Pitkä lento, eväitä lentokoneeseen?
Lennän lauantaina Singaporeen, onko hyviä vinkkejä eväiksi lentokoneeseen? Lentohan kestää mukavat 11-12 h ja ei kyllä ihan sillä lentokoneruoalla elä sitä aikaa... Varsinkin kun syön gluteenitonta ruokaa, ja ne tuppaavat olevaan mitä ihmeellisempiä kosher-gluteeniton-lihaton-mauton -settejä.
Kommentit (108)
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 18:22"]
Miksi noin ilkeitä vastauksia? Treenaan äärimmäisen aktiivisesti viisi kertaa viikossa, ja olen tottunut syömään kolmen tunnin välein varsin kattavan aterian. 12 tunnin aikana tulisi aika monta kerta enemmän, kun sitä ruokaa koneesta saa. Jos 12 tuntia pärjää pelkällä yhdellä leivällä, niin on aineenvaihdunta kyllä melkoisen huonolla tolalla.
[/quote]
Älä välitä näistä ihmisistä täällä! Nämä, jotka ei ymmärrä, ei urheile ja ruokailutottumukset on mitä on eikä aineenvaihdunta ole samalla mallilla kuin meillä aktiivisilla ihmisillä.
Mulla on ihan sama kuin sulla eli kovaa treeniä tulee tehtyä 3-5 krt viikkoon ja syön 3 tunnin välein. Ateriat on myös kunnon kokoisia, joten lentokonesafkasta en todellakaan tule täyteen. Vieressäni istuneelle gluteenittomalle tuotiin välipalaksi kahvi ja KOLME PIENTÄ PALAA HEDELMIÄ 12h lennolla, joten todellakin omat eväät tarvitsee! Kukaan normaali ihminen ei tollasella välipalalla pärjää 4h. Mä olen normaalisti syövä, ja sain aivan järkyn välipalan. Se oli tortillalätty, jonka täyte oli pelkkää tomaattimurskaa ja juustoa. En saanut syötyä eli siitäkin syystä ne omat eväät on hyvä olla. Varsinkin sellaiset, joita voi syödä sitten määränpäässä myös eli ei-huonoksi menevät :)
Mutta sitten niihin eväisiin. Mitään vähänkään nestepitoista ei voi ottaa eli kaikki hyvät smoothiet ja jogurtit ei tule kysymykseen :( Hyväksihavaittua on ottaa mukaan sheikkeri ja proteiinijauheita, täytetty ruisleipä, kokonaisia hedelmiä/vihanneksia, rusinoita, pähkinöitä, myslipatukoita/proteiinipatukoita ja jos kanttia on niin vaikka pelkkää kinkkuleikkelettä.. Pikapuuroa en ole kokeillut, mutta jos sitä ottaa niin kannattaa varmaan ottaa joku oma pieni astia sille :D Kentältä saa ostettua toki jotakin smoothieita yms, mutta ne on aika kalliita.
Jos sulla on pitkä matka määränpäässäsi hotellille, niin pakkaa ruumalaukkuun esim. juotavia proteiinijuomia. Tuli ainakin itsellä tarpeeseen!
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 18:27"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 18:24"]
Miksi noin ilkeitä vastauksia? Treenaan äärimmäisen aktiivisesti viisi kertaa viikossa, ja olen tottunut syömään kolmen tunnin välein varsin kattavan aterian. 12 tunnin aikana tulisi aika monta kerta enemmän, kun sitä ruokaa koneesta saa. Jos 12 tuntia pärjää pelkällä yhdellä leivällä, niin on aineenvaihdunta kyllä melkoisen huonolla tolalla.
[/quote]
No tämä on sitten helppo: 12 tunnin lennon aikana tarjotaan enemmän ruokaa kuin yksi leipä.
Ja siihen aloitusviestiin voisi laittaa että "syön sitten 5000 kaloria joka päivä koska juoksen maratonin joka päovä myös ja lentokoneessakin teen saman sanoivatpa lentoemännät mitä hyvänsä".
[/quote]
No minä (ilmeisesti) hölmönä oletin, että jos kyselen mitä eväitä sinne kannattaisi/saisi ottaa, niin saisin vastauksia niistä EVÄISTÄ enkä siitä miten sen kaiken ajan voi elää yhdellä leivällä. -ap
[/quote]
Aina kun täällä aloittaa keskustelun, pitää varautua siihen, että monet ihmiset purkavat pahaa oloaan keskustelijoihin. Sellaiset viestit pitää vaan ohittaa. Ei bensaa liekkeihin.
Jos teillä on varaa lentää niin kai on varaa ostaa eväitä lentokentältä. Melkein kaikilta kentiltä voi ostaa koneeseen mukaan leipiä, smootieita, mehuja, keksejä yms mukaan turvatarkastuksen jälkeen. Ja vaikka makkaraa....
Ostin 12 tunnin lennolle kentältä karkkipussin ja pringlesejä, pähkinöitä sekä vettä. Lopulta meni vain karkit. Finnairilta sai kaksi ateriaa ja ne oli tosi hyviä, sen lisäksi ostelin juomisia välillä. Tämä oli päivälento, yölento takaisin meni ilman omia eväitä, ei tullut edes nälkä, kun sai illallisen ja aamupalan:-) ei siis stressiä, ei koneeseen nälkään kuole ja sieltäkin saa vaikka mitä:-)
Sanoisin kyllä että ei keitettyä kananmunaa! Se lemuaa ihan hirveästi!
Ensinnäkin, kannattaa hakea lääkäriltä todistus keliakiasta, myös englanniksi, silloin ei ainakaan tule mitään ongelmaa ruokien viemisessä koneeseen.
Kentältä saa hyvin mukaansa kaikenlaista, esim. Stockalta juustoja, metukkaa ja vaikka maksalaatikkoa :D
Jos ajattelee pelkkää energiavajetta niin muutama suklaalevy, sipsit ja pähkinät pitää nälän kyllä loitolla, mutta vähän pitkäaikaisempaa kamaa vois ottaa kotoa esim. keitettyjä kananmunia ja banaaneja. Ja kentältä kierrekorkillinen pullo vinkkua ruokajuomaksi.
Gluteenittomia leipiä ja sämpylöitä voi olla vaikeaa löytää kentältä, mutta Moilasen tummaa pakastettua mukaan, jos sitä nyt on pakko saada.
Näköjään elämää isompi juttu toi Singaporen lento.
Täytyy toivoa, että maailmassa rauha säilyy ja ap ei ikinä joudu elämään kovin alkeellisissa olosuhteissa, sillä eihän tommonen muutaman tunnin välein laiduntava ressukka pärjäisi sissimuonalla erämaassa päivääkään...
Eipä silti, että em. olisi kovin todennäköinen skenaario, mutta jotenkin ihmetyttää, miten paljon dramatiikkaa yks ihminen löytää 12 tunnin yölennosta? Mihin sä edes mahdutat kaikki evääsi?
Ja 5 kertaa viikossa kuntoileva on ihan tavistapaus, ei todellakaan tarvitse kuvitella, että pitää syödä olympiaurheilijan tavoin.
Nutturaa nyt löysemmälle ja otat pari drinksua koneessa. Tai ehkä sun tapauksessa: hae rauhoittavia lääkäristä, saat nukkua koko matkan eikä tartte stressata saatana kananmunista :-/
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 13:32"]Monissa maissa on sitten rajoituksia maahantulossa, mitä sinne saa viedä. Lihatuotteet ja tuoreet hedelmät/kasvikset ovat todennäköisesti ensimmäisenä kiellettynä.
[/quote]
Tämä on ihan totta, itse hölmönä jäin kerran "kiinni" Yhdysvalloissa kun olin ottanut lentokoneessa annetun leivän mukaan... Leivän olin siis saanut sillä lennolla millä tulin Yhdysvaltoihin ja leipä oli pakattu ja yhtiön sineteissä yms. Siitä sitten tulikin merkintä rekisteriin :D Minulla ei ole tapana pitää eväitä mukana niin ei ollut ikinä tarvinnut miettiä noita tuontirajoituksia. Tuolla kerralla jossain mielenhäiriössä sitten otin sen leivän lentokoneesta mukaan kun siellä se ei maistunut ja kentällä minun piti kuitenkin ottaa lääke jonkun syötävän kanssa. Onneksi virheistä oppii ja on jäänyt sen jälkeen syötävät koneeseen! Sitä suosittelen ap:llekin että jättää ylijääneet eväät koneeseen, ja mahdollisessa maahantuloselvityksessä muistaa raportoida KAIKKI ruuat jotka tuo maahan, myös matkalaukussa olevat.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 22:11"]
[/quote]
Älä välitä näistä ihmisistä täällä! Nämä, jotka ei ymmärrä, ei urheile ja ruokailutottumukset on mitä on eikä aineenvaihdunta ole samalla mallilla kuin meillä aktiivisilla ihmisillä.
Mulla on ihan sama kuin sulla eli kovaa treeniä tulee tehtyä 3-5 krt viikkoon ja syön 3 tunnin välein. Ateriat on myös kunnon kokoisia, joten lentokonesafkasta en todellakaan tule täyteen. Vieressäni istuneelle gluteenittomalle tuotiin välipalaksi kahvi ja KOLME PIENTÄ PALAA HEDELMIÄ 12h lennolla, joten todellakin omat eväät tarvitsee! Kukaan normaali ihminen ei tollasella välipalalla pärjää 4h. Mä olen normaalisti syövä, ja sain aivan järkyn välipalan. Se oli tortillalätty, jonka täyte oli pelkkää tomaattimurskaa ja juustoa. En saanut syötyä eli siitäkin syystä ne omat eväät on hyvä olla. Varsinkin sellaiset, joita voi syödä sitten määränpäässä myös eli ei-huonoksi menevät :)
Mutta sitten niihin eväisiin. Mitään vähänkään nestepitoista ei voi ottaa eli kaikki hyvät smoothiet ja jogurtit ei tule kysymykseen :( Hyväksihavaittua on ottaa mukaan sheikkeri ja proteiinijauheita, täytetty ruisleipä, kokonaisia hedelmiä/vihanneksia, rusinoita, pähkinöitä, myslipatukoita/proteiinipatukoita ja jos kanttia on niin vaikka pelkkää kinkkuleikkelettä.. Pikapuuroa en ole kokeillut, mutta jos sitä ottaa niin kannattaa varmaan ottaa joku oma pieni astia sille :D Kentältä saa ostettua toki jotakin smoothieita yms, mutta ne on aika kalliita.
Jos sulla on pitkä matka määränpäässäsi hotellille, niin pakkaa ruumalaukkuun esim. juotavia proteiinijuomia. Tuli ainakin itsellä tarpeeseen!
[/quote]
kiitos vinkeistä :) Järkytyin hieman kun luin tuon hedelmäkohdan, KIITOS että kerroit, osaan varautua siis hyvin :D Lisäksi usein on määränpäässä kaiken odottelun seurauksena hotelliin matkustamisen jälkeen kertynyt niin pitkä aika edellisestä ruoasta, että tuo matkalaukun protskujuomavinkki tuli myös tarpeeseen! Olen myös äärimmäisen huonotuulinen jos nälkä äityy sietämättömän kovaksi, joten myös kanssamatkustajat kiittävät :D
-ap
[quote author=" Tero" time="11.01.2015 klo 22:32"]
Ensinnäkin, kannattaa hakea lääkäriltä todistus keliakiasta, myös englanniksi, silloin ei ainakaan tule mitään ongelmaa ruokien viemisessä koneeseen.
Kentältä saa hyvin mukaansa kaikenlaista, esim. Stockalta juustoja, metukkaa ja vaikka maksalaatikkoa :D
Jos ajattelee pelkkää energiavajetta niin muutama suklaalevy, sipsit ja pähkinät pitää nälän kyllä loitolla, mutta vähän pitkäaikaisempaa kamaa vois ottaa kotoa esim. keitettyjä kananmunia ja banaaneja. Ja kentältä kierrekorkillinen pullo vinkkua ruokajuomaksi.
Gluteenittomia leipiä ja sämpylöitä voi olla vaikeaa löytää kentältä, mutta Moilasen tummaa pakastettua mukaan, jos sitä nyt on pakko saada.
[/quote]
Keitetyt kananmunat jes! Toi oli hyvä vinkki, niitä otan mukaan :) -ap
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 23:33"]
[/quote]
[/quote]
kiitos vinkeistä :) Järkytyin hieman kun luin tuon hedelmäkohdan, KIITOS että kerroit, osaan varautua siis hyvin :D Lisäksi usein on määränpäässä kaiken odottelun seurauksena hotelliin matkustamisen jälkeen kertynyt niin pitkä aika edellisestä ruoasta, että tuo matkalaukun protskujuomavinkki tuli myös tarpeeseen! Olen myös äärimmäisen huonotuulinen jos nälkä äityy sietämättömän kovaksi, joten myös kanssamatkustajat kiittävät :D
-ap
[/quote]
mitä kokoluokkaa olet, jos lentokoneen ruualla ei nälkä lähde? Ja lentäkentältä ostettavilla eväillä? Yöllä? Vai syötkö muutenkin yöaikaankin kolmen tunnin välein?
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 14:17"]Näköjään elämää isompi juttu toi Singaporen lento.
Täytyy toivoa, että maailmassa rauha säilyy ja ap ei ikinä joudu elämään kovin alkeellisissa olosuhteissa, sillä eihän tommonen muutaman tunnin välein laiduntava ressukka pärjäisi sissimuonalla erämaassa päivääkään...
Eipä silti, että em. olisi kovin todennäköinen skenaario, mutta jotenkin ihmetyttää, miten paljon dramatiikkaa yks ihminen löytää 12 tunnin yölennosta? Mihin sä edes mahdutat kaikki evääsi?
Ja 5 kertaa viikossa kuntoileva on ihan tavistapaus, ei todellakaan tarvitse kuvitella, että pitää syödä olympiaurheilijan tavoin.
Nutturaa nyt löysemmälle ja otat pari drinksua koneessa. Tai ehkä sun tapauksessa: hae rauhoittavia lääkäristä, saat nukkua koko matkan eikä tartte stressata saatana kananmunista :-/
[/quote]
Kaikki dramatiikka tässä on nyt syntynyt siitä on puututtu ihan epäolennaisuuksiin ja puututtu mun ruokailutottumuksiin vaikka mä vaan kysyin MITÄ veisin sinne. Hohhoijaa. Kommenttisi sai minut nauramaan niin kovaa etten enää jaksa edes kirjoittaa enempää, vaikutat äärimmäisen ahdasmieliseltä ja tietämättömältä ihmiseltä -ap
Vein itse Singaporen reissulle kerran käsimatkavarana pitsan. Oltiin kaverin kanssa reppureissaamassa ja pitkä lento edessä. Kone sitten oli vielä myöhässä ja jouduttiin venaamaan extra tunti kiitoradalla ennen kuin päästiin ilmaan ja ruokatarjoilu alkoi. Kyllä siinä aika moni oli kateellinen meiän pitsasta ;)
Viet siis just sitä, mistä tykkäät. Ite saatan joskus ottaa esim nuudelikupin ja sit tilaa kuumaa vettä (joskus saa ilmaseksi) ja sekottaa. Lentokoneissa on kuppinuudeleita ihan myynnissä hintaan 6€, joten kivahan se on omat tuoda. Muista myös, että tyhjän juomapullon saat tuoda läpi turvatarkastuksesta, joten täytä vesipullo Helsinki-Vantaalla ja jälleen säästit 3€.
Olen samanlainen eli en saa nukuttua koneessa näillä lyhyillä 12h lennoilla. Nälkähän siinä tulee ja ei mielellään itseään kipeäksi maksa. Kaksi viikkoa sitten lentelin Yhdysvaltoihin (10h) ja siinä matkalla oli pussi popkorneja (jotka olin jo kotona tehnyt), hiukan salmiakkia, eväsleipä ja nuudelikuppi, johon tilasin kuumaa vettä. Hyvin sujui! Popkornit etenkin on kivoja, kun itse tekee niin pelkkää kasvirasvaa ja vähän, joten ei edes verrattavissa niihin lentokenttä sipseihin, mitä muut häthätää pakkaavat matkaan.
Minulla on herkkä vatsa ja saan kivuliasta turvotusta huonosta ruuasta erittäin helposti.
