Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Amk valintakoe syksy 2021

Liirumlaarum
01.11.2021 |

Keskustelua amk syksyn valintakokeesta 2021

Kommentit (1474)

Vierailija
201/1474 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko pelkästään opintopolku.fi näkyviin tieto milloin valinnat tehtynä vai tuleeko sähköpostiin infoa vai miten tää homma siis toimii?

En kyllä odota paikkaa saavani, oli tiistaina aamulla sellasta hepreaa matikka ja enkku että huh huh

Tietääkö kukaan?

Opintopolkuun tulee tieto pisteistä ja esim. varasijapaikasta - sähköpostiin tulee tieto vasta siinä vaiheessa mikäli pisteet on johonkin opiskelupaikoista riittänyt. Mikäli pisteet ei riitä suorilta minnekään, ei siitä erikseen ilmoiteta.

Vierailija
202/1474 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko pelkästään opintopolku.fi näkyviin tieto milloin valinnat tehtynä vai tuleeko sähköpostiin infoa vai miten tää homma siis toimii?

En kyllä odota paikkaa saavani, oli tiistaina aamulla sellasta hepreaa matikka ja enkku että huh huh

Tietääkö kukaan?

Opintopolkuun tulee tieto pisteistä ja esim. varasijapaikasta - sähköpostiin tulee tieto vasta siinä vaiheessa mikäli pisteet on johonkin opiskelupaikoista riittänyt. Mikäli pisteet ei riitä suorilta minnekään, ei siitä erikseen ilmoiteta.

Tuleeko mihinkään infoa milloin mikäkin koulu tekee jotain valintoja

On aika ympäripyöreä ilmaisu tuo "viimeistään 26.11."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/1474 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eettisyydessä on siis kyse siitä, voiko ajatella jonkin asian x olevan oikein tai väärin moraalisesti.

Eli Esko huijaa Niiloa=eettinen näkökulma, mutta Esko syö puuroa=ei eettistä näkökulmaa.

Se mikä itsellä on ollut haastavaa, on ollut vaihtoehto "Esko ajattelee huijaavansa Niiloa" koska periaatteessa se voi olla Eskon mielestä itsestään eettisesti väärin tms. 🙄

Nää on siis pulmia joita filosofian maisterit vääntää tuskissaan, koitapa näitä nyt sitten monivalintatehtävässä päättää...

Vierailija
204/1474 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiistai-iltapäivän matikassa oli se työmatkatehtävä, vastasin siihen hiihtämällä. Pitkään mietin sitä bussia, mutta se olis lähtenyt 6.55 kun tyyppi lähtis aikaisintaan 6.50. Toi mainittiin ihan tehtävän alussa varmaan tarkoituksella jotta porukka vastais väärin..

Vierailija
205/1474 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KoiraKoira kirjoitti:

Kuinka paljon jengi ylipäänsä luki/valmistautui näihin valintakokeisiin? Entä onko täällä ketään, joka voi sanoa että suoriutui mielestään erittäin hyvin kokeesta?

Itse luin niin paljon, että suorastaan hävettää jos koulupaikkaa ei irtoa. Vaikea edes arvioida että millaiset pisteet sieltä kokeesta tulee

Näihin kokeisiin on vaikeaa valmistautua, kun mitään pääsykoemateriaalia ei ole jaossa. Jotkuthan käyvät niitä valmennuskursseja, mutta niistä saatava hyöty vaihtelee tai voi olla marginaalinen.

Itse ylioppilaaksi kirjoittaneena (tosin siitä on aikaa) ja korkeakoulussa aiemmin opiskelleena en oikein keksi, miten muuten valmistautuisin kuin kertaamalla perusmatikan ja tekemällä ehkä jotain logiikkatestejä netissä. Tosin nuo peruslogiikkatestit on aika erilaisia kuin mitä tuossa amk-kokeessa on.

Mulle oli tosi paljon hyötyä Eximian itseopiskelumateriaaleista. Mun lukio-opinnoista on 10 v aikaa joten kaikki on yhtälöistä ja murtoluvuista lähtien kännykän laskurin ansiosta unohtuneet. Matskusta sai sopivan rungon kertaukseen, sitä sitten täydensin Matikka-Pirkon videoilla joissa asiat väännetään rautalangasta. En ois ilman matskuja saanut yhtäkään tehtävää oikein...😀

Vierailija
206/1474 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiistai-iltapäivän matikassa oli se työmatkatehtävä, vastasin siihen hiihtämällä. Pitkään mietin sitä bussia, mutta se olis lähtenyt 6.55 kun tyyppi lähtis aikaisintaan 6.50. Toi mainittiin ihan tehtävän alussa varmaan tarkoituksella jotta porukka vastais väärin..

Tiistai aamu kokeessa oli työmatka tehtävässä kanssa tollanen "kompa" eli eka bussi oli jo ne mennyt... Siinä oli juoksu vaihtoehtona.

Aika hauska idea kulkea hiihtäen kesät talvet töihin 😂

Vierailija
207/1474 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkas paljon miinusta vääristä vastauksista saikaan matematiikan osiosta?

Vierailija
208/1474 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö kukaan?

Tuleeko mihinkään infoa milloin mikäkin koulu tekee jotain valintoja

On aika ympäripyöreä ilmaisu tuo "viimeistään 26.11."

❔❓

Vierailija
209/1474 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eino Leinonen kirjoitti:

Keskiviikon iltapäiväkoe ja vedenkulutustehtävä. 70 taisi olla oikea vastaus?

li 

Terve, meillä oli maanataina joku sellainen. Eli vesi kuului 5m3 per s. Montako litra menee per 10s. Eli olisi pitänyt muunnaa 5m3 dm3iin(eli kerrotaan 1000). 5000dm3(1dm3 vastaa 1 l), eli oikea vastaus on 50000 l per 10s. Minä idiotina toki vaan tein ne muunnot kertoamalla 10, jalkikäteen tajusin :/

Vierailija
210/1474 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KoiraKoira kirjoitti:

Kuinka paljon jengi ylipäänsä luki/valmistautui näihin valintakokeisiin? Entä onko täällä ketään, joka voi sanoa että suoriutui mielestään erittäin hyvin kokeesta?

Itse luin niin paljon, että suorastaan hävettää jos koulupaikkaa ei irtoa. Vaikea edes arvioida että millaiset pisteet sieltä kokeesta tulee

Näihin kokeisiin on vaikeaa valmistautua, kun mitään pääsykoemateriaalia ei ole jaossa. Jotkuthan käyvät niitä valmennuskursseja, mutta niistä saatava hyöty vaihtelee tai voi olla marginaalinen.

Itse ylioppilaaksi kirjoittaneena (tosin siitä on aikaa) ja korkeakoulussa aiemmin opiskelleena en oikein keksi, miten muuten valmistautuisin kuin kertaamalla perusmatikan ja tekemällä ehkä jotain logiikkatestejä netissä. Tosin nuo peruslogiikkatestit on aika erilaisia kuin mitä tuossa amk-kokeessa on.

Mulle oli tosi paljon hyötyä Eximian itseopiskelumateriaaleista. Mun lukio-opinnoista on 10 v aikaa joten kaikki on yhtälöistä ja murtoluvuista lähtien kännykän laskurin ansiosta unohtuneet. Matskusta sai sopivan rungon kertaukseen, sitä sitten täydensin Matikka-Pirkon videoilla joissa asiat väännetään rautalangasta. En ois ilman matskuja saanut yhtäkään tehtävää oikein...😀

Mitä tällainen maksoi?

Vierailija
211/1474 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi vaikee sana mitä muistan oli "adherents" tai joku sellainen ja kysyttiin mikä on sen vastakohta..vastasin leader ja uskoisin olevan ainoa tehtävä jonka sain oikein 😅

Oliko leader varmasti oikea vastaus? Vaihtoehdot oli muistaakseni a)leader b) followers c) joku ihme sana jota en tiennyt suomeksi d) jätän vastaamatta.

Itse veikkasin sitä c) vaihtoehtoa koska en tiennyt mitä se tatkoitti 😅 olin aluksi valinnut a) leader ja menin muuttamaan sen d), ei olis vissiin pitänyt 😬

Vierailija
212/1474 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei tiistaina iltapäivällä ollut vaihtohetona hiihtämistä, eli näköjään vaihtelee kokeen sisältö saman päivän ja koeajan sisälläkin.

213/1474 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millasia esim. Matikan kysymyksiä oli eilen kokeen tehneillä?

Vierailija
214/1474 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tietäisi oikean vastauksen siihen ihan järjettömään rakkauskirjekysymykseen?

Siis jotain että että mies on saanut rakkauskirjeen ja yrittää ystävättäriltään selvittää, kuka heistä sen lähetti. Kolme valehtelee ja yksi puhuu totta. Kuka lähetti kirjeen?

a) Anna: En se minä ollut

b) Irina: Se oli Lola!

c) Lola: Eipäs vaan Tanya!

d) Tanya: En minä sitä kirjoittanut.

