vauvan kanssa reissuun
Meinasimme lähteä nyt äkkilähdöllä reissuun, kun lähi-tulevaisuudessa ei välttämättä mahdollisuutta ihan heti tule. Meillä 2v esikoinen ja 3kk vauva.
Näin pienen kanssa matkustelusta ei olekaan kokemusta, joten jos joku haluaa jakaa omia kokemuksiaan niin olisi ihana :)
Miten lennot näin pienillä (vauvaa tarkoitan) yleensä sujuvat? Entä, voiko olettaa pärjäävänsä pelkillä sateenvarjorattailla, jotka aiemmin olleet esikoisen kanssa reissussa? Meillä isot yhdistelmävaunut, ei niitä kehtaisi ottaa.. Turvakaukalokin otettava, kun autoilua tiedossa..
Kommentit (57)
Itsekin kaipaisin vinkkejä reissuun. Ensiviikolla olisi lähtö. Jonkin verran on tullut blogikirjoituksia luettua, mutta jos jollain pienen lapsen kanssa matkustaneella olisi vielä käytännön vinkkejä antaa?! Meidän neiti tosin on jo kohta 10 kk ja neuvolasta sanottiin, että MRP rokotus on ehdoton. Onkohan sitten iästä kiinni, mitkä rokotukset voidaan antaa tai on ns. pakko olla?! Oman pikkuisen kanssa tosin olisi ollut helpompi reissata 3 kk iässä koska silloin olisi ollut pelkällä rintaruokinnalla, eikä liikkunut vielä niin paljon. Nyt on sen verran menevää sorttia (kävelee jo tukea pitkin), että saa olla silmät selässä ja lisäksi ruokien suhteen on todella nirso.
Emme ottaneet omaa paikkaa neidille koneeseen, joten sylissä pitäisi viihtyä yli 6 tuntia (en tiedä oliko tämä virhe... pian nähdään). Jos olisimme ottaneet oman paikan, olisi koneeseen saanut ottaa mukaan turvakaukalon, jonka olisi saanut kiinnittää istuimeen. Matkakohteeseen otamme oman turvakaukalon ja matkarattaat (menee ruumaan). Kantoreppu myös mukana, jos siinä malttaisi olla myös.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 12:39"]No niitä verorahoja onkin tässä viime vuosina makseltu niin rutkasti, että omani saisin pois
[/quote]
Ihan rauhassa matkustakaa. Oma on lapsesi ja omatuntosi. Itse en ole onnekai noin huono vanhempi että asettaisin oman kivan lapsen turvallisuusen edelle. Mutta tee toki omat päätökset altista lapsesi vaikka ebolaan minun puolestani. Minun lapset ovat turvassa
Siis matkustak ihan rauhassa. Oma on lapsesi ja omatuntosi. Itse sen tiedät jos vauvallesi
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 12:44"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 12:39"]No niitä verorahoja onkin tässä viime vuosina makseltu niin rutkasti, että omani saisin pois
[/quote]
Ihan rauhassa matkustakaa. Oma on lapsesi ja omatuntosi. Itse en ole onnekai noin huono vanhempi että asettaisin oman kivan lapsen turvallisuusen edelle. Mutta tee toki omat päätökset altista lapsesi vaikka ebolaan minun puolestani. Minun lapset ovat turvassa
Siis matkustak ihan rauhassa. Oma on lapsesi ja omatuntosi. Itse sen tiedät jos vauvallesi
[/quote]
Mikähän sinun omaatuntoasi oikeasti näin rankasti painaa
Mulla vauva oli 3-4kk ikäinen, kun käytiin Kreetalla viikonreissu. Todella hyvä ja helppo reissu, rattaat oli mukana ja rintareppu. Lennot meni uinuilessa ja imettäen nousut ja laskut.
No mutta, olen vielä yhteyksissä sinne neuvolaan, katsotaan tätä juttua vielä. Kiitos näistä muutamasta omakohtaisesta kokemuksesta!
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 12:46"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 12:44"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 12:39"]No niitä verorahoja onkin tässä viime vuosina makseltu niin rutkasti, että omani saisin pois
[/quote]
[/quote]
Mikähän sinun omaatuntoasi oikeasti näin rankasti painaa
[/quote]
Harmittaa pienen vauvasi puolesta. Hänellä ei ole vara valita lähteekö vai ei. Voit saada jotain todella peruuttamatonta aikaisekai vauvallesi. Näitä sattuu vuosittain...Valitettavasti! Minun omatuntoni on puhdas, kiitoa kysymästä! Vauva parka, sääliksi käy.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 12:27"]
Ei ole kyllä hyvä idea lähteä jonnekkin rantalomalle 3kk vauvan kanssa. Vauvan on kuuma ja tukala olla. Itseasiassa vielä että minneköhän päin ajattelitte tähän aikaan vuodesta edes lähteä rantalomalle? Thaimaa?
[/quote]
Höpöphöpö, et selvästikään ole käynyt niin et voi tietää. Me olemme käyneet lasten vauva-ajoista lähtien Aasiassa, Euroopassa ja Amerikassa. Ensimmäisellä rantalomalla vauva oli alle 3kk. Hienosti meni ja kaikki nauttivat. Liian tiukkoja aikatauluja ei toki voi olla ja kaikki tekeminen tapahtuu lasten ehdoilla. Ollaan miehen kanssa vuoroteltu lastenhoidossa reissussa niin, että molemmille jää myös omaa aikaa ja lapset menevät nukkumaan aikaisin, joten iltaisin jää aikaa olla kahden.
Lennoissa kannattaa mielestäni suosia yölentoja, ja vauvalle kannattaa ehdottomasti varata baby cot. Ollaan muutaman kerran ostettu tai otettu pisteillä upgrade businekseen, ja se kyllä myös kannattaa todella jos vaan pystyy. Myös siellä on baby cot paikkoja ainakin finnairilla, lufthansalla ja emiratesilla. Muista ei tietoa itsellä. Kiva ja tilava hotellihuone on myös plussaa, sillä iltaisin vähintään toinen joutuu olemaan siellä kun lapset nukkuvat. Ihanaa reissua!
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 12:50"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 12:46"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 12:44"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 12:39"]No niitä verorahoja onkin tässä viime vuosina makseltu niin rutkasti, että omani saisin pois [/quote] Ihan rauhassa matkustakaa. Oma on lapsesi ja omatuntosi. Itse en ole onnekai noin huono vanhempi että asettaisin oman kivan lapsen turvallisuusen edelle. Mutta tee toki omat päätökset altista lapsesi vaikka ebolaan minun puolestani. Minun lapset ovat turvassa Siis matkustak ihan rauhassa. Oma on lapsesi ja omatuntosi. Itse sen tiedät jos vauvallesi [/quote] Mikähän sinun omaatuntoasi oikeasti näin rankasti painaa [/quote] Harmittaa pienen vauvasi puolesta. Hänellä ei ole vara valita lähteekö vai ei. Voit saada jotain todella peruuttamatonta aikaisekai vauvallesi. Näitä sattuu vuosittain...Valitettavasti! Minun omatuntoni on puhdas, kiitoa kysymästä! Vauva parka, sääliksi käy.
[/quote]
Vauvallehan ei tietenkään voi tapahtua mitään täällä Suomessa.. Edelliselle kommentoijalle suosittelen kotiin linnoittautumista ja foliohattua.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 12:23"]Ensimmäisiä kokemuksia tästä palstasta ja täytyy sanoa, että on ihan maineensa veroinen
[/quote]
asiallinen keskustelu on häviävä taiteenlaji
Onpa täällä tiukkapipoisia mammoja tänään. Taisi rekisteröitymispakko ottaa lujille?
Menkää ihmeessä reissulle. 3 kk ei vielä koskettele pintoja eikä syö paikallisia ruokia joten on helppo ja taudeilta hyvin suojassa. Muistakaa oma käsihygienia vaan. Kun on makuuasentoon menevät rattaat niin pärjäätte. Ottakaa pinnasängyn lakana tai muu ohuehko ja vaalea liina jonka saa viritettyä rattaisiin aurinkosuojaksi.
Onhan taaperolla hepatiittirokotteet voimassa?
Lennot on pienen kanssa on helpot. Ottakaa taaperolle viihdykettä ja korvia puuduttavat tipat. Myös nenäsumute kannattaa ottaa vaikkei lähtiessä olisikaan tukkoinen. Ja tikkari tai juotavaa, nieleminen avaa korvia.
No jo nyt on äksyä porukkaa. Jos neuvolan puolesta ok, niin mikäs siinä. Me ollaan matkusteltu perhetilanteen vuoksi paljonkin yhden ja kahden pienen kanssa. Pari vatsatautia on koettu. Kuopus oli myös niin nirso, ettei syönyt vieraan maan purkkiruokia ollenkaan, vaikkeivat aikuisen näkökulmasta eksoottisia olleet. Eli viikon hedelmäsoseilla.
Jos oisin sinä niin tämä olisi Se ainoa loma elämässä, kun harkitsisin vakavasti jotain all inclusive pakettia. Sitten vielä ilmastoitu hotelli (jos kuuma) eehkä vielä uima-allas. Esikoisellekin , joka aika väistämättä lienee mustia, tekee hyvää kun vanhemmat saavat telata kotitöistä ja vaan olla yhdessä.
Mikä rekisteröitymispakko? Kirjoitin tänne ensimmäistä kertaa ikinä ja 'tuosta vain' :)
aloittaja
Esikoisen kanssa käyty samassa kohteessa, matka meni fantastisesti, ei ongelmia lennoissa tai muussakaan (edes kanssamatkustajilla)
Vauvan voit laittaa Babyair:n koneeseen. Se on vauvoille tarkoitettu lentoyhtiö, jossa lentokone on noin 1/10 kokoinen normaalista ja lentokoneen henkilökunta, lentokapteeni ja lentoemot, ovat vauvoja myös! Teidän ja vauvan on mukavampi matkustaa kun vauvan ei tarvitse koko ajan itkeä kun ette osaa palvella häntä. Babyairin henkilökunta ymmärtää vauvan kaikkia tarpeita heti ensimmäisestä änähdyksestä.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 12:42"]Itsekin kaipaisin vinkkejä reissuun. Ensiviikolla olisi lähtö. Jonkin verran on tullut blogikirjoituksia luettua, mutta jos jollain pienen lapsen kanssa matkustaneella olisi vielä käytännön vinkkejä antaa?! Meidän neiti tosin on jo kohta 10 kk ja neuvolasta sanottiin, että MRP rokotus on ehdoton. Onkohan sitten iästä kiinni, mitkä rokotukset voidaan antaa tai on ns. pakko olla?! Oman pikkuisen kanssa tosin olisi ollut helpompi reissata 3 kk iässä koska silloin olisi ollut pelkällä rintaruokinnalla, eikä liikkunut vielä niin paljon. Nyt on sen verran menevää sorttia (kävelee jo tukea pitkin), että saa olla silmät selässä ja lisäksi ruokien suhteen on todella nirso.
Emme ottaneet omaa paikkaa neidille koneeseen, joten sylissä pitäisi viihtyä yli 6 tuntia (en tiedä oliko tämä virhe... pian nähdään). Jos olisimme ottaneet oman paikan, olisi koneeseen saanut ottaa mukaan turvakaukalon, jonka olisi saanut kiinnittää istuimeen. Matkakohteeseen otamme oman turvakaukalon ja matkarattaat (menee ruumaan). Kantoreppu myös mukana, jos siinä malttaisi olla myös.
[/quote]
Meidän 9kk (on kyllä äärimmäisen tyytyväinen ja iloinen lapsi) viihtyi loistavasti 6h lennot ilman omaa paikkaa, mutta meillä oli isomman lapsen takia se koko penkkirivi itsellemme (siis 3 paikkaa), se kyllä helpotti, vauva sai seisoskella meidän jaloissa ja mahduin hyvin imettämään. Mutta siinä on kuitenkin yllättävän paljon tilaa, varmasti pärjäätte.
ja mpr otettiin, ei tullut mitään oireita.
osta kirppikseltä jokin pehmeä koppa, se sopii myös sattareihin (meillä on ollut). vauva sinne makoilemaan, toki ei mitään kantta kiinni niin ei paahdu.
ja isommalle myös sattarit mukaan, tai sitten jos isompi kulkee rattaissa niin niinä hetkinä vauva liinaan tai reppuun.
noin pienen kanssa on vielä helppoa jos imettää, niin ei tarvits miettiä mitä se vauva syö reissussa, saati lähteä raahaamaan suomesta eväitä mukanaa kuten monet tuntuvat tekevän..
No niitä verorahoja onkin tässä viime vuosina makseltu niin rutkasti, että omani saisin pois