Ylireagoinko? Minua ei haluta perhetapahtumiin koska minulla vasta 1 koronarokotus
Ja kaikki sanovat: ”On tärkeää että otat rokotuksen koska Liisa on raskaana”. Minulle halutaan rokotus siksi että suojelen muita, en itseäni! Ylireagoinko? Kukaan ei välitä siitä saanko minä tartunnan, minut nähdään vain tartuttajana.
Kommentit (227)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos muut porukasta ovat jo rokotettuja niin eikös heillä pitäisi jo erinomaisen tehokkaalla rokotteellaan olla niin tehokas suoja, etteivät he saa tautia itse tai tartuta sitä AP:lle eteen päin?
Raskaana oleva ei ole rokotettu! Ei halunnut ottaa rokotetta raskauden takia. Kaikki pelkäävät, että tartutan koronan raskaana olevaan.
Ap
Minäkin olen raskaana, eikä minua ole rokotettu, mutta en kyllä odota, että kaikilla tuttavilla olisi 2 rokotetta (vaikka valtaosalla kyllä on). Sen sijaan ennen illanistujaisia/sukujuhlia, joihin minunkin olisi tarkoitus osallistua, odotan enemmänkin, että kaikki - myös ne rokotetut - ovat eläneet turvallisesti, eivätkä ole ottaneet turhia riskejä, esim. käymällä baarissa tai vaikka ulkomailla juuri ennen juhlia. Ja ei, en odota tätä vain itseni takia vaan koko muunkin seurueen takia. Sitten jos siellä on joku tämmöinen, joka viis veisaa muiden turvallisuudesta, jäisin itse pois, jos muita ei haittaa.
Näin rokottamattomana ajattelen, että tärkeämpää on, ettei eletä kuin siat pellossa kuvitellen, ettei pandemiaa ole ollenkaan, kuin että onko rokotuksia yksi, kaksi vai ei ensimmäistäkään. Rokotetut tartuttaa siinä missä rokottamattomatkin, mutta ovat vähine oireineen tai jopa kokonaan oireettomina isompi riski rokottamattomalle kuin rokottamaton, jolla on selkeämmät oireet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinä siis reagoit? Itse loukkaantuisin kyllä tuossa tilanteessa ja varmaan välit sukulaisiin viilenisi. Tuo jäisi mieleen eikä varmaan ihan heti unohtuisi vaikka toisen rokotuksen saisi ja sukulaisilla suhtautuminen muuttuisi positiivisemmaksi. Itse olen kyllä saanut 2 rokotetta mutta ei kukaan ole niistä kysellyt.
Miksi loukkaantuisit? Et suo muille oikeutta siis suojella itseään?
Minä en sinänsä tuomitse kenenkään tunteita, jos loukkaantuu, niin loukkaantuu, mutta eri asia on, onko se oikeutettu tunne. Siis sellainen, johon muiden olisi syytäkin reagoida (myöntää, että he olivat väärässä tai pahoitella tms.)Jos yhden rokotteen saaneena minua alettaisiin pitää sellaisena jolta pitää suojautua niin se tuntuisi loukkaavalta. Sukulaisiahan on koko elämä kuitenkin tavattu ilman koronarokotuksia, ei olla juuri kyselty terveydentilasta tms. Itseltä ei tosiaan ole kysytty rokotuksista nytkään mutta jos kysyttäisiin niin se muuttaisi kyllä sitä kuinka suhtautuisin kyseiseen ihmiseen.
Lisään vielä että eri asia jos kysyy ihan mielenkiinnosta kuin siihen tyyliin että pitäisikö minulta nyt jotenkin suojautua.
Minulta on kysytty koko ajan nimenomaan tuohon tyyliin, että haluavat tietää pitääkö minulta suojautua.
Ap
Pitää. Rokottamattomien tapaaminen on suurempi riski kuin rokotettujen, ymmärrätkö? Rokotetuille on tärkeää suojautua taudilta, rokottamattomat eivät pidä sitä niin tärkeänä. Siksi rokotetut eivät halua tavata rokottamattomia, kun riski taudin saamiselle ei ole olematon vaikka rokotettu olisikin.
