Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tapanasi noukkia itse marjat, hedelmät ja sienet?

Vierailija
31.10.2021 |

Metsämansikat, mustikat, puolukat, hillat, sienet, vadelmat, omenat, kirsikat. Jne...
Sokeria menee muutama kilo. Vai voiko jättää jotkin ilman sokeria ? Voiko laittaa kaikki pakastimeen ?
Netistä löytyy vaihtoehtoja mutta kysynkin juuri sinun menetelmistä.

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse poimin lakat, mustikat, puolukat ja karpalot, en lisää niihin yhtään sokeria lakat laitan pieniin purkkeihin niistä tulevan mehun takia, muut marjat isoihin "minikrip" pusseihin ja laitan pakkaseen, sieltä sitten helppo ottaa sopiva määrä marjoja mihin tarvitsee. Jos teen rahkaa lisään puolukkarahkaan hieman steviaa.

Puolukka mehun teen niin että survon puolukat ja lisään sitruunahappoa+vettä annan survokse liueta veteen valutan siivilän läpi mehun ja mehu pakkaseen, koska mehumaija tuhoaa liikaa vitamiineja. Enkä lisää myöskään puolukkamehuun yhtään sokeria.

Kanttarellit ja suppilovahverot laitan pannulle ja poistan nesteet, jonka jälkeen punnitsen ja laitan sopiviin annoksiin "minikrip"pusseihin ja pakastan.

Karvarouskut keitän 7min kiehuvassa vedessä ja nostelen kylmään veteen, jonka jälkeen nostelen siivilään ja siitä pilkon pieneksi ja pistän kerroksittain karkeaa merisuolaa ja sieni silppua niin että viimeinen kerros on merisuolaa ja kaikki sienet peittyy kunnolla suolaan.

Suolavettä pursuaa vielä talven aikana kannen välistä mutta minulla on sienille oma jääkaappi vierashuoneessa, niin laitan purkkien alle pahvin joka imee yli valuneen suolaveden.

Ja poimein noin kaksi kiloa lakkoja, ja enempää en niitä tarvitse koska käytän niitä vain täytekakkuihin.

Mustikkaa keräsimme 26 litraa se riittää perheellämme piirakoihin ja mustikka piimään.

Puolukoita keräsimme 360 litraa, joista joista tehtiin mehua n.120 litraa ja loput on aamuksi rahkaan.

Kanttarellejä/suppilovahveroita tuli meille tänä vuonna huonosti, pääasiassa joudumme tyytymään viimevuotisiin, mutta niitä on onneksi vielä aika paljon kun niitä tuli oseampi sataalitraa viimevuonna.

Karvarouskuja kerättiin tänä vuonna 101 annos purkkia.

Karpaloita poimittiin vain muutama pieni purkki pakkaseen jos tulee johonkin käytettyä...

Punaherukat jätettiin puskiin linnuille, kun niitä ei tee niin mieli kerätä ja maku ei miellytä.

Ja tuohon kerätä, poimia jne olen syntyisin Satakunnasta ja nyt asun Pohjois-karjalassa +minulla on lukihäiriö, puhun ja kirjoitan miten sattuu mutta yleensä saan teksistäni/puheestani selvän 🙂

N40

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla