Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Facebookissa kuolleen kuva

Vierailija
09.01.2015 |

Yksi Facebook kaverini linkkasi faceen kuolleena syntyneen lapsen kuvan. Itse en olisi halunnut nähdä. Tää nykymaailma on sairasta jos ei anneta edes kuolleille rauhaa vaan linkataan kuva kuolleesta facebookkiin.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Monessa blogissakin on kuolleen lapsen kuva esim. Blogissa Tästä kaikesta. En itse laittaisi kuolleen lapsen kuvaa minnekään.

Vierailija
42/69 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 19:23"]Oonko mä nyt ihan hullu kun itse taas pidän sitä kunnioittavana että kuolleen muistoa vaalitaan? Nimenomaan kun kyseessä on kuolleena syntynyt, hän on todennäköisesti hyvin levollisen ja nukkuvan näköinen pieni ihminen. Suomessa kuolema on tabu. Esim. Jenkeissä on hyvin tavallista tehdä jopa youtubeen videoita kuolleista vauvoista.
[/quote]

Et ole hullu ja hienoa jos se ei sinua järkytä. Anteeksi jos toiset olemme hulluja kun meitä se järkyttää. Katsos kun ihmisiä on erinlaisia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
44/69 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 19:24"]2

Monessa blogissakin on kuolleen lapsen kuva esim. Blogissa Tästä kaikesta. En itse laittaisi kuolleen lapsen kuvaa minnekään.
[/quote]

Sama täällä.

Vierailija
45/69 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tilanteessa nyt tuskin jaksaa miettiä, että voiko joku muu siitä kuvasta mahdollisesti järkyttyä. Itsellä kun on vähän enemmänkin syytä järkytykseen. Eikä mielestäni tarvitsekaan. Jos se helpottaa omaa oloa edes murto-osan, kun muutkin näkevät tuon henkilön oman kauniin lapsen, edes sitten kuvassa, järkyttyköön ne muut ihan niin paljon kuin viitsivät.

Vierailija
46/69 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se järkytys kuolleen kuvsn näkemisestä ole varmasti murto-osaakaan siitä minkä vanhempi on kokenut.

Vierailija
47/69 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
48/69 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
49/69 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 19:27"]Ei se järkytys kuolleen kuvsn näkemisestä ole varmasti murto-osaakaan siitä minkä vanhempi on kokenut.
[/quote]

Olenko niin väittänyt. Luitko edes viestejä ? Sanoin jo että heillä on varmasti tuskaa ja surua mutta minua järkytti se että kaikki jaetaan sosiaaliseen mediaan. Itse en pidä sitä kunnioittavana että heti synnärillä ekana kaivetaan se kamera laukusta ja vauvan synnyttyä napata tästä kuva ja laitetaan facebookkiin. Itse olisin ihan hajalla tuossa tilanteessa eikä ekana tulisi mieleen laittaa nettiin kuvia lapsesta

Vierailija
50/69 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 19:30"][quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 19:27"]Ei se järkytys kuolleen kuvsn näkemisestä ole varmasti murto-osaakaan siitä minkä vanhempi on kokenut.
[/quote]

Olenko niin väittänyt. Luitko edes viestejä ? Sanoin jo että heillä on varmasti tuskaa ja surua mutta minua järkytti se että kaikki jaetaan sosiaaliseen mediaan. Itse en pidä sitä kunnioittavana että heti synnärillä ekana kaivetaan se kamera laukusta ja vauvan synnyttyä napata tästä kuva ja laitetaan facebookkiin. Itse olisin ihan hajalla tuossa tilanteessa eikä ekana tulisi mieleen laittaa nettiin kuvia lapsesta
[/quote] en minä puhunut sinun väittämistäsi mitään.

Vierailija
51/69 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin tuntuu, että en laittaisi kuvia tai ottaisi niitä

mutta esim. Turmajunassa ollut ihminen oli alkanut ottaa siellä suuren määrän kuvia ja vasta kuvat teetettyään tajusi näin tehneensä. Shokissa ihminen voi toimia tiedostomattomasti.

Vierailija
52/69 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 19:34"]Minustakin tuntuu, että en laittaisi kuvia tai ottaisi niitä

mutta esim. Turmajunassa ollut ihminen oli alkanut ottaa siellä suuren määrän kuvia ja vasta kuvat teetettyään tajusi näin tehneensä. Shokissa ihminen voi toimia tiedostomattomasti.
[/quote]

Okei. Kiitos erinäkökulmasta !

Vierailija
53/69 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä mielentilassa ihminen pysty ajattelemaan muuta kuin suurta suruaan. Muut laittavat kuvia elävistä lapsista, hän halusi laittaa myös edes yhden kuvan omasta lapsesta. En itse laittaisi, mutta en myöskään arvostele.

Tällaiset asiat ymmärtää vasta sitten kun on kokenut todella kovan, oikein sellaisen halvaannuttavan surun. Sanotaan, että suruun voi kuolla ja jos ihmisellä on normaali empatiakyky, hän tulee sellaisenkin surun useimmiten elämässään kokemaan ainakin kerran.

Vierailija
54/69 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 19:38"]Ei siinä mielentilassa ihminen pysty ajattelemaan muuta kuin suurta suruaan. Muut laittavat kuvia elävistä lapsista, hän halusi laittaa myös edes yhden kuvan omasta lapsesta. En itse laittaisi, mutta en myöskään arvostele.

Tällaiset asiat ymmärtää vasta sitten kun on kokenut todella kovan, oikein sellaisen halvaannuttavan surun. Sanotaan, että suruun voi kuolla ja jos ihmisellä on normaali empatiakyky, hän tulee sellaisenkin surun useimmiten elämässään kokemaan ainakin kerran.
[/quote]

No tämä lapsi ei ole hänen ainoa lapsi. Hänellä on kuvia ihan elävistäkin. Ja on häneltä kuollut toinenkin lapsi mutta ei silloin laittanut faceen kuvia

Vierailija
55/69 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 19:41"][quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 19:38"]Ei siinä mielentilassa ihminen pysty ajattelemaan muuta kuin suurta suruaan. Muut laittavat kuvia elävistä lapsista, hän halusi laittaa myös edes yhden kuvan omasta lapsesta. En itse laittaisi, mutta en myöskään arvostele.

[/quote]

No tämä lapsi ei ole hänen ainoa lapsi. Hänellä on kuvia ihan elävistäkin. Ja on häneltä kuollut toinenkin lapsi mutta ei silloin laittanut faceen kuvia
[/quote] ei ihme, että tekee oudolta tuntuvia asioita jos joutuu uudelleen jo kokemaan lapsen kuoleman :(

Vierailija
56/69 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siitä vauvasta on henki lähtenyt, niin sitten se on ruumis. Onko eettisesti oikein läväyttää toisten silmille ruumiista kuva? Laittaako sama ihminen myös kuvan kuolleesta äidistään kaikkien katsottavaksi.

Vierailija
57/69 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 19:45"]Jos siitä vauvasta on henki lähtenyt, niin sitten se on ruumis. Onko eettisesti oikein läväyttää toisten silmille ruumiista kuva? Laittaako sama ihminen myös kuvan kuolleesta äidistään kaikkien katsottavaksi.
[/quote]

Ilmeisesti kaikkien tulisi katsoa tällaista kuvaa eikä siitä saa järkyttää tai olet paska ja tunteeton ihminen

Vierailija
58/69 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 19:13"]

En minäkään fb:iin laittaisi kuvia mutta kyllä ärsytti kun oman lapseni hautajaisten jälkeen ystäväni päivittäin hänellä olleen elämänsä raskain päivä. Ehkä joo mutta voin kertoa että minun tuskaani verrattuna tuo loukkasi. Ei kuitenkaan siis tuntenut lastani kun pienenä kuoli.

[/quote]

Kyllä muakin järkyttäisi ystäväni lapsen kuolema. Vaikka en olisi kerennytkään vauvaa näkemään. Ystäväni on silti läheiseni ja ystävieni lapset on mulle tärkeämpiä kuin joidenkin ihan kuka muu lapsi tahansa tuolla kadulla. Kyllä mua enemmän lämmittää ajatus siitä, että ystävät jakavat surun kuin että rupeisin loukkaantumaan siitä, että minun lapsi, minun suru suurin.. Tottakai vanhemmalla on suurin suru, mutta kyllä se voi muillekkin olla surullisin kokemansa päivä. Etenkin kuin ystäväsi ei edes kirjoittanut että päivä oli raskain hänelle vaan rankin hänen kokemansa päivä! Tottakai oli! Hänen ihana läheisensä oli menettänyt itselleen jotain korvaamatonta!

Antakaa vaan miinusta, mutta musta tuo on loukkaavaa että jopa surussa ollaan minä minä minä, kukaan muu ei saa elää myötätuntoisena ja surra myös.

Vierailija
59/69 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 19:45"]

Jos siitä vauvasta on henki lähtenyt, niin sitten se on ruumis. Onko eettisesti oikein läväyttää toisten silmille ruumiista kuva? Laittaako sama ihminen myös kuvan kuolleesta äidistään kaikkien katsottavaksi.

[/quote]

Mitä kamalaa on kuolleen kuvassa? Siis jos se kuva on kunnioittava eikä irvokas.

Se on vain kuva, se ei loukkaa ketään, vähiten katsojaa.

Vierailija
60/69 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuva on ainoa kuva rakkaasta lapsesta niin kyllä minäkin jakaisin. Myös kuollut voi olla kaunis, ja vanhempien silmissä varmasti onkin.
Ennenmuinoin suomessa oli tapana kuvata kuolleet ja laittaa kuva esille. Nykyään kuolema pitäisi vain piilottaa sairaalan seinien taa.
Mielestäni hyvä että kuolemakin on esillä, koska se on osa elämän kiertoa ja edessä meillä kaikilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä