Olisiko täällä joku, joka voisi jutella kanssani? Olen mummo
Olen niin yksin ja mieleeni tulee vain itsetuhoisia ajatuksia. Olen vanha ihminen.
Minusta tuli kuukausi sitten leski ja tuo edesmennyt mies oli ainoa ystäväni.
Kommentit (104)
Oletko ap ollut koskaan mukana missään kirjapiirissä/ lukupiirissä? Koska olet lukenut paljon niin sen sopivan piirin löytäminen ei ole ehkä niin helppoa. Itse luen tällä hetkellä paljon ranskalaista kirjallisuutta. Proust nyt menossa ja yritän löytää jonkun lukupiirin. Lähinnä teoksen ' Kadonnutta aikaa etsimässä' ympärille. Aloin opiskella ranskaa 63-vuotiaana vaikeassa elämäntilanteessa. Nyt olen 77v ja opiskelu jatkuu. Se on tuottanut minulle suurta iloa. Kursseilla olen tavannut myös monia mielenkiintoisia, samoja asioita harrastavia ihmisiä. Koko ajan laajennan kielenkäyttöä ja opiskelua. Ranskankielisiä taidekirjoja, runoja, cd-kasetteja (joo, olen vähän vanhanaikainen), elokuvia yle areenasta jne. Nyt yritän löytää vielä lisäksi jonkun aivan uuden harrastuksen/ opiskelun. Anteeksi kun kerroin näin paljon itsestäni mutta ajattelin, jos saisit siitä jotain inspiraatiota.
Hei mummo! Vietän täällä Itä-Suomessa rauhallista sunnuntaipäivää tv:tä katsellen ja ruokaa laittaen, kun huomasin viestisi. Halusin vain toivottaa sinulle voimia tähän päivään. Hetki kerrallaan. Täällä on paljon ihmisiä, jotka myötäelävät ja lähettävät sinulle paljon lämpimiä ajatuksia, et siis ole yksin <3
T. Nainen 26v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä haluaisit jutella? Mä voin ainakin nyt hetken aikaa vaihtaa ajatuksia, kun muu perhe on käymässä kaupassa. <3
Tykkäätkö lukea tai kuunnella kirjoja? Niistä mulla ainakin riittää puhuttavaa, jos et itse keksi mieluista keskustelunaihetta.
Olen pahoillani puolisosi kuoleman johdosta.
Tosiaan tykkäisin jutella. Ja kuten tuolla mainitsinkin niin luen paljon vaan en kuuntele äänikirjoja.
- apMinäkin olen ennen vain lukenut kirjoja, mutta olen huomannut, että niiden kuunteleminenkin on ihan mukavaa. Älypuhelimella voit ottaa kokeeksi parin viikon ilmaisjakson ja kokeilla, miltä ne tuntuvat. Minut äänikirjat ovat saaneet ulkoilemaan enemmän, mikä taas on hyvinvointia edistävää.
Tuon yhden surkean trollin kirjoitukset kannattaa ohittaa kuin koirankakan kadulla. Älkää lainatko ettei viesti jää näkyviin, kun alkuperäinen poistuu.
Trollit tosiaan voi sivuuttaa.
Vaikka työni olikin aikoinaan tietotekniikkaan keskittyvää niin minulla ei ole edelleenkään älypuhelinta.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Heippa mummo! Minäkin olen mummo ja tykkään lukemisesta. Olen itse asiassa ihan lukuhullu. Ja kaiken lisäksi minäkin pidän enemmän tietokirjoista kuin kaunoista. Nykyään ei kirjoiteta sellaisia hyviä lukuromaaneja kuin ennen, en vain tahdo saada mitään irti näistä uusista kotimaisista. Tietokirjoilla tarkoitan historiaa ja elämäkertoja ja sellaista. Luen myös paljon vanhoja kirjoja.
Ja mikä ilahdutti minua sinussa: ollaan saman alan ihmisiä! Eläkkeellä olen ollut jo vuosia.
Voin vain kuvitella, miltä sinusta tuntuu puolisosi kuoltua. Tietysti pitää olla onnellinen siitä, että oli hyvä avioliitto, mutta siitä yksin jääminen on kamala paikka.
Et varmaan ole vielä ihan ikäloppu, joten edessä on vielä hyviä päiviä, uskon niin. Yksinäisyyskin voi helpottaa, kyllä vanhemmallakin iällä syntyy ystävyyssuhteita.
Kiitos vastauksestasi. En taida olla ihan perinteinen (ainakaan musiikin suhteen) mummo enkä myöskään ikäloppu. Toivoisin vuosia vielä olevan edessäkin päin.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Hei mummuseni! Meitä tuntuu olevan yllättävän paljon, joita avauksesi ja viestisi koskettavat. Tällä palstalla vaan on aika mahdotonta jutella kanssasi, kun on niin paljon häiriköitä. Rohkenenkin ehdottaa, että siirrät lukuharrastuspaikkasi kirjastoon, siellä voit löytää muita, samasta harrastuksesta kiinnostuneita puhekumppaneiksesi.
Niinpä. Äsken yritin kiittää yhdestä vastauksesta ja hyväksyntään meni. Ehkä kiittelen liikaa ja modet eivät tykkää.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap ollut koskaan mukana missään kirjapiirissä/ lukupiirissä? Koska olet lukenut paljon niin sen sopivan piirin löytäminen ei ole ehkä niin helppoa. Itse luen tällä hetkellä paljon ranskalaista kirjallisuutta. Proust nyt menossa ja yritän löytää jonkun lukupiirin. Lähinnä teoksen ' Kadonnutta aikaa etsimässä' ympärille. Aloin opiskella ranskaa 63-vuotiaana vaikeassa elämäntilanteessa. Nyt olen 77v ja opiskelu jatkuu. Se on tuottanut minulle suurta iloa. Kursseilla olen tavannut myös monia mielenkiintoisia, samoja asioita harrastavia ihmisiä. Koko ajan laajennan kielenkäyttöä ja opiskelua. Ranskankielisiä taidekirjoja, runoja, cd-kasetteja (joo, olen vähän vanhanaikainen), elokuvia yle areenasta jne. Nyt yritän löytää vielä lisäksi jonkun aivan uuden harrastuksen/ opiskelun. Anteeksi kun kerroin näin paljon itsestäni mutta ajattelin, jos saisit siitä jotain inspiraatiota.
En ole ollut missään lukupiirissä. Olen melko erakkoluonne, kuten nörtit yleensä ovat.
Pahin painajaiseni olisi joutua johonkin jumpparyhmään.
Anteeksi ei pidä pyytää vaan kivahan se on lukea, jos joku jaksaa minulle vastailla. Omaa oloakin se helpottaa.
- ap
Nyt alkoi ahdistamaan niin paljon, että vuokrasin ensi viikon alusta erämökin eräästä kansallispuistosta ja menen sinne yksin ahdistumaan ja kalastamaan.
- ap
Kokeilin itse tuota joidenkin mainitsemaa yhteydenottoa kirkkoon oman läheisen menetyksen jäljiltä. Jonkin aikaa oli ihan piristävää sähköpostitella papin kanssa ja puhella niitä näitä, mutta tyyppi läksi yllättäen muihin tehtäviin ja katkaisi yhteydenpidon. Tarjosi kyllä jotain toista pappia tilalle, mutta vähän törkeältä tuntui tuollainen hylkäys. D:
Jos olet facessa, niin siellä on ryhmä lesket yli 60. Mä liityin, kun seinät alkoivat kaatua päälle. Suru kun ei aikaa katso. Mun miehen kuolemasta on n puolitoista vuotta.
En lukenut kaikkia kommentteja, mutta varamummoista unelmoi moni vanhempi, joilla pieniä lapsia. Esim. Punainen risti järjestää koulutusta ja yhdistää perheitä mummoihin. Saisit uutta sisältöä elämään. https://rednet.punainenristi.fi/node/12658
Tsemppiä mummo, elämä vielä kantaa vaikka suru leskeytymisestä painaa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä haluaisit jutella? Mä voin ainakin nyt hetken aikaa vaihtaa ajatuksia, kun muu perhe on käymässä kaupassa. <3
Tykkäätkö lukea tai kuunnella kirjoja? Niistä mulla ainakin riittää puhuttavaa, jos et itse keksi mieluista keskustelunaihetta. JEP!!! https://ekirjasto.kirjastot.fi/
Olen pahoillani puolisosi kuoleman johdosta.
Vierailija kirjoitti:
En lukenut kaikkia kommentteja, mutta varamummoista unelmoi moni vanhempi, joilla pieniä lapsia. Esim. Punainen risti järjestää koulutusta ja yhdistää perheitä mummoihin. Saisit uutta sisältöä elämään. https://rednet.punainenristi.fi/node/12658
Tsemppiä mummo, elämä vielä kantaa vaikka suru leskeytymisestä painaa.
