Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi Suomessa ihmiset lihoaa niin helposti? Itsekin olen lihonnut kun muutin Suomeen

Vierailija
31.10.2021 |

Muissa maissa olen pysynyt hoikkana, vaikka ruoka on maistunut aina hyvin. Suomessa on kuitenkin tullut painoa reilusti enemmän kuin missään muualla. Onko ruoka Suomessa jotenkin erityisen lihottavaa, vai lihottaako se, että suuri osa vuodesta on kylmää ja pimeää?

Kommentit (173)

Vierailija
101/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tolkuton alkoholin käyttö. Olut- ja siiderivalikoimat ovat pikkukaupoissakin valtavat.

Vierailija
102/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syödäänköhän täällä enemmän prosessoitua ruokaa?

Pari tuttuani saa suomalaisesta vaaleasta leivästä vatsaoireita. Keskieurooppalaisen leivän kanssa ei samaa ongelmaa ole.

Suomessa viljellään erilaisen ilmaston vuoksi eri vehnälajikkeita kuin useimmissa muissa maissa. Eteläisenpiin olosuhteisiin sopivat lajikkeet eivät pärjää Suomen oloissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syödäänköhän täällä enemmän prosessoitua ruokaa?

Pari tuttuani saa suomalaisesta vaaleasta leivästä vatsaoireita. Keskieurooppalaisen leivän kanssa ei samaa ongelmaa ole.

Suomessa viljellään erilaisen ilmaston vuoksi eri vehnälajikkeita kuin useimmissa muissa maissa. Eteläisenpiin olosuhteisiin sopivat lajikkeet eivät pärjää Suomen oloissa.

Suomessa käytetään paljon myös glyfosfaattia rikkakasvien torjunta-aineena.

Vierailija
104/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim muissa Euroopan maissa ei syödä karkkeja eikä sipsejä kuten meillä. Ranskalaiset, hampurilaiset yms mättö ei ole perusruokaa. Einekdiä syödään hyvin bähän

Italiasta ja Ranskasta ei löydy kuin muutama makeinen kassalta, sipsipussit on 30-50g

Ja em. lisäksi siellä ei käytetä ruoanlaitossa voita ja kermaa.

Tältä palstalta olen oppinut, että vain voi ja täyskerma ovat oikeaa luonnollista ravintoa, jogurtit syödään 10% rasvalla ja rypsiöljy on suorastaan saatanasta.

Mutta minäpä en usko. Olen yli viisikymppinen ja aina ollut BMI normaalipainoinen, nuorempana suorastaan hieman allekin. Vältän ylimääräistä tyydyttynyttä rasvaa ja toisaalta myös liiallista makean syöntiäkin. Kasviksia ja viljatuotteita käytän paljon, jnkv hedelmiä ja marjoja. Ja tosiaan leivän päällä ja ruoanlaitossa rypsiöljyä ja beceliä.

Vierailija
105/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallinen suomalainen kotiruoka: Makaroonilaatikko, santsaus päälle, lisänä salaatti/tomaatti/kurkku joka tekee tästä ateriasta "terveellisen". Ruokajuomana maito. Lopputulos: Kamala määrä kaloreita yhdelle aterialle jonka ravintoarvot ovat todella heikot.

Jep. Yhdessä lautasellisessa makaronilaatikkoa on ihan vähintäänkin 500kcal, todennäköisesti enemmän kun päällä on juustoa ja munien määrästäkin riippuen... Ja millaista maitoa ja paljonko, ja kuinka rasvassa jauheliha on paistettu. Kalorit voivat pompata helposti 800 kcal per annos, mutta tämä on terveellistä kotiruokaa - ja saman kalorimäärän hampurilaista pidetään roskana/herkkuna.

Tämän kun sisäistin, aloin laihtua. -12kg tällä hetkellä ja ne kilot tulivat kotiruoalla, "herkuttelua" kun en harrastanut lainkaan ja ihmettelin vaan miksi painoa kertyy. Lautasellinen makaronilaatikkoa ei tunnu missään, ja etenkin moni mies ottaa vielä santsilautasen. Ja siinä sitten tulikin jopa yli puolet päivän energiantarpeesta...

Avain omaan laihtumiseen on ollut 75% ateriasta tuoreita kasviksia. Puoletkaan lautasesta ei vielä riittänyt.

Vierailija
106/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim muissa Euroopan maissa ei syödä karkkeja eikä sipsejä kuten meillä. Ranskalaiset, hampurilaiset yms mättö ei ole perusruokaa. Einekdiä syödään hyvin bähän

Italiasta ja Ranskasta ei löydy kuin muutama makeinen kassalta, sipsipussit on 30-50g

Tältä palstalta olen oppinut, että vain voi ja täyskerma ovat oikeaa luonnollista ravintoa, jogurtit syödään 10% rasvalla ja rypsiöljy on suorastaan saatanasta.

Mutta minäpä en usko. Olen yli viisikymppinen ja aina ollut BMI normaalipainoinen, nuorempana suorastaan hieman allekin. Vältän ylimääräistä tyydyttynyttä rasvaa ja toisaalta myös liiallista makean syöntiäkin. Kasviksia ja viljatuotteita käytän paljon, jnkv hedelmiä ja marjoja. Ja tosiaan leivän päällä ja ruoanlaitossa rypsiöljyä ja beceliä.

No rypsiöljyn epäterveellisyys ei ole uskon asia.

Vierailija
107/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että Ranskassa ja Italiassa ei käytetä kermaa ja voita??? :D :D :D :D :D :D 

Siellähän nimenomaan ei käytetä näitä suomalaisten rakastamia prosessoituja korvikkeita. Menepä Ranskassa laittamaan leipomuksiisi tai leivän päälle Beceliä... 

Vierailija
108/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Keski-Eurooppassa useamman vuoden. Ennen koronapandemiaa laihduin paikallisella ruualla melkeinpä ilman yrittämistä, Suomessa oli vaikeaa saada tuloksia ja Suomessa käydessä ruuansulatusjärjestelmä toimi kauniisti sanottuna vähemmän optimaalisesti. Korona-aikana olen valitettavasti kerryttänyt kiloja, epäilen, että syynä on stressi ja huonosti nukkuminen. Nyt kun tilanne on vähän helpottanut, nousu on kääntynyt jo lievään laskuun.

Kuten täällä on kirjoitettukin, Suomessa on mm. erilaista maitoa ja eri viljalajikkeita käytössä eli ruoka on oikeasti erilaista. Tämä oletettavasti vaikuttaa myös suolistobakteerien koostumukseen, jotka tosin taitavat olla ylipäätäänkin erilaisia eri alueilla. Mielestäni monilla suomalaisilla on myös enemmän stressiä esim. toimeentulosta ja stressi tutkitusti nostaa painoa helposti. Suomessa on myynnissä paljon teollista halparuokaa, jossa on erilaisia lisä- ja korvikeaineita – varmasti huonoja terveydelle. Lisäksi pakkauskoot ovat valtaisia, suurin osa on jotain suurperhekokoa vaikka yleisin kotitalouden koko on Suomessa yksi ihminen. Ainakin minuun vaikutti myös syksyn ja talven pimeys.

Vierailija
109/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kävi juuri toisin päin :D Suomessa olin hoikka ja urheilullinen mutta ulkomailla asuessani lihoin. Suomessa on niin paljon luontoa ja pienet välimatkat kaupungeissa että täällä tulee käveltyä ja urheiltua paljon enemmän kuin isossa kaupungissa ulkomailla. Aloin heti laihtua kun palasin Suomeen.

Vierailija
110/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, kerrotko miten se vaikuttaa haitallisesti ihmisen terveyteen? 

Vierailija
111/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että Ranskassa ja Italiassa ei käytetä kermaa ja voita??? :D :D :D :D :D :D 

Siellähän nimenomaan ei käytetä näitä suomalaisten rakastamia prosessoituja korvikkeita. Menepä Ranskassa laittamaan leipomuksiisi tai leivän päälle Beceliä... 

Leivonta on eri asia. En tiedä yhtään italialaisen ruoan reseptiä jossa käytetään voita tai kermaa. Saako siellä kaupasta beceliä?

Vierailija
112/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, kerrotko miten se vaikuttaa haitallisesti ihmisen terveyteen? 

Olen eri mutta:

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000005440958.html

Vastaus artikkelin otsikossa (artikkeli vain tilaajille).

Oliiviöljy on parempi. Sen käytössä on kuitenkin syytä muistaa maltilliset lämpötilat.

Vierailija
113/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin olen miettinyt samaa. Asuimme 1,5v pohjois-italiassa esikoisemme vauva-ajan. Elimme ja söimme hyvin italialaisittain tuon ajan. Eli pastaa, pizzaa, viiniä jne. Olo oli hyvä ja maha toimi hyvin.

No kun palattiin Suomeen ja halusimme toki jatkaa oppimiemme italia-ruokien tekoa, niin kappas eiköhän suolisto pistänyt tälle stopin. Maha turvotti molemmilla ja välillä sai juosta vessaan....epäilemme suolistosairauksia ja keliakiaa, koska niin surkea oli vointimme. No jätimme vehnän ja viljat, maitotuotteet ja sokerin. Nyt ihan ok. Silti ihmetyttää miksi maha kesti Italiassa eritavalla?

Olen kuullut, että italialainen vehnä on erilajista kuin suomessa viljeltävä- Täällä tuotetaan vain kaikista tuhoisinta vehnää, joka sairastuttaa suoliston, tulehduttaa kehon ja aiheuttaa lihaskipuja. 

Maidossa sama - täällä kasvatetaan vain A-kaseiinilehmiä, joiden maito  aiheuttaa kaikista eniten oireilua.

Ruotsissa tomaatteihin jätetään lakisääteisesti kannat, koska ne poistavat tomaateista myrkkyjä. Suomessa ne jätetään, koska suomalaisia halutaan myrkyttää.

Vierailija
114/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle kävi juuri toisin päin :D Suomessa olin hoikka ja urheilullinen mutta ulkomailla asuessani lihoin. Suomessa on niin paljon luontoa ja pienet välimatkat kaupungeissa että täällä tulee käveltyä ja urheiltua paljon enemmän kuin isossa kaupungissa ulkomailla. Aloin heti laihtua kun palasin Suomeen.

Puhutaan aina aasialaisen ruoan terveellisyydestä, mutta painoni kasvoi lomareissuilla niin Souliin kuin Saigoniinkin. Kyllä sieltäkin saa possua ja muuta mättöä sydämensä kyllyydestä. Ihmiset pysyvät hoikkina lähinnä ankaran ulkonäkökulttuurin ja rankkojen dieettien ansiosta.

Vierailija
115/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sanoisin syyksi ilmaston. Täällä on kesää lukuun ottamatta aina kylmä, kylmää ja kosteaa ja ainakaan kerrostaloluukkuja ei enää lämmitetä. Itse huomasin että syön enemmän kun aina palelen kopperossani, on viluinen ja kylmä olo. Silloin kun patterit pistettiin päälle normaalisti ja kotona oli lämmintä en napostellut enkä pahemmin edes syönyt. 

Alapeukuttajan mielestä minä en voi syödä enemmän koska jäädyn kämpässäni nykyään?:) Kylmässä asuminen tasan tarkkaan pistää syömään enemmän koska keho vaatii sitä, tai mistä sen tietää ehkä joku nauttii kylmästä olosta.

Jos itse elää normaalissa lämmitetyssä vedottomassa asunnossa saa olla tyytyväinen eikä tulla alapeukuttelemaan muiden kurjempaan tarinaan. 

Suomalaiset asuvat erittäin lämpimissä asunnoissa. Ulkona on ehkä kylmää, mutta missään muualla kuin Pohjoismaissa ei voisi kuvitella oleskelevan pelkissä alusvaatteissa sisällä kun ulkona on pakkasta tai edes alle 10 astetta. Muutama kylmempi asunto Suomessa ei tätä tosiasiaa muuta.

Koska ne muiden maiden kylmemmät asunnot tarkoittavat sitten ihan kokonaan ilman lämmitystä olevia, ilman eristystä ja yksikertaisia ikkunoita. Ja ihan eteläisimmässä Euroopassa voi sataa lunta joskus.

Vierailija
116/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihmisillä on erilaisia geenejä, mitä tulee rasvan varastointiin.

Kuten on erilaisia geenejä myös lihaksien suhteen, toiselle kasvaa lihasta helpommin ja niin edelleen..

Ihan varmasti on eroja ihmisten välillä, mutta ei meidän suomalaisten geenit ole niin paljoa muuttuneet näin lyhyessä ajassa, että tästä kansan lihavuusepidemiasta voisi mitään erityisiä lihavuusgeenejä syyttää.

Vierailija
117/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laihdun aina monta kiloa, kun käyn lomalla Suomessa.

Vierailija
118/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakointi on vähentynyt.

Ennen vanhaan Suomessa vedettiin paljon vetivät, yksi syy etenkin naisilla oli laihtuminen. 

Vierailija
119/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin naiset lihoo kun vetävät kaksinkäsin makeisia, suklaata, sipsiä, limuja, jäätelöä, siideriä, pullaa ja roskaruokia.

Ja tässäkin on ihan varmasti osasyynä se, että todella monessa perheessä lasten annetaan päättää pienestä asti, mitä haluavat syödä. Miksipä sitten muuttaisi tottumuksiansa aikuisena, kun on jo lapsena saanut päättää itse syömisistään? Tuskin osaa edes mitään muuta kokeilla. 

Vierailija
120/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin olen miettinyt samaa. Asuimme 1,5v pohjois-italiassa esikoisemme vauva-ajan. Elimme ja söimme hyvin italialaisittain tuon ajan. Eli pastaa, pizzaa, viiniä jne. Olo oli hyvä ja maha toimi hyvin.

No kun palattiin Suomeen ja halusimme toki jatkaa oppimiemme italia-ruokien tekoa, niin kappas eiköhän suolisto pistänyt tälle stopin. Maha turvotti molemmilla ja välillä sai juosta vessaan....epäilemme suolistosairauksia ja keliakiaa, koska niin surkea oli vointimme. No jätimme vehnän ja viljat, maitotuotteet ja sokerin. Nyt ihan ok. Silti ihmetyttää miksi maha kesti Italiassa eritavalla?

Olen kuullut, että italialainen vehnä on erilajista kuin suomessa viljeltävä- Täällä tuotetaan vain kaikista tuhoisinta vehnää, joka sairastuttaa suoliston, tulehduttaa kehon ja aiheuttaa lihaskipuja. 

Maidossa sama - täällä kasvatetaan vain A-kaseiinilehmiä, joiden maito  aiheuttaa kaikista eniten oireilua.

Ruotsissa tomaatteihin jätetään lakisääteisesti kannat, koska ne poistavat tomaateista myrkkyjä. Suomessa ne jätetään, koska suomalaisia halutaan myrkyttää.

Suomessa vehnäjauhot ja makaronit ovat erittäin huonoja.