Laskettu aika 28.12., mitkä chänssit sille että vauva syntyisi tammikuun puolella
Juuh eli viime keväällä päätettiin yrittää lasta sillä ajatuksella että saatais se syntymään alkuvuodesta jolloin lapsi olis koulussa, harrastuksissa ym. vanhemmasta päästä ja saisi siitä etua. Valitettavasti näköjään lopetettiin ehkäisy hieman liian pian ja tärppäsi käytännössä heti, ni nyt onkin uhkana että lapsi syntyy ihan vuoden lopussa :(
Jossain vaiheessa raskautta tämä asia katosi kuitenkin mielestä kun oli nii paljon mietittävää, mutta nyt on oikeasti alkanut vähän stressaamaan tilanne. Tässä on lapsen kannalta isot asiat pelissä. Kuinka todennäköistä on että synnytys viivästyisi juuri muutamalla päivällä? Voiko synnytystä lykätä tällaisessa tilanteessa jotenkin?
Kommentit (91)
Ehtii syntyä vaikka Marraskuussa, ainakin meidän esikoisen aikataululla. Seuraavat meni yli lasketun ajan, kakkonen olisi silti juuri ja juuri syntynyt tämän vuoden puolella, kolmonen olisi mennyt Tammikuulle. Turha luottaa mihinkään esikoiset menee yliajalle höpinään.
Minä veikkaan, että saatte jouluaaton vauvan, mistä lapsi itse ei tule olemaan tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti nyt!
Jos prioriteetti on tuota luokkaa, niin..Mietis vielä uudestaan.
Myöhäistä sitä nyt on miettiä.
Ei mitenkään myöhäistä. Prioriteettejaan voi aina miettiä ja korjata.
Toki, mutta tämän lapsen kohdalla se juna meni jo.
Eipä se oppiminen määräydy syntymäkuukauden mukaan ;) Minä olin kaveriporukasta vanhin ja huonoin koulusta, ihan vain perhetaustasta & geeneistä johtuen... Olisi varmaan pitänyt syntyä tällä logiikalla joulukuussa, niinkuin meidän kaveriporukan älykkö.
Oot auttamattomasti myöhässä, lapsesi tulevaisuus on jo pilalla. Itse suoritin avoimen yliopiston etäopintoja jo kohdussa.
Vierailija kirjoitti:
Itsehän menin jo synnäriltä lukioon :D
voi että näitä aikuisia lapsia, kun sattuu niin paljon :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti nyt!
Jos prioriteetti on tuota luokkaa, niin..Mietis vielä uudestaan.
Myöhäistä sitä nyt on miettiä.
Toki, mutta tämän lapsen kohdalla se juna meni jo.
Miten niin? Eihän se lapsi edes ole vielä syntynyt. Ja useimmiten ne prioriteetit muuttuvat ihan itsekseen lapsen syntymän jälkeen.
Todennäköisesti menee tammikuulle jos eka lapsi.
Mikä lynkkaus räällä on tuota ajatusta kohtaan että haluaisi säädellä lapsen syntymävuotta?. Kyllä alkuvuoden lapset vaan ovat kehittyneempiä ja "isompia" ja vanhemman oloisia koulussa. Koulussa helpompaa 7- vuotiailla, tutkitusti. Joululomalla inhottava pitää synttäreitä kun kaverit ovat lomareissuilla, mummoloissa...
Tietyssä iässä nuo kuukaudet alkuvuodesta syntyneiden ja loppuvuodesta syntyneiden välillä tekevät hurjan ison eron lasten/nuorten kehitykseen, käytökseen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä lynkkaus räällä on tuota ajatusta kohtaan että haluaisi säädellä lapsen syntymävuotta?. Kyllä alkuvuoden lapset vaan ovat kehittyneempiä ja "isompia" ja vanhemman oloisia koulussa. Koulussa helpompaa 7- vuotiailla, tutkitusti. Joululomalla inhottava pitää synttäreitä kun kaverit ovat lomareissuilla, mummoloissa...
Tietyssä iässä nuo kuukaudet alkuvuodesta syntyneiden ja loppuvuodesta syntyneiden välillä tekevät hurjan ison eron lasten/nuorten kehitykseen, käytökseen.
Normaaliälyiselle vanhemmalle sillä ei ole mitään merkitystä minä päivänä lapsi syntyy. Ihan muut asiat ovat tärkeämpiä. Alkuvuodesta syntyminen ei tee lapsesta yhtään kehittyneempää ja isompaa ja synttärit voi pitää muulloinkin kuin juuri sinä päivänä, jona ne oikeasti ovat. Lisäksi 1.1. on myös loma-aikaa, joten siinä suhteessa ei voita mitään, jos lapsi syntyy pari päivää lasketun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Minun hyvä ystäväni on syntynyt 29.12. ja minä seuraavana vuonna 3.1. Olemme tunteneen 4-vuotiaasta lähtien. Kaveri on aina ollut minua hieman pidempi, minä hieman paksumpi. Koulussa menestyimme suunnilleen samantasoisesti. Suurin ero oli musiikissa, jossa minä olen ollut aina hyvä, mutta kaverilla ei ole siihen ollenkaan taipumuksia. Geeneistä kehitys on enemmän kiinni kuin syntymäpäivästä. Ja käytös on kiinni kotikasvatuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun hyvä ystäväni on syntynyt 29.12. ja minä seuraavana vuonna 3.1. Olemme tunteneen 4-vuotiaasta lähtien. Kaveri on aina ollut minua hieman pidempi, minä hieman paksumpi. Koulussa menestyimme suunnilleen samantasoisesti. Suurin ero oli musiikissa, jossa minä olen ollut aina hyvä, mutta kaverilla ei ole siihen ollenkaan taipumuksia. Geeneistä kehitys on enemmän kiinni kuin syntymäpäivästä. Ja käytös on kiinni kotikasvatuksesta.
Hupsis, piti kirjoittamani samana vuonna, ei seuraavana vuonna. Tuli ajatusvirhe.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen täysipäinen ihminen osaa järjestää lapsen synttärit muulloin kuin varsinaisena juhlapäivänä. Itselläni synttärit osui yleensä hiihtolomaan, joten järjestettiin ne ennen tai jälkeen, jotta kaverit ei olisi olleet matkoilla. Ei sen vaikeampaa.
Parempi joulukuussa, että etenee nopeammin elämässään, valmistuu kouluista nuorempana ym.
Vierailija kirjoitti:
Aika isolla osalla lapsista on synttärit jonkun loman aikana. Syysloma, hiihtoloma, pääsiäinen ja etenkin kesäloma. Ei mitään ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Parempi joulukuussa, että etenee nopeammin elämässään, valmistuu kouluista nuorempana ym.
Ei edes etene. Kun saattaa mennä kouluun sinä vuonna kun täyttää 8. Moni ihan loppuvuodesta syntynyt menee. Eikä se elämä yhtään sen nopeammin kulu kenelläkään. Kaikilla meillä on 24 tuntia vuorokaudessa ja 365 päivää vuodessa paitsi karkausvuosina 366.
Loppuvuodesta syntyneelle on aika helppo saada lykkäystä koulunaloitukseen. Ja alkuvuodesta syntyneen on puolestaan helppo päästä aloittamaan koulu vuotta aikaisemmin. Niin en näe tässä kyllä minkään valtakunnan ongelmaa, syntyipä lapsi mihin aikaan hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei edes etene. Kun saattaa mennä kouluun sinä vuonna kun täyttää 8. Moni ihan loppuvuodesta syntynyt menee. Eikä se elämä yhtään sen nopeammin kulu kenelläkään. Kaikilla meillä on 24 tuntia vuorokaudessa ja 365 päivää vuodessa paitsi karkausvuosina 366.
No onhan se eri asia valmistua vaikka lukiosta 18- kuin 19-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Oma esikoiseni syntyi joulukuussa. Oli kyllä edellä kaikessa ihan fyysisestä koosta lähtien. Oppi puhumaan aikaisin, oppi lukemaan täytettyään viisi, oppi heti ajaan pyörällä, kun opettiin apurattaat pois ym.
Mopo- ja ajokorttia joutui odottelen kavereita pidempään. Muuta haittaa ei.
Mun lapsi syntyi marraskuussa, enkä tiedä oliko siitä varsinaisesti haittaa. Mutta siinä kohtaa kun korkeakouluopinnot alkoivat, hän oli vielä 17 ja sai alkuun pienempää opintotukea. Täysimääräistä opintotukea alkoi saada vasta 18. Asumislisää ei voinut saada ollenkaan 17-vuotiaana, sitäkin alkoi saada vasta täytettyään 18. Mutta ei tätä harmia tosiaan ollut kuin se 2,5kk opintojen alusta. Jos sitä nyt harmina edes pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan se eri asia valmistua vaikka lukiosta 18- kuin 19-vuotiaana.
Miten se on eri asia? Mitä se muuttaa, jos 4.7. syntynyt valmistuu 18-vuotiaana ja 3.4. syntynyt 19-vuotiaana?
Vierailija kirjoitti:
Syntyy jouluaattona. Varma tieto :)
"Tää on sit samalla joululahja ja syntymäpäivälahja." Sääliksi käy.