Ikuisen remontin keskellä elävät!
Miten teillä muilla pysyy pää kasassa, kun talo on vuodesta toiseen levällään? Mies haluaa itse laittaa ja remontoida, mutta valitettavasti taidot ja aikataulut eivät vastaa todellisuutta. Kirvesmiestä ei missään tapauksessa voi palkata eikä talkooapua huoli. Vituttaa vierailla kavereilla, joilla on kirvesmies käynyt parissa viikossa remppaamassa eteiset ja vessat katosta lattiaan, tai toisessa paikassa on puolessa vuodessa uusittu koko talo talkoovoimin. Meillä on värkätty yhtä saakelin pesutilaa KOLME vuotta eikä valmista taida tulla koskaan. Lisäksi työn jälki on vähän niin ja näin.
Mitä tässä voi oikeasti tehdä? Haluaisin kivan ja toimivan kodin, jossa olisi hyvä asua. Meillä ei ole pitkään aikaan käynyt edes ketään vieraita, kun en kehtaa tänne ketään enää kutsua, kun kaikki on aina vaan kesken ja päin persettä. Talo muistuttaa ulkoa päinkin jotain spurgumökkiä, kun helvetin ruma ulkovuoraus lahoaa pystyyn :( En todellakaan haluaisi tai jaksaisi nalkuttaa enää mistään.
Kommentit (53)
En tiedä lukeeko tätä ketjua enää, mutta voi että tekeekin hyvää lukea, etten ole ainut miehen "suuruudenhulluuden" uhri! Yritetään ap ja muutkin ajatella positiivisesti -ehkäpä jonain päivänä meillekin tulee valmiit kodit.
-14-
Pesuhuoneen remppaa ei kannata sitten tyriä. Eräski mies meni tekemää pesuhuone remppaa, ei mennyt kuin 3 vuotta ja homettahan sinne on tullut.
Likipitäen jo kolme vuotta tätä taloa nyt tehty on
pelkkä ajatuskin tuskaa tuottaa
jos tää rakentaminen ei tähän päätykään
joskus tahtoo mennä sormi suuhun
vaikka yritys on armoton
läpi kiven perse edellä puuhun kun
yötä myöten kiivetään
se ei oo mies eikä mikään,
jos ei valmistu talo omin hartiavoimin
voitan kaiki vaikeudet ja viivytykset
ei sitä usko neekerikään mikä
helvetin haloo siitä syntyä voi kun
hankkii väärät piirustukset ja tarvikkeet
vasara ja nauloja koko rahalla
jos kerran sitä eristystöissä
käytettävää lasivillaa
sahata voi sahalla
lisää lahonneita lautoja ja niitä
elementtiharkkoja me näillä
alustavilla tarveainelaskelmilla
säästettiin taas markkoja
lämpöeristeenä villatäyte mineriittiseinän välissä
ei mikään varsinainen taidonnäyte mutta
hyvin se kestää kylmyyttä
vaimo muutti sinne siskon luokse kun ei
naiset oikein ymmärrä
miten nopeasti aika juoksee vaikka
kuinka painaa täysillä
se ei oo mies eikä mikään...
vasara ja nauloja...
lisää lahonneita lautoja...
suoristelen nauloja
oman talon kuistilla vaikkei tätä
taloa vielä edes hyvällä tahdolla kai
taloksi tunnista
mul on hommat hanskassa
ja hanskat hukassa kyllä
aurinkoiset kesäpäivät kulumaan saa
näin rakennellessa
Ei kai se pesuhuoneen remppa nyt oikeasti niin vaativaa voi olla jos on vaan huolellinen ja on edes vähän kokemusta? Lattialämmitykset sun muut on aika helppo laittaa, valut päälle ja oikeasti odottaa että on kuivaa. Kaadot yms voi tietenkin olla hankala ensikertalaisen suunnitella. Vesierkkaa huolellisesti joka paikkaan, useampi kerros ja on huolellinen ettei tule työkaluista mitään viiltoja. Laatoitus on oma juttunsa, mutta kun tekee tarpeeksi isolla laatalla, ei sekään hirveän hankalaa ole. Missä nämä talonsa homeeseen saaneet oikein sössii asian?
Remontit on rankkoja. Toivottavasti saatte kohtapuoliin valmista, kyllä se hermon päälle käy.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 21:39"]
Kiirjoitinko minä tämän.. En. Kovin tuttua, sillä erotuksella että mies on ammattilainen jossain, mutta haluaa tehdä kaiken itse. Samalla haalii muitakin hommia, ja kotityöt (palkattomat) jää aina viimeiseksi. Pännii raskaasti. Olen tarjoutunut auttamaan, muttei apu kelpaa. Maalailuja tms pientä olen tehnyt, mutta en vaan osaa kaikkea. Voimia ap, samassa veneessä ollaan..
[/quote]
Hahah, kuulostaa NIIN tutulta tuo kohta "samalla haalii muitakin hommia ja kotityöt jää viimeiseksi". Lohduttavaa, että on muitakin kohtalotovereita.
Meillä mies hommaa muun muassa kaikenlaisia auton- ja koneenromuja, jotka sitten meinaa kunnostaa ja jotka kuitenkin jäävät pihan perälle ruostumaan. Vituttaa ja itkettää toisinaan istua yksin kotona katselemassa repsottavia nurkkia, kun mies on puuhailemassa jotain "tärkeää" hommaansa ulkona tai autotallissa.
Kodin kunnostaminen asuttavaan ja mieluisaan kuntoon pitäis tässä vaiheessa olla se ykkösprioriteetti. Sen jälkeen voi vapaasti harrastaa mitä lystää ja värkätä niitä vähemmän oleellisia hommia. Kylläpä alkoki taas v-käyrä nousta tätä kirjoittaessa...
Ap
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 18:32"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 18:04"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:12"]No mikä estää ostamasta UUTTA taloa? Ei tartte murehtia rempoista... [/quote] No mitäpä lottoot? [/quote] Joo, tämä osta uusi talo-kommentti on joltain olen varakas ja haluan vittuilla- ääliöltä.
[/quote]
No kato se on niin, että jos ei ole varaa ostaa uutta taloa, vaan pitää hommata sellainen, mitä pitää rempata, niin turha siitä on itkeä. Se on oma valinta. Jos ei ole varaa uuteen, eikä kestä remonttia, niin sitten kerrostaloon mars! Ihme narinaa!
Meillä on ollu pikkuremppaa koko 12 vuoden ajan, mitä on tässä asuttu. Viimesen 1,5 v. on tehty isompaa, joka on edelleen kesken. 5 lasta pyörii nurkissa. Kyllähän tää jatkuva työmaa välillä nyppii, mutta onneks vaan välillä :)
AP:lle: Kuulostaapa taas niin tutulta; meilläkin mies rassaa milloin mitäkin koneen romua. Kotitöistä ei välitä tuon taivaallista, mutta onneksi sentään joskus tekee niitäkin. Paha hän ei missään nimessä ole, mutta intressit on vaan niin erit, mitä kodissa viihtymiseen tulee.
-14-
Joo nää on näitä perinteisiä "ei se oo mies eikä mikään jos ei ite rakenna taloa". Minustakaan ei olisi asumaan keskeneräisessä talossa/talossa, jossa on kuukausi- ja vuositolkulla jatkuva remppa. Ei vittu oisi. Lisäksi niin paljon olen kuullut ihan rakennusmiehiltä, miten nämä minä rakenna ite-remonttireiskat ovat tyylipuhtaasti tyrineet milloin missäkin kohtaa, ja sitten on mökki homeessa. Etenkin pesu-/märkätilojen suhteen pitäisi olla järki päässä ja itse ainakin luottaisin ammattilaiseen.
Olen kohta parisen vuotta seurannut syrjäsilmällä kaverin remontin etenemistä ja miten sen nainen on (senkin) asian kanssa lähtökuopissa.
Olen siis mies.
Täällä ikuisen remonttikohteen vanki! Suuruudenhullu mieheni on ostanut tämän talon ennenkuin ollaan tavattu, olen asunut tässä nyt kohta kaksi vuotta ja remontti on ollut koko ajan meneillään. Meillä on myös vauva, nyt 5kk. Suihku saatiin vasta viime kesänä, ja aluksi sinnekin piti kulkea ulkokautta. Sitä ennen peseydyttiin tyylillä kiukaan vesipata-puutarhaletku-kauha. Valmista tilaa on nyt pesutilat, khh ja wc. Olohuone, keittiö ja makkarit on vielä sellaista alkuperäistä (50-luvun) vanhaa pintaa. Ei tämä mitään herkkua ole ollut, jatkuva remontista johtuva pöly ja sotku, kaikenlaiset väliaikaisratkaisut ja evakossa oleminen... Mutta vitsi miten hieno fiilis tulee kun lopulta tulee jotain valmista pintaa ja juuri sellaista kuin itse haluaa ja itse on suunnitellut!
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 18:04"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:12"]No mikä estää ostamasta UUTTA taloa? Ei tartte murehtia rempoista...
[/quote]
No mitäpä lottoot?
[/quote]
Joo, tämä osta uusi talo-kommentti on joltain olen varakas ja haluan vittuilla- ääliöltä.