Sain jännitykseen Propralia mutta nyt pelottaa ottaa sitäkin kun en ole aiemmin ottanut
Pelottaa siis lähinnä sivuvaikutukset. Apteekin täti sanoi että ei suositella astmaatikoille hengenahdistuksen takia, mutta astma on vaan lievää ja pärjään ilman lääkkeitä. Onko teillä tullut millaisia oireita jotka olette käyttäneet? Olisi parin viikon päästä yksi esiintymistilanne töissä mitä en saisi mokata ja haluaisin kokeilla auttaako tuo mutta miten kannattaa edetä? Olisiko hyvä testata esim. puolikkaalla kotona ensin miten vaikuttaa? 40 mg tabletteja sain. Ongelmana käsien ja kehon vapina sekä voimakas kasvojen/kaulan punoitus.
Kommentit (45)
Mullakin Propral käytössä. Ei ole ollut vaikutusta astmaan (1-3x10 mg). Jostain syystä Bisoprolol ei ollut yhtä tehokasta. Tämä lienee yksilöllistä, jollekin sopii yksi ja toiselle toinen valmiste. Tiheään sykkeeseen ja rytmihäiriöihin alunperin määrätty, mutta toimii myös esiintymisjännitykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni eri beetasalpaaja juuri nopeaan sykkeeseen. Ihana lääke. On helpompi "hengittää." Urheilua ei tarvitse varsinaisesti välttää, mutta kannattaa ottaa se huomioon, että sykettä et saa nousemaan. Ihmettelin alkuun itse tätä asiaa kun kuntopyörällä ajelin verenmaku suussa eikä syke noussut kunnes tajusin.
Lapselleni määrättiin migreenin estoläkityksenä sama lääke jo 12v.Kiva kuulla. :) Mikä beetasalpaaja sinulla on?
Bisoprolol. Nopea syke aiheutti minulla juuri hengenahdistusta ja hengästymistä, mikä oli inhottava tunne. Tämä lääke auttoi.
Minulla myös välillä yllättäen yölläkin saattaa syke jousta hetkellisesti ja aiheuttaa pahaa oloa ja hengenahdistusta. Stressaannun myös melko helposti ja migreenikin on. Olenkin syönyt jo vuosia bisprololia 1.25-2.5 mg vrk:ssa.
Mulla on 5mg aamuisin ja illalla vielä 2,5mg. Lääkäri ei uskaltanut enempää antaa ettei syke mene liian alas. Tuon 2,5mg vinguin itselleni siis myöhemmin lisää kun oli joku stressijakso elämässä. Alkuun söin sen 5mg. Olen miettinyt, että alkaako tuon teho jossain vaiheessa laskea. Olen syönyt tota lääkettä kohta 10v.
Lapsen migreenin oli 2,5mg.
Minulle määrätty tiheään sykkeeseen. Olen kova jännittämään tilanteita joissa pitää keskustella vieraiden ihmisten kanssa ja tähän en propralista saa apua pätkän vertaa.
Vierailija kirjoitti:
Joka toisella suomalaisella propal. Mitähän seki kertoo?
Miksi?
Itse söin sitä aikanaan rytmihäiriöihin. Ystäväni taas paniikkihäiriöön.
Kummallakaan ei mitään sivuvaikutuksia.