Omalle vatsalleni parasta on tosiaan nuo pussi-pika-puurot. Vettä tarvitsen myös todella paljon. Joudun aina ostamaan lyhyilläkin lennoilla koneesta useita pulloja vettä, vaikka pakkaan 2-3 mukaan etukäteen aina. Koneessa on niin kuiva ilma, että minulla tulee juotua ihan koko ajan, 2 pulloa menee jo siihen mennessä kun tarjoilut alkavat!
Lisäksi itse voisin pakata hedelmiä, tosin pakkaisin valmiiksi pilkottuna. Kurkkua, paprikaa ja kirsikkatomaatteja.
Maustamattomia pähkinöitä.
Tärkeää on hankkia ruokaa myös sille välille kun tarjoilut loppuu ja kun pääsee hotelliin ja tavaroista eroon. On kurjaa päättää hyvin sujunut matka siihen, että on pakko ostaa jotain karseaa mukaan otettavaa kuten sipsipussi kioskilta, että selviää hotelliin asti ja sitten on ihan kauhea olo ja nälkä. Eli vaikka sinne ruumalaukkuun, mutta helposti saataville pari vesipulloa vielä, sekä ravitseva leipä.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 23:37"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 23:33"]
[/quote]
[/quote]
-ap
[/quote]
mitä kokoluokkaa olet, jos lentokoneen ruualla ei nälkä lähde? Ja lentäkentältä ostettavilla eväillä? Yöllä? Vai syötkö muutenkin yöaikaankin kolmen tunnin välein?
[/quote]
Olen 168cm ja 55 kg, vastaus kysymykseesi :) Lentokentällä on kallista, ja mielummin valmistan etukäteen eväät haluamistani raaka-aineista (gluteenittomasti), kuin joudun ostelemaan kentältä 2 e banaaneja. Miksi maksaa esim banaanista 2 e jos se maksaa kaupassa aikamoisen paljon vähemmän?
Ja syön valveillaoloaikanani 3 h välein, oli se sitten yöllä tai päivällä. -ap
On täällä kyllä ihan käsittämätöntä porukkaa :DDDD olis ihan asiallinen keskustelu ilman näitä muita kritisoivia valopäitä
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 23:51"]
Vein itse Singaporen reissulle kerran käsimatkavarana pitsan. Oltiin kaverin kanssa reppureissaamassa ja pitkä lento edessä. Kone sitten oli vielä myöhässä ja jouduttiin venaamaan extra tunti kiitoradalla ennen kuin päästiin ilmaan ja ruokatarjoilu alkoi. Kyllä siinä aika moni oli kateellinen meiän pitsasta ;)
Viet siis just sitä, mistä tykkäät. Ite saatan joskus ottaa esim nuudelikupin ja sit tilaa kuumaa vettä (joskus saa ilmaseksi) ja sekottaa. Lentokoneissa on kuppinuudeleita ihan myynnissä hintaan 6€, joten kivahan se on omat tuoda. Muista myös, että tyhjän juomapullon saat tuoda läpi turvatarkastuksesta, joten täytä vesipullo Helsinki-Vantaalla ja jälleen säästit 3€.
Olen samanlainen eli en saa nukuttua koneessa näillä lyhyillä 12h lennoilla. Nälkähän siinä tulee ja ei mielellään itseään kipeäksi maksa. Kaksi viikkoa sitten lentelin Yhdysvaltoihin (10h) ja siinä matkalla oli pussi popkorneja (jotka olin jo kotona tehnyt), hiukan salmiakkia, eväsleipä ja nuudelikuppi, johon tilasin kuumaa vettä. Hyvin sujui! Popkornit etenkin on kivoja, kun itse tekee niin pelkkää kasvirasvaa ja vähän, joten ei edes verrattavissa niihin lentokenttä sipseihin, mitä muut häthätää pakkaavat matkaan.
[/quote]
Mietin jo näistä vastauksia lukiessa, että eikö tosissaan täällä ole muuta ihmistä joka myös valvoisi koneessa ja olisi nälkäinen :D pitsa on varmaan ollu aika mielenkiintonen eväs! :D Eväsleivät lähtee mulla ainakin himasta messiin!
2