Pahimmat coronapelkääjät, jotka on piikitetty ja ovat peloissaan, niin pukekaa suojapuku ja kunnon hengityssuojain. Muistakaa ottaa boosteripiikki!
Mene muualle vätystämään.
Tämän ketjun avainhenkilö, Liisa, on raskaana, joten hän ei voi käyttää hengityssuojainta. Samalla hän on raskauden vuoksi riskiryhmää.
Lapsen saaminen on ihana ja tärkeä asia. Miksei sitä nähdä ainutlaatuisen tärkeänä?
Ai raskaana oleva ei voi käyttää hengityssuojainta? Ainiinjoo, maskin takaa ei saa happea ja hui kauhea, lapsi vaarantuu.
Sitten kun se lapsi syntyy, se on ihan ok laittaa päikkäreille vaunuihin ja lähteä vaikka kauppakeskukseen vähän shoppaamaan, laittaa vaan vaunuverhon oikein tiiviisti siihen kuomun suulle, ja fiksuimmat vielä oikein toisen peiton siihen päälle, niin vauva on siellä sitten turvassa eikä pöpöjä pääse vaunuihin. Eikä sinne pöpöjen lisäksi kyllä pääse sitten sitä happeakaan, jonka saaminen silloin raskausaikana kuitenkin oli niin elintärkeää, ettei odottava äiti maskia voinut käyttää hetkeäkään...
🤔
Mitä sä selität? Et oo tainnu esim. loppuraskaudessa itse kokeilla maskin kanssa olemista? Ootko edes nainen tai kantanut ikinä lasta sisälläsi? Jos et, olethan pllis näsäviisastelematta. 👍
Voin kertoa, että on aika tukalaa olla edes 5 min maskin kanssa, etenkin jos vauva jo "yliaikainen", harjoitussupistuksia ja vauva painaa keuhkoja. Pakolliset neuvolat yms.seurannat yms.tietty kävin, kun olin korona-aikana raskaana, mutta muuten olin kotona, koska maskin kanssa oli niin vaikea hengittää.
Lisäänpä vielä, että välttelin kontakteja, sillä mun raskaanaoloaikana ei ollut vielä rokotteita saatavilla. Nyt mulla rokoteasia kunnossa ja maskin käyttö helppoa, kun ei oo vauvaa painamassa mahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinä siis reagoit? Itse loukkaantuisin kyllä tuossa tilanteessa ja varmaan välit sukulaisiin viilenisi. Tuo jäisi mieleen eikä varmaan ihan heti unohtuisi vaikka toisen rokotuksen saisi ja sukulaisilla suhtautuminen muuttuisi positiivisemmaksi. Itse olen kyllä saanut 2 rokotetta mutta ei kukaan ole niistä kysellyt.
Minä en sinänsä tuomitse kenenkään tunteita, jos loukkaantuu, niin loukkaantuu, mutta eri asia on, onko se oikeutettu tunne. Siis sellainen, johon muiden olisi syytäkin reagoida (myöntää, että he olivat väärässä tai pahoitella tms.)Jos yhden rokotteen saaneena minua alettaisiin pitää sellaisena jolta pitää suojautua niin se tuntuisi loukkaavalta. Sukulaisiahan on koko elämä kuitenkin tavattu ilman koronarokotuksia, ei olla juuri kyselty terveydentilasta tms. Itseltä ei tosiaan ole kysytty rokotuksista nytkään mutta jos kysyttäisiin niin se muuttaisi kyllä sitä kuinka suhtautuisin kyseiseen ihmiseen.
Voi jeesus.
Olet aika minäkeskeinen ihminen selkeästikin. Jos muut ovat kiinni realiteeteissa ja havainneet koronalta suojautumisen oikeat toimet parhaiksi omassa elämässään, niin sä loukkaannut.
Et voi vedota siihen, että koko elämäollaan sukulaisia tavattu, koska vasta talvesta 2020 meillä on ollut koronapandemiaa.Myös korona-aikana monet ovat tavanneet sukulaisiaan, mutta nyt rokotteiden myötä joillain on näköjään alkaneet nämä utelut ja ihmisten luokittelut uhkiin ja suojattaviin. Omassakin suvussa ollaan tavattu normaalisti, ei tosin koskaan aiemminkaan olla jatkuvasti oltu kasvotusten yhteydessä tai usein isolla porukalla kokoonnuttu, mutta on siis ollut satunnaisia juhlia, kyläilyjä yms. Kenelläkään meistä ei tietääkseni ole ollut koronaa.
Niin? Edelleen, realiteeteissa elävä ihminen käsittää, että valintoja on nyt monenlaisia, eikä se, että loukkaantuu siitä, miten joku on valinnut suojautua, ole ihan tervettä.
Muutenhan sitä ajattelee, että muiden tulisi perustella valintansa minun vaikutuksestani.
Edelleen olen sitä mieltä että tuosta on ihan aiheellista loukkaantua, ja itsekin loukkaantuisin. En nostaisi meteliä vaan sanoisin varmaan että "joo ymmärrän täysin, nähdään toisella kerralla" mutta en kyllä näkisi yhtään vaivaa että se toinen kerta järjestyy.
En muuten tällaisissa tapauksissa luokittelisi toisen tunteita terveiksi tai epäterveiksi. Sinä voit tietysti suhtautua toisin ja olla ymmärtäväisempi näitä suojautujia kohtaan.
Miksi sulla on vasta yksi rokotus? Ota rokotus niin ei tarvi mussuttaa. Miksi ihmeessä änkeäisit tartuttamaan muita? Jää kotiin tai hoida onat rokotukset kuntoon. Sen jälkeen olet parempaa seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä että eri asia jos kysyy ihan mielenkiinnosta kuin siihen tyyliin että pitäisikö minulta nyt jotenkin suojautua.
Minulta on kysytty koko ajan nimenomaan tuohon tyyliin, että haluavat tietää pitääkö minulta suojautua.
Ap
Pitää. Rokottamattomien tapaaminen on suurempi riski kuin rokotettujen, ymmärrätkö? Rokotetuille on tärkeää suojautua taudilta, rokottamattomat eivät pidä sitä niin tärkeänä. Siksi rokotetut eivät halua tavata rokottamattomia, kun riski taudin saamiselle ei ole olematon vaikka rokotettu olisikin.
On tämä erikoista, kun rokotetut pelkäävät rokottamattomia, mutta rokottamattomat eivät pelkää ketään. Todistamme parhaillaan ehkä historian suurinta psykologista koetta.
Mitä erikoista siinä on, ihan loogistahan tuo. Rokotetut pelkäävät sairastumista ja siksi ovat ottaneet ne rokotteet. Rokottamattomat taas eivät pelkää ja siksi ovat jättäneet rokotteet ottamatta. Rokote pienentää tartunnan saamisen riskiä, mutta ei poista sitä kokonaan. Rokotetut levittävät tautia enemmän, joten siksi rokotetut välttävät heidän tapaamistaan.
Valehtelet. Rokottamattomat nimenomaan levittävät koronaa ja kuormittavat terveydenhuoltoa, mikä on jännä, koska ovat niin hirveän tarkkoja suojaväleistä ja maskeista, eivätkä koskaan käy missään, eivätkä tapaa ketään (not).
Niin, kuinka vaikeaa se nyt on vaan ottaa se rokote, jota kaikki asiantuntijat suosittelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin sitä suljetaan pikkuhiljaa yhteiskunnan ulkopuolelle. Hyvin on ihmiset manipuloitu. Rokottamattomat ovat pian yhteiskunnan pohjasakkaa, joita kohdellaan kuin romaneita.
Rokottamattomat ovat jo nyt yhteiskunnan pohjasakkaa. Itsekkäitä ihmisiä, jotka perustavat uppiniskaisen päätöksensä huuhaatietoon. Ovat ihan itse itsensä tuohon tilanteeseen asettaneet.
Vuosi sitten olit pohjasakkaa ja nyt piikitettynä olet ylintä aatelia? Aika vahvat harhat..
En ollut vuosi sitten pohjasakkaa, koska rokotetta ei ollut saatavilla. Tämän tiesit tottakai. Yritit vain olla nokkela. Ainoat, jotka elävät harhoissa, ovat rokottamattomat, jotka pyörivät rapsodia, rumble ja muilla psykoosisivustoilla. He kuvittelevat, että hallitus on lääketeollisuuden käsikassara ja että rokotteessa on eläviä, pitkälonkeroisia olioita (!) jne. Kyllä meikäläisen harhat niille kalpenee.
Hyvin tunnut tietävän kyseiset sivustot ja mitä niissä kerrotaan. Itseäni ei moiset sivustot kiinnosta. Haetko niistä varmennusta, että teitkö oikean ratkaisun. Epävarmoja te ainakin olette.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoisitko vielä sen sun reaktiosi, niin jengi voisi kommentoida?
Minusta sun reaktiosi oli tosi ok, jos se oli informoida tilanteesta vauvalle. (Ainoa reaktio, jonka osoitat).Olen loukkaantunut. Minun terveys ei kiinnosta ketään. Minut nähdään vain tartuttajan roolissa. Jos saisin koronan ja kuolisin, olisipahan yksi riskitekijä Liisalle vähemmän! Noin. Tajusitko?
Ap
Hieman ehkä reagoit yli. Muuten olen sitä mieltä, että rokottamattomuus on Liisan valinta, ja Liisan kuuluu siksi itse jättäytyä pois kaikista riskitilanteista ja osallistua sukutapaamiseen vain etänä.
Jätät juhlan väliin, jos et ole rokottautunut. Ja opettelet välittämään muistakin kuin itsestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinulla on vasta yksi rokotus? Mulla oli illanistujaiset viikko sitten, kaveri halusi tuoda mukanaan mulle vieraan kaverinsa, tämä toki sopi. Illan kulusta etukäteen tiedottaessani kaveri sanoi, että voidaanko sitten aluksi mennä sellaiseem ravintolaan jossa ei ole koronapassia kun hänen kaverillaan on vasta yksi rokote. Että koko rokotetun seurueen pitäisi mennä johonkin Kallion onnettomimpaan baariin eka kaikkien seudun rokottamattomien sekaan kun yhdellä ei ole rokotetta?
Jos on myöhässä ottanut rokotteet, nyt pitää vain kestää. En itse ottanut edes kylään tätä vierasta ihmistä koska rokottamaton levittää virusta tehokkaammin. Mukana oli myös yksi raskaanaoleva jolle tartunta olisi vaarallinen vaikka rokotettu onkin.
En ole ap mutta itse sain kakkosrokotteen vasta viikko sitten. Menin ihan siinä aikataulussa kun kaupunki jakoi rokotusaikoja. Kuulun ikäryhmään 18-29 eli ne vihoviimeiset ketkä rokotettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin sitä suljetaan pikkuhiljaa yhteiskunnan ulkopuolelle. Hyvin on ihmiset manipuloitu. Rokottamattomat ovat pian yhteiskunnan pohjasakkaa, joita kohdellaan kuin romaneita.
Rokottamattomat ovat jo nyt yhteiskunnan pohjasakkaa. Itsekkäitä ihmisiä, jotka perustavat uppiniskaisen päätöksensä huuhaatietoon. Ovat ihan itse itsensä tuohon tilanteeseen asettaneet.
Vuosi sitten olit pohjasakkaa ja nyt piikitettynä olet ylintä aatelia? Aika vahvat harhat..
En ollut vuosi sitten pohjasakkaa, koska rokotetta ei ollut saatavilla. Tämän tiesit tottakai. Yritit vain olla nokkela. Ainoat, jotka elävät harhoissa, ovat rokottamattomat, jotka pyörivät rapsodia, rumble ja muilla psykoosisivustoilla. He kuvittelevat, että hallitus on lääketeollisuuden käsikassara ja että rokotteessa on eläviä, pitkälonkeroisia olioita (!) jne. Kyllä meikäläisen harhat niille kalpenee.
Hyvin tunnut tietävän kyseiset sivustot ja mitä niissä kerrotaan. Itseäni ei moiset sivustot kiinnosta. Haetko niistä varmennusta, että teitkö oikean ratkaisun. Epävarmoja te ainakin olette.