Jotenkin noin. Tää sama tehtävä oli eri skenaariolla ja henkilöillä myös keväällä. Joku kuollut kreivi -juttu.

Kukaan mun fiksu kaverikaan ei keksinyt tuohon vastausta kun laitoin niille.

Vierailija
215/1474 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko kokeen jälkeen heti näytölle tai sähköpostiin ilmoitusta, että et voi päästä mihinkään, että et päässyt jotain osiota läpi? Onko tälläistä käytäntöä joskus ollut? Kaveri puhui jotain että jos ei pääse jotain osioo läpi niin järjestelmä ilmoittaa siittä sähköpostiin, tiiä sitten vai yrittikö vaan pitää toivoo yllä että olisin saanut osiot hyväksytysti läpi vaadituilla pisteillä 😅🤷‍♂️

Vierailija
216/1474 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tietäisi oikean vastauksen siihen ihan järjettömään rakkauskirjekysymykseen?

Siis jotain että että mies on saanut rakkauskirjeen ja yrittää ystävättäriltään selvittää, kuka heistä sen lähetti. Kolme valehtelee ja yksi puhuu totta. Kuka lähetti kirjeen?

Jotenkin noin. Tää sama tehtävä oli eri skenaariolla ja henkilöillä myös keväällä. Joku kuollut kreivi -juttu.

Ja tuollaisilla sitten päätellään kuka on motivoitunut ja alalle sopiva hoitsu/sosionomi jne 😂

Vierailija
217/1474 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko kokeen jälkeen heti näytölle tai sähköpostiin ilmoitusta, että et voi päästä mihinkään, että et päässyt jotain osiota läpi? Onko tälläistä käytäntöä joskus ollut? Kaveri puhui jotain että jos ei pääse jotain osioo läpi niin järjestelmä ilmoittaa siittä sähköpostiin, tiiä sitten vai yrittikö vaan pitää toivoo yllä että olisin saanut osiot hyväksytysti läpi vaadituilla pisteillä 😅🤷‍♂️

Ei tule, koska se ei ole tiedossa siinä vaiheessa.

Esimerkiksi joku epäselvä tai virheellinen kysymys saatetaan hylätä jälkikäteen tai muuttaa sen oikea vastaus (ollut kokeessa väärin).

Vierailija
218/1474 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mulle ainakaan tullut, olen hyvin varma etten paikkaa saa koska enkku ja matikka

Vierailija
219/1474 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tuollaisilla sitten päätellään kuka on motivoitunut ja alalle sopiva hoitsu/sosionomi jne 😂

Ei päätellä, vaan pistetään hakijat osaamisjärjestykseen ja otetaan parhaat päältä. Hoitajalla pitää olla riittävästi matemaattisia ja loogisia valmiuksia, sillä pienikin virhe lääkkeiden kanssa voi olla kohtalokas. Potilaan tilan tarkkailu on sekin monen erilaisen vihjeen yhtäaikaista huomiointia ja niiden pohjalta päättelyn tekemistä.

Vierailija
220/1474 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SYKSY AMK kirjoitti:

Laitoin busilla, silloin se olisi juuri täsmää työpaikalla. Jos menisi pyörällä+suihkussa se olisi 10min etukäteen työpaikalla. Autolla oli ruhkaa menee liian myöhään. Mitä itse laitoit?

Mä laitoin (ma kokeessa) pyörällä. Vikalla bussilla oli muistaakseni vain vähän ennen työvuoron alkua paikalla ja piti olla 10 min ennen. Ekaan bussiin ei ehtinyt enää. Keskimmäisessä oli vaihtoja, mitä ei halunnut ja kokonaisaika pidempi kuin pyörä + suihku. Ja autoon ruuhkan loppuminen oli vain arvio, niin sen varaan ei voinut laskea.

Olin maanantaina myös kokeessa, ja vastasin tähän myös pyörällä. Oli mun mielestä ainoa vaihtoehto mikä kävi.

Se oli b bussi. Pyöräilyyn tuli lisäaikaa suihkusta ja vaatteiden vaihdosta. A bussiin ei ehtinyt.

Mun mielestä sillä B bussilla ajoitus oli niin, että sen lisäksi että tuli se vaihto mitä ei toivonut, olisi ollut jotenkin tosi paljon etuaikaa perillä ja siinä olisi mennyt paljon aikaa hukkaan. Mitään aikoja ja kestoja en tietenkään enää muista.

Kaikillahan ei ole samat tehtävät, tehtävät voivat olla samankaltaisia, mutta vastaus voi olla silti eri. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi