Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako terapeutti vittuilla

Vierailija
08.01.2015 |

Olen käynyt melkein vuoden terapiassa.Terapeuttini on mies joka on auttanut minua todella paljon selvittämään ajatuksiani.Joillakin kerroilla kuitenkin huomaan että hän on ilkeällä tuulella ja suoraan sanottuna vittuilee.Saa minut tuntemaan itseni huonoksi.Tavallaan ymmärrän että hän suhtautuu negatiivisesti kertomiini asioihin koska ne eivät ole hyviä asioita mitä olen tehnyt.Mutta......Mitä mieltä?

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 21:39"]

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 21:09"]Olen itse psykoterapeutti, ja sanoisin että toiset terapiatyylit sopivat toisille, toiset toisille. Jotkut suorastaan kaipaavat sitä, että heille heitetään päin näköä, että ei kuule noin, ja esitetään jopa täysin absurdi kärjistys vastalauseeksi. Joku toinen taas loukkaantuisi syvästi sellaisesta ja vaatisi pehmeämpää lähestymistapaa.  Saako terapeutti vittuilla? No jossain määrin saa, ainakin yksityinen. Mutta asiakkaat voivat häipyä, jos liikaa vittuilee niin, etteivät asiakkaat koe että siitä on terapeuttista hyötyä. Itselleni on jostain syystä päätynyt asiakaskuntaa, jotka ovat erittäin älykkäitä, korkeasti koulutettuja, ja sen takia juuri omissa ongelmissaan niin valtavasti jumissa. He tulevat terapiaankin asenteella, että et sinä kuule minulle mitään voi kertoa, ja minä itse tiedän että olen lapsuuteni/avioeroni/tms uhri, ja tulen tänne vain valittamaan. Kyllä minulla on joskus tapana ylimieliseen esiintymiseen vastata ehkä joidenkin vittuiluksikin tulkitsemalla tavalla, mutta juuri siksi monet ovat asiakkaitani, että näytän päin näköä, ja vielä kärjistettynä, mikä heidän ajattelussaan mättää. [/quote]Ymmärrän tavallaan sen pointin mitä terapeuttini halusi eli herätellä omatuntoani.Mietin vaan että näkeekö terapeutti sitten aina mitä asiakas kestää.Kun sinne kuitenkin tulee välillä ihmisiä tosi ahdistuneina ja tuskaisina.

[/quote]

Emme me mitään jumalia ole, mutta ainakin pidemmän kokemuksen myötä, koulutuksen lisäksi, yleensä tajuamme kyllä milloin on aika ravistella ja milloin lohduttaa. 

Ja lisään vielä, että itse en ikinä koe vittuilevani kellekään, vaan oma tarkoitukseni on aina asiakkaan hyöty. Mutta ymmärrän, että tietyissä tilanteissa asiakas voi kyllä tulkita että vittuilen ja vastustan hänen tulkintojaan, enkä ymmärrä häntä yhtään.

Koskaan en kuitenkaan lähde sille vittuiluksi tulkittavalle linjalle sellaisen kanssa, joka vaikuttaa epävarmalta, on uusi asiakas, tai jonka pääasiallinen ongelma on pikemminkin epävarmuus kuin liika itsevarmuus. Osaan kyllä olla rohkaisija ja tukijakin. Mutta jostain syystä, mitä en itsekään täysin ymmärrä, asiakkaikseni on hakeutunut paljon tiettyä porukkaa, esim. huippuälykkäiksi itsensä kokevia it-alan ihmisiä, jotka usein tuntuvat hyötyvän pienestä ravistelusta.

Vierailija
42/63 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 21:38"]

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 21:09"]

Olen itse psykoterapeutti, ja sanoisin että toiset terapiatyylit sopivat toisille, toiset toisille. Jotkut suorastaan kaipaavat sitä, että heille heitetään päin näköä, että ei kuule noin, ja esitetään jopa täysin absurdi kärjistys vastalauseeksi. Joku toinen taas loukkaantuisi syvästi sellaisesta ja vaatisi pehmeämpää lähestymistapaa. 

Saako terapeutti vittuilla? No jossain määrin saa, ainakin yksityinen. Mutta asiakkaat voivat häipyä, jos liikaa vittuilee niin, etteivät asiakkaat koe että siitä on terapeuttista hyötyä. Itselleni on jostain syystä päätynyt asiakaskuntaa, jotka ovat erittäin älykkäitä, korkeasti koulutettuja, ja sen takia juuri omissa ongelmissaan niin valtavasti jumissa. He tulevat terapiaankin asenteella, että et sinä kuule minulle mitään voi kertoa, ja minä itse tiedän että olen lapsuuteni/avioeroni/tms uhri, ja tulen tänne vain valittamaan. Kyllä minulla on joskus tapana ylimieliseen esiintymiseen vastata ehkä joidenkin vittuiluksikin tulkitsemalla tavalla, mutta juuri siksi monet ovat asiakkaitani, että näytän päin näköä, ja vielä kärjistettynä, mikä heidän ajattelussaan mättää.

[/quote]

Sinä nyt et ole terpeuttia nähnytkään. Huvittavaa, miten ihmiset jaksaa valehdella ja kuvitella ettei valehtelua muka näy läpi kirjoituksista.

[/quote]

Valitettavasti ihmisillä ei oikeasti vaan ole sellaisia kykyjä, että tällaisesta vastauksesta voisi aukottomasti päätellä, onko kyseessä valehtelija vai aito tapaus. Halu etsiä varmuutta että kyseessä varmasti on valehtelija on sinänsä kyllä mielenkiintoinen psykologinen ilmiö - ehkä kannattaisi miettiä, mikä kirjoittajan ajatuksissa on se asia joka niin ottaa vastaan, että on pakko leimata kirjoittaja valehtelijaksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 20:50"]Jos minä olisin sinä niin vetäisin terapeuttia turpaan.
[/quote]

En suosittele.löytää itsensä hyvin pian M1 kourassa suljetulta.

Vierailija
44/63 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittuiluksi voidaan terapiassa katsoa terapeutin toiminta, jonka tavoitteena on loukata asiakasta tai vittuilu voi olla terapeutin epäonnistunut keino pärjätä omien hankalien tunteiden kanssa, joita asiakas herättää. Joskus myös asiakas voi kokea vittuiluksi sen, että terapeutti yrittää joko suoraan tai peitellysti saada asiakasta kyseenalaistamaan omat ajatuksensa ja toimintatapansa.

Terapeutteja on monenlaisia, hyvä terapeutti ottaa palautteen vastaan ja pystyy myös tarkastelemaan omaa työtapaansa sen ohella, että hän tarkastelee yhdessä asiakkaan kanssa tämän tulkintoja, tunteita, ajatuksia ja kokemuksia tilanteesta. Eli ota asia puheeksi terapeutin kanssa, ja katso, miten hän reagoi ja vastaa sinulle. T. psykoterapeutti

Vierailija
45/63 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
46/63 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
47/63 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
48/63 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa, jos olet antanut luvan siihen.

Vierailija
49/63 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
50/63 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 22:03"]Joskus myös asiakas voi kokea vittuiluksi sen, että terapeutti yrittää joko suoraan tai peitellysti saada asiakasta kyseenalaistamaan omat ajatuksensa ja toimintatapansa.

[/quote]

Tämä on se mihin itse törmään niin usein, että olen kokenut sen pitkään jopa erityisosaamisekseni tietynlaisten asiakkaiden kanssa. Esimerkiksi hiljattain minulle tuli asiakas, joka oli täynnä raivoa siitä, että hänen tyttärensä, aikuinen, yliopistossa opiskeleva, ei halunnut palauttaa hänelle hänen rahojaan. Kyselin että mikä on tilanne, onko tytär siis lainannut ne rahat vai mitä. Ei, isä oli antanut ne vapaasta tahdostaan, tietyn summan joka kuukausi kerran kuussa. Mutta nyt hänele oli tulltu paniiki maailman talouspoliittinen tapahtumien seurauksena, että ehkä hän sittenkin tarvitsee itse kaikki rahansa, eikä niistä ole tyttären tuhlattavaksi antaa. 

Minä sanoin ihan suoraan, että tyttäresi, joka sanoo että et sinä voi nyt yhtäkkiä pyytää rahojasi takaisin kun et ole sanonut että ne on vain lainaa, on oikeassa, ja sinä väärässä. Mies suuttui ja sanoi että tuommoisia te ämmät aina olette, yhdessä miehiä vastaan, kuppaatte miesten rahat. Mutta päivän päästä soitti minulle ja sanoi tajunneensa, että olin oikeassa, että hänellä on oikeus olla antamatta mitään kuukausiavustusta tyttärelle, mutta jos hän sitä antaa, hän ei voi alkaa yllättäen periä sitä takaisin. Mies koki että hänelle vittuiltiin päivän, mutta hetken mietittyään koki että saikin hyvän neuvon.

Vierailija
51/63 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 21:20"]

Kaverini on Psykoterapeutti, mutta hänen oma mielenterveytensä horjuu niin paljon, että menetti oikeutensa toimia terapeuttina. Mielenterveys horjui jo 10 vuotta sitten, mutta silloin lääkitys ja terapia auttoivat. Nyt ei enää vaemaan voi jatkaa ammatissaan. Kanteluitakinbon tehty.

[/quote]

Onkohan sun kaverisi tuon yhden aiemmin kirjoittaneen 12(?) terapeutti?

Vierailija
52/63 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä psykologi / psykoterapeutti. Kysyisin muutaman kysymyksen.

Kertoisitko sinä siis tapauksia omasta elämästäsi, kuinka olet julkisella paikalla haukkunut lastasi imbesilliksi ja huutanut hänelle? Jos kertoisit, niin olisiko tämä tarina totta vai olisiko se vain tapa yrittää pehmittää keskustelua suuntaan, että me kaikki teemme virheitä tai yritys provosoida ja saada asiakkaasta uusia puolia esiin? Itse en kyllä osannut yhtään samaistua tilanteeseen eikä se minua rentouttanut, mutta jäin miettimään, että olisiko se jonkun kanssa voinut näin tehdä.

Entä kerrotteko te miten typeriä muita asiakkaita teillä on, jotta paikalla istuva asiakas kokisi itsensä jotenkin paremmaksi? Itse en saanut tuostakaan ajatuksesta yhtään kiinni vaan jäin miettimään, että kauhea, jos minäkin olen yksi niistä hulluista, jotka käyvät hänelle vain puhumassa ja hän saa siitä rahaa tai kertooko hän minunkin tapauksesta naureskellen jollekin toiselle potilaalle, toki nimettä, mutta kuitenkin.

Keksiikö psykologit oikeastikin jotain valheellisia tarinoita omasta elämästään, jotta asiakas kokisi, että heillä on jotain tarttumapintaa asiaan? Vai luuletteko, että tämä psykologi oikeasti karjuu lapselleen ja päätti siitä meille avautua?

Mikä näiden juttujen pointti siis voisi olla?

Mainittakoon sen verran, että itse haimme apua siihen, että toisella meistä on addiktio. Toki ymmärrämme, että se vaikuttaa meidän parisuhteeseen, mutta en ymmärtänyt esimerkiksi noita lapsenkasvatuskommentteja yhtään siinäkään mielessä, että miten ne liittyivät tuon addiktion syiden ja seurausten selvittelyyn. Eri asia olisi ollut, jos olisimme olleet hakemassa vaikka perheneuvolasta apua lastemme kasvatukseen.

Vierailija
53/63 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
54/63 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

V

Vierailija
55/63 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 22:27"]

Sinä psykologi / psykoterapeutti. Kysyisin muutaman kysymyksen.

Kertoisitko sinä siis tapauksia omasta elämästäsi, kuinka olet julkisella paikalla haukkunut lastasi imbesilliksi ja huutanut hänelle? Jos kertoisit, niin olisiko tämä tarina totta vai olisiko se vain tapa yrittää pehmittää keskustelua suuntaan, että me kaikki teemme virheitä tai yritys provosoida ja saada asiakkaasta uusia puolia esiin? Itse en kyllä osannut yhtään samaistua tilanteeseen eikä se minua rentouttanut, mutta jäin miettimään, että olisiko se jonkun kanssa voinut näin tehdä.

Entä kerrotteko te miten typeriä muita asiakkaita teillä on, jotta paikalla istuva asiakas kokisi itsensä jotenkin paremmaksi? Itse en saanut tuostakaan ajatuksesta yhtään kiinni vaan jäin miettimään, että kauhea, jos minäkin olen yksi niistä hulluista, jotka käyvät hänelle vain puhumassa ja hän saa siitä rahaa tai kertooko hän minunkin tapauksesta naureskellen jollekin toiselle potilaalle, toki nimettä, mutta kuitenkin.

Keksiikö psykologit oikeastikin jotain valheellisia tarinoita omasta elämästään, jotta asiakas kokisi, että heillä on jotain tarttumapintaa asiaan? Vai luuletteko, että tämä psykologi oikeasti karjuu lapselleen ja päätti siitä meille avautua?

Mikä näiden juttujen pointti siis voisi olla?

Mainittakoon sen verran, että itse haimme apua siihen, että toisella meistä on addiktio. Toki ymmärrämme, että se vaikuttaa meidän parisuhteeseen, mutta en ymmärtänyt esimerkiksi noita lapsenkasvatuskommentteja yhtään siinäkään mielessä, että miten ne liittyivät tuon addiktion syiden ja seurausten selvittelyyn. Eri asia olisi ollut, jos olisimme olleet hakemassa vaikka perheneuvolasta apua lastemme kasvatukseen.

[/quote]

Jos jollekin olisin kertonut omista virheistäni lapsenkasvatuksessa, se olisi juuri siksi, että epäilisin asiakkaan tuntevan hieman liikaa syyllisyyttä omista virheistään, jotka kuitenkin ovat hyvin inhimillisiä eikä erityisen paheksuttavia. Sellainen oikeasti auttaa osaa ihmisistä, että terapeuttikin kertoo, että en minäkään pyhimys ole.

Toisten asiakkaiden tilasta en kerro, edes nimettömänä. Jos jollain olisi oikein kova pakkomielle käyttäytyä normien mukaan, saattaisin kertoa joistain inhimillisen käytöksen tapauksista, joissa on toimittu normien vastaisesti, mutta silti lopulta mitään kauheaa ei ole tapahtunut. Vaan en omista asiakkaistani. 

Jotenkin tuntuu että nro 48 tapauksessa terapeutti on tulkinnut hieman väärin asiakkaan ongelmien laatua. Ei pahantahtoisesti, ja nämä virheet luultavasti ovat korjattavissa jos  niistä keskustellaan, mutta väärin kutienkin. Terapeutti ei ole mikään erehtymätön ajatustenlukija, mutta hyvässä terapiasuhtessa päästään kohti totuutta keskustelemalla.

t. 21

Vierailija
56/63 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 21:38"]Melle avautui, että ei ymmärtänyt, kun meni kiinnostavaa psykologiaa lukemaan, millaiseen työhön päätyy. Sanoi myös, että ärsyttää, kun ihmiset valittaa ongelmistaan. Mikseivöt itse hoida adioitaan ja tee niille ongelmille jotakin. Yths:n psykologi tuo oli.[/quote]

Tämä on turhankin monella kokemus ainakin ensalkuun. Etenkin niillä, jotka hoitavat psykologian opiskelunsa lukupainotteisesti. Asioiden opiskelu kirjasta ja konkreettinen mielenterveystyö 8 tuntia päivässä viitenä päivänä viikossa työuran loppuun asti ovat kaksi täysin eri asiaa, mutta sitä työn todellisuutta ei hirveästi laitoksilla huudella. Saati sitä miten tulevat auttajat pystyisivät pitämään itse itsensä kunnossa. Moni tulee suoraan lukiosta, pänttää kirjat ja sitten x vuoden päästä ihmetellään kun oikea työ onkin aika rankkaa ja pitkälle aikataulutettua. Eikä voikaan oikein pitää ommoo lommoo tai olla enää akateemisesti vapaa. Liian moni nuori opiskelija jättää myös omien asioidensa käsittelyn vähän puolitiehen tai ei sokeuttaan aloita sitä savottaa ollenkaan. Kombinaation tulosksena nopeasti kyynistyvä, väsyvä psykologi / terapeutti, joka avautuu vääristä asioista väärälle kohteelle väärään aikaan.

Vierailija
57/63 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä tarvinnut terapeuttia

Vierailija
58/63 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että terapeutti voi tajuta tilanteen väärin, jos se jotenkin epämääräisesti kerrotaan. Ymmärrän myös, että myös terapeutit ovat ihmisiä ja voivat kokeilla erilaisia menetelmiä asiakkaiden herättelyyn. Meille tuo oli vain yksi käyntikerta, jossa tuli nuo kaikki aikasemmin mainitsemani asiat ja se riitti siihen, että me ei enää samalle terapeutille haluttu mennä.

En kokenut, että saan sille lähes 150 eurolle vastinetta, jos terapeutti ei tunnu yhtään kuuntelevan, että mihin haluamme apua. Kerroimme selkeästi, että tarvitsemme apua addiktioon. Terapeutti ei kuitenkaan keskittynyt siihen, että mitä meillä oli kerrottavana vaan kertoi päälle aina omista jutuistaan ja naureskeli muille asiakkailleen.

Harmillista tässä on, että hän on ollut yksi Suomen parhaista terapeuteista.

Vierailija
59/63 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

huu

Vierailija
60/63 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Jos kriisipuhelimessa joku vattuilee, vedä luuri kii myös. Terapeuttien kannattaa kettuilla vapaalla jollekin joka jaksaa sitä tai jättää ala toiselle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän