Montako reikää teillä on ollut hampaissa?
Montako reikää teillä on ollut hampaissa ja minkä ikäisiä olette?
Itse olen 25 vuotias nainen ja olen aina pitänyt hyvää huolta hampaistani. Harjaan aamuin illoin, käytän hammaslankaa, käyn säännöllisesti hammaslääkärillä. Nuorempana oli kausia jolloin söin varmaan liikaakin karkkia ja syöminen oli epäsäännöllistä.
Väittäisin että noin puolet hampaistani on paikattu reikien takia. Koin elämäni ensimmäisen juurihoidon viime syksynä.
Kommentit (52)
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 19:04"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 18:34"]Ei yhtään reikää. Ikä 29 vuotta. Harjaan hampaat aamulla ja illalla, illalla käytän hammaslankaa ellen ole tosi väsynyt. Minulla on myös sisko 35 v. eikä hänelläkään ole ollut yhtäkään reikää. Että kyllä se hampaiden hoito, syömisten säännöllisyys ja hammastarkastukset kannattaa. Minulla nousee karvat pystyyn kun joku perustelee reikäisiä hampaitaan "mulla on huonot hampaat, se on geeneissä". Niinhän se asia ei ole. Silloin pitää hoitaa paremmin jos reikiä tulee. [/quote] Kyllä se on hyvin pitkälti geeneissä ja syljestä kiinni. Jotkut eivät liikaa hampaitaan harjaile ja silti ei koskaan reikiä tule. Toiset taas hinkkaavat ja hankaavat ja aina vaan tulla tupsahtaa reikää tai vähintään reiänalkua. Sähköhammasharja on sata kertaa parempi kuin käsikäyttöinen harja, mutta harjan vaihtaminen ei tee syljestä erilaista.
[/quote]
juuri näin.
Varmaankin puolet hampaista on paikattu, kun lähes kaikki puruhampaat tuntuvat paikatuilta. Pienenä söin varmaan liikaa sokeria ja en aina pitänyt hyvää huolta hampaista.
Reikiä 0. Ikää 38v. Harjaan aamulla ja illalla. Harjaan nopeasti, harjaus tuskin kestää kahta minuuttia. En syö ksylitolia. Syön herkkuja ja limsoja yms liikaa mutta se näyttää aiheuttaneen enemmän ongelmia vyötärölle. Kiitän hyvä geenejä.
M39, ei reikiä/paikkoja. Harjaan hampaat aamuisin, en käytä lankaa tai suuvettä. Syön kaikkea makeaa hyvin vähän ja muutenkin ateriarytmi on vastoin suosituksia eli syön 2-3 kertaa päivässä. Monesti aamupala + kauhea mättölounas ja illalla ehkä pari keskikaljaa.
Mulla on ollut lapsena melko paljon reikiä, vaikka hampaat pesin säännöllisesti. Aikuisena ei ole juuri uusia reikiä tullut. Kyllä hampaiden reikiintyminen johtuu bakteerista, joka geeneistä, syljestä ja hammasluusta johtuen pääsee toisten suussa aiheuttamaan enemmän tuhoa hoidosta huolimatta. Lapsuudenystävälläni oli aina limpparia ja karkkia tarjolla, joita myös käytti paljon, muttei ole edelleenkään yhtään reikää.
Mulla on kolme lasta, pari teiniä ja yksi nuorempi. Kellään ei ole yhtään reikää. Olemme yrittäneet olla tarkkoja ja sen vuoksi heillä ei ollut 2-vuotiaana tehdyssä testissä ko. bakteeria suussaan. Emme siis ole tartuttaneet bakteeria heille. Emme koskaan ole syöneet samalla lusikalla, samaa jäätelöä tms., jossa voisi bakteeri meitä lapsille tarttua. Myös xylitolia on käytetty lapsilla aina ja hampaiden pesusta huolehdittu aikuisten toimesta lähes 10-vuotiaiksi asti.
Ei ole, pesen kolme kertaa ja lankaan kerran päivässä. Syön jotain makeaa lähes päivittäin, mutta ajoitan ne muun ruokailun oheen. Paljon on varmaan pelastanut jokaisen ruokailun päätteeksi ottamani ksylitolipastilli.
Lapsena (n. 7v) maitohampaissa oli neljä reikää, mitä lie tuohon aikaan tapahtunut kun hampaitani kuitenkin hoidin. Sen jälkeen ei ole ollut yhtään mitään, hammaslääkärissä käyty ja hampaat kuvattu viimeksi puoli vuotta sitten. En lapsuusaikojen jälkeen ole kyllä jaksanut hampaitani hoitaa vaan olen pessyt ne aamuisin, nyt kuitenkin uudenvuodenlupauksena on hampaiden harjaus aamuin illoin. Olen 25-vuotias.
8 reikää ja yksi hammas juurihoidettu
Niin paljon että en voi laskea. Yli 30 varmaan ollut yhteensä ja tänään kävin hammaslääkärissä oli taas 4 reikää vaikka viime kerrasta kun hammaslääkärissä kävin ja siellä paikattiin 6 reikää niin on vain 4kk.. oon siis 17 kohta 18 vuotta. Pesen hampaat 2krt päivässä mulla siis tulee tosi helposti reikiä ihan perseestä..
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 18:34"]Ei yhtään reikää. Ikä 29 vuotta. Harjaan hampaat aamulla ja illalla, illalla käytän hammaslankaa ellen ole tosi väsynyt. Minulla on myös sisko 35 v. eikä hänelläkään ole ollut yhtäkään reikää. Että kyllä se hampaiden hoito, syömisten säännöllisyys ja hammastarkastukset kannattaa. Minulla nousee karvat pystyyn kun joku perustelee reikäisiä hampaitaan "mulla on huonot hampaat, se on geeneissä". Niinhän se asia ei ole. Silloin pitää hoitaa paremmin jos reikiä tulee.
[/quote]
Kyllä se on hyvin pitkälti geeneissä ja syljestä kiinni. Jotkut eivät liikaa hampaitaan harjaile ja silti ei koskaan reikiä tule. Toiset taas hinkkaavat ja hankaavat ja aina vaan tulla tupsahtaa reikää tai vähintään reiänalkua. Sähköhammasharja on sata kertaa parempi kuin käsikäyttöinen harja, mutta harjan vaihtaminen ei tee syljestä erilaista.