Tietenkin tiedän kyseiset sivustot. Miksi en tietäisi? Tiesitkö itse, että oma päätöksesi olla rokottamatta itseäsi on peräisin noilta? Et ehkä ole itse niitä lukenut, mutta jotain kautta olet sen tiedon saanut ja nyt kuvittelet, että olet ihan itse järkeillyt, että on parempi olla ottamatta "kokeellista" rokotetta. Sitä paitsi jokainen normaali ihminen on aika epävarma, kun on kulkutauti kyseessä. Tämä on uusi tilanne kaikille ja tieto siitä lisääntyy koko ajan. Ainoastaan rokottamaton on varma vakaumuksestaan. Hänelle kaikki on mustavalkoista ja helppoa. Tällä kompensoidaan sitä, että oikeasti asiat ovat monimutkaisia ja usein vaikeita ymmärtää. Normaali ihminen pystyy tämän tunnistamaan ja hyväksymään. Muut hirttäytyvät rokotevastaisuuteensa, uskonnollisuuteensa ja milloin mihinkin, joka tarjoaa helpon ja simppelin ratkaisun.
Eiväthän rokotetut voi saada covidia, joten heille lienee yksi ja sama, onko joku toinen rokotettu.
Jos tuttavapiirissäsi on ihmisiä joiden toisesta rokotuksesta on yli puoli vuotta, on heidän rokotteen tuoma suojansa jo hiipunut johonkin 20-40%:iin, joten eivät he ole sen turvallisempia Liisalle kuin sinäkään.
Liisan tässä täytyy ihan itse huolehtia suojautumisestaan.
Hei sinä, joka harhaisesti olet vain päättänyt mistä rokottamattomat tietonsa hakevat: selvitä pääsi.
Rokottamattomat eivät ole heterogeeninen joukko.
Koko koronan ajan olen lukenut valtamedioita, sekä koti-että ulkomaisia. Olen lukenut tutkimuksia, kuunnellut ulkomaisia lääkäreitä, lukenut riippumatonta mediaa, tutkinut taloutta, politiikkaa jne.
Ymmärräthän, että tuo käsityksesi siitä että rokottamattomat ovat tietynlaisia ja hakevat tietonsa tietystä lähteestä, ei ole omasi vaan valtamedian sinuun istuttama harhaluulo.
Tee itsellesi palvelus ja ala käyttää aivojasi ja ajatella itse!
*anteeksi, eivät ole homogeeninen joukko, vaan nimenomaan heterogeeninen.
Eiköhän se sinun rokotteesi koske ihan yhtä lailla sinua itseäsi kuin kaikkia kohtaamiasi ihmisiä. Miksi erotella tuolla tavalla asiasta hyötyvät? Itse en halua rokottamattomia omiin kemuihini, koska en halua ehdoin tahdoin tappaa ketään. Tulisin siitä todella ahdistuneeksi ja myös vihaiseksi. Toki myös rokotettu voi kuolla, mutta hän on tehnyt jo kaikkensa estääkseen sen toisin kuin rokottamaton. Siksi pitää pysyä poissa. Sinänsä kenenkään ei tietenkään ole pakko ottaa rokotusta (paitsi hoitoalalla sen pitäisi olla pakko).
Vierailija kirjoitti:
Huoleton kirjoitti:
Miksi ylipäätään olet kertonut kenellekään rokotustilanteestasi?
Kaikkien rokotustilanteet ovat julki koska Liisa on raskaana.
Ap
Miksi haluat vaarantaa Liisan ja hänen vauvansa terveyden?
Entä miksi et halua suojata itseäsi tartunnalta?
Minutkin heitetty ulos suvun juhlista, mutta se ei haittaa, olen enemmänkin tyytyväinen. Näin vältyn rasittavuudelta eikä tarvitse stressata. Omalle kohdalle win-win tilanne :D Olen siis sairastanut koronan, jonka vuoksi en rokotteita ole ottanut.
Hankkikaa ne rokotteet, erityisesti tämä raskaana oleva tapaus pitäisi rokottaa heti. Raskaana olevia on päätynyt teholle ilman rokotusta. Sikiöön siirtyy vasta-aineet, ei muuta.