Facebookissa kuolleen kuva
Yksi Facebook kaverini linkkasi faceen kuolleena syntyneen lapsen kuvan. Itse en olisi halunnut nähdä. Tää nykymaailma on sairasta jos ei anneta edes kuolleille rauhaa vaan linkataan kuva kuolleesta facebookkiin.
Kommentit (69)
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 19:04"]
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 19:02"][quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 19:00"] [quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 18:57"]Minulla on kuva kuolleesta vauvastani. En silti koskaan laittaisi sitä facebookkiin tai mihinkään muiden nähtäväksi. Tosin ihmisillä on oma tapa surra. Minua ärsytti kun monet vähättelivät kuolleen lapsen synnyttämistä ja kyselivät joko se on kaivettu ulos. Viikkoja oli jo paljon joten jos ei olisi kuollut kohtuun, noilla viikoilla olisi voinut jo selvitä. Siksi kirjoitin asiasta facebookkiin ja kerroin ettei sen kokoista vauvaa kaiveta ulos. Ehkä tapauksen taustalla on jotain vastaava? Tai kyseinen nainen on vielä niin sekaisin kaikesta koska tuollainen kokemus on todella kamala. Jos nyt kyseessä oli edes hänen oma lapsensa koska aloituksesta se ei tarkaan selvinnyt. En silti lähtisi laittamaan tuollaista kuvaa. [/quote] Vauva oli täysi ikäinen kuoli ennen synnytystä. Ymmärrän että se on kauheaa enkä halua vähätellä surua tai tuskaa mutta olin järkyttynyt sillä en olisi halunnut nähdä kuolleesta kuvaa sillä näin siitä painajaisia vieläpä [/quote] Tuskinpa kuva on kovin makaaberi ollut. Ongelma on sinun omassa päässäsi kun tiedät että lapsi on kuvassa kuollut. [/quote] No voi anteeksi jos se järkytti kun en ole aiemmin kuollutta nähnyt
[/quote]
Ja nyt on elämä pilalla. Muista toki mennä avautumaan kyseiselle henkilölle siitä miten kamalaa _sinulla_ on kun jouduit näkemään tuollaista.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 19:00"]Ei järkyttäisi minua. Ihmiset surevat omalla tavallaan, eikä kuvien laittaminen facebookkiin ole törkeää tai epäkunnioittavaa oli kuvassa lapsi tai hautakivi. Se on vain kuva, ja auttaa mahdollisesti ihmist surussaan kun sen saa jakaa. Jos se loukkaa sinua, estä kyseinen kaveri tai poistu sosiaalisesta mediasta.
[/quote]
Joo onhan se hyvä hakea tukea muilta mutta joitakin se kuolleen näkeminen voi järkyttää. Voihan sen surun jakaa kertomalla että lapsi on kuollut mutta tarviiko siitä ottaa kuva ja laittaa faceen
Ei se kuollut ole mikään nätti näky. Minulla on kuva kuolleesta veljestä, mutta en koskaan katso sitä. Katson hänestä kuvia elävänä. Enkä ainakaan laittaisi kuvaa kuolleesta veljestäni faceen. Sairasta. Elävä-kuvan voisin laittaa ja sitten vaikka tekstiksi, että RIP.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 18:55"]Ennen oli aika tavallista pitää esillä vainajien kuvia. Joskus jopa otettiin vainajasta kuvia niin, että perhe oli ympärillä.
Sodan jälkeen kuolema on siivottu pois arjesta. Kuolema pitäisi siivota pois, ettei toisten elämä häiriintyisi.
Toinen on juuri saanut lapsen, joka on kuollut. Maailman suurin suru. Sitten joku kehtaa arvostella sivusta toisen surua, käsittämätöntä.
[/quote]
Ennen oli ennen nyt on nyt. En ole ikinä sanonut etteikö saisi surra. Lukekaa viestit ennen kuin kommentoitte
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 19:06"]
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 19:00"]Ei järkyttäisi minua. Ihmiset surevat omalla tavallaan, eikä kuvien laittaminen facebookkiin ole törkeää tai epäkunnioittavaa oli kuvassa lapsi tai hautakivi. Se on vain kuva, ja auttaa mahdollisesti ihmist surussaan kun sen saa jakaa. Jos se loukkaa sinua, estä kyseinen kaveri tai poistu sosiaalisesta mediasta. [/quote] Joo onhan se hyvä hakea tukea muilta mutta joitakin se kuolleen näkeminen voi järkyttää. Voihan sen surun jakaa kertomalla että lapsi on kuollut mutta tarviiko siitä ottaa kuva ja laittaa faceen
[/quote]
Ihminen ei näytä mitenkään järkyttävältä jos on hetki sitten kuollut ilman ulkoista väkivaltaa. Sitä kuolemaa te pelkäätte ettekä sitä kuvaa.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 19:04"]Mun kaveri teki saman. Laittoi useita kuvia kuolleesta vauvasta ja itsestään laitoksella. Järkytyin kuvista. Hän olikuitenkin valinnut ne ihmiset, joille kuvat näkyi. Sama ihminen oli ottanut myös edellisestä kuolleesta vauvastaan kymmeniä kuvia, joita esitteli kaikille. Olin järkyttynyt ja meinasin oksentaa. Ymmärrän, jos olisi vaikka yksi kuva, mutta ei tietenkään facessa. Jotain rajaa. Hautakivien kuvat ei minua haittaa. Ne on vain kiviä, ei kuolleita lapsia.
[/quote]
Just tämä. Saa ja pitää surra mutta toisia nuo kuvat saattavat järkyttää. Ei voi olettaa että kaikki haluavat nähdä niitä ja varsinkin jos vielä monesta vauvasta.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 18:55"]
Ennen oli aika tavallista pitää esillä vainajien kuvia. Joskus jopa otettiin vainajasta kuvia niin, että perhe oli ympärillä. Sodan jälkeen kuolema on siivottu pois arjesta. Kuolema pitäisi siivota pois, ettei toisten elämä häiriintyisi. Toinen on juuri saanut lapsen, joka on kuollut. Maailman suurin suru. Sitten joku kehtaa arvostella sivusta toisen surua, käsittämätöntä.
[/quote]
Eiköhän se ole sen ihmisen ja perheen suuri suru, ei kuulu koko kaveripiirille. Sama jos mummo, pappa tai vaik äiti kuolisi ja siitä sitten laittais kuolleen kuvia facebookiin. Ihminen se kuollut on ollut, ei mikään koko kansan riepoteltava kuollut kuori.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 19:02"][quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 18:59"][quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 18:56"][quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 18:55"][quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 18:44"]Yksi Facebook kaverini linkkasi faceen kuolleena syntyneen lapsen kuvan. Itse en olisi halunnut nähdä. Tää nykymaailma on sairasta jos ei anneta edes kuolleille rauhaa vaan linkataan kuva kuolleesta facebookkiin.
[/quote] miten sinä käyttäydyit, kun sinun lapsesi kuoli?
[/quote]
Multa ei ole lasta kuollut mutta miksi laittaisin kuolleesta kuvan facebookkiin. Jotkut voivat järkyttää siitä ja haluaisin kunnioittaa pikkuista enkä laittaisi kuvaa facebookkiin sekunti sen jälkeen kun syntynyt kuolleena
[/quote] siinä mielentilassa ihminen saattaa toimia hyvinkin erikoisesti.
[/quote]
Minulta on kuollut sisarus mutta ei äitini hänwstä kuvaa facebookkiin laittanut
[/quote] vaan, kun me ihmiset emme toimi yhden mallin mukaisesti surutyössämme.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 19:04"]
Mun kaveri teki saman. Laittoi useita kuvia kuolleesta vauvasta ja itsestään laitoksella. Järkytyin kuvista. Hän olikuitenkin valinnut ne ihmiset, joille kuvat näkyi. Sama ihminen oli ottanut myös edellisestä kuolleesta vauvastaan kymmeniä kuvia, joita esitteli kaikille. Olin järkyttynyt ja meinasin oksentaa. Ymmärrän, jos olisi vaikka yksi kuva, mutta ei tietenkään facessa. Jotain rajaa. Hautakivien kuvat ei minua haittaa. Ne on vain kiviä, ei kuolleita lapsia.
[/quote]
Mitä kamalaa on kuolleen lapsen kuvasta?
Sille äidille se on kuolleenakin oma lapsi. Maailman rakkain lapsi. Sen lapsen elämä oli pikkuruinen tähdenlento, mutta silti se oli kokonainen elämä.
Miksi kauniita, rauhallisia kuvia kuolleista ei saisi olla facebookissa? Siksikö, että oksennat kuullessasi kuolemasta? Siksikö, että joku järkyttyy siitä tiedosta, että jonain päivänä sitä sinun omaa tiliäsi "emännöi" vainaja eli sinä itse. Jonain päivänä se suljetaan siksi, että olet kuollut etkä enää voi tiliäsi päivittää.
Nykyinen 30-sukupolvi ei halua tulla hautajaisiin, koska on kivampaakin tekemistä. Jonain päivänä on pakko tulla, arkussa. Elämä on kepeämpi kantaa kun tietää, minne on menossa.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 19:05"][quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 19:04"]
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 19:02"][quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 19:00"] [quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 18:57"]Minulla on kuva kuolleesta vauvastani. En silti koskaan laittaisi sitä facebookkiin tai mihinkään muiden nähtäväksi. Tosin ihmisillä on oma tapa surra. Minua ärsytti kun monet vähättelivät kuolleen lapsen synnyttämistä ja kyselivät joko se on kaivettu ulos. Viikkoja oli jo paljon joten jos ei olisi kuollut kohtuun, noilla viikoilla olisi voinut jo selvitä. Siksi kirjoitin asiasta facebookkiin ja kerroin ettei sen kokoista vauvaa kaiveta ulos. Ehkä tapauksen taustalla on jotain vastaava? Tai kyseinen nainen on vielä niin sekaisin kaikesta koska tuollainen kokemus on todella kamala. Jos nyt kyseessä oli edes hänen oma lapsensa koska aloituksesta se ei tarkaan selvinnyt. En silti lähtisi laittamaan tuollaista kuvaa. [/quote] Vauva oli täysi ikäinen kuoli ennen synnytystä. Ymmärrän että se on kauheaa enkä halua vähätellä surua tai tuskaa mutta olin järkyttynyt sillä en olisi halunnut nähdä kuolleesta kuvaa sillä näin siitä painajaisia vieläpä [/quote] Tuskinpa kuva on kovin makaaberi ollut. Ongelma on sinun omassa päässäsi kun tiedät että lapsi on kuvassa kuollut. [/quote] No voi anteeksi jos se järkytti kun en ole aiemmin kuollutta nähnyt
[/quote]
Ja nyt on elämä pilalla. Muista toki mennä avautumaan kyseiselle henkilölle siitä miten kamalaa _sinulla_ on kun jouduit näkemään tuollaista.
[/quote] Ei ole elämä pilalla ja tiedän että hänellä se tuska on ja suru mutta en itsekkään laittaisi kuolleesta vauvasta faceen kuvaa.
En minäkään fb:iin laittaisi kuvia mutta kyllä ärsytti kun oman lapseni hautajaisten jälkeen ystäväni päivittäin hänellä olleen elämänsä raskain päivä. Ehkä joo mutta voin kertoa että minun tuskaani verrattuna tuo loukkasi. Ei kuitenkaan siis tuntenut lastani kun pienenä kuoli.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 19:09"][quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 18:55"]
Ennen oli aika tavallista pitää esillä vainajien kuvia. Joskus jopa otettiin vainajasta kuvia niin, että perhe oli ympärillä. Sodan jälkeen kuolema on siivottu pois arjesta. Kuolema pitäisi siivota pois, ettei toisten elämä häiriintyisi. Toinen on juuri saanut lapsen, joka on kuollut. Maailman suurin suru. Sitten joku kehtaa arvostella sivusta toisen surua, käsittämätöntä.
[/quote]
Eiköhän se ole sen ihmisen ja perheen suuri suru, ei kuulu koko kaveripiirille. Sama jos mummo, pappa tai vaik äiti kuolisi ja siitä sitten laittais kuolleen kuvia facebookiin. Ihminen se kuollut on ollut, ei mikään koko kansan riepoteltava kuollut kuori.
[/quote]
Itse olen siis sukulainen tälle tyypille kyseessä hyvinkin läheinen sukulainen mutta ei se tarkoita että minua ei saisi järkyttää. Olen todella surullinen heidän puolesta mutta en olisi halunnut tuota kuvaa nähdä
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 19:13"]En minäkään fb:iin laittaisi kuvia mutta kyllä ärsytti kun oman lapseni hautajaisten jälkeen ystäväni päivittäin hänellä olleen elämänsä raskain päivä. Ehkä joo mutta voin kertoa että minun tuskaani verrattuna tuo loukkasi. Ei kuitenkaan siis tuntenut lastani kun pienenä kuoli.
[/quote]
Päivittäin = päivitti
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 19:11"][quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 19:04"]
Mun kaveri teki saman. Laittoi useita kuvia kuolleesta vauvasta ja itsestään laitoksella. Järkytyin kuvista. Hän olikuitenkin valinnut ne ihmiset, joille kuvat näkyi. Sama ihminen oli ottanut myös edellisestä kuolleesta vauvastaan kymmeniä kuvia, joita esitteli kaikille. Olin järkyttynyt ja meinasin oksentaa. Ymmärrän, jos olisi vaikka yksi kuva, mutta ei tietenkään facessa. Jotain rajaa. Hautakivien kuvat ei minua haittaa. Ne on vain kiviä, ei kuolleita lapsia.
[/quote]
Mitä kamalaa on kuolleen lapsen kuvasta?
Sille äidille se on kuolleenakin oma lapsi. Maailman rakkain lapsi. Sen lapsen elämä oli pikkuruinen tähdenlento, mutta silti se oli kokonainen elämä.
Miksi kauniita, rauhallisia kuvia kuolleista ei saisi olla facebookissa? Siksikö, että oksennat kuullessasi kuolemasta? Siksikö, että joku järkyttyy siitä tiedosta, että jonain päivänä sitä sinun omaa tiliäsi "emännöi" vainaja eli sinä itse. Jonain päivänä se suljetaan siksi, että olet kuollut etkä enää voi tiliäsi päivittää.
Nykyinen 30-sukupolvi ei halua tulla hautajaisiin, koska on kivampaakin tekemistä. Jonain päivänä on pakko tulla, arkussa. Elämä on kepeämpi kantaa kun tietää, minne on menossa.
[/quote]
Taas oletuksia. En tiedä miksi kyseinen kuva järkyttää. Ehkä siksi että hän on minulle sukua ja minulta kuoli syksyllä toinenkin sukulainen. Hautajaisissa käyn ja olen 20 en 30. Kunnioitan kuolleita ja kunnioitan toisen surua mutta minua järkyttää se että kaikki jaetaan faceen nykyään. Missään ei mitään rajaa.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 19:00"]Me jaamme rakkaidemme kuvia. Se vauva oli tuon naisen rakkain. Muuta kuvaa hänellä ei ole.
[/quote]
Näin minä myös paljon elämää nähneenä ajattelin heti asiasta. Tuskin äiti ajatteli siinä muiden järkytyksiä vaan halusi ehkä vaan jakaa kuvan kauniista lapsestaan.
Ja vähän ohi, mutta ei ne elävien lastenkaan kuvat kaikkia kiinnosta ja itse lapsettomuudesta kärsivänä voisin vinkua saavani niistä painajaisia.
Oonko mä nyt ihan hullu kun itse taas pidän sitä kunnioittavana että kuolleen muistoa vaalitaan? Nimenomaan kun kyseessä on kuolleena syntynyt, hän on todennäköisesti hyvin levollisen ja nukkuvan näköinen pieni ihminen. Suomessa kuolema on tabu. Esim. Jenkeissä on hyvin tavallista tehdä jopa youtubeen videoita kuolleista vauvoista.
Ainiin ihmisiä ei saa järkyttää vaan kaikki pitää hyväksyä. Kukaan ei ole vähätellyt kenenkään surua mutta ei se ole kauhean kunnioittavaa laittaa kaikkea nettiin.