Täysimetys "myöhästyneenä"
Synnytin n. 1,5 kuukautta sitten. Operaatio ei sujunut kovin mallikkaasti vaan jouduin hätäsektioon. Tämän takia en saanut lasta heti rinnalleni ja maidontulossa on ollut ongelmia.
Maito nousi jo kolmantena päivänä synnytyksestä, mutta rinnoista tuli vain minimaalisesti maitoa. Jo synnärillä käytin sähköpumppua imetysten välillä aktivoimaan maidontuloa. Tähän asti olen imettänyt osittain, tosin epäilen ettei vauva ole saanut rinnoista maitoa ollenkaan kun pumpullakin ekat pisarat tulevat 15-30 min pumppauksen jälkeen. Kaiken näköisiä kommervenkkejä imetyksen tueksi on yritetty esim. vauva imee ensin rintaa ja kun hermostuu saa vastiketta, rintaa on annettu pulloruokinnan "tauoilla", nännille tiputeltu vastiketippoja jotta vauva pysyisi rinnassa kiinni mahd. pitkään, vauvaa pidetty rinnalla kun olen pumpannut toista (tosi vaikeaa yksin) hierottu rintoja, juotu kotikaljaa ja imetysteetä...
Neuvolassa on kerrottu, että täysimetys voi onnistua joissain tapauksissa vasta kuukausia synnytyksestä. Onko jollekin siellä käynyt näin? Jos on niin mitä olette tehneet että olette onnistuneet täysimettämään vasta kun vauva on isompi?
Tällä hetkellä saan pumpattua rinnoista 25-40 ml päivässä, määrä on pysynyt alusta asti jotakuinkin samana. Siis yhteensä kummastakin rinnasta. Operaatioon menee noin puolitoista tuntia ja pumppaan niin kauan että rinnat ovat tyhjät (ja särkevät!)
Kommentit (59)
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 00:55"]
Ei voi puhua täysimetyksestä, jos on kerrankin korviketta tai kiinteitä annettu. Luulisi mammojen tietävän. Ohis
[/quote]
Oletpa sä typerä! Onko nyt niin hirveästi väliä jos puhuu täysimetyksestä ja vauva on saanut vaikka kerran pullosta? Mitä väliä...
Vähintään 6 krt päivässä pitäisi pumpata maitoa, erityisesti yöllä ainakin kerran! Yöimetys erityisesti aktivoi maidontuotantoa.
Itse onnistuin täysimetyksessä vasta kun vauva oli 2 kk. Sitä ennen vauva sai vain rinnalla rintaraivareita, vaikka siis maitoa kyllä tuli, mutta vauvan imuote oli huono. Alkuun pumppaaminen oli kyllä hankalaa, mutta pian sain helposti yhdellä pumppauksella n. 100 ml, eli vauva joi paljon äidinmaitoa vaikka sai kyllä myös vastikettakin.
Jos tuntuu, ettei pumpulla irtoa mitään, niin harkitse merkin vaihtoa. Itselläni toimi hyvin Philipsin Aventis. Ainun ei toiminut ollenkaan. Ja alussa tosiaan TODELLA tärkeää, että kun aloitat pumppauksen, niin katselet vauvaa, ehkä jopa haistelet vauvan tuoksua. Maito lähtee herumaan vauvan läheisyydestä!
Hivenen eri asia katsooko vauva sitä televisiota vai katsooko äiti sitä. Kun äiti makaa sohvalla vaikkapa oikealla kyljellään, on vauva poispäin televisiosta kääntyneenä. Kyllä toi mulle ainakin oli se ainoa henkireikä kun oma vauva asui tissillä ekat kuukaudet. Ei sitä nyt tunteja jaksa lukea kirjaakaan vaikka kuinka hyvä opus olisi. Väitätkö sinä että itse et katsonut lainkaan televisiota vauvan ollessa samassa huoneessa? Lestadiolaisiltahan se onnistuu hyvin.
1,5kk vauva pärjää tarvittaessa päivän pienemmällä maitomäärällä. Sitä paitsi sieltä rinnasta tulee maitoa koska AP kuitenkin saa pumppaamalla jotain erittymään. Vauvan imuteho on toista luokkaa parhaimpinkaan rintapumppuihin verrattuna. Kyllä tuota voi hyvin kokeilla ja antaa vasta seuraavana päivänä hiukan korviketta.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 08:57"]
Korvikkeesta tulisi päästä eroon myös jos haluat imetyksen onnistuvan. Kokeile olla 1 päivä ilman korviketta. Vauva ei siitä kärsi jos saa yhtenä päivänä vähemmän maitoa. Anna tuon päivän ajan vauvan asua rinnoillasi. Linnoittaudu vaikka sohvalle vauvan kanssa katsomaan telkkua. Anna vauvasi olla rinnalla tunteja. Anna hänen nukkua rinta *tuttina*.
Tämän neuvon ottaisin todella kriittisesti vastaan. Vaikka on harvinaista, että maitoa ei tulisi rinnasta vauvan imiessä, sekin voi olla mahdollista. En todellakaan jättäisi vauvaa päiväksi ilman ruokaa vain sen takia että imetys onnistuisi, tärkeintä on että vauva saa ruokaa!
Ei ole myöskään vauvalle tarpeellista olla tv:n lähettyvillä paljoa (sen valo sotkee unirytmiä).
Toinen imetyksen hyöty on läheisyyden saaminen. Tässä kohtaa unohdetaan, ettei ainoa tapa läheisyyteen ole imettäminen/nänni suussa. Ihan yhtä arvokasta läheisyyttä on sylissä pitäminen ja kantaminen sekä vieressä nukkuminen.
[/quote]
Telkkarikommentin kirjoittaja varmaankin tarkoittaa sitä tv:stä tulevaa valoa, ei sitä näkeekö vauva ohjelman. Tästä taisi olla uutisissa tms just viime viikolla: TV:n ja tietokoneruudun sinisävyinen valo valvottaa.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 09:37"]
Telkkarikommentin kirjoittaja varmaankin tarkoittaa sitä tv:stä tulevaa valoa, ei sitä näkeekö vauva ohjelman. Tästä taisi olla uutisissa tms just viime viikolla: TV:n ja tietokoneruudun sinisävyinen valo valvottaa.
[/quote]
Mun mielestä on typerää syyllistää ap:n kaltaista äitiä televisiosta. Hitto kun se nainen pitää saada sen vauvan kanssa tunneiksi vierekkäin niin että vauvalla on vapaa pääsy koko ajan rinnalle. Yösyöttö ei tässä kohtaa riitä vaan pitää saada tiheän imun kausi käynnistettyä. Ok AP - tee mitä teet mutta ota se vauva rinnallesi koko päiväksi. Ihan sama mitä teet - voit lukea sängyllä koko päivän lehtiä. Varo kuitenkin käyttämästä väärän väristä valoa tuottavaa lamppua, ettei av- mammat tule soosottamaan.
Hei ap! Muistathan tosiaan syödä ja juoda(vettä pari litraa päivässä) tarpeeksi? Itse imetän tällä hetkellä ja olen huomannut, että kun syön ja juon riittävästi, maitoa alkaa tulemaan melko nopeaa, kun vauva imee rintaa. Edellisen lapsen kohdalla ruokavalio oli paljon suppeampi ja vedenkin tärkeyden olen vasta pari vuotta sitten ymmärtänyt. Ja silloin imetyskin oli kyllä huomattavasti vaikeampaa, vauva joutui imemään rintaa kauan ennen kuin maitoa alkoi tulemaan ja usein sitten hermostui kun kesti niin..ja myös itse olin stressaantunut siitä ja se varmasti myös pahensi asiaa. Tsemppiä sulle, toivon että saat imetettyä vauvaasi, mutta muista ettei se todellakaan tee sinusta huonoa äitiä vaikka et imettäisikään. Tärkeää on sinun ja vauvan välinen positiivinen vuorovaikutus, hellyys ja vauvan tarpeiden täyttäminen. Eli yksi tarpeista on tietenkin syöminen, mutta se hoituu hyvin myös muulla kuin rinnalla. Olet paras äiti lapsellesi, muista se mihin ratkaisuun nyt päädytkin! Muista nauttia vauvastasi <3
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 22:44"]
Imuote on ollut heti syntyessä hyvä ja vahva (myös useampi kätilö tarkisti asian). Sairaalassa onnistuin saamaan nännit ruvelle imun takia. Pumppaamisen määrä ei mielestäni ole kovin suuri, vain synnärillä pumppasin useita kertoja päivässä koska näin neuvottiin, kotona on menty neuvolan neuvomalla määrällä eli max 30min/rinta ja max 2krt/vrk.
Tuosta, että maitoa ei tulisi pumppaamalla en ole kuullutkaan. Oletan kuitenkin että omassa tapauksessani suurin osa maidosta tulee ulos pumpulla, koska vauva hermostuu rinnalla todella nopeasti ja imee hermostumatta vain jos on saanut vastiketta lähiaikoina tai on juuri herännyt eikä vielä tajunnut olevansa nälkäinen. AP
[/quote]
Niin useat äidit luulevat, ettei maitoa tule, kun pumpulle ei irtoa. Mutta pumppu ja vauva on ihan eri asioita. Imetys on monimutkainen ja hieno systeemi, siinä on monta osasta, jotka yhdessä muodostavat kokonaisuuden. Vauva aktivoi rintaa eri tavalla kuin pumppu. Vauvan tuoksu, äidin tunteet, se kuinka vauva imee ja aktivoi nystyröitä vaikuttaa tosi paljon herumiseen.
Itse olen imettänyt 4 vauvaa, jokaista noin vuoden ja hyvin ovat kasvaneet rintamaidolla, jokainen normaalilla kasvukäyrillä tai yli. Täysimetin kunnes kiinteät astui kuvioon puolen vuoden iässä. Sitten imetyksellä ja kiinteillä lopun aikaa. Mutta pumpata en ole koskaan voinut. Olen yrittänyt, mutta maitoa vain ei tule. En saa edes pullon pohjaa täytettyä. Minun rintani vain ei heru pumpulle. Olisi ollut helppoa jos olisi voinut pumpata, maidon noustessa oli aika tuskaisaa olla kun vauva vaan nukkui ja rinnat oli kivikovat. Myös rintatulehdus voi lähteä kun saisi rinnat tyhjennettyä kokonaan. Pieni vauva kun saattaa imeä joskus vain osittain, ainakin itsellä oli niin. Maitoa jäi jonnekin pahkuraksi.
Harmillista jos äidit luulevat huonosta pumpputuloksesta, ettei maitoa tulisi ja antavat korviketta. Silloin imetys alkaa mennä pilalle, koska se on aina yhtä paljon vähemmän omaa maitoa, mitä korviketta antaa.
Itse imetin aina molemmat rinnat ja lopuksi annoin tutin, ellei vauva sattunut nukahtamaan. En antanut korviketta, koska en halunnut pilata imetystä. Näin imetys on tiheämpää, eikä vauva kuitenkaan ole nälässä. Varmaan jotkut nyt tarttuvat nyt tuohon tutijuttuun, mutta vauvat eivät ole kärsineet nälkää, kasvoivat hyvin, olivat enemmänkin pulleita pelkällä rintamaidolla. Ja kasvuhan sen enemmän kertoo kuin mikään muu.
Monesta muustakin merkistä voisi luulla, ettei maitoa tule. Itselläni oli rinnat välillä ihan luttanat ja ajattelin, että maidontulo loppui, mutta se oli vain sitä, että vauva oli "säätänyt" ne omalle tahdilleen sopiviksi. Ei siis liikaa, eikä liian vähän.
Btw, minunkin maito nousi vasta kolmantena päivänä, vaikka kaikki synnytykset olivat normaaleja.
Pumppaa aina kun imetät toista rintaa samanaikaisesti. Heruminen käynnistyy helpommin.
Mullakin samantapaisia ongelmia. Vauva syntyi huonokuntoisena, ei kuitenkaan keskosena, ja oli ekan kuukauden sairaalassa teholla ja osastolla. Pari tuntia synnytyksen jälkeen mulle tuotiin pumppu. Silloin sattui ja tuntui kauhealta kun en ollut edes nähnyt vauvaa ja luulin sen kuolevan. Siitä lähtien pumppasin noin 3h välein ja maitoa alkoi herumaan. Nyt on tullut noin litra päivässä muutaman kuukauden ajan. Pumppaan noin 10min kerralla 3h välein, yöllä nukun. Ei 30 min pumppaamisessa oo mitään järkeä, mielummin lyhyitä aikoja useammin.
Oon myös päivittäin yrittänyt imettää mutta se ei onnistu. Vauvan ote on kunnossa mutta ei vain tajua imeä. Välillä imaisee mutta ei silleen rytmissä. Sitten jos saa jotain herumaan niin alkaa hymyillä ja maito valuu pois. Syöttöpunnituksilla vauva on syönyt 2-10g puolessa tunnissa. Tuttipullosta menee 150g viidessä minuutissa. Miten ihmeessä vauvan saisi opetettua rinnalle, en ymmärrä. Sairaalassa kokeiltiin imetystä niin, että samalla sai maidon nenämahaletkulla kun söi mutta sekään ei auttanut. No, kohta on 6kk synttärit... mua nolottaa myös käydä jossain missä on äitejä ja kaivaa tuttipullo esiin :( Tai pyytää vieraita kotiin.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 01:06"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 00:55"]
Ei voi puhua täysimetyksestä, jos on kerrankin korviketta tai kiinteitä annettu. Luulisi mammojen tietävän. Ohis
[/quote]
Tiedetään. Oma täysimetys meni pieleen jo synnärillä annettujen lisämaitojen takia, enkä siis täysimettänyt sitä 6kk, jonka sai pelkkää rintamaitoa.
[/quote]
No höpöhöpö, ei mitään tuollaisia lasketa. Täysimetys se on jos imetät. Mutta kyse oli varmaan siitä, että ihmiset luulevat täysimetyksen olevan silloinkin kun kiinteät aloitetaan. Kuitenkin ne aloitetaan suositusten mukaan 6 kk iässä, joten jos neuvolaa tottelee, niin kukaan ei täysimetä vuotta.
Itse siirryin täysimetykseen kun poika oli 4 kk. Nyt 9kk ja edelleen imetän. Itsellä auttoi eniten pesiminen, eli makasin sohvalla peiton alla ilman paitaa ja vauva vaipassa rinnan päällä varmaan 4-5 h muistaakseni ja tein saman 4 päivänä putkeen kun maidon määrä oli vähentynyt niin että pelkäsin joutuvani lopettamaan imetyksen. Kittasin myös kotikaljaa ja itse huomasin, että mulla heruu enemmän maitoa käsinpumppaamalla kuin koneella.
Kiva, että on tullut näin paljon vastauksia. Käyn niitä läpi enemmänajatuksella kun saan pidemmän tauon vauvapuuhista.
Mulla on käytössä sama sähköpumppu kuin sairaalassa. Sitä on neuvottu käyttämään niin, että ensin on vähemmän imua ja enemmän vauhtia ja pumppauskerran edetessä lisätään imua ja vähennetään vauhtia.
Syömisen ja juomisen en usko olevan ongelma kohdallani. Juon tuon suositellun kolmisen litraa vettä vuorokaudessa, lisäksi 3 kuppia imetysteetä, 2 kuppia kahvia, lasin tuoremehua aamiaisella sekä ruuan kanssa tulee juotua usein kivennäisvettä eli n. 5 lasia päivässä. Syötyä tulee mielestäni hyvin (lihoin raskauden aikana 15kiloa ja 13 on jäänyt "imetysvarastoksi"), ennen raskautta painoindeksini oli 25,5. Syön monipuolisesti, leipä on täysjyvää, en karta vihanneksiaenkä hedelmiä jne. Sokeri eli karkit maistuvat hieman liian hyvin, mutta ihan joka päivä en karkkia syö.
Mun maito alkoi riittää kun vauva oli 2,5 kk. Se aika käytännössä maattiin sängyssä vauva tississä kiinni. Meillä vaan oli se ettei vauva hermostunut kovin äkkiä vaikkei maitoa juuri tullutkaan. Nyt "vauva" on 1v3kk eikä edelleenkään osaa nukahtaa kuin rinnalle.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 10:39"]
Mullakin samantapaisia ongelmia. Vauva syntyi huonokuntoisena, ei kuitenkaan keskosena, ja oli ekan kuukauden sairaalassa teholla ja osastolla. Pari tuntia synnytyksen jälkeen mulle tuotiin pumppu. Silloin sattui ja tuntui kauhealta kun en ollut edes nähnyt vauvaa ja luulin sen kuolevan. Siitä lähtien pumppasin noin 3h välein ja maitoa alkoi herumaan. Nyt on tullut noin litra päivässä muutaman kuukauden ajan. Pumppaan noin 10min kerralla 3h välein, yöllä nukun. Ei 30 min pumppaamisessa oo mitään järkeä, mielummin lyhyitä aikoja useammin. Oon myös päivittäin yrittänyt imettää mutta se ei onnistu. Vauvan ote on kunnossa mutta ei vain tajua imeä. Välillä imaisee mutta ei silleen rytmissä. Sitten jos saa jotain herumaan niin alkaa hymyillä ja maito valuu pois. Syöttöpunnituksilla vauva on syönyt 2-10g puolessa tunnissa. Tuttipullosta menee 150g viidessä minuutissa. Miten ihmeessä vauvan saisi opetettua rinnalle, en ymmärrä. Sairaalassa kokeiltiin imetystä niin, että samalla sai maidon nenämahaletkulla kun söi mutta sekään ei auttanut. No, kohta on 6kk synttärit... mua nolottaa myös käydä jossain missä on äitejä ja kaivaa tuttipullo esiin :( Tai pyytää vieraita kotiin.
[/quote]
Siis mulla ei tule maitoa ennen kuin olen pumpannut 15 min tai enemmänkin. Mitä hyötyä on pumppaamisesta jos maitoa ei tule ulos?
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 10:49"]
Kiva, että on tullut näin paljon vastauksia. Käyn niitä läpi enemmänajatuksella kun saan pidemmän tauon vauvapuuhista.
Mulla on käytössä sama sähköpumppu kuin sairaalassa. Sitä on neuvottu käyttämään niin, että ensin on vähemmän imua ja enemmän vauhtia ja pumppauskerran edetessä lisätään imua ja vähennetään vauhtia.
Syömisen ja juomisen en usko olevan ongelma kohdallani. Juon tuon suositellun kolmisen litraa vettä vuorokaudessa, lisäksi 3 kuppia imetysteetä, 2 kuppia kahvia, lasin tuoremehua aamiaisella sekä ruuan kanssa tulee juotua usein kivennäisvettä eli n. 5 lasia päivässä. Syötyä tulee mielestäni hyvin (lihoin raskauden aikana 15kiloa ja 13 on jäänyt "imetysvarastoksi"), ennen raskautta painoindeksini oli 25,5. Syön monipuolisesti, leipä on täysjyvää, en karta vihanneksiaenkä hedelmiä jne. Sokeri eli karkit maistuvat hieman liian hyvin, mutta ihan joka päivä en karkkia syö.
[/quote]
En myöskään usko että syöminen on sulle ongelma, olethan periaatteessa ylipainoinen (ollut jo ennen raskautta), tosin tässä vaiheessa ei ole niin väliksi kun imetät. Parempi pulska kuin liian laiha! Ruuan laatuun kannatta kiinnittää kuitenkin huomiota, jos sokeri maistuu liiaksi niin ruokavaliosi ei välttämättä ole tasapainossa.
Mäkin haluaisin nyt painottaa sitä, että se ettei heru pumpulle, ei todellakaan välttämättä tarkoita sitä, etteikö maitoa olisi. Myöskään se, miltä ne rinnat omasta mielestä tuntuu, ei kerro siitä, paljonko maitoa on. Itselläni on oikein kunnon suihkutissit ja vauva meinaa aina tikahtua siihen maidon määrään. Myös silloin, kun rinnat omasta mielestäni tuntuu tosi tyhjiltä ja lerpuilta, ne silti usein suihkuaa kun vauva päästää kesken imun irti. Pumpulla sen sijaan saan irti korkeintaan heti aamulla, kun harvonen yösyöttöjen takia tissit on ihan täynnä. Ja sillpinkon max puol desiä. Vauva on niin eri asia kuin pumppu.
-
Sun kannattais nyt valita näistä annetuista vinkeistä joku, ja kokeilla sitä säännöllisesti ja pitkäkestoisesti, että vauva tottuu. Minusta tuo oli fiksu, että ensin vähän pulloa ja sitten rintaa, kun vauvalla ei ole enää huutava nälkä. Rinnalla vauva saattaa tosiaan itkeä sitäkin, että maitoa tulee hitaammin ja eri tavalla kuin pullosta, sen eteen pitää tehdä työtä. Ei siis kannata tehdä niin, että pari kertaa koittaa jotain ja toteaa ettei toimi, ja hyppää uuteen vippaskonstiin. Vauva tarvitsee aikaa oppiakseen uudet konstit.
Korvikkeesta tulisi päästä eroon myös jos haluat imetyksen onnistuvan. Kokeile olla 1 päivä ilman korviketta. Vauva ei siitä kärsi jos saa yhtenä päivänä vähemmän maitoa. Anna tuon päivän ajan vauvan asua rinnoillasi. Linnoittaudu vaikka sohvalle vauvan kanssa katsomaan telkkua. Anna vauvasi olla rinnalla tunteja. Anna hänen nukkua rinta *tuttina*.
Tämän neuvon ottaisin todella kriittisesti vastaan. Vaikka on harvinaista, että maitoa ei tulisi rinnasta vauvan imiessä, sekin voi olla mahdollista. En todellakaan jättäisi vauvaa päiväksi ilman ruokaa vain sen takia että imetys onnistuisi, tärkeintä on että vauva saa ruokaa!
Ei ole myöskään vauvalle tarpeellista olla tv:n lähettyvillä paljoa (sen valo sotkee unirytmiä).
Toinen imetyksen hyöty on läheisyyden saaminen. Tässä kohtaa unohdetaan, ettei ainoa tapa läheisyyteen ole imettäminen/nänni suussa. Ihan yhtä arvokasta läheisyyttä on sylissä pitäminen ja kantaminen sekä vieressä nukkuminen.