kutsuntoihin.
Koulu alkaa joka aamu tasan 8.00 ja siitä ei jousteta, koska siitä ei jousteta. Ihan sama vaikka opiskelijoilla pääkaupunkiseudulla kestää matkat jopa tunnin tai ylikin yhteen suuntaan. Tämä tarkoittaa sitä, että julkisten vuoroista riippuen opiskelija joutuu heräämään 6.15-6.30 joka aamu, jotta ehtisi kouluun. Jo pelkästään tämä syö motivaatiota, lisäksi aamuheräämistä vaikeuttaa se, ettei koulussa ole mitään kivaa mitä odottaa.
Opetus on 6-8 tuntia diojen läpikäyntiä ja puhuvan pään kuuntelua passiivisesti istuen. Mistään käytännön tekemisestä ei ole tietokaan, mutta ruotsia opiskellaan tietysti. Sitten on työharjoittelut, ja työharjoittelupaikan saa opiskelija ihan yksin hankkia. Aivan sama mistä ja miten, kunhan hankkii. CV:n tekoa tai office-työkalujen käyttöä ei opeteta, mutta CV pitää olla, jotta voi hakea työharjoittelupaikkaa.
Ammattikoulua tuntuu vaivaavan yleinen apatia ja välinpitämättömyys. Olen surullinen oman ammattikoululaiseni puolesta. Onneksi meillä on hyvät välit ja olen pystynyt tukemaan opiskelijaani ja neuvomaan käytännön asioissa. Kaikilla ei kuitenkaan ole asiat niin hyvin että perhe tukisi tai osaisi tukea, ja heitä minun käy todella surku.
Upea kirjoitus!! Kiitos! Totuus on juuri tuo. Nyt asia on korjattava.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vikaa tässä nykyisessä järjestelmässä on? Kyllä nyttenkin koulutetaan ammattiosaajia. Tosiasia myöskin on, että osa amikseen menevistä eivät ole kovin motivoituneita. Ollaan koulussa, kun on pakko olla.
Ammattiosaajien arvostus noin yhtenä.
Jopa korkeakoulutetut lastenperseenpyyhkijät katsoo niitä alaspäin.
Äidinkieli 114h
Englanti 156h
Ruotsi 38h
Matematiikka 190h
Fysiikka ja kemia 114h
Kansalaistieto 152h
Liikunta ja terveystieto 228h
Taide ja ympäristökasvatus 38h
Sählötekniikka 380h
Teknillinen piirrustus 114h
Sähköasennustekniikka 228h
Eöektroniikka 722h
Tietotekniikka 342h
Tietoliikennetekniikka 342h
Teletekniikka 152h
Audio- ja videotekniikka 510h
Työharjoittelu 114h
Näin 3-vuotisella radio- ja televisioasentajalinjalla 1987-1990
Kaikki em. oppitunnit(pl. työharjoittelu)luokassa/työsalissa opettajan läsnäollessa.
Vierailija kirjoitti:
Loistavaa Purra!
Täysin samaa mieltä.
Tämä kuuluu niihin mielipiteisiin, joista kaikki ovat samaa mieltä. Ei pitäisi vaikuttaa rationaalisen äänestäjän päätökseen. Ammattikoululaisten kannattaa äänestää Demareita tai Kokoomusta riippuen siitä, aikovatko he työntekijäksi vai -antajaksi, ellei kyseessä ole maatalousoppilaitos. Kenenkään ei kannata äänestää Persuja heidän EU-vastaisuuden takia. Siitä hyötyvät vain Venäjän oligarkit. Maahanmuuttokritiikki on ymmärrettävää, mutta kannattaa mieluummin äänestää maahanmuuttokriittistä ehdokasta Demareista, Kokoomuksesta tai Keskustasta.
Kepun äänenkannattaja on hinkkaamassa hallitusyhteistyötä persujen kanssa.