Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laskettu aika 28.12., mitkä chänssit sille että vauva syntyisi tammikuun puolella

Vierailija
31.10.2021 |

Juuh eli viime keväällä päätettiin yrittää lasta sillä ajatuksella että saatais se syntymään alkuvuodesta jolloin lapsi olis koulussa, harrastuksissa ym. vanhemmasta päästä ja saisi siitä etua. Valitettavasti näköjään lopetettiin ehkäisy hieman liian pian ja tärppäsi käytännössä heti, ni nyt onkin uhkana että lapsi syntyy ihan vuoden lopussa :(

Jossain vaiheessa raskautta tämä asia katosi kuitenkin mielestä kun oli nii paljon mietittävää, mutta nyt on oikeasti alkanut vähän stressaamaan tilanne. Tässä on lapsen kannalta isot asiat pelissä. Kuinka todennäköistä on että synnytys viivästyisi juuri muutamalla päivällä? Voiko synnytystä lykätä tällaisessa tilanteessa jotenkin?

Kommentit (91)

Vierailija
81/91 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 50 % todennäköisyys, että menee yliajalle varsinkin jos olet ennemmin iäkäs kuin nuori ensisynnyttäjä (paitsi jos olet oikein kunnon riskisynnyttäjö, jolloin suunnitellun sektion todennäköisyys kohoaa...). Meillä syntyi esikoinen jo kyllä rv 37 ja kaikki lapset ovat syntyneet ennen la:ta. Onhan se odottajana/synnyttäjänä kiva, että raskaus viimein loppuu ja syntyy pienemmät lapset, mutta kaikki joutuivat teholle, ettei ollenkaan kivaa kuitenkaan. Voihan sen lapsen laittaa kouluun vasta seuraavana vuonna syntyneiden kanssa jos tahtoo tarjota etua elämässä eli ettei heti pääse kouluun.........

Vierailija
82/91 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi joulukuussa, että etenee nopeammin elämässään, valmistuu kouluista nuorempana ym.

Ei edes etene. Kun saattaa mennä kouluun sinä vuonna kun täyttää 8. Moni ihan loppuvuodesta syntynyt menee. Eikä se elämä yhtään sen nopeammin kulu kenelläkään. Kaikilla meillä on 24 tuntia vuorokaudessa ja 365 päivää vuodessa paitsi karkausvuosina 366. 

No onhan se eri asia valmistua vaikka lukiosta 18- kuin 19-vuotiaana.

Normaaliälyiselle sillä ei ole mitään merkitystä. Kun ihan samana vuonna syntyneistäkin osa valmistuu 18-vuotiaana ja osa 19-vuotiaana. Vai luulitko, että on jotenkin hienoa ja erikoista valmistua 18-vuotiaana :D

Kerron vain omasta kokemuksestani. Olen siis syntynyt tammikuussa. Tuntui nololta.

Mä olen syntynyt alkuvuodesta ja harmitti olla aina vanhimmasta päästä.

Minusta se oli hienoa. Sai monta asiaa kavereita aiemmin. Ajokortti niistä tärkeimpänä. 

No niin, ajokortti on eri asia. Sen saa jokainen samanikäisenä. Koulun aloittamiset ja valmistumiset taas tapahtuu joko aikaisemmin tai myöhemmin, riippuen siitä mihin aikaan vuodesta on syntynyt.

Niinkö? Mikä on lokakuussa syntyneiden lakkiaispäivä? Itselläni se oli 31.5. Kuvittelin, että silloin lakitettiin kaikki ne, jotka kävivät lukion kolmessa vuodessa ja olivat syntyneet samana vuonna kuin minä (tammikuun lapsi). 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/91 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi joulukuussa, että etenee nopeammin elämässään, valmistuu kouluista nuorempana ym.

Ei edes etene. Kun saattaa mennä kouluun sinä vuonna kun täyttää 8. Moni ihan loppuvuodesta syntynyt menee. Eikä se elämä yhtään sen nopeammin kulu kenelläkään. Kaikilla meillä on 24 tuntia vuorokaudessa ja 365 päivää vuodessa paitsi karkausvuosina 366. 

Normaaliälyiselle sillä ei ole mitään merkitystä. Kun ihan samana vuonna syntyneistäkin osa valmistuu 18-vuotiaana ja osa 19-vuotiaana. Vai luulitko, että on jotenkin hienoa ja erikoista valmistua 18-vuotiaana :D

Kerron vain omasta kokemuksestani. Olen siis syntynyt tammikuussa. Tuntui nololta.

Minusta se oli hienoa. Sai monta asiaa kavereita aiemmin. Ajokortti niistä tärkeimpänä. 

No niin, ajokortti on eri asia. Sen saa jokainen samanikäisenä. Koulun aloittamiset ja valmistumiset taas tapahtuu joko aikaisemmin tai myöhemmin, riippuen siitä mihin aikaan vuodesta on syntynyt.

Juuei tapahdu. Ihan saa mennä kouluun sinä vuonna, kun täyttää 7 riippumatta siitä, missä vaiheessa vuotta sen täyttää. Myös lukion saa käydä ihan samaan tahtiin kuin tammikuussa samana vuonna syntyneet, vaikka olisi syntynyt joulukuun viimeisenä päivänä. Mikään laki ei velvoita aloittamaan koulua myöhemmin, jos on syntynyt loppuvuodesta. Siihen vain on mahdollisuus, jos katsotaan, että se on lapsen etu. 

Vierailija
84/91 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi syntyy kun on syntyäkseen, mutta syntymäkuukaudella on tutkitusti suuri vaikutus lapsen kehitykseen. Tunnetuin esimerkki on joukkuelajit, joiden parhaista valtaosa on syntynyt alkuvuodesta. Myös koulussa alkuvuodesta syntyneet pärjäävät loppuvuonna syntyneitä paremmin ja esim yliopistojen opiskelijoista alkuvuonna syntyneitä on suhteellisesti enemmän kuin muita. Ja sama kehitys jatkuu sitten vielä työelämässä, yritysjohdosta alkuvuodesta syntyneiden osuus on suhteellisesti suurin.

Kaikki siis tilastollisia tosiasioita, yksittäiset anekdootit ei muuta kuvaa.

Vierailija
85/91 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinkö? Mikä on lokakuussa syntyneiden lakkiaispäivä? Itselläni se oli 31.5. Kuvittelin, että silloin lakitettiin kaikki ne, jotka kävivät lukion kolmessa vuodessa ja olivat syntyneet samana vuonna kuin minä (tammikuun lapsi). 

Niin, jos lokakuussa syntynyt valmistuu 31.5., hän valmistuu 18-vuotiaana, mutta tammikuussa syntynyt 19-vuotiaana. Eli eri ikäisenä, vaikka onkin syntynyt samana vuonna.

Vierailija
86/91 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma esikoiseni syntyi joulukuussa. Oli kyllä edellä kaikessa ihan fyysisestä koosta lähtien. Oppi puhumaan aikaisin, oppi lukemaan täytettyään viisi, oppi heti ajaan pyörällä, kun opettiin apurattaat pois ym.

Mopo- ja ajokorttia joutui odottelen kavereita pidempään. Muuta haittaa ei.

Mun lapsi syntyi marraskuussa, enkä tiedä oliko siitä varsinaisesti haittaa. Mutta siinä kohtaa kun korkeakouluopinnot alkoivat, hän oli vielä 17 ja sai alkuun pienempää opintotukea. Täysimääräistä opintotukea alkoi saada vasta 18. Asumislisää ei voinut saada ollenkaan 17-vuotiaana, sitäkin alkoi saada vasta täytettyään 18. Mutta ei tätä harmia tosiaan ollut kuin se 2,5kk opintojen alusta. Jos sitä nyt harmina edes pitää. 

Menikö lapsesi siis kouluun vuotta aikaisemmin, vai suorittiko lukion kahdessa vuodessa? Normaalitahdissa opiskelleethan kirjoittavat sinä vuonna, kun täyttävät 19.

Vierailija
87/91 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä lapsen kannalta ole mitään merkitystä syntyykö alku- vai loppuvuodesta. Loppuvuodesta syntynyt saa mennä vuotta myöhemmin kouluun, jos tuntuu tarvetta. Siihen ei edes tarvita muuta perustetta kuin syntymäaika. 

Heh. Tuskin ap tuota haluaa. Sehän on kuin sanoisi, että oma lapsi on niin tyhmä, ettei voi mennä sinä vuonna kouluun, kun täyttää seitsemän. 

Vierailija
88/91 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt jalat ristiin ja tarpeen tullen ompelet värkin tuplaompeleilla kiinni. Ilmoittele auttoiko nämä neuvot.

Vierailija
89/91 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50/60% kurkku tavarassa viivyttää viikolla.

raudoitettu betoni on varma juttu

Vierailija
90/91 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Juuh eli" 🥴😬

Vierailija
91/91 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon riippu lapsen omista älyllisistä kyvyistä, että miten käy ja ne sitten määrityvät vanhemmilta.

Minä synnyin loppuvuodesta, ei ollut minkäänlaisia ongelmia koulussa, päinvastoin, olisin ollut jo 5 vuotiaana valmis siirtymään suoraan kolmannelle luokalle, osasin nimittäin ne asiat, mitä 1. ja 2. luokilla opeteltiin.

Sosiaalisesti et ole sen edistyneempi ollu kuin muutkaan. Moni luokkia hypännyt on kohdannut tosi vaikeita ongelmia siksi että on niin nuori ja lapsellinen muihin verrattuna.

Ja erityisesti siksi, että kuvittelee (vanhempien kannustamana) olevansa parempi kuin muut, koska meni aiemmin kouluun. 

t. tuollaisen entisen luokkakaveri

en kyllä ollut tuollainen kun väitit minun olevan. sinulla selvästi on haavat omasta kokemuksestasi, minä en niille voi mitään, ehkä terapia voisi auttaa sinua.  Tosiasia vain on se, että toiset lapset ovat toisia älykkäämpiä, ei se sen ihmeellisempää ole ja lapselle voi olla todella tuskallista olla koko päivä koulussa opettelemassa jotain, jonka on omaksunut jo kolme vuotiaana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä