Laskettu aika 28.12., mitkä chänssit sille että vauva syntyisi tammikuun puolella
Juuh eli viime keväällä päätettiin yrittää lasta sillä ajatuksella että saatais se syntymään alkuvuodesta jolloin lapsi olis koulussa, harrastuksissa ym. vanhemmasta päästä ja saisi siitä etua. Valitettavasti näköjään lopetettiin ehkäisy hieman liian pian ja tärppäsi käytännössä heti, ni nyt onkin uhkana että lapsi syntyy ihan vuoden lopussa :(
Jossain vaiheessa raskautta tämä asia katosi kuitenkin mielestä kun oli nii paljon mietittävää, mutta nyt on oikeasti alkanut vähän stressaamaan tilanne. Tässä on lapsen kannalta isot asiat pelissä. Kuinka todennäköistä on että synnytys viivästyisi juuri muutamalla päivällä? Voiko synnytystä lykätä tällaisessa tilanteessa jotenkin?
Kommentit (91)
Sen kun vaan pistät jalat ristiin kun yrittää tulla
Tiesittekö muuten, että loppuvuodesta syntyneet lapset ovat sisukkaampia, kun ovat olleet hiukan vanhempien kanssa kaikissa ryhmissä. Siitä ominaisuudesta vasta on hyötyä elämässä.
Yliaikaiseksi nuo aika usein menee. Lepäilet paljon etkä tee mitään sen eteen että syntyy, niin eiköhän halusi toteudu.
Varustaudu nyt kuitenkin siihen, että ne pari päivää ei lapsestasi todennäköisesti tee sen fiksumpaa eikä parempaa; nuo etuoikeudetkin on vain sun päässäsi.
50/60% kurkku tavarassa viivyttää viikolla.
Meillä oli laskettu aika 26.12. lapsi syntyi 1.1. yliajalle meno ei ole harvinaista.
Lapsen voi toki laittaa myöhemmin kouluun jos vaikuttaa siltä, ettei ole valmis menemään kouluun 6-vuotiaana joten ei huolta vaikka syntyisikin aivan vuoden lopussa.
Ei sillä lapsen kannalta ole mitään merkitystä syntyykö alku- vai loppuvuodesta. Loppuvuodesta syntynyt saa mennä vuotta myöhemmin kouluun, jos tuntuu tarvetta. Siihen ei edes tarvita muuta perustetta kuin syntymäaika.
Oma esikoiseni syntyi joulukuussa. Oli kyllä edellä kaikessa ihan fyysisestä koosta lähtien. Oppi puhumaan aikaisin, oppi lukemaan täytettyään viisi, oppi heti ajaan pyörällä, kun opettiin apurattaat pois ym.
Mopo- ja ajokorttia joutui odottelen kavereita pidempään. Muuta haittaa ei.
Onko lapsi ensimmäinen? Monestihan ensimmäinen menee yli lasketun ajan suuremmalla todennäköisyydellä kuin muut.
Itselläni on tosin päinvastoin, 3 vanhinta lasta syntyi ennen laskettua aikaa ja 3 nuorinta syntyi n.viikolla yli.
Mutta eiköhän nuo lapset synny silloin kuin syntyvät, riippumatta mitä tehdään tai jätetään tekemättä.
Meillä esim.kolmas lapsi syntyi rv39+2, vaikka sekä lääkäri että terkkari meinasivat, että syntyy kenties jo rv37, kun kohdunsuu oli jo 3-4cm auki. Lääkäri oli sen näköinen, että synnytän just sen pöydälle ja naurahti epäuskoisesti, kun tiedustelin lapsen kokoarvioita, jos syntyy laskettuna aikana. Oli sitä mieltä, ettei se ole mahdollista. Ja ihan normaalisti touhusin ja tein kotihommia ja hyvin meni loppuun asti.
Me maksettiin siitä, että alkuvuoden lapsen sai edellisvuoden porukan mukana kouluun.
Eskaria ei saanut maksuttomana, piti maksaa koko päivähoito, ja psykologin koulukypsyystutkimukset piti myös maksaa itse.
Oikeesti nyt!
Jos prioriteetti on tuota luokkaa, niin..
Mietis vielä uudestaan.
Mun ekalla lapsella oli sama laskettuaika, ja syntyi 45min seuraavan vuoden puolella, eli mahkuja on 😁 sanoin viel kätilölle et ois kiva jos syntys seuraavana vuonna, mut hän vaan vastas ettei tässä aleta mitään odottelee. Mut vauva oli onneks toista mieltä, ja on ollut hyvä et on luokan vanhin kun on muita hitaammin oppinut kirjaimia jne koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Me maksettiin siitä, että alkuvuoden lapsen sai edellisvuoden porukan mukana kouluun.
Eskaria ei saanut maksuttomana, piti maksaa koko päivähoito, ja psykologin koulukypsyystutkimukset piti myös maksaa itse.
Oletko se, joka täällä itkee, kun 17v korkeakouluopiskelija ei saa täyttä opintotukea :D
Onko esikoinen?, jos ei ole, niin millä viikoilla edelliset syntyivät. Millä viikolla sinä synnyti, entä sisaruksesi ja sisarustesi lapset?
Useinhan nuo menee vähän yli. Mutta minä olen ainakin sen puoleen tyytyväinen, että mun loppuvuoden lapsi on jo tokalla, eikä vasta ekalla. Jos olisi siis kuukauden myöhemmin syntynyt. Ihan hyvin pärjää, luokan parhaita. Toisin kuin ne pari alkuvuoden lasta, mitkä hädin tuskin vielä osaa edes lukea.
Syntyy jouluaattona. Varma tieto :)
Sillä ei ole mitään väliä, missä kuussa ja mihin aikaan lapsi syntyy. Tärkeintä, että synnytys menee hyvin ja lapsi on terve. Mä olen tammikuussa syntynyt ja ainakin jollain mittapuulla jäätävä luuseri; 40-vuotias pienipalkkainen yksinhuoltaja vuokrayksiössä.
Ps: helposti menee raskaus ensisynnyttäjälle yliaikaa. Mulla meni viikolla yli.
Mä epäilen kyl provoa. "Tässä on lapsen kannalta isot asiat pelissä." Ei ole.
Todella korkeat mahdollisuudet. Suurella osalla menee yliajalle, etenkin ensisynnyttäjistä. Olisin kuitenkin huolissaan siitä, miten tärkeä asia tuo teille tuntuu olevan. Aikamoisia menestyspaineita jo syntymättömälle lapselle. Prioriteetit kohdillaan?