Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain jännitykseen Propralia mutta nyt pelottaa ottaa sitäkin kun en ole aiemmin ottanut

Vierailija
01.11.2021 |

Pelottaa siis lähinnä sivuvaikutukset. Apteekin täti sanoi että ei suositella astmaatikoille hengenahdistuksen takia, mutta astma on vaan lievää ja pärjään ilman lääkkeitä. Onko teillä tullut millaisia oireita jotka olette käyttäneet? Olisi parin viikon päästä yksi esiintymistilanne töissä mitä en saisi mokata ja haluaisin kokeilla auttaako tuo mutta miten kannattaa edetä? Olisiko hyvä testata esim. puolikkaalla kotona ensin miten vaikuttaa? 40 mg tabletteja sain. Ongelmana käsien ja kehon vapina sekä voimakas kasvojen/kaulan punoitus.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita ajoissa, jotta sinun ei tuon esiintymistilanteen koittaessa tarvitse enää jännittää sitä lääkettä, vaan voit keskittyä siihen varsinaiseen aiheeseen.

Miten lääkäri on sinua ohjeistanut lääkkeen käytöstä? Nuo sinun normaalit esiintymisjännityksen oireet kuulostavat jo valmiiksi paljon pahemmalta kuin useimmat lääkkeiden sivuvaikutukset.

Vierailija
2/45 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla käytössä 10 mg 1-2 tbl x 1-3 kertaa vuorokaudessa eli ihan hyvällä säätövaralla. Itsellä ei ainakaan mitään sivuvaikutuksia ole antanut, ainoastaan toivotut vaikutukset. Kokeile ensin vaikka just se 20 mg muutaman kerran 👍

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolikas voi olla hyvä. Se on kyllä turvallinen, ja vähän hassua että apteekissa peloteltu astmalla - ei se tuosta mihkään pahene, etenkin jos on jo valmiiksi lievä. (olen itse farmaseutti).

Aluss voi tulla vetämätön olo. Ei ole vaarallista. Mutta kannattaa siis koklata aluksi sillain, että ei tarvitse heti hypätä estradille.

Vierailija
4/45 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä ole käytännössä havaittavia sivuvaikutuksia. Hyvin voit testata vaikka päivittäin eri annostuksilla.

Vierailija
5/45 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä nyrkkisääntö on, että ottaa tabletin noin tuntia ennen esiintymistä.

Vierailija
6/45 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka toisella suomalaisella propal. Mitähän seki kertoo?

Vierailija
7/45 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin oli aikoinaan Propral, mutta lääkäri väen väkisin vaihtoi sen bisoprololiin (Orloc). Propral toimi hyvin.

Vierailija
8/45 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rytmihäiriöihin ja sydänvaivoihin se auttaa myös. Jännitän aivan kaikkea aika tasaisesti, joten itse en ole saanut sitä jännittämiseen.

Vierailija
9/45 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile vaan, tuskin on mitään merkittäviä sivuvaikutuksia. Ensin vaikka sillä puolikkaalla tabletilla. Beetasalpaajat ja astma ei periaatteessa sovi yhteen (voi supistaa keuhkoputkia, astman avaavilla lääkkeillä on juuri päinvastainen vaikutus ja ne taas voivat aiheuttaa tykytystä tai vapinaa), mutta nyt kun kyse on lievästä astmasta ja satunnaiskäytöstä niin ei siitä todennäköisesti käytännössä mitään ongelmaa tule. Eiköhän lääkäri ole sen asian tiennyt ja miettinyt.

Vierailija
10/45 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myöskin käytän propralia hermostoperäiseen tykyttelyyn 0-60 mg/pvä tarpeen mukaan. Toimii eikä ole ollut mitään haittavaikutuksia.

Vierailija
11/45 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä edellisten käyttäjien kanssa, itsellä käyttö tarvittaessa jo liki20v. Minulle lääkäri aikoinaan sanoi että ei sitten mitään urheilusuorituksia jos on lääkettä ottanut samana päivänä.

Vierailija
12/45 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota puolikas tai jopa neljännes aluksi.

Mulla 10 mg, josta otan neljänneksen ja sekin auttaa, eikä mitään sivuvaikutuksia.

Vierailija
13/45 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Propral on todella lievä lääke. Mitään huolta ei pitäisi olla, ota vaan rohkeasti. Suuremmatkaan annokset ei kummosia haittoja aiheuta.

Vierailija
14/45 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on astma eikä propralbö vaikuta siihen lainkaan. Testiin vaan rohkeasti, ennen kun on tilaisuus, niin tiedät mikä määrä on hyvä.

Vierailija
15/45 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullakin oli aikoinaan Propral, mutta lääkäri väen väkisin vaihtoi sen bisoprololiin (Orloc). Propral toimi hyvin.

Molemmat beetasalpaajia

Vierailija
16/45 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaako tuo propral myös punoitukseen? Muuten pystyn yleensä kätkemään jännityksen aika hyvin mutta naama paljastaa..

Vierailija
17/45 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnalliselle ihmiselle ei oikein sovi. Tai en toki tiedä viekö kaikilta puhdin jaloista, mutta itse en kykene lenkille tai salille samana tai seuraavana päivänä propralin ottamisen jälkeen ja pelkkä rappusten nousukin tekee tiukkaa.

Täällä on muutama todennut, että tuskin tulee mitään sivuvaikutuksia, mutta niihin kannattaa kuitenkin varautua.

Vierailija
18/45 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei sitä voi ottaa, jos urheilee samana päivänä?

Vierailija
19/45 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikunnalliselle ihmiselle ei 0oikein sovi. Tai en toki tiedä viekö kaikilta puhdin jaloista, mutta itse en kykene lenkille tai salille samana tai seuraavana päivänä propralin ottamisen jälkeen ja pelkkä rappusten nousukin tekee tiukkaa.

Täällä on muutama todennut, että tuskin tulee mitään sivuvaikutuksia, mutta niihin kannattaa kuitenkin varautua.

Lääkäri määräsi tuota verenpaineeseen joskus, oli aika ylläri kun yritti lenkille ja jalat kaatui jotenkin alta pois. Meinasin kompastua naamalleni. On mulla nykyäänkin joku vastaava, eikä haittaa mitään.

kokeile propralilla muutamalla eri annoskoolla ennen esitystä. Lääkitse mielummin liian vähän kuin paljon: pieni jännitys terävöittää esitystä.

Jatkossa suosittelen kyllä esiintymisvalmennusta lääkityksen sijasta, sillä pienikin annos rentouttaa niin että suoritus ei ole aivan 100+ prosenttinen.

Vierailija
20/45 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rentona haluaisinkin olla sillä tapaan uusia ihmisiä ja joudun keskustelemaan suomeksi ja englanniksi, ei ole niinkään sellaista suurta keskittymistä vaativaa agendaa mutta esillä joutuu kuitenkin olemaan. Jos vaan saisin sellaisen tärinän ja naaman kuumotuksen pois niin olisin hyvä puhumaan missä vaan kenelle vaan. Pelkään oireita enemmän kuin tilannetta. t: AP 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi