Pitkä lento, eväitä lentokoneeseen?
Lennän lauantaina Singaporeen, onko hyviä vinkkejä eväiksi lentokoneeseen? Lentohan kestää mukavat 11-12 h ja ei kyllä ihan sillä lentokoneruoalla elä sitä aikaa... Varsinkin kun syön gluteenitonta ruokaa, ja ne tuppaavat olevaan mitä ihmeellisempiä kosher-gluteeniton-lihaton-mauton -settejä.
Kommentit (108)
Jotenkin täysin käsittämätöntä tämä tälläinen. Aikuinen ihminen kestää kyllä hetken nälkää ja se voi tehdä jopa hyvää, että pitää pienen paussin ruokailuista. Vauvat ovat eri asia. Syötkö kellon ympäri kolmen tunnin välein? Vatsalaukkusi huutaa hoosiannaa ja kaipaa lepoa, otapa ap ihan haasteena tuo lento ja anna pieni tauko ruuansulatuksellesi. Suosittelisin myös kuivaharjoittelua ihan etukäteen, ettet vaan saa ruokaraivareita 10km korkeudessa.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 00:11"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 23:51"]
Vein itse Singaporen reissulle kerran käsimatkavarana pitsan. Oltiin kaverin kanssa reppureissaamassa ja pitkä lento edessä. Kone sitten oli vielä myöhässä ja jouduttiin venaamaan extra tunti kiitoradalla ennen kuin päästiin ilmaan ja ruokatarjoilu alkoi. Kyllä siinä aika moni oli kateellinen meiän pitsasta ;)
Viet siis just sitä, mistä tykkäät. Ite saatan joskus ottaa esim nuudelikupin ja sit tilaa kuumaa vettä (joskus saa ilmaseksi) ja sekottaa. Lentokoneissa on kuppinuudeleita ihan myynnissä hintaan 6€, joten kivahan se on omat tuoda. Muista myös, että tyhjän juomapullon saat tuoda läpi turvatarkastuksesta, joten täytä vesipullo Helsinki-Vantaalla ja jälleen säästit 3€.
Olen samanlainen eli en saa nukuttua koneessa näillä lyhyillä 12h lennoilla. Nälkähän siinä tulee ja ei mielellään itseään kipeäksi maksa. Kaksi viikkoa sitten lentelin Yhdysvaltoihin (10h) ja siinä matkalla oli pussi popkorneja (jotka olin jo kotona tehnyt), hiukan salmiakkia, eväsleipä ja nuudelikuppi, johon tilasin kuumaa vettä. Hyvin sujui! Popkornit etenkin on kivoja, kun itse tekee niin pelkkää kasvirasvaa ja vähän, joten ei edes verrattavissa niihin lentokenttä sipseihin, mitä muut häthätää pakkaavat matkaan.
[/quote]
Mietin jo näistä vastauksia lukiessa, että eikö tosissaan täällä ole muuta ihmistä joka myös valvoisi koneessa ja olisi nälkäinen :D pitsa on varmaan ollu aika mielenkiintonen eväs! :D Eväsleivät lähtee mulla ainakin himasta messiin!
[/quote]
Joo just hyvä realiteetintaju eli juomapullo matkatavarois yms. Kaikki aina ihmettelee, miten siellä lomalla tuleekin se budjetti ylitettyä, kun kyllä mulle ainakin on selvää, että siellä lentokoneessa & kentällä helpoiten uppoaa jopa reissun suurin rahasumma, jos ei yhtään mieti tekemisiään.
Tee omat voileivät, ota prototeiinipatukoita, pähkinöitä, pilkottuja hedelmiä...
Mitään sellaista jota voi veitsellä levittää, et saa viedä. Se luetaan nesteeksi. Et voi myöskään viedä pilttipurkkeja ellei ole alle 100ml. Vain vauvan/pienen lapsen kanssa matkustava saa viedä näitä.
En ymmärrä miks kasvisten pitäisi olla kokonaisia. Mä oon aina vienyt ongelmitta pilkottuja.
Mun mielestä ei kannata myöskään mitään puuroja tai nuudelikeittoja alkaa keittelemään. Saattaa olla sotkuista puuhaa ja kuuman veden kanssa läträäminen ei ole muutenkan hyvä koneessa. Ikävää myös vieressä istuvalle. Kyllä ilman noita lentää 12 h ihan hyvin.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 00:28"]
Tee omat voileivät, ota prototeiinipatukoita, pähkinöitä, pilkottuja hedelmiä... Mitään sellaista jota voi veitsellä levittää, et saa viedä. Se luetaan nesteeksi. Et voi myöskään viedä pilttipurkkeja ellei ole alle 100ml. Vain vauvan/pienen lapsen kanssa matkustava saa viedä näitä. En ymmärrä miks kasvisten pitäisi olla kokonaisia. Mä oon aina vienyt ongelmitta pilkottuja. Mun mielestä ei kannata myöskään mitään puuroja tai nuudelikeittoja alkaa keittelemään. Saattaa olla sotkuista puuhaa ja kuuman veden kanssa läträäminen ei ole muutenkan hyvä koneessa. Ikävää myös vieressä istuvalle. Kyllä ilman noita lentää 12 h ihan hyvin.
[/quote]
En ole AP, mutta kyllä aika moni "kuumalla läträä" siellä koneessa (tee&kahvi yms, joita en juo). Minä matkustan usein yksin eli en siis häiritse ketään läpisemällä. En tuo lapsia eli heidän kitinänsä ei minua vaivaa. Otan käytäväpaikan eli en koskaan joudu pyytämään ketään siirtymään ja olen aina hereillä, joten omat siirtymiset onnistuu helposti. Olen pienikokoinen, joten en vie tilaa toiselta. Matkatavarat eivät myöskään roiku jaloissa muiden ilona ja pidän kengät jalassa, jotta hajuhaitoilta vältytään. En ikinä laske selkänojaa varmistamatta ensin takana istuvalta, että on ok. Olen siis huomioonottava matkaseuralainen.
Siinä ei mun nuudeliläträilyt ihan vertaudu muiden kommelluksiin. Juuri tänään lensin Helsingistä Kööpenhaminaan. Puolentoista tunnin lento ja mm. näistä kaikista aiemmin luettelmistani sain tämän matkan aikana nautiskella.
Hups tarkoitin, ettei muita vaivaa ;) Vaikka ei lasten ääntely nyt minullakaan osu isoimpaan ärsytyshermoon, mutta tiedän sen monille niin tekevän.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 00:22"]
Jotenkin täysin käsittämätöntä tämä tälläinen. Aikuinen ihminen kestää kyllä hetken nälkää ja se voi tehdä jopa hyvää, että pitää pienen paussin ruokailuista. Vauvat ovat eri asia. Syötkö kellon ympäri kolmen tunnin välein? Vatsalaukkusi huutaa hoosiannaa ja kaipaa lepoa, otapa ap ihan haasteena tuo lento ja anna pieni tauko ruuansulatuksellesi. Suosittelisin myös kuivaharjoittelua ihan etukäteen, ettet vaan saa ruokaraivareita 10km korkeudessa.
[/quote]
Minun mielestäni on aivan käsittämätöntä, että minun pitäisi sinun mielestä oikeen tahallaan nähdä nälkää. Miksi ottaisin lennon haasteena? Vatsalaukkuni huutaa hoosiannaa jos joudun olemaan syömättä yli 4 tuntia, ja mitä tervettä siinä on että maha kurisee ja silmissä pimenee kun on niin kova nälkä. En syö kellon ympäri kolmen tunnin välein, syön VALVEILLAOLOAIKANANI kolmen tunnin välein. ELI, jos valvon vaikka kolmeen asti yöllä, niin syön luultavasti viimeisen iltapalani lähellä sitä kolmea. Onko sinun vaikeaa ymmärtää tätä?
Olen lähdössä rentouttavalle lomamatkalle. Mitä rentouttavaa on mielestäsi siinä, että joudun kärsimään nälkäni vuoksi kokonaisen ensimmäisen vuorokauden koska omia eväitä minun ei sinusta kuuluisi ottaa mukaan. Aivan käsittämätöntä.
-ap
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 00:42"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 00:28"]
Tee omat voileivät, ota prototeiinipatukoita, pähkinöitä, pilkottuja hedelmiä... Mitään sellaista jota voi veitsellä levittää, et saa viedä. Se luetaan nesteeksi. Et voi myöskään viedä pilttipurkkeja ellei ole alle 100ml. Vain vauvan/pienen lapsen kanssa matkustava saa viedä näitä. En ymmärrä miks kasvisten pitäisi olla kokonaisia. Mä oon aina vienyt ongelmitta pilkottuja. Mun mielestä ei kannata myöskään mitään puuroja tai nuudelikeittoja alkaa keittelemään. Saattaa olla sotkuista puuhaa ja kuuman veden kanssa läträäminen ei ole muutenkan hyvä koneessa. Ikävää myös vieressä istuvalle. Kyllä ilman noita lentää 12 h ihan hyvin.
[/quote]
En ole AP, mutta kyllä aika moni "kuumalla läträä" siellä koneessa (tee&kahvi yms, joita en juo). Minä matkustan usein yksin eli en siis häiritse ketään läpisemällä. En tuo lapsia eli heidän kitinänsä ei minua vaivaa. Otan käytäväpaikan eli en koskaan joudu pyytämään ketään siirtymään ja olen aina hereillä, joten omat siirtymiset onnistuu helposti. Olen pienikokoinen, joten en vie tilaa toiselta. Matkatavarat eivät myöskään roiku jaloissa muiden ilona ja pidän kengät jalassa, jotta hajuhaitoilta vältytään. En ikinä laske selkänojaa varmistamatta ensin takana istuvalta, että on ok. Olen siis huomioonottava matkaseuralainen.
Siinä ei mun nuudeliläträilyt ihan vertaudu muiden kommelluksiin. Juuri tänään lensin Helsingistä Kööpenhaminaan. Puolentoista tunnin lento ja mm. näistä kaikista aiemmin luettelmistani sain tämän matkan aikana nautiskella.
[/quote]
Vähän samoilla linjoilla mennään, siksi en myöskään ota stressiä mitä minun ruokailuni "häiritsevät" kanssamatkustajia. En minäkään ala katsomaan niitä ihmisiä pahasti, jotka vetävät kännit lennolla.
-ap
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 00:57"]
[/quote]
Minun mielestäni on aivan käsittämätöntä, että minun pitäisi sinun mielestä oikeen tahallaan nähdä nälkää. Miksi ottaisin lennon haasteena? Vatsalaukkuni huutaa hoosiannaa jos joudun olemaan syömättä yli 4 tuntia, ja mitä tervettä siinä on että maha kurisee ja silmissä pimenee kun on niin kova nälkä. En syö kellon ympäri kolmen tunnin välein, syön VALVEILLAOLOAIKANANI kolmen tunnin välein. ELI, jos valvon vaikka kolmeen asti yöllä, niin syön luultavasti viimeisen iltapalani lähellä sitä kolmea. Onko sinun vaikeaa ymmärtää tätä?
Olen lähdössä rentouttavalle lomamatkalle. Mitä rentouttavaa on mielestäsi siinä, että joudun kärsimään nälkäni vuoksi kokonaisen ensimmäisen vuorokauden koska omia eväitä minun ei sinusta kuuluisi ottaa mukaan. Aivan käsittämätöntä.
-ap
[/quote]
Söisit kunnon ruokaa, tarpeeksi hyviä rasvoja ja proteiinia ja vähemmän hiilareita niin ei vatsalaukku huuda hoosiannaa ja silmissä pimene. Onko sulla joku diabeteskin tmv?
Aivan käsittämätöntä, että aikuinen ihminen joutuu syömään 3 tunnin välein kuin pikkuvauva.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 18:22"]
Miksi noin ilkeitä vastauksia? Treenaan äärimmäisen aktiivisesti viisi kertaa viikossa, ja olen tottunut syömään kolmen tunnin välein varsin kattavan aterian. 12 tunnin aikana tulisi aika monta kerta enemmän, kun sitä ruokaa koneesta saa. Jos 12 tuntia pärjää pelkällä yhdellä leivällä, niin on aineenvaihdunta kyllä melkoisen huonolla tolalla.
[/quote]
AP siis tämä, lisäisin vielä, että koneen annokset ovat melkoisen pieniä.
[/quote]
Melkoisen pieniä!? Itse en yleensä jaksa syödä kaikkea mitä kaukolennoilla tarjotaan, varsinkin American Airlinesilla piti kohteliaasti kieltäytyä kun lentoemo kiikutti lisää ruokaa minulle.
