Ärtynyt suoli tekee päivistä hankalia :(
Muita? En yhtään tiedä, että mitä pitäis syödä aamuisin.. Mulla siis kai sekamuotoinen IBS, yleensä enemmän maha löysällä. Aamulla lähtö viivästyy aina suolen takia. Pitää odotella sen toimintaa ja sit kun tulee hätä niin todellakin on hätä. Ulostamiseen saattaa kuitenkin mennä joku vartti, silloinkaan en oo välttämättä saanut kaikkea ulos. Joskus oon lähtenyt pienemmällä aamupalalla liikenteeseen, enkä sit oo käyny kotona tarpeilla. Työpäivästä tulee ihan helvettiä kun kauheesti ilmaa vatsassa ja ois pakko päästä paskalle. Saatan jotain saada ulos, mutta en tosiaan kaikkea kun se vaatis sen vartin session ainakin.
Onko muita saman ongelman kanssa kamppailevia? Miten saisi aamulla äkkiä suolen toimimaan? Kun ei viitsis 3h ennen lähtöä herätä syömään, että varmasti ehtis hoitaa nää asiat.
Kommentit (59)
Jatkan vielä spämmäystä. Minä en tiedä, onko maitohappobakteereista ollut kuinka paljon apua, mutta syön niitä säännöllisesti. Tällä hetkellä syön Dr. Ohhiran probiootteja, mutta esim. vls3 on myös hyvä (ja sietämättömän kallis). Tarkista, ettei valmisteessa oli esim. inuliinia tai muuta fodmap-ruokavalioon epäsopivaa kuitua.
Mulla on aivan sama ongelma tämän vatsan kanssa. En ole löytänyt ratkaisukeinoa.
Mun mahalle on ihan sama, juonko kahvia, syönkö mitä jne. Jos se päättää olla huonossa kunnossa, niin se tekee sitä sen aikaa kuin huvittaa. Ja alkaa aina ykskaks. Myös loppuu ykskaks. Mun vatsa ei kestä viljaa ja maitotuotteita. Sen verran yritän ruokavaliota viilailla. Ja aamuisin mun on pakko saada kahvi. Sen juon mustana, ja en syö pariin tuntiin mitään.
Käyn sitten syömässä jossain, ostan kaupasta jotain, tai otan syötävää, ettei verensokeri laske pyörtymiseen asti.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 14:31"]
Juuri tuli Teemalta se tiedeohjelma siitä, että suolistossa on toiset aivot. Siis suolisto on täynnä samanlaisia hermoja kuin aivotkin. Suolistonäytteellä voidaan todeta esim. Parkinsonin tauti, koska aivohermojen rappeuma rappeuttaa ihan samalla tavalla myös suolistohermoja.
Joidenkin suolissa on erityisen herkästi reagoivat hermot, jolloin ruuansulatus ei toimi kunnolla. Suoliston bakteeristo siis pilkkoo ruokaa ja hermot sitten tunnistavat ruokapartikkelit ja rakennusaineet ja vievät viestiä aivoille, että jees nyt on hyvä olo ja serotoniinia kehiin. Joillakin kuitenkin suoliston hermosto raegoi liian raivokkaasti, mistä johtuu suoliongelmat. Heille on kehitetty lääke, joka "sumentaa" suoliston hermojen toimintaa. En kyllä tiedä, mikä lääkkeen nimi on.
[/quote]No ei se sitten ihme ole jos miehillä on aivot mulkussa
Joo, ja tee auttaa mahaan. Kunhan et pistä siihen maitoa ja sokeria. Banaani, minkä moni on maininnut täällä, niin on mulle ainakin tosi tosi paha juttu. Jouduin jättämään sen kokonaan pois.
Somacci jeesas mullakin. Vatsavaivat katosivat kokonaan.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 14:35"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 14:33"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 14:31"]
Juuri tuli Teemalta se tiedeohjelma siitä, että suolistossa on toiset aivot. Siis suolisto on täynnä samanlaisia hermoja kuin aivotkin. Suolistonäytteellä voidaan todeta esim. Parkinsonin tauti, koska aivohermojen rappeuma rappeuttaa ihan samalla tavalla myös suolistohermoja.
Joidenkin suolissa on erityisen herkästi reagoivat hermot, jolloin ruuansulatus ei toimi kunnolla. Suoliston bakteeristo siis pilkkoo ruokaa ja hermot sitten tunnistavat ruokapartikkelit ja rakennusaineet ja vievät viestiä aivoille, että jees nyt on hyvä olo ja serotoniinia kehiin. Joillakin kuitenkin suoliston hermosto raegoi liian raivokkaasti, mistä johtuu suoliongelmat. Heille on kehitetty lääke, joka "sumentaa" suoliston hermojen toimintaa. En kyllä tiedä, mikä lääkkeen nimi on.
[/quote]
No Librax varmaan. Tuo "dokumentti" oli ihan silkkaa huuhaata. Luonnollisesti suolisto on hermotettu, kuten kaikki muutkin elimistömme osat, mutta ei siellä aivoja ole :) Jos suoliongelmat eivät ole keliakin, tai tulehduksellisen sairauden aiheuttamia, ne paranevat ruokavaliolla tai ruokavalion ja lääkityksen yhdistelmällä.
[/quote]
"Toiset aivot" oli vertauskuva.
[/quote]
No sen ymmärsin minäkin :D Täysin tyhjä vertauskuva.
Magnesiumista vielä....eli se lisää suolen luonnollista liikettä. Minä otan joka ilta magnesium plus:aa kaksi tablettia ja vatsa toimii kun unelma aamulla. Alussa otin kolme, jotta sain "homman" toimimaan. Suoli tyhjenee kokonaan ja ilmavaivat vähenevät merkittävästi. Itse olen kokeillut eri merkkejä ja todennut tuon em. merkin parhaaksi. Suosittelen lämpimästi.
Ihmekös tuo kun vedät steriiliä einestä, teollisuusrasvoja, sokeria, vehnää, 'kevyt'-tuotteita ja lisäaineita. Uskon, että löytäisin ongelman ytimen välittömästi kun katsoisin jääkaappiisi.
Parkinsonin tauti suolesta: tuberkuloosimaiset bakteerit leviävät suolesta vagushermon kautta aivoihin:
M. paratuberculosis and Parkinson's disease - Is this a trigger.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25459140
"It postulates that beginning as an enteric infection, MAP - via the vagus nerve - initiates a pathologic process that results in a targeted neuroinvasion of the CNS. The article proposes that MAP infection and resultant PD pathology are due, in the genetically at-risk and age dependant, to the consumptive exhaustion of the protein quality control systems."
Kokeile kookosöljyä. Pienellä annoksella ensin ja lisäät pikku hiljaa. Vie useamman kuukauden ennen kun toimii mutta sitten kun alkaa toimimaan niin helpottaa
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 14:18"]
Mitä ruokavaliota? En oo kuullutkaan. Mut joo, koitan vältellä papuja,omppuja,makeutusaineita, purkkaa yms. Ne saa mahan turpoamaan ja menee kaikki ihan sekaisin. Lähinnä nuo aamut tuottaa harmaita hiuksia. Ap
[/quote]
Tämä kuvaa juurikin hyvin länsimaista lääketiedettä. Ap on käynyt lääkärissä, koska hän puhuu vaivan sekamuotoisesta versiosta. Lääkäri ei ole sanallakaan viitannut ruokavalioon, joka tuollaisessa tapauksessa on ydin. Hohhoijaa.
Mulla siis suurin ongelma ehdottomasti tämä suoleni aamuoikukkuus. Olen koittanutkin liikkua kotona ennen lähtöä. Syön aika lähelle tuota fodmap-ruokavaliota. Ihmettelen tuota aamua, että mitä kannattais syödä. Pahentaako teillä kahvi? Mulla se pistää kyllä tavaran liikkeelle, mutta missä ajassa, aika vaihtelee. Eli ei juuri auta asiaa. Mun on tosiaan pakko käydä ainakin se pari kertaa päivässä kakkosella, joten mikään aamu ei ole poikkeus. On aivan katastrofin ainekset jos en syystä tai toisesta pasko, mulle ummetusta on jo yksi päivä ilman ulostamista. Onkohan se ihan normaalia? Viljoista en kauheasti välitä, mutta en ole huomannut että vaikuttaisivat suuntaan tai toiseen.
Ap
Minä olen ottanut l-glutamaatti jauhetta kuukauden ja vatsa rauhoittunut
Vaarallista paratuberkuloosibakteeria on myös löydetty ärtyvän suolen oireyhtymästä:
Mycobacterium avium Subspecies paratuberculosis Infection in Cases of Irritable Bowel Syndrome and Comparison with Crohn's Disease and Johne's Disease: Common Neural and Immune Pathogenicities▿
http://jcm.asm.org/content/45/12/3883.abstract
"Mycobacterium avium subsp. paratuberculosis was detected in 15 of 20 (75%) patients with irritable bowel syndrome, 3 of 20 (15%) healthy controls, and 20 of 23 (87%) people with Crohn's disease"
Minä olen sairastanut tätä ärtynyttä suolta kohta 30 vuotta. Suoli ärtyy milloin mistäkin, ei voi tietää etukäteen. Joskus sopii joku ruoka, mikä ei taas seuraavalla viikolla sovi yhtään. Silloin kun suoli on ärtynyt ei auta mikään. Olen kokeillut monia eri ruokavalioita. Todellisuudessa ei auta mikään. Iän myötä helpottaa. Vatsan toimintaa helpottaa tuo magnesium.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 14:51"]Minä olen ottanut l-glutamaatti jauhetta kuukauden ja vatsa rauhoittunut
[/quote]
Ei se mitään glutamaattia ole, se on glutamiinia, mitä olen myös ehdottanut.
Olen siis käynyt vuosia sitten lääkärissä. Ei keliakiaa tai laktoosi-intoleranssia. Ei lähdetty tähystämään, ei verta ulosteessa tma, vaiva ei mulla ole mikään hirveän kivulias ja oireet täsmäävät ärtyneeseen suoleen täysin. Tuon sekamuotoisen olen päätellyt itse kun välillä on niin pahaa ummetuksen tunnetta. Tosin suoli toimii todellakin normaalisti ihan päivittäin, et en sit tiiä onko mun kotidiagnoosi sekamuotoisesta oikea.
En kyllä vedä jatkuvasti mitään einesruokia, sokeria tai light-tuotteita.. Jos vedän niin oireet pahenevat, eli arkena en noita juuri syö.
Ap
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 14:14"]Muita? En yhtään tiedä, että mitä pitäis syödä aamuisin.. Mulla siis kai sekamuotoinen IBS, yleensä enemmän maha löysällä. Aamulla lähtö viivästyy aina suolen takia. Pitää odotella sen toimintaa ja sit kun tulee hätä niin todellakin on hätä. Ulostamiseen saattaa kuitenkin mennä joku vartti, silloinkaan en oo välttämättä saanut kaikkea ulos. Joskus oon lähtenyt pienemmällä aamupalalla liikenteeseen, enkä sit oo käyny kotona tarpeilla. Työpäivästä tulee ihan helvettiä kun kauheesti ilmaa vatsassa ja ois pakko päästä paskalle. Saatan jotain saada ulos, mutta en tosiaan kaikkea kun se vaatis sen vartin session ainakin.
Onko muita saman ongelman kanssa kamppailevia? Miten saisi aamulla äkkiä suolen toimimaan? Kun ei viitsis 3h ennen lähtöä herätä syömään, että varmasti ehtis hoitaa nää asiat.
[/quote]Kokeile vahvoja maitohappobakteereita
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 14:51"]Minä olen ottanut l-glutamaatti jauhetta kuukauden ja vatsa rauhoittunut
[/quote]
Korjaan. Ei l-glutamaatti vaan l-glutamiini
Ja tässä vielä aikaisempi ketju IBS:stä ja fodmapista http://www.vauva.fi/keskustelu/4336390/ketju/artyneen_suolen_oireyhtyma_ja_fodmap_kokemuksia
Tsemppiä, ap, tämä on rasittava vaiva. Minulla ehdottomasti pahin on stressi. Kahvilla ei ole ollut vaikutusta ja juuri tuo aamulla vessassa ramppaaminen on harmittavan tuttua. Olisi ihana lähteä joskus vain rennosti töihin!