Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi Suomessa ihmiset lihoaa niin helposti? Itsekin olen lihonnut kun muutin Suomeen

Vierailija
31.10.2021 |

Muissa maissa olen pysynyt hoikkana, vaikka ruoka on maistunut aina hyvin. Suomessa on kuitenkin tullut painoa reilusti enemmän kuin missään muualla. Onko ruoka Suomessa jotenkin erityisen lihottavaa, vai lihottaako se, että suuri osa vuodesta on kylmää ja pimeää?

Kommentit (173)

Vierailija
61/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitat varmaan että olet lihoannut.

Vierailija
62/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maito ja maitotuotteet, sekä maailman huonoimmaksi äänestetty kotiruoka.

Ulkomailla ruokalautaset vihertävät huomattavasti enemmän ja laseissa muuta ruokajuomaa, kuin maitoa.

Kahvittelu pullineen kulutukseltaan myös maailman mittapuulla huippuluokkaa.

Ja kyllä. Suomalaiset eivät pidä itsestään huolta ja seura tekee kaltaisekseen. Nykyään voimaannutaan kiloista piittaamatta ja saleilla käydään vain ottamassa pakolliset selfiet.

Miksi tehdä huonoa kotiruokaa?

Vilja ja maito on erilaista täällä kuin Italiassa, josta joku mainitsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liekkö se terveellinen maailman paras ja puhtain ravinto jotenkin tähän ongelmaan sidoksissa?

Vierailija
64/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tämä pitkä pimeä aika jotain vaikuttaa. Ei näe valoa kuin viikonloppuisin. Mulla ainakin se passivoittaa. Ei tee mieli lähteä liikkeelle.

Kesällä on koko ajan jotain touhuamassa eikä kuumuuden takia ruokakaan maistu.

Lisäksi talvella tuontikasvikset ovat kalliita ja jäävät monelta ostamatta. Niiden sijaan ostetaan paistopisteeltä herkkuja.

Vierailija
65/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pimeää, kylmää ja märkää niin ison osan vuodesta, että aktiivisuus tippuu. Kesällä ainakin itsestä tuntuu, että päivähän vasta on puolivälissä klo 16 ja ehtii vaikka mitä. Hyvin jaksaa touhuta vielä klo 22-23. Nyt marraskuussa klo 16 on nuutunut olo, pimeää, kylmää tai vähintään ikuisen hämärää. Tulee helposti fiilis, että jaahas, eipä tässä paljon enää mitään ehdi tai kannata edes enää aloittaa. Pitää pakottautua liikkumaan, muuten tulee jäätyä sohvalle töiden jälkeen.

Karkit. Niitä tosiaan täällä syö aikuisetkin, muualla ei niinkään tai korkeintaan suklaata.

Isot annoskoot ja ikiaikainen syyllistys, että pitää syödä lautanen tyhjäksi.

Maidon jumalointi ja tuputus joka aterialla. Älytön määrä tyhjiä kaloreita jo lapsille. Sen sijaan veden juonti ruoka- ja janojuomana jää oppimatta.

Monissa maissa ilmeisesti esim. päivälliselle katetaan valmis annos(?). Tai näin ollut ainakin monessa maassa missä olen osallistunut perheruokailuun. Ei samaan tapaan kuin Suomessa, että kattilat pöytään ja sieltä kahmitaan automaattisesti tottumuksesta aina vähintään tupla-annos ähkyyn asti.

Lautasmalliuskonto. Siinä on aika paljon hiilareita. Sekä lounaan että päivällisen kun vetää sen mukaan ja santsaa vielä, on aika isoista ruokamääristä kysymys. Vatsa myös tottuu saamaan täysipainoisen aterian kahdesti päivässä, joten nopeasti tulee myös olo ettei vähemmällä pärjää. Monissa muissa maissa aikuisten lounas on salaatti, kolmioleipä tms. kevyempi ja varsinainen päivän ruokailu on illallinen.

Vierailija
66/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim muissa Euroopan maissa ei syödä karkkeja eikä sipsejä kuten meillä. Ranskalaiset, hampurilaiset yms mättö ei ole perusruokaa. Einekdiä syödään hyvin bähän

Italiasta ja Ranskasta ei löydy kuin muutama makeinen kassalta, sipsipussit on 30-50g

Vierailija
67/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaahan sen jo päiväkodissa kun katsoo millaista ruokaa lapsille syötetään niin ei mikään ihme että lihotaan. Lapset syö jotain höttökeittoja, kiisseleitä ja lettuja. Ison kiisseliannoksen vierellä on joku pieni kurkunpala. Ihan järkyttävää ravintoa.

60-70 -luvuilla tuolla ravinnolla pysyttiin laihoina. Eiköhän ongelma ole enemmän kotona

Vierailija
68/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa suomalaisista liikkuu ainoastaan sohvan ja jääkaapin väliä ja kaikki siirtymät tehdään autolla kelistä riippumatta

Vierailija
69/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihoo

Vierailija
70/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ihmiset ei ollut ennen laiskoja

Ja rahaa oli vähän- ruokaa oli vähän

Vierailija
71/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim muissa Euroopan maissa ei syödä karkkeja eikä sipsejä kuten meillä. Ranskalaiset, hampurilaiset yms mättö ei ole perusruokaa. Einekdiä syödään hyvin bähän

Italiasta ja Ranskasta ei löydy kuin muutama makeinen kassalta, sipsipussit on 30-50g

Suomi lienee ainoa maa, jossa on valtavat valikoimat irtokarkkeja.

Vierailija
72/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi lienee ainoa maa, jossa on valtavat valikoimat irtokarkkeja.

On myös Ruotsissa.

Vierailija
73/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sanoisin syyksi ilmaston. Täällä on kesää lukuun ottamatta aina kylmä, kylmää ja kosteaa ja ainakaan kerrostaloluukkuja ei enää lämmitetä. Itse huomasin että syön enemmän kun aina palelen kopperossani, on viluinen ja kylmä olo. Silloin kun patterit pistettiin päälle normaalisti ja kotona oli lämmintä en napostellut enkä pahemmin edes syönyt. 

Keski-ja etelä-Euroopassa talot tuppaavat talvisin kyllä olemaan paljon kylmempiä ja kosteampia kuin Suomessa. Kokemusta on.

Vierailija
74/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeri, erityisesti limut, sipsit, karkit ja muu roskaruoka. Pizat ja hampurilaiset. Kaikki eivät näihin sorru, mutta erehtyvät työpaikan buffee lounaalla mättämään lautasen täyteen ja yli eli "koko rahalla". Jotkut käyvät vielä vapaa-ajallakin bufeessa koska niin näppärää ja helppoa. Siinä ei auta vaikka ruoka olisi melko laadukastakin, jos sitä vain yksinkertaisesti syö liikaa. Etänä työskennellessä huomannut, että näitä pitaa arkiruokailuina välttää.

Vierailija
75/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amerikkalaisia, brittejä ja suomalaisia yhdistää rakkaus roskaruokaan ja karkkiin, sipseihin yms. En keksi paljon muita maita, missä herkutellaan yhtä epäterveellisesti kuin näissä kolmessa.

Hollannissa ne vetää kaikkia noita ihan arkena.

Miksi sitten Hollannissa ei juurikaan näy lihavia ihmisiä katukuvassa?

Ovat maailman pisintä kansaa. Pitkässä rungossa ei kilot näy samalla tavalla kuin lyhyemmässä. Lisäksi luulen, että koska ovat tottuneet jo lapsena syömään herkkuja aamupalalla, niin heille ne eivät ole mitään ihmeellistä mussutettavaa, joita on syötävä silloin, kun niitä saa mahdollisimman paljon.

No eikö me nimenomaan täällä Suomessa olla totuttu vetämään kaiken maailman herkkuja lapsesta asti aamuisin, koulun jälkeen, iltapalaksi yms. Että eipä taida siinä olla selitys. Suomalaiset vaan yksinkertaisesti syö monet tosi paljon ja vaikka itse oon aina painanut reilusti alle 50kg niin kyllä se kylmyys vaan lihottaa kun palelee kaiken aikaa ja sen takia tulee syötyä enemmän.

Olen itse asunut vaihdellen noin puolet elämästäni Suomessa ja puolet Hollannissa. Olen pysynyt koko aikuiselämäni suurinpiirtein samoissa mitoissa (n. 58kg/171cm, nyt 50v). Olen saanut kaksi lasta Suomessa ja yhden Hollannissa. Talvikausi on täällä Hollannissa lyhyempi, mutta noin yleisesti pidetään täällä sisälämpötiloja alhaisempana ja kylmyys on sellaista inhottavaa luihin ja ytimiin menevää kosteaa kylmyyttä vaikkei varsinaisia pakkasasteita ole kovinkaan usein. Itse olen varsinainen vilukissa ja tykkäänkin pukea kerroksia ja villaa päälle…

Suurimpina eroina en näe niinkään ruuan laatua, kuin määriä. Täällä harvemmin syödään kahta lämmintä ateriaa päivässä. Esim ala-asteikäiset lapset syövät tyypillisesti voileivän aamiaiseksi, koulussa hedelmävälipala ja lounaaksi kotoa tuotu leipä, kotona joku ihan pikkuinen välipala tyyliin joku korppu tai hedelmä ja teetä, viiden kuuden aikaan lämmin ateria ja monesti jugurttia jälkiruuaksi ja seitsemältä nukkumaan. Perheissä, joissa ei ole pieniä lapsia mennään vielä vähemmillä välipaloilla ja lämmin ateria voi olla kuuden ja kahdeksan välillä, eikä enää mitään iltapaloja. Itse en syö aamiaista ja minulle tulee luonnostaan 12-18 tunnin väli viimeiseen ja ensimmäiseen ateriaan.

Toinen suuri ero on arkiliikunnassa. Täällä vielä suurin osa pyöräilee ympärivuoden niin kouluun kuin töihin, kauppaan ja harrastuksiin. Yläasteikäiset saattavat helposti polkea kymmenen kilometrin (ja yli) matkoja mennen tullen kouluun jatkuvassa vastatuulessa ja tihkusateessa.

Mutta on täälläkin keskimääräinen paino noussut. Ja eri väestöryhmien välillä saattaa olla isoja eroja.

Vierailija
76/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on suorastaan ihme etten ole lihonut, ainakaan vielä. Ei ole muuta tekemistä kuin roikkua netissä ja ryypätä usein. Ei mulla ole elämääkään enkä taida sellaista enää edes kaivata. Mielialamömmöjä en ala syömään vaikka niitä tyrkytettiin. Niistä tutulla meni kylläisyyden tunne ja lihoi 15-20 kiloa alle vuodessa. Onnistui jättämään mömmöt pois niin painoa laski entiselleen ilman erillistä laihduttamista.

Suomessa mömmöjä syö jotain puolimiljoonaa ihmistä. Ne ei suoraan lihota mutta voivat aiheuttaa sen että syö paljon enemmän kuin kuluttaa. Sehän se on aina syy miksi lihoo kun syö tai juo enemmän kuin kuluttaa. 

M

Vierailija
77/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ei osaa ja/tai ehdi tekemään ruokaa.

Vierailija
78/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoskoko on kasvanut. Järkytyin kun olin yön sairaalassa ja en jaksanut syödä lounaasta edes puolia.

Vierailija
79/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annoskoko on kasvanut. Järkytyin kun olin yön sairaalassa ja en jaksanut syödä lounaasta edes puolia.

Ne todella ovat. Nykyinen sipsipussin peruskoko on entinen megapussi.

Vierailija
80/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syödäänköhän täällä enemmän prosessoitua ruokaa?

Pari tuttuani saa suomalaisesta vaaleasta leivästä vatsaoireita. Keskieurooppalaisen leivän kanssa ei samaa ongelmaa ole.

Jotain outoa täällä tehdään maitotuotteillekin. Tuttuni on Suomessa laktoosi-intolerantikko, mutta keski-Euroopassa (asuu siellä vakituisesti) juusto ja maito eivät ole ongelma.