Joo ja MLL kanssa.
https://www.mll.fi/vanhemmille/toiminta-lapsiperheille/perhekummit/
Vierailija kirjoitti:
Jos olet facessa, niin siellä on ryhmä lesket yli 60. Mä liityin, kun seinät alkoivat kaatua päälle. Suru kun ei aikaa katso. Mun miehen kuolemasta on n puolitoista vuotta.
Olen facessa, mutta ei ole mun juttuni olla missään ryhmässä. Ehkä voisi ollakin, jos kokeilisi.
Osanottoni sinunkin suruusi. Mitenkä olet pärjännyt?
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hatunnosto, että osaat käyttää internetiä. Minkä ikäinen olet?
Hah! Tuskinpa osaat edes koodata.
Osoititpa typeryytesi,Aku Ankkakin osaa koodata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ollut missään lukupiirissä. Olen melko erakkoluonne, kuten nörtit yleensä ovat.
Pahin painajaiseni olisi joutua johonkin jumpparyhmään.
Anteeksi ei pidä pyytää vaan kivahan se on lukea, jos joku jaksaa minulle vastailla. Omaa oloakin se helpottaa.
- ap
Kiitos. Olen tuo jolle vastaat. En minäkään halua mihinkään jumpparyhmään tms. Vanhempien ihmisten kielikursseilla olen tykännyt käydä, niillä eteneminen hitaampaa, mutta nyt iän myöten tykkään olla kotona aina vaan enemmän ja opiskelen yksin. Kauniissa ympäristössä olevissa kahviloissa tykkään istua ja aina joku kirja, usein vieraskielinen, mukana. Kesäisin istun paljon Helsingin ihanissa puistoissa. Niissäkin kirja ja pienet eväät mukana. Ajattelinkin netin lukupiirejä. Niihin voi sitten osallistua aina oman halun mukaan. Vanhenemisen myötä pidän aina vaan vähemmän mistään ohjelmista, jotka ovat sidottuja johonkin aikaan. Toivon sinulle oikein hyvää jatkoa ja loppuvuotta! Olisi kiva kuulla sinusta myöhemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hatunnosto, että osaat käyttää internetiä. Minkä ikäinen olet?
Osoititpa typeryytesi,Aku Ankkakin osaa koodata.
Piste ja välimerkki.
t: Iines
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moi "mummo", miten sun viikko on mennyt?
Olen vaan istunut tässä sohvalla ja lukenut tätä palstaa, että mitenkä muut ihmiset elää.
- apTäytyy olla rautahermoinen jos ei masennu tätä palstaa lukiessa.
Palsta kiinni, kirjastosta lukemista ja, jos rahat riittää, ota vaikka Netflix ja katso hyviä sarjoja. Käy pikku lenkeillä päivän mittaan, jos pääset liikkeelle.
Tämä palsta on pahuuden ilmentymänä, täynnä ihmisiä, joiden ainoa intohimo on pilkata,kiusata ja trollata.
Äläs nyt. Tässäkin ketjussa on ollut vain pari jotka ovat lähteneet ilkeällä asenteella, ja nekin ovat menneet pian poistoon.
Minusta av-palstalla on ihan hyviä keskusteluja. Se, että joku trolli huutelee väliin tai joku ketju voi olla aloituksesta lähtien trollausta ei sitä varsinaisesti muuta. Medialukutaitos siinä kyllä vaaditaan että ottaa kommentit kommentteina, eikä kaikkea tosissaan eikä ainakaan itseensä.
Minun kokemukseni mukaan mummoikäiset osaavat jo suhteuttaa elämässä asioita, kun on tullut nähtyä kaikenlaista.
Täällä kerrottujen ohjeiden lisäksi: lähde ulos. Käy kävelemässä, se piristää. Myös muu liikunta tekee hyvää myös mielelle. Uiminen, vesijumppa, ohjattu kuntosali. Mutta kävely tai pyöräily on parasta. Saa raitista ilmaa.
Kissa tuossa tassutteli luokse ja naukui että lähdetään ulos. Sillä on reviiri päivittäin tarkistettavana. Lemmikkieläimiä en kyllä kenellekään suosittele kun niihin pitää olla sitoutunut seuraavaksi viideksitoista vuodeksi.
Mummolle kaikkea hyvää!
Ykskäänmummo ei allekirjoittaisi viestiään AP