Itselläsi on kyllä aineenvaihdunta huonolla tolalla, jos ei lentokoneruoka riitä. Liian nopea aineenvaihdunta vapauttaa enemmän happiradikaaleja ja vanhentaa kehoa turhaan, liikunnallisuus on eri asia.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 21:34"]
Mä lensin BritishAirwaysillä ja sen kumppaneilla. Kaikilla muilla sai ruokaa runsaasti, paitsi finskillä sai vain kahvin. Lensin yhden lyhyemmän pätkän toisen yhtiön koneella, ja siellä sai lounaan. Siis alle kahden tunnin lento. Finskin 3 h lennolla sai kupin parkkihappoista kahvia. Tässä siis kolmen lennon yhdistelmä peräkkäin.
[/quote]
Kahvissa ei ole parkkihappoa.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 01:05"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 00:57"]
[/quote]
-ap
[/quote]
Söisit kunnon ruokaa, tarpeeksi hyviä rasvoja ja proteiinia ja vähemmän hiilareita niin ei vatsalaukku huuda hoosiannaa ja silmissä pimene. Onko sulla joku diabeteskin tmv?
Aivan käsittämätöntä, että aikuinen ihminen joutuu syömään 3 tunnin välein kuin pikkuvauva.
[/quote]
Ole hyvä lue siitä:
-ap
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 01:11"]
Miksi noin ilkeitä vastauksia? Treenaan äärimmäisen aktiivisesti viisi kertaa viikossa, ja olen tottunut syömään kolmen tunnin välein varsin kattavan aterian. 12 tunnin aikana tulisi aika monta kerta enemmän, kun sitä ruokaa koneesta saa. Jos 12 tuntia pärjää pelkällä yhdellä leivällä, niin on aineenvaihdunta kyllä melkoisen huonolla tolalla.
[/quote]
AP siis tämä, lisäisin vielä, että koneen annokset ovat melkoisen pieniä.
[/quote]
Melkoisen pieniä!? Itse en yleensä jaksa syödä kaikkea mitä kaukolennoilla tarjotaan, varsinkin American Airlinesilla piti kohteliaasti kieltäytyä kun lentoemo kiikutti lisää ruokaa minulle.
Itselläsi on kyllä aineenvaihdunta huonolla tolalla, jos ei lentokoneruoka riitä. Liian nopea aineenvaihdunta vapauttaa enemmän happiradikaaleja ja vanhentaa kehoa turhaan, liikunnallisuus on eri asia.
[/quote]
Jos luit ketjun, eräässä viestissä kerrottiin kuinka gluteeniton välipala oli koneessa hedelmiä, ja muilla joku täytetty lettu. Eli tässä erityisruokavaliotapauksessa tuskin on ihan samalla tavalla ne sapuskat kun kaikilla muilla täyttävyytensä puolesta.
-ap
Tilaamalla saat kunnongluteenittoman aterian. Viimeksi viikolla pitkällä yölennolla joku sai ihan vastaavan kokoisen gluteenittoman aterian kuin minäkin. Siinä oli leivät yms ( ruotsalainen kundi, juteltiin myös ruokarajoitteista). Ja yöllä lennoilla laitetaan valot pois, ja ihmiset nukkuu, myös urheilijat. Ei onneksi ainakaan mun lennolla kukaan tuntunut yöllä mässyttävän. Ja eihän sunkaan tarvitše treeneistä palautua.
"Käsimatkatavaroihin pakattiin muutama proteiinipatukka ja Leaderin uusin löytöni, maustetut pähkinät! Mnommm, niin hyviä. Välttelen viimeiseen asti lentokone ruokaa. Myös Elovenan kerta-annospuurot kuuluvat vakiovalikoimiini, sillä niihin tarvitsee lisätä vain kuuma vesi. Käsimatkatavaroihin kannattaa pakata tarvittavat vitamiinitkin jos lentosi on pitkä."
http://minifitness.fitfashion.fi/tag/lentokoneeseen-vietavat-evaat/
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 01:23"]
Tilaamalla saat kunnongluteenittoman aterian. Viimeksi viikolla pitkällä yölennolla joku sai ihan vastaavan kokoisen gluteenittoman aterian kuin minäkin. Siinä oli leivät yms ( ruotsalainen kundi, juteltiin myös ruokarajoitteista). Ja yöllä lennoilla laitetaan valot pois, ja ihmiset nukkuu, myös urheilijat. Ei onneksi ainakaan mun lennolla kukaan tuntunut yöllä mässyttävän. Ja eihän sunkaan tarvitše treeneistä palautua.
[/quote]
Ei saa Finskiltä, koitettu on monesti. Itse en halua tukea tehomaataloutta, joten kodin ulkopuolella joudun lähinnä tilailemaan vegaanivaihtoehtoja, kun en voin mitään luomuruokia vaatia. Kerran olivat unohtaneet toimittaa tilaukseni, toisella kertaa oli just sitä saatanan hedelmäsalaattia 11h lennolle. Eipä ärsyttäny, kun maksoin kuitenkin saman verran kuin ne muut mussuttajat.
Turvatarkastuksen jalkeen saa vieda koneeseen vaikka kassillisen ruokaa kentan ravintoloista.
En ole ennen moista kuullut enka nahnyt etta koneessa ruvetaan keittamaan puuroa ja nuudelisoppaa. En kylla ole lentanyt Finskilla vuosikymmeniin. Yhdella Aasian lennolla kylla parilla mummolla oli kanahakit mukana.
Jos ilmakuoppa tulee niin johan siina sitten on nuudelit katossa ja sielta tippuu kanssamatkustajien paalle. Hyvaa matkaa!
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 01:23"]
[/quote]
Joo, lennolla laitetaan valot pois, mutta eipä kaikki silti nuku. Itse en ainakaan pysty lentokoneessa kuin korkeintaan torkkumaan pätkissä (tätä jaksan yleensä harrastaa kokonaisuudessaankin vain muutaman tunnin), joten katson sitten leffoja, kuuntelen musiikkia ja luen kirjaa. Kotioloissa omien ruokien kanssa tai nukkuessa pärjäisin kyllä mainiosti syömättä 6-12 h, mutta lentokoneruoalla ja hereillä en välttämättä.
Kun vielä kärsin lentopahoinvoinnista (jota verensokerin lasku ja nälkä pahentaa), tekee äärimmäisen hyvää jos on jotakin välipalaa mitä nopeasti saa keskellä yötä. Jos yhtään on itsellä tällaista taipumusta, suosittelen että mukana on jotain melko neutraalinmakuista eikä esim. pelkkiä suolapähkinöitä ja suolaista suklaata kuten itselläni juuri Singaporeen lentäessä oli, kun noita ei meinannut saada edes alas vaikka nälkä kurni.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 00:05"]
Minulla on herkkä vatsa ja saan kivuliasta turvotusta huonosta ruuasta erittäin helposti.
Omalle vatsalleni parasta on tosiaan nuo pussi-pika-puurot. Vettä tarvitsen myös todella paljon. Joudun aina ostamaan lyhyilläkin lennoilla koneesta useita pulloja vettä, vaikka pakkaan 2-3 mukaan etukäteen aina. Koneessa on niin kuiva ilma, että minulla tulee juotua ihan koko ajan, 2 pulloa menee jo siihen mennessä kun tarjoilut alkavat!
Lisäksi itse voisin pakata hedelmiä, tosin pakkaisin valmiiksi pilkottuna. Kurkkua, paprikaa ja kirsikkatomaatteja.
Maustamattomia pähkinöitä.
Tärkeää on hankkia ruokaa myös sille välille kun tarjoilut loppuu ja kun pääsee hotelliin ja tavaroista eroon. On kurjaa päättää hyvin sujunut matka siihen, että on pakko ostaa jotain karseaa mukaan otettavaa kuten sipsipussi kioskilta, että selviää hotelliin asti ja sitten on ihan kauhea olo ja nälkä. Eli vaikka sinne ruumalaukkuun, mutta helposti saataville pari vesipulloa vielä, sekä ravitseva leipä.
[/quote]
Unohdan laittaa puoliin viesteistä että "-ap", sori siitä herkästi hermostuville :D
Moni tuntuu aliarvioivan sen nälän mikä tulee siinä "kone laskeutuu"-> "saat hotellissa ruokaa" välissä.
-ap