Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi Suomessa ihmiset lihoaa niin helposti? Itsekin olen lihonnut kun muutin Suomeen

Vierailija
31.10.2021 |

Muissa maissa olen pysynyt hoikkana, vaikka ruoka on maistunut aina hyvin. Suomessa on kuitenkin tullut painoa reilusti enemmän kuin missään muualla. Onko ruoka Suomessa jotenkin erityisen lihottavaa, vai lihottaako se, että suuri osa vuodesta on kylmää ja pimeää?

Kommentit (173)

Vierailija
141/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Britit ja jenkit taasen laihtuu Suomessa, että semmosta se.

Vierailija
142/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelässä ne läskit kyllä on suurin osa muualta kuin Suomesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

LEIPÄÄ LEIPÄÄ siinä on se vika suomen diabeettes ja lihavuus tilastoihin. nyt noiden nimiä on muutettu kuitu ym lopetin leivän syönnin ja paino putos heti 3kg en uskonut mutta kun kaverit alko kyselemään miksi laihdutan en ole edes vaalla käynyt 20v.  paino 80kg pituutta 186cm syön sian ja hirven lihaa todella paljon. nytkin sian kinkku uunissa

Vierailija
144/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuus on yleistynyt niin kovaa vauhtia 70 luvulta lähtien että on ihan mahdotonta selittää sitä jollain luonteen heikkoudella kuten mässäilyllä. Ei ole normaalia että ihminen joutuu taistelemaan pysyäkseen jotenkin kuosissa. Jotain myrkkyä on jossain.

Vierailija
145/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen lihoannut keski-ijässä. Ulko maassa ehken niin sitten kai niin lihoantuisi, vaikka lihoannkin ja miehenikin lihovaa kotosalla. Naapurikin lihoannut kolmisen kilo krammaa.

Vierailija
146/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on niin tylsää, ettei keksi muuta tekemistä kuin napostelu.

Mitä sellaista, niin paljon wiihdyttävämpää tekemistä vaikkapa muissa Euroopan maissa on, mitä ei Suomessa voisi tehdä?

Lisäksi suomalaisten geenit ovat ilmeisesti muuttuneet tässä ihan viime vuosikymmeninä, kun vielä 50 vuotta sitten lihavat aikuiset olivat harvinaisia poikkeuksia.

Tästä olen kyllä ihan eri mieltä.

Lihavat lapset olivat todella harvinainen näky ennen, mutta kyllä monessa suvussa keski-iän ylittäneet olivat lihavia. Toki, samanlaista ylilihavuutta kuin Jenkeissä nykyään ei ollut, mutta kyllä oma mummoni ja hänen sisarensa olivat rehellisesti sanottuna lihavia. Äitini näyttää nykyään samalta kuin oma äitinsä, ja itsekin olen pyöristynyt vuosien mittaan ja näytän yhä enemmän heiltä.

Lapsuudestani en muista lihavia lapsia (yksi hieman pyöreä oli luokalla), ja vanhempieni luokkakuvissa myöskin hyvin sutjakoita lapsia. Lapsuusiän lihavuus on valitettavasti nykyään yleistä :-( 

Olin tänään uimahallissa samaan aikaan kun siellä oli n 12-13 vuotiaita poikia iso ryhmä. Toki pituuserot oli huimat mutta myös lihavuus! Tuossa iässä pitäisi olla vielä sellainen kuivan kesän orava vatsalihakset näkyvissä (eikä niiden ole tarkoitus kadota myöhemminkään), vaan ei - yksi oli todella lihava ja 8/10 muuta poikaa selkeästi pömppövatsaisia. Eli lihavia. Meinasi itku päästä kun säälin niitä lapsia, jos ei nopeasti ruokavaliota muuteta, pelikonsoleita jemmata ja patisteta poikia futaamaan tai lätkää pelaamaan menetämme taas yhden ikäluokan läskille!

Ja toinen huomio - saunan pesuhuoneessa oli toistakymmentä 30-70 vuotiasta naista. Vain yksi normaalipainoinen minun lisäkseni. 

Tiedän, että kuraa sataa kohta niskaan, mutta pakko todeta, että joillain lapsilla, ei kaikilla, tulee vähän ennen murrosiän kasvupyrähdystä vaihe, jolloin lihoo. Tästä oli itse asiassa joku Prisma-dokumenttikin joku vuosi sitten, että ilmiö on ihan tavallinen: elimistö kerää vararasvaa rankkaa kasvuvaihetta varten. Sillä ei voi selittää lihomista reilusti ennen kasvupyrähdystä, ei runsasta ylipainoa ja tarkoitus on, että se rasva "sulaa" kasvun aikana. Omilla pojillani on kummallakin käynyt näin. Etenkin kuopus oli lapsena juuri sellainen kuivan kesän orava, yhtäkkiä oli melkeinpä ne kuuluisat "miesrinnat" ja sitten alkoi nopea kasvu, ja turhasta rasvasta ei ole enää tietoakaan. Poika itse sanoi, että seiskaluokalle mennessä terveystarkastuksessa kasvukäyrä näytti vähän ylipainoa, mutta terveydenhoitaja ei ollut sanonut asiasta mitään. Näki varmaan, että kasvu taittui juuri nopeaan kasvuun ja oli nähnyt ilmiön ennenkin. Siis missään nimessä tällä ei selitetä kunnon lihavuutta, se on vain pientä pyöristymistä, mutta itse ainakin olen iloinen, etten puuttunut asiaan mitenkään. Ja kaikilla ei varmaan siis tapahdu edes tällaista.

Joka tapauksessa luulen, että järkevintä onkin pitää huoli riittävän terveellisistä elämäntavoista niin ruoan kuin liikunnankin osalta painosta riippumattakin. Onhan niitä nuoria, jotka elävät lähinnä roskaruoalla, mutta ovat normaalipainoisia - mutta ovatko he terveitä, tätä epäilen. Ja miten siitä tilanteesta enää palataan ns. normaaleihin ruokailutottumuksiin joskus reilut parikymppisenä, kun moni alkaa herkemmin lihoa.

Vierailija
147/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on niin tylsää, ettei keksi muuta tekemistä kuin napostelu.

Mitä sellaista, niin paljon wiihdyttävämpää tekemistä vaikkapa muissa Euroopan maissa on, mitä ei Suomessa voisi tehdä?

Lisäksi suomalaisten geenit ovat ilmeisesti muuttuneet tässä ihan viime vuosikymmeninä, kun vielä 50 vuotta sitten lihavat aikuiset olivat harvinaisia poikkeuksia.

Tästä olen kyllä ihan eri mieltä.

Lihavat lapset olivat todella harvinainen näky ennen, mutta kyllä monessa suvussa keski-iän ylittäneet olivat lihavia. Toki, samanlaista ylilihavuutta kuin Jenkeissä nykyään ei ollut, mutta kyllä oma mummoni ja hänen sisarensa olivat rehellisesti sanottuna lihavia. Äitini näyttää nykyään samalta kuin oma äitinsä, ja itsekin olen pyöristynyt vuosien mittaan ja näytän yhä enemmän heiltä.

Lapsuudestani en muista lihavia lapsia (yksi hieman pyöreä oli luokalla), ja vanhempieni luokkakuvissa myöskin hyvin sutjakoita lapsia. Lapsuusiän lihavuus on valitettavasti nykyään yleistä :-( 

Olin tänään uimahallissa samaan aikaan kun siellä oli n 12-13 vuotiaita poikia iso ryhmä. Toki pituuserot oli huimat mutta myös lihavuus! Tuossa iässä pitäisi olla vielä sellainen kuivan kesän orava vatsalihakset näkyvissä (eikä niiden ole tarkoitus kadota myöhemminkään), vaan ei - yksi oli todella lihava ja 8/10 muuta poikaa selkeästi pömppövatsaisia. Eli lihavia. Meinasi itku päästä kun säälin niitä lapsia, jos ei nopeasti ruokavaliota muuteta, pelikonsoleita jemmata ja patisteta poikia futaamaan tai lätkää pelaamaan menetämme taas yhden ikäluokan läskille!

Ja toinen huomio - saunan pesuhuoneessa oli toistakymmentä 30-70 vuotiasta naista. Vain yksi normaalipainoinen minun lisäkseni. 

Tiedän, että kuraa sataa kohta niskaan, mutta pakko todeta, että joillain lapsilla, ei kaikilla, tulee vähän ennen murrosiän kasvupyrähdystä vaihe, jolloin lihoo. Tästä oli itse asiassa joku Prisma-dokumenttikin joku vuosi sitten, että ilmiö on ihan tavallinen: elimistö kerää vararasvaa rankkaa kasvuvaihetta varten. Sillä ei voi selittää lihomista reilusti ennen kasvupyrähdystä, ei runsasta ylipainoa ja tarkoitus on, että se rasva "sulaa" kasvun aikana. Omilla pojillani on kummallakin käynyt näin. Etenkin kuopus oli lapsena juuri sellainen kuivan kesän orava, yhtäkkiä oli melkeinpä ne kuuluisat "miesrinnat" ja sitten alkoi nopea kasvu, ja turhasta rasvasta ei ole enää tietoakaan. Poika itse sanoi, että seiskaluokalle mennessä terveystarkastuksessa kasvukäyrä näytti vähän ylipainoa, mutta terveydenhoitaja ei ollut sanonut asiasta mitään. Näki varmaan, että kasvu taittui juuri nopeaan kasvuun ja oli nähnyt ilmiön ennenkin. Siis missään nimessä tällä ei selitetä kunnon lihavuutta, se on vain pientä pyöristymistä, mutta itse ainakin olen iloinen, etten puuttunut asiaan mitenkään. Ja kaikilla ei varmaan siis tapahdu edes tällaista.

Joka tapauksessa luulen, että järkevintä onkin pitää huoli riittävän terveellisistä elämäntavoista niin ruoan kuin liikunnankin osalta painosta riippumattakin. Onhan niitä nuoria, jotka elävät lähinnä roskaruoalla, mutta ovat normaalipainoisia - mutta ovatko he terveitä, tätä epäilen. Ja miten siitä tilanteesta enää palataan ns. normaaleihin ruokailutottumuksiin joskus reilut parikymppisenä, kun moni alkaa herkemmin lihoa.

Varmaan noin. Mutta aikuisilla ei luulisi enää olevan kasvupyrähdys edessä. Mikä mättää suomen ravinnossa, vesijohtovedessä?

Vierailija
148/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset epäsäännölliset ruokatavat. Jos koko yhteiskunta syö samoihin aikoihin, ei ole tapana tai tarvetta syödä välipaloja, ei arkena pullaa tai kakkua, ja syödään vain hyvistä raaka-aineista tehtyjä aterioita. 

Valo läpi vuoden pitää virkeänä, ei tule pitkän talven mittaista väsymyskautta, jonka jälkeen pitäisi kunnon hoitaminen taas aloittaa alusta.

Sosiaalisuuskin virkistää.

Vierailija
149/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä on joskus ihmetelty kun olen huvikseen kävellyt jonkun pätkän jonka pääsisi julkisillakin. On saanut melkein hävetä tai peitellä sitä jos junan sijaan kävelee vaikka puolen tunnin matkan jonnekin.

Kaikkialle pitää näemmä päästä mahdollisimman helposti, pyöräily kelvannee ehkä tekosyyksi liikkua. Itse olen aina tykännyt mietiskellä kävellessä kun saa liikuntaakin.

Vierailija
150/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pimeää, kylmää ja märkää niin ison osan vuodesta, että aktiivisuus tippuu. Kesällä ainakin itsestä tuntuu, että päivähän vasta on puolivälissä klo 16 ja ehtii vaikka mitä. Hyvin jaksaa touhuta vielä klo 22-23. Nyt marraskuussa klo 16 on nuutunut olo, pimeää, kylmää tai vähintään ikuisen hämärää. Tulee helposti fiilis, että jaahas, eipä tässä paljon enää mitään ehdi tai kannata edes enää aloittaa. Pitää pakottautua liikkumaan, muuten tulee jäätyä sohvalle töiden jälkeen.

Karkit. Niitä tosiaan täällä syö aikuisetkin, muualla ei niinkään tai korkeintaan suklaata.

Isot annoskoot ja ikiaikainen syyllistys, että pitää syödä lautanen tyhjäksi.

Maidon jumalointi ja tuputus joka aterialla. Älytön määrä tyhjiä kaloreita jo lapsille. Sen sijaan veden juonti ruoka- ja janojuomana jää oppimatta.

Monissa maissa ilmeisesti esim. päivälliselle katetaan valmis annos(?). Tai näin ollut ainakin monessa maassa missä olen osallistunut perheruokailuun. Ei samaan tapaan kuin Suomessa, että kattilat pöytään ja sieltä kahmitaan automaattisesti tottumuksesta aina vähintään tupla-annos ähkyyn asti.

Lautasmalliuskonto. Siinä on aika paljon hiilareita. Sekä lounaan että päivällisen kun vetää sen mukaan ja santsaa vielä, on aika isoista ruokamääristä kysymys. Vatsa myös tottuu saamaan täysipainoisen aterian kahdesti päivässä, joten nopeasti tulee myös olo ettei vähemmällä pärjää. Monissa muissa maissa aikuisten lounas on salaatti, kolmioleipä tms. kevyempi ja varsinainen päivän ruokailu on illallinen.

Mä oon joutunut yhden sairauden takia syömään lautasmallin mukaan ja laihduin kyllä sillä dieetillä, ei niitä hiilareita kovin paljon siihen mahdu, ja mitä sitten että on hiilareita, niitä on syöty maailman sivu.

Vierailija
151/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Patrik Borgin mukaan tutkimusten mukaan Suomessa syödään kv-vertailtuna tosi pienikalorinen aamiainen ja etenkin lounas. Eli saadaan kalorit liian myöhään päivästä, kasvatetaan nälkää siinä samalla. Kuulemma esim espanjalainen pieni lounas on myytti.

Vierailija
152/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaljankittaus, kun ei muuta keksitä. Kukaan ei pakota syömään epäterveellisesti.

Vierailija
153/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihovat!! Ihmiset lihovat, eivät lihoa! Tää tekee mut hulluksi!

Vierailija
154/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No etelä-euroopan maissa ei anakaan kateta valmista annoskokoa päivälliselle vaan lähes koko suku kokoontuu syömään suht myöhään ja pöytä notkuu ruokaa ja juomaa

Vierailija
155/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoka on täällä pääosin lisäaineellista hiilaripaskaa. Veikkaisin ap:n lihoavan Yhdysvalloissakin.

Täällä, missä minä asun (Keski-Suomen maaseudulla) pystyy ihan itse valitsemaan, mitä ruokia tai ruoka-aineita kaupasta ostaa, ja millaista ruokaa niistä itselleen valmistaa.

Aikaisemmin asuin keskisuuressa kaupungissa, Suomessa, ja ihan samalla tavalla pystyin valitsemaan kaupassa, mitä ruokaa ostan. Ei kukaan tunkenut ostoskoriini mitään lisäaine-hiilari -mössöä.

Kaupungissa asuessa tosin lihoin, mutta se johtui hyötyliikunnan puutteesta. Minulla kun ei motivaatio riitä liikkumiseen ihan vain liikkumisen vuoksi. Täällä maalla on enemmän oikeaa tekemistä ulkona. Maalla asuessani paino on pudonnut, vaikka en edes laihduta. Kaupungissa taas piti "laihduttaa", jotta paino ei nousisi.

Ja uskon kyllä ihan täysin, että jollekin muulle voi käydä juuri päinvastoin, eli maalla lihoo, mutta kun muuttaa kaupunkiin, paino alkaa pudota kuin itsestään.

Vierailija
156/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bisfenoli-A

Vierailija
157/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
158/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa pi eritti koko ajan. Maha oli kipea, vaikka olin vege ja soin paljon hedelmia & kasviksia, mutta myos leipaa, jugurtteja. Ja karkkia paljon.

Nyt elan lihansyojana sipsien ja einesten valtakunnassa, paino putosi ja vointi on hyva.

Syon enemman kekseja kuin lakua, vahemman leipaa, jugua. Sanoisin, etta olen tasapainossa terveellisen ruuan suhteen.

Vierailija
159/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin ruoka on suomessa on todella kaloripitoista, ehkä muuallakin. Ei ole kokemusta niin pitkästä ulkomailla oleskelusta, että voisi verrata.

Olen nyt ollut noin kaksi vuotta normaalipainoinen ja se määrä minkä voi syödä vuorokaudessa lihomatta on todella pieni. Tarkoitan siis ihan hämmentävän pieni.

Tälläiselle keskimittaiselle riittää yksi lämmin ateria päivässä ja vihanneksia/hedelmiä muuten. Eikä se lämmin ateriakaan ole kuin yksi ei täyteen ahdettu lautanen. Ikää 40v.

Vierailija
160/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Patrik Borgin mukaan tutkimusten mukaan Suomessa syödään kv-vertailtuna tosi pienikalorinen aamiainen ja etenkin lounas. Eli saadaan kalorit liian myöhään päivästä, kasvatetaan nälkää siinä samalla. Kuulemma esim espanjalainen pieni lounas on myytti.

Kuulostaa oudolta, monihan Suomessa syö lounaankin ennen klo 11 aamupäivällä. Syödäänkö sitten pitkin iltaa jotain herkkuja? Perinteinen ruoka-aika Suomessa on klo 17 mutta ehkä vain lapsiperheet enää noudattaa tätä.