Täysimetys "myöhästyneenä"
Synnytin n. 1,5 kuukautta sitten. Operaatio ei sujunut kovin mallikkaasti vaan jouduin hätäsektioon. Tämän takia en saanut lasta heti rinnalleni ja maidontulossa on ollut ongelmia.
Maito nousi jo kolmantena päivänä synnytyksestä, mutta rinnoista tuli vain minimaalisesti maitoa. Jo synnärillä käytin sähköpumppua imetysten välillä aktivoimaan maidontuloa. Tähän asti olen imettänyt osittain, tosin epäilen ettei vauva ole saanut rinnoista maitoa ollenkaan kun pumpullakin ekat pisarat tulevat 15-30 min pumppauksen jälkeen. Kaiken näköisiä kommervenkkejä imetyksen tueksi on yritetty esim. vauva imee ensin rintaa ja kun hermostuu saa vastiketta, rintaa on annettu pulloruokinnan "tauoilla", nännille tiputeltu vastiketippoja jotta vauva pysyisi rinnassa kiinni mahd. pitkään, vauvaa pidetty rinnalla kun olen pumpannut toista (tosi vaikeaa yksin) hierottu rintoja, juotu kotikaljaa ja imetysteetä...
Neuvolassa on kerrottu, että täysimetys voi onnistua joissain tapauksissa vasta kuukausia synnytyksestä. Onko jollekin siellä käynyt näin? Jos on niin mitä olette tehneet että olette onnistuneet täysimettämään vasta kun vauva on isompi?
Tällä hetkellä saan pumpattua rinnoista 25-40 ml päivässä, määrä on pysynyt alusta asti jotakuinkin samana. Siis yhteensä kummastakin rinnasta. Operaatioon menee noin puolitoista tuntia ja pumppaan niin kauan että rinnat ovat tyhjät (ja särkevät!)
Kommentit (59)
Meillä toisen lapsen kanssa takkusi imetys ekan kahden kuukauden ajan. Nyt tyttö neljä kk ja täysimetyksellä. Vastasyntyneenä jouduttiin turvautumaan vastikkeeseen. Pääasiassa kuitenkin pumppasin ja annoin pullosta omaa maitoa. Tein niin, että yritin ensin imettää, kun se ei onnistunut annoin pullosta ja lopuksi pumppasin uuden annoksen odottamaan seuraavaa syömiskertaa. Näin touhu oli lapsentahtista ja alun imetysyritys aiheutti maidonherumisen, vaikkei vauva sitten jaksanutkaan jäädä rinnalle nälkäisenä tankkailemaan. Itse olin turhautunut pumppailun lisäksi pullojen ja pumpun puhdistukseen ja keittelyihin, mikä kannusti jatkamaan imetyksen yrittämistä. Nyttemmin saan pumpattua vain vähän parhaimpiin kertoihin verrattuna. Maitoa tulee varmaan vauvan tarpeisiin sopivasti. Tsemppiä sinulle ap! Tässä esimerkki siitä, että imetys voi onnistua vähän myöhemminkin, jos vaan jaksaa ylläpitää maidontuotantoa. Mihin itse päädytkään, se varmasti paras ratkaisu itsesi ja vaivasi näkökulmasta jaksamisen ym. seikkojen kannalta.
59 vielä jatkaa. Lapsen kasvettua hän jaksoi olla koko ajan enemmän rinnalla. Lopulta päästiin siihen, että päivisin ei tarvittu pulloa ollenkaan. Sen jälkeen päästiin eroon yöpulloista. Kauimmin käytössä oli iltapullo, kun lapsi oli iltaisin niin väsynyt, ettei jaksanut ollenkaan keskittyä rinnalla olemiseen.
Oletko varma että tuo mieletön pumppaaminen auttaa? Imeekö vauva siis rintaa kunnolla, onko imuote kunnossa? Itse herun todella huonosti pumpulle mutta vauva saa imiessään kuitenkin suht hyvin maitoa, joten vähemmän tuli sitten pumpattuakaan kun kerralla sain vain 10 milliä irti. En tiedä imetyksestä juurikaan joten nämä vain ensimmäisiä fiiliksiä :) Onnea projektiin kuitenkin, harva viitsii nähdä noin paljon vaivaa!
Siskoni pääsi täysimetykseen vasta pikkuhiljaa ekan lapsensa kanssa. Tai siis pois korvikkeesta. Siinä vaiheessa nimittäin kun aloitti kiinteät, se vähensi maidon tarvetta senverran että pullo pois, sitten olikin vain rinnalla lapsi kiinteiden ohella.
Mutta tuo pumppaus määrä ei muuten kerro yhtään mitään. Mä en ole ikinä saanut pumpattua yli 20ml, ja hyvin olen silti kaksi lasta täysimettänyt puolivuotiaaksi. Kaikki vaan ei heru pumpulle. Aluksi minunkin oli vaikea uskoa maidon riittävän lapselle, kun en sitä ikinä missään montaakaan tippaa omin silmin nähnyt, mutta kyllä se vaan riitti, lapset kasvoi.
Nyt on jotain häikkää herumisessa eli epäilen ettet ole saanut herumisrefleksiä käyntiin.
Onko vauva imenyt rintaa niin koskaan, että olet kuullut että nieleskelee maitoa?
Tuntuuko imetyksen/pumppauksen aikana missään vaiheessa rinnassa puristusta/kiristystä tai pakotusta?
Epäilen että stressaat imetyshetkeä niin ettei maito pääse virtaamaan.
Kysy Saisitko synnäriltä oksitosiini nenäsumutetta herumisen alkua helpottamaan. Vaikka tsuikkaisivat sitä sulle siellä paikanpäällä tai saisiko sitä reseptille.
Myös kalkki+magnesium lisä voi auttaa. Ja tee imetys hetkestä mahdollisimman stressitön.
Voimia!
Hei! Peli ei ole vielä menetetty! Pumppaa mahdollisimman usein, 8-12 krt/vrk. Rintojen täytyy saada viestiä että maitoa tarvitaan!
Hae netistä "Imetyksen tuki". Fb:ssa on myös ryhmä josta saat neuvoja ja apua koulutetuilta imetystukiäideiltä :)
Imuote on ollut heti syntyessä hyvä ja vahva (myös useampi kätilö tarkisti asian). Sairaalassa onnistuin saamaan nännit ruvelle imun takia. Pumppaamisen määrä ei mielestäni ole kovin suuri, vain synnärillä pumppasin useita kertoja päivässä koska näin neuvottiin, kotona on menty neuvolan neuvomalla määrällä eli max 30min/rinta ja max 2krt/vrk.
Tuosta, että maitoa ei tulisi pumppaamalla en ole kuullutkaan. Oletan kuitenkin että omassa tapauksessani suurin osa maidosta tulee ulos pumpulla, koska vauva hermostuu rinnalla todella nopeasti ja imee hermostumatta vain jos on saanut vastiketta lähiaikoina tai on juuri herännyt eikä vielä tajunnut olevansa nälkäinen. AP
Minulla oli myös vaikea synnytys ja imetys ei onnistunut. Yritin aikani pumppailla, mutta oli todella raskasta pumpata, yrittää imettää ja syöttää pullosta. Lopulta luovutin ja oikeastaan vasta sen jälkeen aloin nauttia äitiydestä.
Lapseni on nyt 5 vuotta ja hän on perusterve. Ei ole ollut allergioita ja korvatulehduksia, kaikki on mennyt hyvin.
Tee niin kuin sinusta tuntuu hyvältä. Jos jaksat yrittää täysimetystä, se on hienoa. Jos haluat siirtyä korvikeruokintaan, olet myös silloin upea äiti. On tärkeää, että äiti voi hyvin.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 22:38"]
Nyt on jotain häikkää herumisessa eli epäilen ettet ole saanut herumisrefleksiä käyntiin. Onko vauva imenyt rintaa niin koskaan, että olet kuullut että nieleskelee maitoa? Tuntuuko imetyksen/pumppauksen aikana missään vaiheessa rinnassa puristusta/kiristystä tai pakotusta? Epäilen että stressaat imetyshetkeä niin ettei maito pääse virtaamaan. Kysy Saisitko synnäriltä oksitosiini nenäsumutetta herumisen alkua helpottamaan. Vaikka tsuikkaisivat sitä sulle siellä paikanpäällä tai saisiko sitä reseptille. Myös kalkki+magnesium lisä voi auttaa. Ja tee imetys hetkestä mahdollisimman stressitön. Voimia!
[/quote]
Kyllä pumppaus ja imetys tuntuu ihan rinnoissa asti, mutta ei välttämättä niinkuin pitäisi. Rinnat meinaan tuntuvat pumppauksen jälkeen särkeviltä ja jotenkin oudon tyhjiltä. Tuntuvat omaan käteenikin löysemmiltä kuin ennen raskautta. Maidon noustessa olivat todella turvonneet, kuumat ja kovat.
Tuosta oksitosiinisuihkeesta en ole myöskään kuullut, ei varmaan ole kovin yleinen juttu, koska neuvolasta kysyin, että onko jotain lääkettä olemassa joka edistää maidontuotantoa ja siellä sanottiin että ei ole. Myöskään synnärillä tuosta ei ole ollut puhetta. Synnäriltä en voi enää reseptiä pyytää, sinne kun saa ottaa yhteyttä vain 2vko kotiutumisen jälkeen. Menen ensi viikolla jälkitarkastukseen, pitänee kysyä vielä siellä lääkäriltä. Kiitos vinkistä :)Vitamiinilisiä olen syönyt raskauden alusta alkaen ja magnesiumia otan vielä poretablettinakin. AP
Koita antaa syötöllä vaikka puolet arvioidusta maitomäärästä pullosta ja imetä sitten heti perään niin lapsi oppii liittämään kylläisyyden tunteen rinnan imemiseen. Maito tulee hitaammin rinnasta joten pulloon tottunut vauva nälkäisenä varmasti hermoilee rinnalla. Ota ihan rauhassa ja anna vauvan imeä niin kauan kuin se vain haluaa. Jos jää nälkä kuitenkin niin anna hieman lisää korviketta lopuksi. Vauva on hyvä heruttamaan rintaa ja maito heruu useimmiten minuutin sisällä., pumpulle ei kaikki heti heru ollenkaan.
Kun pääset tuohon rytmiin että annat ensin korviketta ja sitten rintaa niin alat vaan määrätietoisesti vähentää korvikkeen määrää. Yöllähän voit koittaa josko pelkkä rinta riittäisi jne.
Meillä meni korviketta desin verran jopa imetyksen jälkeen. Siinä 8 viikon iässä uskalsin jättää korvikkeen pois kun joi vaan noin 20ml pullosta. Niillä paikkeilla aloin edes tajuta mitä heruminen on, ei mulla tullut aiemmin pisaraakaan itsestään ja pumpullekin tyyliin huimat 15 ml molemmista rinnoista yhteensä. Kakkosen kanssa meni 1,5 viikkoa pullojen kanssa. Esikoisella oli hyvä imu, jaksoi imeä puolisen tuntia per rinta. Kakkonen ei suostunut edes yrittämään imuotetta rinnasta kuin ekan vuorokauden aikana, kunnes 1,5 vk iässä alkoi yhtäkkiä imeä. Ekan kohdalla en herunut pumpulle missään vaiheessa, liivinsuojia harvoin tarvitsin. Tokan kanssa joka paikka lainehti maidosta, kun maitohanat aukesi pari viikkoa synnytyksestä. Aina on toivoa! Mun neuvolaterkka kertoi äidistä, joka oli vuoden "täysimettänyt" pumppaamalla rintamaidon.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 22:41"]
Hei! Peli ei ole vielä menetetty! Pumppaa mahdollisimman usein, 8-12 krt/vrk. Rintojen täytyy saada viestiä että maitoa tarvitaan!
Hae netistä "Imetyksen tuki". Fb:ssa on myös ryhmä josta saat neuvoja ja apua koulutetuilta imetystukiäideiltä :)
[/quote]
8-12krt päivässä pumppausta? Missä välissä hoidan vauvaani (ja itsekin mielelläni välillä syön ja peseydyn sekä teen kotityöt)? Olen yksin kotona päivät klo 8-17.30 ja pumppaaminen on todella vaikeaa vauva sylissä (pidän vauvaa sylissä lähes ainakun on valveilla). Miten pitkiä aikoja pitäisi pumpata? Jos pumppaan yhtä kauan kuin nyt niin en sitten päivässä muuta ehtisi tekemäänkään. En tiedä hennonko edes kuunnella vauvan nälkäitkua nykyistä enempää. Argh, ei musta ole imettäjäksi! AP
Tuolla tietoa osittaisimetyksestä:
Mä olen jo kaksi kertaa taistellut imetyksen kanssa. Esikoinen syntyi ennenaikaisena ja oli laiska imemään rinnasta, joten korvikkeella mentiin jotta saatiin paino nousuun. Yritin kuitenkin sinnikkäästi imettää ja pumpata ekat 4kk tuloksetta - pisaraakaan en saanut pumpattua ja vauva ei suostunut enää ollenkaan rinnalle. Ajattelin imetysongelman johtuneen ennenaikaisuudesta jonka takia vauva oli laiska syömään eikä rinnat stimuloituneet tarpeeksi.
Toisen lapsen synnyttyä olin hyvin positiivisilla mielin ja ajattelin, että nyt varmasti onnistuu kun hän syntyi täysaikaisena ja oli hyvin hanakasti heti alusta lähtien rinnalla. Maito nousi heti seuraavana päivänä ja sitä tuntui olevan todella paljon. Mutta huomasin, että imettäessä mulla taoahtuu heruminen vain kerran, silloin tulee hetken maitoa "norona", mutta sitten loppuu kuin seinään, vauva imee ja imee mutta ei niele ollenkaan. Ja vauva siis imi 30-60min ja alkoi itkeä nälkää heti kun rinnalta päästi, pakko oli antaa lisämaitoa. Neuvolassa tehtiin sittten syöttöpunnitus ja kuinka ollakkaan, painoa ei tullut kuin ihan gramma tai kaks lisää. Rinnat tuntui kuitenkin olevan koko ajan täynnä, mutta maito ei vaan päässyt ulos :( Yritin ihan kaikkea mahdollista mitä vain voi keksiä, ei auttanut.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 22:58"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 22:41"]
[/quote]
8-12krt päivässä pumppausta? Missä välissä hoidan vauvaani (ja itsekin mielelläni välillä syön ja peseydyn sekä teen kotityöt)? Olen yksin kotona päivät klo 8-17.30 ja pumppaaminen on todella vaikeaa vauva sylissä (pidän vauvaa sylissä lähes ainakun on valveilla). Miten pitkiä aikoja pitäisi pumpata? Jos pumppaan yhtä kauan kuin nyt niin en sitten päivässä muuta ehtisi tekemäänkään. En tiedä hennonko edes kuunnella vauvan nälkäitkua nykyistä enempää. Argh, ei musta ole imettäjäksi! AP
[/quote]
ei sun tarvitse pumpata ollenkaan jos vaan saat vauvan syömään rintaa. Silloin jos vauva ei huoli rintaa töytyy pumpata usein mutta sun tapauksessa vauva kuitenkin käy rinnalla?
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 22:50"]
Minulla oli myös vaikea synnytys ja imetys ei onnistunut. Yritin aikani pumppailla, mutta oli todella raskasta pumpata, yrittää imettää ja syöttää pullosta. Lopulta luovutin ja oikeastaan vasta sen jälkeen aloin nauttia äitiydestä.
Lapseni on nyt 5 vuotta ja hän on perusterve. Ei ole ollut allergioita ja korvatulehduksia, kaikki on mennyt hyvin.
Tee niin kuin sinusta tuntuu hyvältä. Jos jaksat yrittää täysimetystä, se on hienoa. Jos haluat siirtyä korvikeruokintaan, olet myös silloin upea äiti. On tärkeää, että äiti voi hyvin.
[/quote]
Siis annan jo nyt korviketta, muuten lapseni olisi jo kuollut nälkään. Annan kuitenkin rintaa, mutta epäilen ettei sieltä tule mitään kun vauvba sitä imee. Imettäminen on nykyään vain niin tärkeää, että en vielä luovuta.On ihan kamalaa kun ei pysty imettämään! En edes kehtaa ostaa kaupasta vastikkeita vaan mies ja äitini hakee ne kun ajattelen että muut asiakkaat pitävät mua tyhmänä ja itsekkäänä kun en imetä.
10 jatkaa. Ekan kohdalla neuvotiin just noita maratoonipumppauksia. Tokaa odottaessa tutkailin asiaa ja nimenomaan suositeltiin lyhyitä (oliko joku 5-10min pumppauksia muistaakseni) kerrallaan, mutta tiheään. Oikeasti, mikään ihme ettei maito nouse, jos pumppua veivaa jännetupentulehduksen uhkalla jotain tunnin sessioita. Missä siinä välissä lepää, syö ja juo, jotka on onnistuneen imetyksen lähtökohta. Ja ennen kaikkea syö! Tokan kohdalla vasta tajusin miten herumiseen vaikuttaa heti, jos on syönyt huonommin. Ekan kohdalla uskoin vielä siihen propagandaan että yksi ylimääärinen leipä päivässä riittää, ehkä useimmille, mutta ei kaikille.
Luin joskus ikuisuus sitten jotain imetyskirjaa jossa neuvottiin seuraava keino. Korviketta (tai pumpattua maitoa) laitetaan pieneen pussiin (kertakäyttö tuttipullon pussi, onko niitä vielä?) sen jälkeen pussiin työnnetään ohut letku (pitkä limaimu katetri voisi olla hyvä) ja teipataan se kiinni pussin suulta. Pussi kiinnitetään äidin hartialle ja letkun toinen pää teipataan ihoteipillä rinnan päähän nännin viereen. Kun lapsi imee nänniä, hän saa samalla pussista maitoa. Tämä voi edistää maidon herumista.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 22:57"]
Koita antaa syötöllä vaikka puolet arvioidusta maitomäärästä pullosta ja imetä sitten heti perään niin lapsi oppii liittämään kylläisyyden tunteen rinnan imemiseen. Maito tulee hitaammin rinnasta joten pulloon tottunut vauva nälkäisenä varmasti hermoilee rinnalla. Ota ihan rauhassa ja anna vauvan imeä niin kauan kuin se vain haluaa. Jos jää nälkä kuitenkin niin anna hieman lisää korviketta lopuksi. Vauva on hyvä heruttamaan rintaa ja maito heruu useimmiten minuutin sisällä., pumpulle ei kaikki heti heru ollenkaan.
Kun pääset tuohon rytmiin että annat ensin korviketta ja sitten rintaa niin alat vaan määrätietoisesti vähentää korvikkeen määrää. Yöllähän voit koittaa josko pelkkä rinta riittäisi jne.
[/quote]
Siis tuo em juttu on jo käytössä. On yritetty ensin rintaa sitten pulloa, pullo-rinta-pullo ja ensin pullo sitten rinta-tyyliä sekä tiputeltu vastiketippoja vauvan suuhun kun on ollut rinnalla jne. Tuntuu, että vauva on jo ekoina viikkoinaan oppinut ettei rinnasta tule mitään ja hermostuu rinnalla todella nopeasti, muutamassa minuutissa viimeistään. Pysyy kyllä rinnalla pitkään ollessaan kylläinen eli pitää rintaa tuttinaan. AP
Hesarissa oli joskus juttu, että Suomessa vain prosentti täysimettää sen puoli vuotta. Vain prosentti! Hirvittävän pieni luku. Ihmettelen kyllä miksi, mutta toisaalta ei ihme, kun imetysohjaus on niin onnetonta. Sairaalassakin vain vähän neuvottiin oikean imetysotteen suhteen, mutta mitään muuta infoa en saanut. En myöskään neuvolasta. Ainoa mikä oli todella hyvä, oli synnytysvalmennuksessa vieraillut imetystukihenkilö. Hän kertoi todella paljon hyödyllistä tietoa ja uskon, että jos on mitä vaan ongelmia, niin heiltä voi ja kannattaa kysyä neuvoa.