Ylireagoinko? Minua ei haluta perhetapahtumiin koska minulla vasta 1 koronarokotus
Ja kaikki sanovat: ”On tärkeää että otat rokotuksen koska Liisa on raskaana”. Minulle halutaan rokotus siksi että suojelen muita, en itseäni! Ylireagoinko? Kukaan ei välitä siitä saanko minä tartunnan, minut nähdään vain tartuttajana.
Kommentit (227)
Vierailija kirjoitti:
Huoleton kirjoitti:
Miksi ylipäätään olet kertonut kenellekään rokotustilanteestasi?
Kaikkien rokotustilanteet ovat julki koska Liisa on raskaana.
Ap
Sustako on ihan sama jos Liisa joutuu teholle ja lapsi menetetään, kunhan vaan sä saat tahtosi läpi?
Ihan vaan kysyn. Liisa on riskiryhmää raskauden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinä siis reagoit? Itse loukkaantuisin kyllä tuossa tilanteessa ja varmaan välit sukulaisiin viilenisi. Tuo jäisi mieleen eikä varmaan ihan heti unohtuisi vaikka toisen rokotuksen saisi ja sukulaisilla suhtautuminen muuttuisi positiivisemmaksi. Itse olen kyllä saanut 2 rokotetta mutta ei kukaan ole niistä kysellyt.
Miksi loukkaantuisit? Et suo muille oikeutta siis suojella itseään?
Minä en sinänsä tuomitse kenenkään tunteita, jos loukkaantuu, niin loukkaantuu, mutta eri asia on, onko se oikeutettu tunne. Siis sellainen, johon muiden olisi syytäkin reagoida (myöntää, että he olivat väärässä tai pahoitella tms.)Jos yhden rokotteen saaneena minua alettaisiin pitää sellaisena jolta pitää suojautua niin se tuntuisi loukkaavalta. Sukulaisiahan on koko elämä kuitenkin tavattu ilman koronarokotuksia, ei olla juuri kyselty terveydentilasta tms. Itseltä ei tosiaan ole kysytty rokotuksista nytkään mutta jos kysyttäisiin niin se muuttaisi kyllä sitä kuinka suhtautuisin kyseiseen ihmiseen.
Lisään vielä että eri asia jos kysyy ihan mielenkiinnosta kuin siihen tyyliin että pitäisikö minulta nyt jotenkin suojautua.
Minulta on kysytty koko ajan nimenomaan tuohon tyyliin, että haluavat tietää pitääkö minulta suojautua.
Ap
Pitää. Rokottamattomien tapaaminen on suurempi riski kuin rokotettujen, ymmärrätkö? Rokotetuille on tärkeää suojautua taudilta, rokottamattomat eivät pidä sitä niin tärkeänä. Siksi rokotetut eivät halua tavata rokottamattomia, kun riski taudin saamiselle ei ole olematon vaikka rokotettu olisikin.
Pahimmat coronapelkääjät, jotka on piikitetty ja ovat peloissaan, niin pukekaa suojapuku ja kunnon hengityssuojain. Muistakaa ottaa boosteripiikki!
Mene muualle vätystämään.
Tämän ketjun avainhenkilö, Liisa, on raskaana, joten hän ei voi käyttää hengityssuojainta. Samalla hän on raskauden vuoksi riskiryhmää.
Lapsen saaminen on ihana ja tärkeä asia. Miksei sitä nähdä ainutlaatuisen tärkeänä?
Toivottavasti se raskaana oleva Liisa tajuaa, että voi saada tartunnan niiltä rokotetuilta läheisiltään, rokote kun ei estä tartuttamista muihin, vaan suojaa oireelliselta/vakavalta tautimuodolta rokotettua itseään.
Mutta en sinuna loukkaantuisi, itse rokottamattomana kysyn kavereiltani myös ulkona tavatessa, haluavatko että käytän hengityssuojainta (en kirurginmaskia vaan ihan kunnollista) jos heitä huolettaa mun rokottamattomuus. Jos joku ei haluaisi tavata, asia ok. Itse en suostu tapaamaan sisällä riskiryhmiin kuuluvia lähipiirin vanhuksia, mutta en myöskään rokotettuja joiden tiedän kulkevan kaikki tapahtumat ja konsertit, suojelen sekä itseäni että muita tällä. Olen ilmeisesti riittävän epäsosiaalinen, että tilanne mulle ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinä siis reagoit? Itse loukkaantuisin kyllä tuossa tilanteessa ja varmaan välit sukulaisiin viilenisi. Tuo jäisi mieleen eikä varmaan ihan heti unohtuisi vaikka toisen rokotuksen saisi ja sukulaisilla suhtautuminen muuttuisi positiivisemmaksi. Itse olen kyllä saanut 2 rokotetta mutta ei kukaan ole niistä kysellyt.
Minä en sinänsä tuomitse kenenkään tunteita, jos loukkaantuu, niin loukkaantuu, mutta eri asia on, onko se oikeutettu tunne. Siis sellainen, johon muiden olisi syytäkin reagoida (myöntää, että he olivat väärässä tai pahoitella tms.)Jos yhden rokotteen saaneena minua alettaisiin pitää sellaisena jolta pitää suojautua niin se tuntuisi loukkaavalta. Sukulaisiahan on koko elämä kuitenkin tavattu ilman koronarokotuksia, ei olla juuri kyselty terveydentilasta tms. Itseltä ei tosiaan ole kysytty rokotuksista nytkään mutta jos kysyttäisiin niin se muuttaisi kyllä sitä kuinka suhtautuisin kyseiseen ihmiseen.
Lisään vielä että eri asia jos kysyy ihan mielenkiinnosta kuin siihen tyyliin että pitäisikö minulta nyt jotenkin suojautua.
Minulta on kysytty koko ajan nimenomaan tuohon tyyliin, että haluavat tietää pitääkö minulta suojautua.
Ap
Pitää. Rokottamattomien tapaaminen on suurempi riski kuin rokotettujen, ymmärrätkö? Rokotetuille on tärkeää suojautua taudilta, rokottamattomat eivät pidä sitä niin tärkeänä. Siksi rokotetut eivät halua tavata rokottamattomia, kun riski taudin saamiselle ei ole olematon vaikka rokotettu olisikin.
On tämä erikoista, kun rokotetut pelkäävät rokottamattomia, mutta rokottamattomat eivät pelkää ketään. Todistamme parhaillaan ehkä historian suurinta psykologista koetta.
Ap kuulostaa tosi raskaalta tyypiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jeesus.
Olet aika minäkeskeinen ihminen selkeästikin. Jos muut ovat kiinni realiteeteissa ja havainneet koronalta suojautumisen oikeat toimet parhaiksi omassa elämässään, niin sä loukkaannut.
Et voi vedota siihen, että koko elämäollaan sukulaisia tavattu, koska vasta talvesta 2020 meillä on ollut koronapandemiaa.
Myös korona-aikana monet ovat tavanneet sukulaisiaan, mutta nyt rokotteiden myötä joillain on näköjään alkaneet nämä utelut ja ihmisten luokittelut uhkiin ja suojattaviin. Omassakin suvussa ollaan tavattu normaalisti, ei tosin koskaan aiemminkaan olla jatkuvasti oltu kasvotusten yhteydessä tai usein isolla porukalla kokoonnuttu, mutta on siis ollut satunnaisia juhlia, kyläilyjä yms. Kenelläkään meistä ei tietääkseni ole ollut koronaa.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti se raskaana oleva Liisa tajuaa, että voi saada tartunnan niiltä rokotetuilta läheisiltään, rokote kun ei estä tartuttamista muihin, vaan suojaa oireelliselta/vakavalta tautimuodolta rokotettua itseään.
Mutta en sinuna loukkaantuisi, itse rokottamattomana kysyn kavereiltani myös ulkona tavatessa, haluavatko että käytän hengityssuojainta (en kirurginmaskia vaan ihan kunnollista) jos heitä huolettaa mun rokottamattomuus. Jos joku ei haluaisi tavata, asia ok. Itse en suostu tapaamaan sisällä riskiryhmiin kuuluvia lähipiirin vanhuksia, mutta en myöskään rokotettuja joiden tiedän kulkevan kaikki tapahtumat ja konsertit, suojelen sekä itseäni että muita tällä. Olen ilmeisesti riittävän epäsosiaalinen, että tilanne mulle ok.
Varsinkin nyt syksyllä rokote vielä jonkin verran suojaa myös tartunnalta, joten jos pelaavat todennäköisyyksillä, niin heidän tilanteensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos muut porukasta ovat jo rokotettuja niin eikös heillä pitäisi jo erinomaisen tehokkaalla rokotteellaan olla niin tehokas suoja, etteivät he saa tautia itse tai tartuta sitä AP:lle eteen päin?
Raskaana oleva ei ole rokotettu! Ei halunnut ottaa rokotetta raskauden takia. Kaikki pelkäävät, että tartutan koronan raskaana olevaan.
Ap
Raskaana olevien nimenomaan pitäisi ottaa rokote! Sano, ettet tule sellaisiin kekkereihin, joissa ihmisiä ei ole rokotettu. Sinullahan on kuitenkin jo yksi piikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoisitko vielä sen sun reaktiosi, niin jengi voisi kommentoida?
Minusta sun reaktiosi oli tosi ok, jos se oli informoida tilanteesta vauvalle. (Ainoa reaktio, jonka osoitat).Olen loukkaantunut. Minun terveys ei kiinnosta ketään. Minut nähdään vain tartuttajan roolissa. Jos saisin koronan ja kuolisin, olisipahan yksi riskitekijä Liisalle vähemmän! Noin. Tajusitko?
Ap
Minusta ylireagoit. Siis jos loukkaannuit. Miksi sulla olisi oikeus loukkaantua tuosta, jos Liisalla ei ole oikeutta suojata itseään?
Liisa voi helposti suojata itsensä ja syntymättömän lapsensa ottamalla rokotteen. Eikös aloittajallakin ole jo yksi piikki. Mielestäni Liisa on tuo ongelma tässä kuviossa. Kaikki muut ovat rokotusohjelman piirissä.
ap,n hautajaiset tulee halvaks ei tule viisaat ystävät ruttoon kuolleen minä minä narsistin hautajaisiin. onko edes muita ystäviä kuin hyvin itsekeskeinen peili kuva.
Vierailija kirjoitti:
Näin sitä suljetaan pikkuhiljaa yhteiskunnan ulkopuolelle. Hyvin on ihmiset manipuloitu. Rokottamattomat ovat pian yhteiskunnan pohjasakkaa, joita kohdellaan kuin romaneita.
Rokottamattomat ovat jo nyt yhteiskunnan pohjasakkaa. Itsekkäitä ihmisiä, jotka perustavat uppiniskaisen päätöksensä huuhaatietoon. Ovat ihan itse itsensä tuohon tilanteeseen asettaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos muut porukasta ovat jo rokotettuja niin eikös heillä pitäisi jo erinomaisen tehokkaalla rokotteellaan olla niin tehokas suoja, etteivät he saa tautia itse tai tartuta sitä AP:lle eteen päin?
Olen tuo joka kertoi illanistujaisistaan. Mulla on ollut rokotesuoja heinäkuusta asti, olen itsekin riskiryhmää ja tiedän että rokottamaton levittää virusta enemmän kuin rokotettu. Rokote suojaa minua vakavalta taudilta mutta saatan silti saada sen, tämähän on kaikilla fiksuilla ollut tiedossa koko ajan. En missään nimessä halua myöskään kestitä ketään itserakasta pyllynreikää joka ei huvikseen ota rokotetta ajoissa, enkä halua edes tavata sellaista ihmistä. Kiitos hei. Jokainen saa valita.
"Jokainen saa valita"? Tässä sinun skenaariossa sinä olet se jonka mielestä kaikkien pitäisi valita samalla tavalla kuin sinä, muuten nämä "pyllynreiät" eivät ole silmissäsi yhdenvertaisia kanssaihmisiä. Kuulostaa hieman ristiriitaiselta "valinnanvapaudelta".
Niin. Minä valitsen ottaa rokotteen, tavata muita rokotettuja ja mennä paikkoihin koronapassilla. Valitsen olla olematta tekemisissä rokottamattomien kanssa aina kun mahdollista. Rokottamattomat ovat sitten valinneet jotain muuta. En toivo heille mitään pahaa mutta vältän välittömästi jos voin.
Mutta en tajua miksi pelkäät heitä?
Sanot tuossa aiemmin itsekin välillisesti että et luota rokotteeseen koska voit silti saada koronan, joten miksi edes otit rokotteen jos edelleen pitää pelätä? Ja jos rokote suojaa vakavalta taudilta niin miksi pelkäät lievää tautia?
Lievässäkin taudissa on havaittu esim. neurologisia haittoja, jotka ilmenevät vasta jonkun ajan kuluttua. Tästä oli tänään YLE:llä. Miksi kukaan haluaisi itselleen neurologisia vaivoja, jos on olemassa rokote?
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jeesus.
Olet aika minäkeskeinen ihminen selkeästikin. Jos muut ovat kiinni realiteeteissa ja havainneet koronalta suojautumisen oikeat toimet parhaiksi omassa elämässään, niin sä loukkaannut.
Et voi vedota siihen, että koko elämäollaan sukulaisia tavattu, koska vasta talvesta 2020 meillä on ollut koronapandemiaa.Myös korona-aikana monet ovat tavanneet sukulaisiaan, mutta nyt rokotteiden myötä joillain on näköjään alkaneet nämä utelut ja ihmisten luokittelut uhkiin ja suojattaviin. Omassakin suvussa ollaan tavattu normaalisti, ei tosin koskaan aiemminkaan olla jatkuvasti oltu kasvotusten yhteydessä tai usein isolla porukalla kokoonnuttu, mutta on siis ollut satunnaisia juhlia, kyläilyjä yms. Kenelläkään meistä ei tietääkseni ole ollut koronaa.
Niin? Edelleen, realiteeteissa elävä ihminen käsittää, että valintoja on nyt monenlaisia, eikä se, että loukkaantuu siitä, miten joku on valinnut suojautua, ole ihan tervettä.
Muutenhan sitä ajattelee, että muiden tulisi perustella valintansa minun vaikutuksestani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Siis mitä ihmettä?
Mun tutuista ja sukulaisista valtaosa on ottanut rokotteet. Ainakin 75% näistä useammasta kymmenestä ihmisestä on rokotteiden myötä heittäneet maskit mäkeen, lähdetään koko perheellä kauppaan vaikka osalla on hengitystieoireita, reissataan ulkomailla, järjestetään illanistujaisia ja ravataan ravintelissa. Loput 25% on vähän vaihtelevasti, mutta heilläkin valtaosalla se suojautuminen on vähäisempää ja elo vapaampaa nyt, kuin ennen rokotteita.
Rokottamattomia taas sitten tiedän n. 7, ja heistä yhtä lukuunottamatta kaikki noudattavat varovaisuutta; jos on yhtään oireita, pysytään kotona, vältellään ihmisjoukkoja, käytetään kunnon maskia, ollaan etätöissä ym. Yksi rokottamaton on sitten tälläinen hörhö, joka pohtii yökaudet maailmantuhopohdintojaan ja näkee kaikessa jotain suuria salaliittoja, ei ole koskaan suostunut "naa ma vaip paan", yrittää tunkea kylään yskäisenä, ei ole kertaakaan käynyt koronatestissa vaikka syytä olisi ollut...
Jos olisin rokottamaton, ja raskaana, tapaisin kyllä turvallisemmin mielin näitä rokottamattomia kuin rokotettuja. Ja tuota yhtä hörhöä en ollenkaan, oli sillä rokotetta tai ei.
Koska rokotettu saa sen taudin lievänä, on todennäköisempää että rokotetulta saa tartunnan kuin rokottamattomalta. Se, että "rokotettu levittää tautia vähemmän kuin rokottamaton", perustuu käsittääkseni vain siihen, että rokotetun tauti on lievempi, ja jos rokotettu tartunnan saa, hän on tartuttava pari päivää lyhyemmän ajan kuin rokottamaton. Oireeton rokottamaton on siis turvallisempaa seuraa kuin rokotettu, sillä rokottamaton saa itse tartunnan saatuaan vahvemmat oireet, ja pysyy pois muiden seurasta.
Vaikka kuinka yritetään maalata rokottamattomista vastuuttomien ihmisten kuvaa, niin se ei pidä paikkaansa. Eikä se, että kaikki rokotetut olisivat toiset huomioonottavia, vastuullisia tyyppejä. Pelkkä rokotteen otto tai ottamattomuus ei kerro ihmisestä yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
On tämä erikoista, kun rokotetut pelkäävät rokottamattomia, mutta rokottamattomat eivät pelkää ketään. Todistamme parhaillaan ehkä historian suurinta psykologista koetta.
Mitä erikoista siinä on, ihan loogistahan tuo. Rokotetut pelkäävät sairastumista ja siksi ovat ottaneet ne rokotteet. Rokottamattomat taas eivät pelkää ja siksi ovat jättäneet rokotteet ottamatta. Rokote pienentää tartunnan saamisen riskiä, mutta ei poista sitä kokonaan. Rokotetut levittävät tautia enemmän, joten siksi rokotetut välttävät heidän tapaamistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kahdesti rokotetut isovanhemmat sairastuivat kaikki koronaan meidän kuopuksen syyskuisten ristiäisten jälkeen ja nyt ihmetellään, että kuka sen taudin toi. Paikalla oli vain vauva ja 9 aikuista, kaikki kahdesti rokotettuja.
Voi surku. Ehkäpä paikalla oli joku rokotuksistaan valehdellut? On varmaan ylpeä itsestään tällä hetkellä.
Kaikkihan me tiedämme, että rokotetut levittävät koronaa! Rokottamattomat ovat tällä hetkellä vaarattomampaa seuraa kuin rokotetut.
Älä vääristele. Rokotetut saattavat levittää koronaa. Silloinkin pienemmällä viruskuormalla. Jos rokotetulla onkin korona (joka on epätodennäköistä, koska hänet on rokotettu) hänen virusmääränsä alkaa nopeasti laskea. Rokottamattomat levittävät yhteiskunnassa koronaa ja ovat riski kaikille.
Meillä oli vähän sama ongelma. Tyttäreni sai esikoisensa heinäkuussa. Aluksi ei suositeltu rokotetta raskaana oleville. Sitten kesällä tilanne muuttui, ja olisi pitänyt nimenomaan ottaa. Tyttäreni päätyi kuitenkin käyttämään FFP2-maskia, eikä tavattu kuin ulkona. Kaksi viikkoa synnytyksen jälkeen haki ekan piikin ja nyt on tietty saanut jo toisenkin. Mielestäni raskaana olevan pitäisi jättää juhlat väliin, ja niin varmaan lähes kaikki tekevätkin, jos eivät vielä rokotetta ota. Meidän sukujuhlissa ei rokotteita kysellä, mutta oletan kaikkien ottaneen. Miksi ihmeessä eivät olisi ottaneet. Ap:n tunteisiin en ota kantaa.
Ei kannata loukkaantua. Ap saa sen toisen rokotteen muutaman viikon kuluessa ja ongelma poistuu. Jouluna voitte tavata koko porukalla.
Pahimmat coronapelkääjät, jotka on piikitetty ja ovat peloissaan, niin pukekaa suojapuku ja kunnon hengityssuojain. Muistakaa ottaa boosteripiikki!