Amk valintakoe syksy 2021
Kommentit (1474)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ootte menossa monimuotoon, niin ootteko menossa toiseen kaupunkiin ja aikomatta muuttaa sinne?
Toivottavasti lähipäivinä ei ala kovin aikaisin, jos aamulla pitää junalla kulkea toiseen kaupunkiin
Itse en ainakaan aio muuttaa. Tavallaan turhaa, koska suurin osa opinnoista käydään etänä. Usein lähipäivät alkavat n. klo 9.00.
Oamkissa sh monimuoto-opiskelijoilla paljon lähiopetusta nyt eka keväänä, 7 viikkoa. Noin joka toinen viikko. Huhtikuun lopussa alkaa jo eka harjoittelu. Vertasin huvikseni sosionomien monimuotokoulutukseen. Heillä 6 lähiviikkoa pitkin kevättä. Ei vielä harjoittelua. Miten muissa kouluissa?
Niin ja asun jo valmiiksi Oulussa ja olen ottanut koko kevään opintovapaata töistä. Tarkoitus keskittyä opintoihin siis. Vapaan ajan pyöritän lapsiperherallia. :)
Alanvaihtaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ootte menossa monimuotoon, niin ootteko menossa toiseen kaupunkiin ja aikomatta muuttaa sinne?
Toivottavasti lähipäivinä ei ala kovin aikaisin, jos aamulla pitää junalla kulkea toiseen kaupunkiin
Itse en ainakaan aio muuttaa. Tavallaan turhaa, koska suurin osa opinnoista käydään etänä. Usein lähipäivät alkavat n. klo 9.00.
Oamkissa sh monimuoto-opiskelijoilla paljon lähiopetusta nyt eka keväänä, 7 viikkoa. Noin joka toinen viikko. Huhtikuun lopussa alkaa jo eka harjoittelu. Vertasin huvikseni sosionomien monimuotokoulutukseen. Heillä 6 lähiviikkoa pitkin kevättä. Ei vielä harjoittelua. Miten muissa kouluissa?
Niin ja asun jo valmiiksi Oulussa ja olen ottanut koko kevään opintovapaata töistä. Tarkoitus keskittyä opintoihin siis. Vapaan ajan pyöritän lapsiperherallia. :)
Oliko opintovapaan järjestäminen hankalaa, vai oliko se vain ilmoitusluontoinen asia työnantajalle?
Luin jostain, että pitää kirjallinen hakemus tehdä työnantajalle peräti 45 päivää ennen, kun opinnot alkavat. Jos otan SH paikan vastaan, niin koulu alkaisi 3.1.2022 eli ei ole edes tuota vaadittua 45 päivää aikaa.
Miten sinä hoidit opintovapaan järjestämisen?
Vierailija kirjoitti:
Alanvaihtaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko opintovapaan järjestäminen hankalaa, vai oliko se vain ilmoitusluontoinen asia työnantajalle?
Luin jostain, että pitää kirjallinen hakemus tehdä työnantajalle peräti 45 päivää ennen, kun opinnot alkavat. Jos otan SH paikan vastaan, niin koulu alkaisi 3.1.2022 eli ei ole edes tuota vaadittua 45 päivää aikaa.
Opintovapaa on lakisääteinen oikeus, jos ehdot täyttyy. Minun kohdallani ne täyttyy eli työnantaja ei voinut asiaa kyseenalaistaa. Opintojen ei tarvitse miellyttää työnantajaa. Olin kertonut jo aiemmin töissä hakeneeni opiskelemaan, ihan reiluuden vuoksi. Kun sain tiedon saadusta opiskelupaikasta, hain opintovapaata kirjallisesti. Mun opinnot alkaa 10.1. joten 26.11. olisi tullut 45 päivää opintovapaan alkuun. Ehdin kuitenkin hakea vapaata viikkoa aiemmin. Eihän se esimies riemusta hyppinyt, mutta ammattilaisena tiesi mun oikeudet ja onnitteli opiskelupaikasta, kun "sinä kerran sitä haluat". Kesällä käyn töissä ja pidän kertyneet lomapäivät. Syksyllä jatkan opintovapaata. 24kk saa ottaa opintovapaata viiden vuoden aikana. Kun kuukaudet tulee täyteen niin irtisanon itseni ja haen töitä uudelta alalta.
Tuohon tilanteeseen en osaa ottaa kantaa, että mitä tehdä jos opintojen alkuun on vähemmän kuin 45 päivää. Itse keskustelisin työnantajan kanssa. Ei ole heidänkään etu pitää vastentahtoista työntekijää. Ammattiliitolta voi myös kysyä neuvoa.
Vierailija kirjoitti:
Millaset pisterajat sosionomeilla ja sairaanhoitajilla?
Mun sosionomi hakukohteissa ne oli 61 ja 70 välillä.
Jättääkö joku vastaanottamatta paikkaa XAMK tai LAB lappeenranta ensihoitajan paikkaa?
Varasijalla 1. Savonia th, pelottaa että jääkin sitten siihen 😬
Vierailija kirjoitti:
Varasijalla 1. Savonia th, pelottaa että jääkin sitten siihen 😬
Pääsin Savoniaan sh-monimuotoon pääsykokeen kautta sisään. Käyn mielenkiinnosta aina katselemassa, miten samaan paikkaan lukion todistusjono vetää, että olisinko päässyt myös sitä kautta sisään ilman pääsykoetta. Joku päivä hyppäsi varasijat yli viidellä eteenpäin, mutta sen jälkeen ei ole tullut mitään muutosta. Edes pääsykoe puolella alimmat hyväksytyt pisteet ei ole liikkunut kun kerran ihan vähän alaspäin. Todella vähän taitaa olla liikehdintää näin syksyn haussa. Tsemppiä jännitykseen, jospa se vielä ehtisi tärppäämään!
Metropolian sh linjaan päässeet. Alkaako koulu 10.1 vai 17.1
Vierailija kirjoitti:
Alanvaihtaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On lähinnä ilmoitusluontoinen asia, ellet ole erikoisliikkeen kassa tms. missä olet työssäsi korvaamaton ja työkaverikin on jo opintovapaalla. Tällöin työnantaja voi lykätä opintovapaatasi, että ehtii järjestää sijaisen.
Ota asia heti esimiehen kanssa puheeksi ja järjestelkää esim. lomapäiviä ennen opintovapaasi alkua. Tuskin nykytyöhön kuitenkaan palaat, joten turha niitä hillota.
Juuri tuli tieto, että tarjotaan paikkaa.
Jeeeee!!!!!!!!
Onnea! Itte köröttelen edelleen 1 varasijalla😅
Siis miten paljon siitä ensikertalaisuudesta on hyötyä haussa? Mulla olisi vielä tämä "neitsyys" tallella enkä tiedä kannattaako sitä säästellä vai ei. Sain yllättäen paikan tietojenkäsittelyn tradenomin koulutusohjelmasta, enkä ole yhtään varma että haluanko sitä opiskella vai tulenko vaihtamaan. Olisi kurjaa, jos myöhemmät mahdollisuudet nollaantuisi, koska nytkin pisteeni riitti vain kahteen nippa nappa (olisin oikeastaan enemmän halunnut siihen toiseen, mutta valitettavasti tämän tietojenkäsittelyn koulutusohjelman olin laittanut ylemmäksi joka tulkittiin mieluisammaksi. En ollut tajunnut ajoissa, että syksyn haussa voi tulla hyväksytyksi vain yhteen hakukohteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Siis miten paljon siitä ensikertalaisuudesta on hyötyä haussa? Mulla olisi vielä tämä "neitsyys" tallella enkä tiedä kannattaako sitä säästellä vai ei. Sain yllättäen paikan tietojenkäsittelyn tradenomin koulutusohjelmasta, enkä ole yhtään varma että haluanko sitä opiskella vai tulenko vaihtamaan. Olisi kurjaa, jos myöhemmät mahdollisuudet nollaantuisi, koska nytkin pisteeni riitti vain kahteen nippa nappa (olisin oikeastaan enemmän halunnut siihen toiseen, mutta valitettavasti tämän tietojenkäsittelyn koulutusohjelman olin laittanut ylemmäksi joka tulkittiin mieluisammaksi. En ollut tajunnut ajoissa, että syksyn haussa voi tulla hyväksytyksi vain yhteen hakukohteeseen.
Olisin todella kiitollinen, jos joku osaa kertoa faktaa tästä. Onko ketjussa käsitelty ensikertalaisuutta, jos joku on lukenut paljon tästä? Melkoisen pitkä ketju, vaikea lähteä sokkona etsimään... 1313
Vierailija kirjoitti:
Missään haussa ei voi tulla hyväksytyksi kuin yhteen hakukohteeseen.
Mikä se toinen kohde on? Tradenomiksi pääsee melkein yhtä hyvin ensi- ja toiskertalaisena, mutta hoitoalalla saattaa olla kymmenien pisteiden ero. Sairaanhoitajaksi on niin paljon paikkoja, että siihen pääsee melko hyvin, mutta fysioterapiaan, toimintaterapiaan, ensihoitoon, ei ehkä suuhygienistiksikään ei pääse kuin erinomaisella suorituksella.
Olisiko mahdollista opiskella polkuopintoja nyt keväällä ja yrittää uudestaan ensikertalaisena?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin todella kiitollinen, jos joku osaa kertoa faktaa tästä. Onko ketjussa käsitelty ensikertalaisuutta, jos joku on lukenut paljon tästä? Melkoisen pitkä ketju, vaikea lähteä sokkona etsimään... 1313
Kannattaa lukea aiheesta opintopolun sivuilla lisää, mutta siis monessa amk:ssa 80% aloituspaikoista on varattu ensikertalaisille. Paikkoja on siis paljon vähemmän tarjolla, jos olet toiskertalainen, voit saada vaikka 20 pistettä enemmän kuin sisäänpäässyt ensikertaĺainen etkä silti välttämättä pääse sisään.
Ei taida enää varasijat liikkua :(
Onnea opintoihin kaikille valituille!
Humak, yhetisöpedagogi, verkkototeutus. Sain opiskelupaikan 🤩 Enkä ole ensikertalainen. Vähimmäispistemäärä 55,33 ja omat pisteet 68,5 🥳
Onnea kaikille paikan saaneille ja tsemppiä muille kevään -22 hakuun.
Vierailija kirjoitti:
Humak, yhetisöpedagogi, verkkototeutus. Sain opiskelupaikan 🤩 Enkä ole ensikertalainen. Vähimmäispistemäärä 55,33 ja omat pisteet 68,5 🥳
Onnea kaikille paikan saaneille ja tsemppiä muille kevään -22 hakuun.
Onnea! Tänäänkö sait??
Varasijat liikkuu vielä varmasti hyvin ennen perjantaita tai viimeistään silloin. Mulla alempaan toiveeseen paikka, mutta en ota sitä vastaan. Hylkään perjantaina jos ei aukea ylempi.
Onko joku saanu paikan sosionomi mut ei oo ottanu vastaan paikka? Ja onko Diak yks niistä? Oon itse varasijalla mut toivoisin et ottais joku vastaan paikkaa että saisin diakista paikan. Pliis 😫❤️❤️ Jotta nää varassijat liikkuis