Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekisitkö töitä pimeästi?

Vierailija
09.01.2015 |

Minä teen. Olen opiskelija ja nostan kaikki tuet ja teen töitä ravintolassa tiskarina. Huonopalkkaista työtä, en todellakaan ala maksamaan veroja vähistä rahoistani. Samalla tuet pienenisivät.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein opiskeluaikana, samoin teki suurin osa opiskelukavereistani. Monet olivat juurikin töissä ravintoloissa (pitserioissa) rakennuksilla ja siivosivat tuttujen yrittäjien kiinteistöjä jne. En pitänyt sitä pahana, enkä pidä vieläkään. Summat ovat pieniä, mutta opiskelijalle tärkeitä. Jos ihmisellä on perhettä elätettävänä, niin niillä opintotuen tulorajojen sisällä olevilla tuloilla ei vaan elätetä perhettä. Siinä olet sitten puun ja kuoren välissä: joko sitä tukea maksetaan takaisin vaikka ei ole mistä maksaa, tai sitten jätetään opinnot ja mennään töihin eikä ikinä valmistuta. Opiskeluaika on monille taloudellisesti pelkkää selviytymistä kuukaudesta toiseen vähillä rahoilla, ja jos sen pääsee jotenkin kikkailemaan läpi vaikka sitten pimeillä töillä, niin en paheksu.

Vierailija
2/21 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuet vain irti mitä pystyy kiskomaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh en oikeita töitä tekisi pimeästi, mutta serkkujani olen käynyt vahtimassa silloin kun ovat lapsenvahtia tarvinneet satunnaisesti. Yleensä aika harvakseltaan, joskus tyyliin kerran vuodessa useemman päivän putkeen muutama tunti päivässä, palkka silti ihan hyvä, tyyliin kympin tunti. Tosin teen niiden lasten kanssa kaikkea kivaa ulkoiluja myöten, enkä vain istu telkkarin ääressä ja pistä lapsia leikkimään keskenään kuten jotkut vahdit tekee,heh.

Vierailija
4/21 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pimeitä töitä voi etsiä?

Vierailija
5/21 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 18:46"]Miten pimeitä töitä voi etsiä?
[/quote]

Varmaan vain tuttujen kautta?

Vierailija
6/21 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti. Nytkin haluaisin, mutta en tunne oikeita ihmisiä. Laillisesti on vaikea kivuta pohjalta pois.

Vierailija
7/21 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai teen, koska kukaan ei palkkaa 52 v. akkaa vakitöihin. Hoidan iäkkäitä sukulaisiani ja muitakin vanhuksia pimeästi. T. Hoitaja

Vierailija
8/21 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 19:11"]

Tottakai teen, koska kukaan ei palkkaa 52 v. akkaa vakitöihin. Hoidan iäkkäitä sukulaisiani ja muitakin vanhuksia pimeästi. T. Hoitaja

[/quote]

Meillä koko suvun sosiaalinen pääoma on työttömän tätini varassa. Täti hoitaa vanhukset ja lapset jos hoidon tarvetta on, häneen voi aina luottaa. Jos siitä nyt maksetaan, niin se on vähintäänkin kohtuullinen korvaus, enkä edes ajattele että se on jotain pimeää työtä. 

Vierailija
9/21 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin. Olen joskus tehnytkin, ja tekisin kyllä uudestankin.

Vierailija
10/21 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, eihan verottajakaan tulkitse satunnaista lasten hoitoa / naapuriapuun rinnastettavaa hommaa veron alaiseksi tyoksi. Mutta periaatteesta en tee pimeana. Ei tehny miehenikaan, vaikka olis voinu tienata 5000-6000e iltahommina..

Vierailija
11/21 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Sellainen riskeeraisi työurani.

Vierailija
12/21 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee. Enhän myöskään näpistele kaupoista tms.

Vierailija
13/21 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen välillä. Teen osa-aikaisesti töitä ja opiskelen. En nosta mitään tukia. Koska osa-aikaisia töitä on joskus liian vähän ja rahat on vähissä, teen lisäksi pimeänä toista työtä. Kyseisellä yksinyrittäjällä ei ole rahaa palkata vielä ketään kunnollisella palkalla, mutta pystyy maksamaan minulle kympin tunnilta. Varmaan voisin saada myös jotain yhteiskunnan tukia, koska tuloni ovat pienet, mutta mielummin elän näin.

Vierailija
14/21 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti.

Nautin siitä suuresti ettei valtio pääse väliin ja holhoavat virkamiehet eivät pääse sairaita fantasioitaan totetuttamaan minun rahoillani.

Vierailija
15/21 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti jos se olisi mahdollista. Harmi, ettei. Enkä saa mitään tukia mistään.

Vierailija
16/21 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma pimeissä töissä on, että usein niitä tekevät mielellään vastaanottavat yhteiskunnalta asioita (tuet, käyttävät kunnallisia palveluita esim. terveydenhuolto ja lasten päivähuolto), mutta mitään ei sitten olla valmiita antamaan takaisin. Homma kun ei oikeen pyöri, jos ihmiset tekee noin :D

Mielestäni taas on ok opiskelijalle ansaita sivutuloja pimeästi. Lukioikäisenä tein harvakseltaan lastenhoitokeikkoja suoraan käteen. Pidempi kuukauden kestävä hoitotyö taas tehtiin ihan kuten kuuluukin eli verokortilla. Eihän niin pienistä summista edes mene veroa. :) Päätoimeentulona jos tekisi jatkuvasti pimeästi töitä, olisin aika huolissani eläkekertymästä. Harva on niin älykäs, että tuossa tilanteessa säästäisi eläkettä varten ja kyllähän se jotakin tahoa alkaa kiinnostaa, jos ihminen ilman tuloja saa säästettyä mittavia summia.

Vierailija
17/21 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asemassa, jossa moni olettaa minun tekevän työn pimeästi. - Tosin nämä olettajat eivät käytä ilmaisua pimeä työ, vaan pikku juttu, tai homma. Tavanomainen pyyntö alkaa: Hei sä kun oot n.n niin voiksä hei kattoo tota tai tehä ton kun mun tai mun vaimon tai meidän lasten kato tieksä ihan vaan kun.. se sattu kun... voisiks sä antaa tähän vastauksen heti, kun on perjantai iltakin niin sit jo lauantaina olisi ehkä jo parempi tai paremmin... Mä voin vaik soitella kohta kertoo tarkemmin, mut en ny ehdi mut sä varmaan osaat saman tien vastata ja antaa...

Vierailija
18/21 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 20:13"]

Ongelma pimeissä töissä on, että usein niitä tekevät mielellään vastaanottavat yhteiskunnalta asioita (tuet, käyttävät kunnallisia palveluita esim. terveydenhuolto ja lasten päivähuolto), mutta mitään ei sitten olla valmiita antamaan takaisin. Homma kun ei oikeen pyöri, jos ihmiset tekee noin :D

Mielestäni taas on ok opiskelijalle ansaita sivutuloja pimeästi. Lukioikäisenä tein harvakseltaan lastenhoitokeikkoja suoraan käteen. Pidempi kuukauden kestävä hoitotyö taas tehtiin ihan kuten kuuluukin eli verokortilla. Eihän niin pienistä summista edes mene veroa. :) Päätoimeentulona jos tekisi jatkuvasti pimeästi töitä, olisin aika huolissani eläkekertymästä. Harva on niin älykäs, että tuossa tilanteessa säästäisi eläkettä varten ja kyllähän se jotakin tahoa alkaa kiinnostaa, jos ihminen ilman tuloja saa säästettyä mittavia summia.

[/quote]

Minua huolestuttaa minne ne kaikki verorahat oikeasti menee. Tai kyllähän tuet vievät paljon, mutta luulisi että ihmiset, jotka kokevat jopa ylpeydekseen kutsua itseään veronmaksajiksi, ja sen vuoksi niska limassa painavat työtä, olisivat tuoneet sen summan moninkertaisesti jo. Tässähän oli keskustelu siitä että lapsi pitää laittaa päiväkotiinkin sen takia että pitää mennä töihin. Joten meidän yhteiskunnanhan pitäisi jo nyt olla pirun rikas, jos jotkut joutuvat jopa leikkelemään omaa elämäänsäkin sen vuoksi. 

Vierailija
19/21 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tekisi. aina on riski että sattuu työtapaturma tai itse vaikka siivotessa hajotan vahingossa jotain tai että palkkaa ei maksetakaan. melko lirissähän sitä olisi.

Vierailija
20/21 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tekisi enää. On liikaa menetettävää, jos joku menisikin pieleen. Mutta kieltämättä rahattomana lukiolaisena tuli tehtyä niitäkin. Kyse oli kyllä ihan lapsenvahtikeikoista ja pienistä rahoista. Mutta kummiskin.