Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Montako reikää teillä on ollut hampaissa?

Vierailija
11.01.2015 |

Montako reikää teillä on ollut hampaissa ja minkä ikäisiä olette?

Itse olen 25 vuotias nainen ja olen aina pitänyt hyvää huolta hampaistani. Harjaan aamuin illoin, käytän hammaslankaa, käyn säännöllisesti hammaslääkärillä. Nuorempana oli kausia jolloin söin varmaan liikaakin karkkia ja syöminen oli epäsäännöllistä.

Väittäisin että noin puolet hampaistani on paikattu reikien takia. Koin elämäni ensimmäisen juurihoidon viime syksynä.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli lapsena paljon reikiä maitohampaissa, en muista kuinka monta, mutta varmaan joka hampaassa vähintään yks. Rautahampaissa on ollut sitten vaan 2 reikää, oon nyt 33. Sinänsä aika ihme sillä harjaan hampaat kerran päivässä, lisäksi oon kova napostelemaan ja karkkiakin menee usein ja kokista litkin pitkin päivää...

Vierailija
22/52 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 18:10"]

Olen about samanikäinen nainen ja ahdistaa kun ajattelenkin hampaitani tai siis niiden kuntoa. kauniit ja valkoiset ovat mutta täynnä reikiä.. juurihoitojakin tehty varmaan viiteen hampaaseen. Ei se aina auta vaikka kuinka harjais ja hoitais, toisilla on vahvempi bakteeri suussa joka altistaa vahvemmin kariekselle. Tähän voin esimerkkinä kertoa veljeni, joka juo päivittäin limsaa ja syö paljon karkkia. Joskus nuorena oli varmaan kuukauden harjaamatta hampaitaan. Silti hänellä ei ole yhtäkään reikää hampaissa vielä tänäkään päivänä.

[/quote]

Tulin tänne kirjoittamaan, mutta näköjään kohtalotoverini ehti ensin:) eli tosiaan sama juttu minulla, ihan velijeä myöten:D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että mulla on ylhäällä noin neljä-6 paikattua hammasta ja about sama luku alhaalla. Etummaisimmat hampaat säilyny parhaiten ilman reikiä. Harjaan aamuin ja illoin, harvoin lankaan. Parin vuoden välein käyn hammaslääkärillä.

Nainen 27v.

Vierailija
24/52 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

0, ikää 36. Mulla ongelmana hammaskivi.

Vierailija
25/52 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

40v, ja reikiä on lähes kaikissa hampaissa, lähes kaikilla pinnoila, etuhampaissa on vähiten, takahampaissa on kaikissa reikiä, ja yksi takimmainen on otettu pois kun siitä lähti paikka aina sieltä takaa irti, ja se ei puutunut millään, se jatkuva paikkaaminen oli niin tuskaa. Olen napostelija, sen takia varmaan on reikiä tullut, nykyään on paikkaukset yleensä niitä että vanha paikka on lähtenyt irti.

Vierailija
26/52 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei yhtään reikää, vihlonnan vuoksi kävin hammaslääkärissä pari vuotta sitten, tarkisti suun 5 minuutissa ja sanoi vaan että ei mitään muuta vikaa kuin että vähän hellemmin sais harjata hampaat ikenien takia, kiitos ja näkemiin, ei tarvi 5 vuoteen takasin tulla, ellei ala viisaudenhampaat vaivata.

Vierailija
27/52 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään reikää. Ikä 29 vuotta. Harjaan hampaat aamulla ja illalla, illalla käytän hammaslankaa ellen ole tosi väsynyt. Minulla on myös sisko 35 v. eikä hänelläkään ole ollut yhtäkään reikää. Että kyllä se hampaiden hoito, syömisten säännöllisyys ja hammastarkastukset kannattaa. Minulla nousee karvat pystyyn kun joku perustelee reikäisiä hampaitaan "mulla on huonot hampaat, se on geeneissä". Niinhän se asia ei ole. Silloin pitää hoitaa paremmin jos reikiä tulee.

Vierailija
28/52 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 29v, täytän kesällä 30v. Alhaalta on paikattu molemmat taaimmaiset ala hampaat kerran. Eli yhteensä kaksi paikkaa, ensimmäinen hammas paikattiin kun täytin 27, toinen 28v. Molemmat reijänalut ollut n.20v saakka, mutta paikattiin vasta myöhemmin. Toinenkin oli sellanen "paikataan, kun tämä on ollut täällä niin pitkään" Olen siis käynyt samalla hammaslääkärillä viimeiset vuotta. Käyn joka vuosi tarkastuksessa.

Tämän lisäksi on poistettu kaikki viisaudenhampaat, mutta muuta ei ole tarvinnut tehdä. Toivottavasti ei tarvitsekaan. Pesen hampaat aamuin illoin, käytän hammaslankaa ja syön purkkaa. Hammaskiveä minulta ei ole poistettu moneen vuoteen, koska minulle ei tule sitä. 

Vierailija
29/52 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, kymmeniä varmaan. Tällä hetkellä 11 tai 12 alkavaa reikää, joille ei tehdä mitään, koska kehitys on pysähtynyt (?).

Vierailija
30/52 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

HAMPAISTANI EN TIEDÄ MUTTA PERSEESSÄNI 1 TAI USEAMPI.
-IISAK SONNI

Vierailija
31/52 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Av Mamma" time="11.01.2015 klo 18:22"]0 reikää mulla ja lapsilla, pestään hampaat kerran tai kaksi päivässä.
[/quote]Siis lapsetkin pesee vain kerran päivässä? :(

Vierailija
32/52 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on säännölliset ruokailuajat, en syö karkkia tai suklaata ollenkaan. Syön purukumia, pesen hampaat aamuin illoin ja käytän hammaslankaa/hammastikkuja, en joka päivä aamuin illoin, mutta kuitenkin. Hammaskiveä poistettiin viimeksi tunti.

Vierailija
33/52 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

viesti 32 oli siis viestin 29 kirjoittajalta, tarkennukseksi.

Vierailija
34/52 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää 20 ja reikiä ollut 7. Tai oikeastaan 6, mutta yksi piti paikata uudestaan kun kaaduin pyörällä ja se lohkesi täräyksestä. Aikuisiällä ollut vain 1 ja se uudelleen paikattu.

Vierailija
35/52 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 18:34"]

Ei yhtään reikää. Ikä 29 vuotta. Harjaan hampaat aamulla ja illalla, illalla käytän hammaslankaa ellen ole tosi väsynyt. Minulla on myös sisko 35 v. eikä hänelläkään ole ollut yhtäkään reikää. Että kyllä se hampaiden hoito, syömisten säännöllisyys ja hammastarkastukset kannattaa. Minulla nousee karvat pystyyn kun joku perustelee reikäisiä hampaitaan "mulla on huonot hampaat, se on geeneissä". Niinhän se asia ei ole. Silloin pitää hoitaa paremmin jos reikiä tulee.

[/quote]

Kyllä ne geenit kuule voi vaikuttaa. Tapauskohtaista mutta mahdollista. Terveisin 20 vuotta toiminut hammashoitaja.

Vierailija
36/52 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reikiä nolla, mutta 3 hammasta on lähtenyt tappeluissa nuoruudessa, oma saldo on 4-5 irrotettua hammasta.

Vierailija
37/52 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

24v, reikiä 0.

Vierailija
38/52 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikea kysymys....arviolta voisi sanoa n. 40 reikää..alakanttiin.

Asuin lapsena isovanhempien kanssa, nukuin isoisäni vieressä ja papappa oli aina namupussi tyynyn lla. Tämän lisäksi hampaani pestiin kerran viikossa kun äitini tuli käymään. Mummolla ja papalla ei ollut hampaita, joten he eivät ymmärtäneet pesuhössötystä.

Maitohampaat olivat kuin seula ja vaikuttivat pysyvienkin kuntoon. Vasta aikuisiällä sain tilanteen tasapainoon.

N41

Vierailija
39/52 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
40/52 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 reiän alku oli kerran. Koskaan ei reikää ole hampaista löydetty. Ikää 27. Joka aamu pesen hampaat, iltaisin häpeäkseni unohtuu usein. Viime aikoina olen aktiivisemmin pyrkinyt korjaamaan tätä huonoa tapaa.