Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Amk valintakoe syksy 2021

Liirumlaarum
01.11.2021 |

Keskustelua amk syksyn valintakokeesta 2021

Kommentit (1474)

Vierailija
181/1474 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketkä meni tokalla kerralla tekemään koetta ja ei luulee pääsevänsä läpi. Mä hain kerran kevällä 2019, mutta en mennyt siihen pääsykokeeseen. Sitten osallistuin viime kevällä en pääsyt läpi ja täällä kerralla en usko, että pääsisin, koska aika monta tehtävä jäi tekemättä. Sit täytyy vaan hakea uudestaan ensi kevällä eli niin paljon yritystä ku jaksa vaikka en jaksa olen koti äiti valmistuin keväällä 2019 lukiosta😒

Täällä eräs joka haki keväällä ja reputtin englannin 0,5 pisteellä (:: ketutti….. nyt hain uudestaan ja en usko että pääsen. Olen valmistunut amiksesta 2014, joten todistuksen ei kelpaa valintaan.

Vierailija
182/1474 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ti oli kans pallotehtävä. Tein sen vikana ja aika rupesi loppumaan, vastasin 5 palloa.

Seuraavana yönä heräsin ja eka ajatus oli, että pahus oikea vastaus olisi ollut 4.

Ylhäällä 4 pientä palaa ja alhaalla 4, niistä olisi tullut kokonainen. Eikös pienet olleet 1/8 osia, kun ajattelee kuutiota ja kulmissa siis kolme tasaista sivua.

Miten ne voi olla 1/8 osia, kun kuution kulmat on 90 asteen?

En nyt ymmärrä miksei voisi olla?

Jaa ympyrä 4 osaan? Jaa se 8 osaan? Saat vain 4 osiin 90 asteen kulman

Oletko tosissasi? Pallo ja ympyrä on hieman eri asiat.. Ota vaikka peruna kauniiseen käteen ja ala leikkelemään. Saat kyllä kahdeksan kaunista osaa tehtyä joista löytyy 90 asteen kulma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/1474 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketkä meni tokalla kerralla tekemään koetta ja ei luulee pääsevänsä läpi. Mä hain kerran kevällä 2019, mutta en mennyt siihen pääsykokeeseen. Sitten osallistuin viime kevällä en pääsyt läpi ja täällä kerralla en usko, että pääsisin, koska aika monta tehtävä jäi tekemättä. Sit täytyy vaan hakea uudestaan ensi kevällä eli niin paljon yritystä ku jaksa vaikka en jaksa olen koti äiti valmistuin keväällä 2019 lukiosta😒

Täällä eräs joka haki keväällä ja reputtin englannin 0,5 pisteellä (:: ketutti….. nyt hain uudestaan ja en usko että pääsen. Olen valmistunut amiksesta 2014, joten todistuksen ei kelpaa valintaan.

Tuossa todistusvalinnassa tuntuu olevan aika kova taso. Itse kävin toisen tutkintoni nyt töiden ohella, keskiarvo 4,7(5 max.).

Tällä ei päässyt kuin varasijoille 15 ja 27 vähän koulusta riippuen. Eli käytännössä vaatisi täysiä pisteitä.

Vierailija
184/1474 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ti oli kans pallotehtävä. Tein sen vikana ja aika rupesi loppumaan, vastasin 5 palloa.

Seuraavana yönä heräsin ja eka ajatus oli, että pahus oikea vastaus olisi ollut 4.

Ylhäällä 4 pientä palaa ja alhaalla 4, niistä olisi tullut kokonainen. Eikös pienet olleet 1/8 osia, kun ajattelee kuutiota ja kulmissa siis kolme tasaista sivua.

Oletko tosissasi? Pallo ja ympyrä on hieman eri asiat.. Ota vaikka peruna kauniiseen käteen ja ala leikkelemään. Saat kyllä kahdeksan kaunista osaa tehtyä joista löytyy 90 asteen kulma.

Täällä myös joka ei tajua miten ne voisi olla 1/8? :DD peruskoulun matikka kyllä 5….

Vierailija
185/1474 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SYKSY AMK kirjoitti:

Laitoin busilla, silloin se olisi juuri täsmää työpaikalla. Jos menisi pyörällä+suihkussa se olisi 10min etukäteen työpaikalla. Autolla oli ruhkaa menee liian myöhään. Mitä itse laitoit?

Mä laitoin (ma kokeessa) pyörällä. Vikalla bussilla oli muistaakseni vain vähän ennen työvuoron alkua paikalla ja piti olla 10 min ennen. Ekaan bussiin ei ehtinyt enää. Keskimmäisessä oli vaihtoja, mitä ei halunnut ja kokonaisaika pidempi kuin pyörä + suihku. Ja autoon ruuhkan loppuminen oli vain arvio, niin sen varaan ei voinut laskea.

Olin maanantaina myös kokeessa, ja vastasin tähän myös pyörällä. Oli mun mielestä ainoa vaihtoehto mikä kävi.

Se oli b bussi. Pyöräilyyn tuli lisäaikaa suihkusta ja vaatteiden vaihdosta. A bussiin ei ehtinyt.

Mun mielestä sillä B bussilla ajoitus oli niin, että sen lisäksi että tuli se vaihto mitä ei toivonut, olisi ollut jotenkin tosi paljon etuaikaa perillä ja siinä olisi mennyt paljon aikaa hukkaan. Mitään aikoja ja kestoja en tietenkään enää muista.

Vierailija
186/1474 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä myös joka ei tajua miten ne voisi olla 1/8? :DD peruskoulun matikka kyllä 5….

Tuo konkreettinen leikkaaminen auttaa, jos ei päässä hahmota. Et niistä neljästä kulmapalasta saa kyllä palloa… puolikkaan vaan.

Vierailija
187/1474 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas hyvää tuuria miulle, että se enkun osio on ollut monelle haastava! Yliopistotutkinto englannin kielestä ja asuminen Irlannissa ja Australiassa auttoivat sen verran, että sen kyllä handlasin. Muuten ei olisikaan ollut mitään mahkuja päästä läpi, kun hakijoita koulutukseen on yli 1100 ja paikkoja ei-ensikertalaisille 10 jaossa.

Yhteen matikan tehtävään jätin vastaamatta, mutta muuten uskoisin saaneeni kaikki kohilleen. Jos ei sitten tullut koepaniikissa mitään huolimattomuusvirheitä tai vikapainalluksia...

Vierailija
188/1474 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo konkreettinen leikkaaminen auttaa, jos ei päässä hahmota. Et niistä neljästä kulmapalasta saa kyllä palloa… puolikkaan vaan.

Ei hitto, pakko oli leikata tomaatti 😄 Mitäköhän vastasin siihen, varmaan viisi. Kuinkahan monta muuta on mennyt pieleen niistä mitä luulin varmasti menneen oikein 😁

Vierailija
189/1474 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasko kukaan muu, että siellä yhdessä kahteen taulukkoon nuorten työllisyydestä ja opiskelusta liittyvässä tehtävässä olisi ollut virhe? Siellä oli väittämiä liittyen taulukoihin ja kysymys oli, mikä väittämistä pitää paikkansa. Itse kävin sitä läpi ja kaikki pitivät paikkansa, paitsi yksi oli väärin? Olisiko kysymyksen kuulunut olla "mikä näistä ei pidä paikkaansa?". Siinä sittenmietin, että vastaanko vaan jonkun paikkansapitävän väitteen umpimähkään, vai vastaanko sen ainoan väärän, jos koejärjestelmä lukee sen oikeaksi..

Vierailija
190/1474 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin saman, että ainakin kaksi oli oikein niistä taulukon väittämistä ja vastasin sit sen toisen oikean.. On voinut toki olla virhe

Vierailija
191/1474 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettehän sekoittanut siihen mukaan USA:n lukuja kun kysymyksessä kysyttiin EU-maista ja Ranskasta tms. En itse huomannut että olisi ollut virheellinen kysymys.

Vierailija
192/1474 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista, mutta vastasin siihen sen, että vain Ranskassa on enemmän jotain, kuin eu maissa (tai miten se nyt tarkalleen meni).. 😅

Vierailija
193/1474 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiviikon iltapäiväkoe ja vedenkulutustehtävä. 70 taisi olla oikea vastaus?

Vierailija
194/1474 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettehän sekoittanut siihen mukaan USA:n lukuja kun kysymyksessä kysyttiin EU-maista ja Ranskasta tms. En itse huomannut että olisi ollut virheellinen kysymys.

Ok. Kumma, kun niitä oli joku 6 väittämää, ja itse ymmärsin, että 5 olisi ollut paikkansa pitävää. Eli siinä tapauksessa ymmärsin 4 kohtaa aivan pieleen. Huomioin kyllä eri maiden tilastot. Vastasin muistaakseni oikeaksi sen, että 11 maassa työn ja koulun ulkopuolella olevien nuorten määrä jää alle 15%.

Vierailija
195/1474 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko pelkästään opintopolku.fi näkyviin tieto milloin valinnat tehtynä vai tuleeko sähköpostiin infoa vai miten tää homma siis toimii?

En kyllä odota paikkaa saavani, oli tiistaina aamulla sellasta hepreaa matikka ja enkku että huh huh

Vierailija
196/1474 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. Kumma, kun niitä oli joku 6 väittämää, ja itse ymmärsin, että 5 olisi ollut paikkansa pitävää. Eli siinä tapauksessa ymmärsin 4 kohtaa aivan pieleen. Huomioin kyllä eri maiden tilastot. Vastasin muistaakseni oikeaksi sen, että 11 maassa työn ja koulun ulkopuolella olevien nuorten määrä jää alle 15%.

Mulla oli hieman eri yksityiskohdat torstaiaamuna, mutta ainakin silloin oli mielestäni selkeästi vain yksi oikea vaihtoehto, ja muut oli vääriä. Monet niistä oli kyl melkein oikein, piti vaan tarkkaan syynätä. Oli muuten suhteellisen aikaavievä tehtävä, kun piti taas skrollailla eestakasin niihin taulukoihin ja vaihtoehtoihin...

Vierailija
197/1474 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko pelkästään opintopolku.fi näkyviin tieto milloin valinnat tehtynä vai tuleeko sähköpostiin infoa vai miten tää homma siis toimii?

En kyllä odota paikkaa saavani, oli tiistaina aamulla sellasta hepreaa matikka ja enkku että huh huh

Tietääkö kukaan?

Vierailija
198/1474 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

KoiraKoira kirjoitti:

Kuinka paljon jengi ylipäänsä luki/valmistautui näihin valintakokeisiin? Entä onko täällä ketään, joka voi sanoa että suoriutui mielestään erittäin hyvin kokeesta?

Itse luin niin paljon, että suorastaan hävettää jos koulupaikkaa ei irtoa. Vaikea edes arvioida että millaiset pisteet sieltä kokeesta tulee

Näihin kokeisiin on vaikeaa valmistautua, kun mitään pääsykoemateriaalia ei ole jaossa. Jotkuthan käyvät niitä valmennuskursseja, mutta niistä saatava hyöty vaihtelee tai voi olla marginaalinen.

Itse ylioppilaaksi kirjoittaneena (tosin siitä on aikaa) ja korkeakoulussa aiemmin opiskelleena en oikein keksi, miten muuten valmistautuisin kuin kertaamalla perusmatikan ja tekemällä ehkä jotain logiikkatestejä netissä. Tosin nuo peruslogiikkatestit on aika erilaisia kuin mitä tuossa amk-kokeessa on.

Vierailija
199/1474 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

KoiraKoira kirjoitti:

Itse luin niin paljon, että suorastaan hävettää jos koulupaikkaa ei irtoa. Vaikea edes arvioida että millaiset pisteet sieltä kokeesta tulee

Siis mitä sä luit? Eihän noihin kokeisiin ole mitään "valmistautumismateriaaleja" ts. pääsykoemateriaaleja.

Vierailija
200/1474 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei nää kuin eteen, ja taaimmainen sanoo ettei tiedä minkä värinen on niin on edessä oltava sininen ja punainen. Koska jos näkisi 2 sinistä, niin tietäisi omassa päässä olevan punaisen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kaksi