Onko kellään natrium raja-arvon alla?
Kävin rutiiniverikokeessa ja tuli yllättäen tuollainen tulos, että natrium lievästi alle raja-arvojen. Ei voi olla edes runsaasta juomisesta kyse, kun olen juonut nesteitä päinvastoin liian vähän. Onko kellään ollut tällaista verikoetulosta ja mistä se johtui?
Kommentit (10)
Mullakin on ferritiini käytännössä nollassa, joten ehkä tuo johtuu siitä.
Ap
Juu on ollut. Korjaantui ihan vaan lisäämällä suolan käyttöä.
Itselläni johtuu lääkkeestä. Suolaa joudun lisäämään ruokaan
Sama. Matala ferritiini ja alhainen natrium. Lääkärit eivät yhdistä.
Mulla oli ja vaihdoin puolet vedestä vissyveteen. Sairaanhoitaja neuvoi, kun silloin oli kesähelteet ja join vettä aika paljon.
Ollut noin 20 vuotta, kyllä sen huomaa milloin pitää suolaa napata, muuten on kaikki muut arvot ok.
Mulla on ollut, samoin kalium, ja olin joskus sairaalahoidossa tästä. Liittyy mulla matalaan ferritiiniin ja lääkitykseen. Juon elektrolyyttijuomia treenatessa ja lisään suolaa ruokaani/juon vichyä.
Onpa mielenkiintoista. Minulla oli natrium aiemmin tänä vuonna siinä alarajalla, oliko se nyt 137. Samoihin aikoihin apteekin kotitestin mukaan ferritiini oli matala eli alle 30. Rautakapseleita olen nyt syönyt silloin tällöin jo useamman kuukauden.
En syö kovin suolaista ruokaa enkä mitään suolaisia naposteltavia. Ajattelin että se alarajalla oleva natrium johtuu vain siitä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Jep, oli hieman alle viitearvojen kun selvitin heikon olon syytä, olo koheni kun lisäilin hieman vesiini himalajansuolaa.
On ollut, kun ferritiini oli alhaalla pitkään se romahdutti myös elektrolyyttejä kuten natrium ja kalium. Kaliumia otin purkista vuoden päivät ja natrium nousi ihan vaan lisäämällä suolan käyttöä. Itse ferritiini korjattiin rautainfuusiolla.