Käyttäisitkö turkkia...
...joka on saatu perintönä tai hankittu esim kirpparilta? Itse en itse ostaisi turkkia, mutta olen saanut perintönä. En kannata turkistarhausta, mutta sitten taas toisaalta - onko oikein heittää turkkia poiskaan jos ajattelee ekologiselta kantilta.
Mielipiteitä?
Kommentit (48)
Ostakoot ne turkiksia ketkä haluaa ja kenen tyyliin ne sopii, se ei ole lain mukaan rikollista.
Rikollista ja SAIRASTA sensijaan on käydä käsiksi toisten ostamiin, omistamiin turkiksiin ja vandalisoida niitä. Onneksi siitä saa täällä Suomessa kunnon tuomiot ja joutuvat maksamaan turkiksen omistajalle kunnon rahalliset korvaukset, joilla se turkistyyppi käy tottakai ostamassa uuden turkiksen joten kannattaako tuokaan "kettutyttö touhu"?
On myös olemassa ihan puhtaasti eettisiä turkiksia, niitä voi ostaa ulkomailta ja ne on tehty autojen alle jääneiden eläinten (ketut, supikoirat jne) turkiksen jämistä. Ne on kalliimpia kuin tarhaeläinten turkikset ja koska niiden käsittely, putsaaminen ja värjääminen vie kauemmin aikaa ja koska niiden saatavuus rajallisempi, mutta jos turkiksen ostajalla on kuitenkin sitä rahaa niin samapa se vaikka sijoittaa eettiseen ja kalliimpaan, eikö?
41, puhut ihan asiaa. On hyvä tehdä "edes jotain", kuin vain valittaa, että kun kaikki senkus aina vaan, eikä kukaan koskaan mitään... Olet oikein hyvällä linjalla tekojesi kanssa ja jokainenhan tekee ne valinnat, joiden kanssa voi elää itsensä kanssa tyytyväisenä.
Enkä _todellakaan_ tarkoita väheksyä hienoja valintojasi, mutta näin eläinystävältä toiselle, oletko koskaan pysähtynyt ajattelemaan maidon- ja munantuotannon toista puolta? Toki pienkanalasta hommatut munat ovat ratkaisevasti parempi valinta kuin häkkikanalasta ostetut, mutta ymmärräthän, että jokaista munijakanaa kohtaan tapetaan vastaava määrä kukkoja (yleensä elävänä jauhamalla silppurissa), joista munantuotanto ei voi hyötyä? Eli munantuotanto tarkoittaa silti hyvin veristä bisnestä, vaikka niiden yksittäisten kanojen elämä olisikin oikein onnellista. Ja maidontuotanto luomussakin tarkoittaa vasikoiden viemistä emältään ja niille tarkoitetun maidon viemistä sinun pöytääsi. Lehmien vuosittaista keinosiemennystä (eli käytännössä raiskaamista, ilman niiden omaa valintaa, kenen kumppanin kanssa ne haluaisivat lisääntyä), vuosittaista raskautta joka päättyy aina siihen oman lapsen viemiseen, vaikka eläimillä äidinvaistot ovat todellakin yhtä vahvat, ellei vahvemmat kuin ihmisillä (vaistonvaraisempia eläimiä kuin ihmiseläimet yleensäkin), ja lopulta elämän keskeyttämiseen sen parhaassa kukoistuksessaan (kanat tapetaan n. 1,5-vuotiaina tuotannon heikennyttyä, vaikka kanat normaalisti eläisivät 7 vuotta, ja naudat 4-5-vuotiaina siinä, kun niiden luontainen elinikä olisi 20:kin vuotta!).
Toistan ja korostan, etten tarkoita, että sun pitäisi tehdä vielä enemmän tai ainoa oikea vaihtoehto olisi alkaa vegaaniksi. Itse vain toivoin, että olisin nämä seikat tajunnut aiemmin, koska kun ne sain tietooni, en nähnyt enää muuta keinoa kuin valita vegaanius, jonka myötä saatoin pestä käteni koko verisestä bisneksestä. Mutta ehdottomasti ymmärrän, että on olemassa kaltaisiasi tärkeitä eläinsuojeluihmisiä jotka toteuttavat aatettaan omalla hienolla tavallaan ja sitten mun kaltaisiani eläinoikeusaatteen vähän äärimmäisempiä ihmisiä... =) Etkä sinä välttämättä jaa tätä ajatusmaailmaa, ei siinä mitään. Ja todellakin eläinsuojeluihminen voi olla, vaikka söisi lihaa/käyttäisi munia ja maitoa yms. Kuten sanoin, ajattelin vain todeta ääneen nämä seikat, jotka itse olisin halunnut oivaltaa aiemmin. Pliis, älä ota syyllistämisenä. =)
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 08:44"]Minä käytän sellaista pientä eläinystävällistä rämemajavaturkkia.
[/quote] Jos se ei ole tosi vanha se on laiton, Nutrian tarhaus kiellettiin. Ellei se oo sun itsekasvattama kolmion muotoinen ala-vyötärölaukku..
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 07:32"]
...joka on saatu perintönä tai hankittu esim kirpparilta? Itse en itse ostaisi turkkia, mutta olen saanut perintönä. En kannata turkistarhausta, mutta sitten taas toisaalta - onko oikein heittää turkkia poiskaan jos ajattelee ekologiselta kantilta.
Mielipiteitä?
[/quote]
Perintöturkkia kyllä, kirpparilta hankittua... hmmm. Ehkä.
Viherpiipertäjien itkupotkuraivareista en välitä.
En ikinä pukisi päälleni turkista. Sain jouluna mummolta vittuiluna isovaarin(rip) ampumista kanista tehdyn lakin. Myin sen sadalla eurolla jollekin venakolle. Itse en sitä pystynyt käyttää, mutta hoksasin, että jos myyn sen jollekulle joka muuten ostaisi tarhatun lakin niin säästyy siinä turkistarhauksen kannatus.
Ai anteeksi, en tajunnut että webbikamerani oli jäänyt päälle!