Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sairaalassa hoitajat tylyjä rikollisille?

Vierailija
08.01.2015 |

Onko hoitajat/lääkärit tylyjä rikollisille? Siis tuossa Sykkeessä ovat veemäisiä jos potilas on tehnyt jotain pahaa? Jos täällä on hoitajia ja olet joutunut hoitamaan rikollista, niin miten suhtaudut?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja myös jos joutuu olemaan synnytyksessä mukana, jos äiti on tehnyt jotain pahaa, esim Sirpa Laamanen, sitten se tytön kidutushomma mikälie Melissa Merikukka vai mikä se oli ja tää Oulun vauvasurmaaja. Pystyykö siinä kätilö käyttäytymään normaalisti? Siis tsemppaamaan synnyttäjää jne

Vierailija
2/22 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sykettä nyt on dramatisoitu, sehän on viihdettä jotta kansa katsoisi. Töissä ei saa näyttää mitä potilaasta ajattelee henkilökohtaisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Kollegalta kuulin että kirurgi oli töksäytellyt lapsensa ja vaimonsa ampuneelle isälle (oli yrittänyt tappaa itsensäkin siinä onnistumatta), mutta hoitajat pitivät pokan. Tietty ystävällisyys häviää käytöksestä tuollaisessa tilanteessa, mutta muuten potilaaseen suhtaudutaan neutraalisti.

Vierailija
4/22 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein aborttia viikolla 16.. ja minulle oltiin tylyjä. tosin se oli kyllä ihan oikein, koska tein väärin.

Vierailija
5/22 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 15:05"]Minä tein aborttia viikolla 16.. ja minulle oltiin tylyjä. tosin se oli kyllä ihan oikein, koska tein väärin.
[/quote]

Et ole rikollinen.

Vierailija
6/22 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammatti-ihmisiä he ovat, joten eiköhän osaa suhtautua hankaliinkin asiakkaisiin. Ammattitaitoon kuulunee, ettei näytä ajatuksiaan. Mun sairaanhiitajakaverini sanoi, että ajattelee potilaita enemmän potilaina kuin ihmisinä, hurjalta kuulosti sekin.

Vierailija
7/22 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se Eerika-juttu oli ihan hirveä. Kyllä olisi ollut hankala olla mukana sen naisem synnytyksessä.

Vierailija
8/22 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 15:06"]Ammatti-ihmisiä he ovat, joten eiköhän osaa suhtautua hankaliinkin asiakkaisiin. Ammattitaitoon kuulunee, ettei näytä ajatuksiaan. Mun sairaanhiitajakaverini sanoi, että ajattelee potilaita enemmän potilaina kuin ihmisinä, hurjalta kuulosti sekin.
[/quote]

No parempi niin, huorakin ajattelee asiakkaita rahana,. Hulluksihan sitä muuten tulisi.

Vierailija
9/22 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkkuni joutui vuosia takaperin hoitamaan Jokelan koulusurmaajaa, Pekka-Eric Auvista. Itse en takuulla olisi pystynyt käyttäytymään "normaalisti", jos sairaalaan tuotaisiin juuri monta nuorta ihmistä surmannut miehenalku. Mutta hoitohenkilökunnan on vaan totuttava hoitamaan ja kohtelemaan potilaita tasa-arvoisesti, olivat he sitten tehneet miten kauheita asioita tahansa.

Vierailija
10/22 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat eivät yleensä tiedä mikä rikollinen potilas on. Itse vankeja sairaalassa hoitaneena ei minulla ollut hajuakaan mitä he olivat tehneet. Vankilassa olon syy kun ei kuulu potilaskertomukseen. Täytyy myöntää, että olisi vaikea hoitaa jotain lapsenraiskaajaa/tappajaa. Parempi vain kun ei tiedä.

Vierailija
11/22 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen aihe

Vierailija
12/22 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin suorilta vastata että ei. Yleensä kun potilaan menneisyys tai rikolliset teot ei ole tiedossa. Mutta jos vastaan tulisi ns tunnettu rikollinen, niin käsi sydämellä ei osaa sanoa.. Toivoisin että objektiivisuus ja ammatillisuus säilyisi kuten tähänkin asti.

Vierailija
13/22 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pystyn hoitamaan kaikkia neutraalisti. Piiloudun tavallaan "hoitaja identiteetin" taakse. Eli olen hoitaja ja minun kuuluu kohdella kaikkia tasa-arvoisesti. Se on pakko ajatella niin. 

Voi olla että ensin hoidan hakattua vaimoa ja sen jälkeen miestä joka on tuotu vankilasta hoitoon koska hänet on hakattu siellä. Vankiloissa muut vangit eivät oikein tykkää noista naisten ja lasten hakkaajista.

Vierailija
14/22 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hoitaja ei kykene suhtautumaan potilaisiinsa ammatillisesti, on hän mielestäni väärällä alalla.

Olen tehnyt töitä vankien kanssa ja ensisijaisesti he olivat ihmisiä ja minun asiakkaitani. Osan taustoista tiesin, osan taustoista en. Mutta ei sillä ole siinä hetkessä väliä. Oikeuslaitos jakaa tuomiot, se ei ole hoitajan tehtävä silloin, kun hän hoitaa potilastaan. 

Vierailija
15/22 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta miksi vieraan ihmisen täytyisi ryhtyä tylyksi rikollista kohtaan. Sehän on tavallaan askel henkilökohtaisuuksiin. Olisiko siinä jokin pohja ajatus että kun rikollinen on tehnyt jotain pahaa ja astunut toisen reviirille(on toki muutama rikos jossa tätä ei tapahdu) niin rikollinen menettää oman henkilökohtaisen tilansa. Silmä silmästä. Ja kaikilla on sen jälkeen oikeus kohdella tätä miten hyvänsä. Itse varmaan olisin neutraali, koska en halua ottaa toisten elämää omakseni.

Vierailija
16/22 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 15:09"]

Serkkuni joutui vuosia takaperin hoitamaan Jokelan koulusurmaajaa, Pekka-Eric Auvista. Itse en takuulla olisi pystynyt käyttäytymään "normaalisti", jos sairaalaan tuotaisiin juuri monta nuorta ihmistä surmannut miehenalku. Mutta hoitohenkilökunnan on vaan totuttava hoitamaan ja kohtelemaan potilaita tasa-arvoisesti, olivat he sitten tehneet miten kauheita asioita tahansa.

[/quote]

Ilmeisesti vaitiolovelvollisuus kuitenkin vähän joustaa tuollaisissa tapauksissa? Tietääkseni lain mukaan vaitiolovelvollisuus on voimassa potilaan kuoltuakin. Serkkusi on syyllistynyt rikokseen kertoessaan potilaan nimen sinulle!

Vierailija
17/22 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 15:29"]

[/quote]

Ilmeisesti vaitiolovelvollisuus kuitenkin vähän joustaa tuollaisissa tapauksissa? Tietääkseni lain mukaan vaitiolovelvollisuus on voimassa potilaan kuoltuakin. Serkkusi on syyllistynyt rikokseen kertoessaan potilaan nimen sinulle!

[/quote]

En ole kommentin kirjoittaja, mutta kannattaa suhtautua siihen että eri virastoissa nimenomaan työskentelee ihmisiä. 

Vierailija
18/22 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 15:35"]

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 15:29"]

[/quote]

[/quote]

En ole kommentin kirjoittaja, mutta kannattaa suhtautua siihen että eri virastoissa nimenomaan työskentelee ihmisiä. 

[/quote]

Tuo ei ole mikään selitys. Terveydenhuollossa potilaat voivat olla julkisuuden henkilöitäkin, mutta vaitiolovelvollisuus on ehdoton. Siitä on helppo pitää kiinni, ei ole vaikeaa. Mieltä painavat asiat voi käsitellä työyhteisön kesken tai työnohjauksessa. Tuo täällä mainittu hoitaja ansaitsisi potkut työstään. Olen itse työskennellyt terveydenhuoltoalalla ja sanon tämän omien kokemusteni pohjalta. Vaitiolovelvollisuus istutetaan tiukasti opiskelijoihin jo opintojen alusta saakka, se on ihan ammattietiikan ydintä!

Vierailija
19/22 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 15:29"][quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 15:09"]

[/quote]

[/quote]

Jos on ilmoitettu julkisesti mihin sairaalaan hän meni ja serkku on vaikka vaan ollut vakavana kun ap esim. kysyi hoitiko tätä, niin ap voi huomata keho kielestä, että hoiti, vaikka ei serkku sanonutkaan ääneen. Ei rikosta. Mutta eihän me tiedetä miten meni.

Vierailija
20/22 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 15:43"]

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 15:29"][quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 15:09"] Serkkuni joutui vuosia takaperin hoitamaan Jokelan koulusurmaajaa, Pekka-Eric Auvista. Itse en takuulla olisi pystynyt käyttäytymään "normaalisti", jos sairaalaan tuotaisiin juuri monta nuorta ihmistä surmannut miehenalku. Mutta hoitohenkilökunnan on vaan totuttava hoitamaan ja kohtelemaan potilaita tasa-arvoisesti, olivat he sitten tehneet miten kauheita asioita tahansa. [/quote] Ilmeisesti vaitiolovelvollisuus kuitenkin vähän joustaa tuollaisissa tapauksissa? Tietääkseni lain mukaan vaitiolovelvollisuus on voimassa potilaan kuoltuakin. Serkkusi on syyllistynyt rikokseen kertoessaan potilaan nimen sinulle! [/quote] Jos on ilmoitettu julkisesti mihin sairaalaan hän meni ja serkku on vaikka vaan ollut vakavana kun ap esim. kysyi hoitiko tätä, niin ap voi huomata keho kielestä, että hoiti, vaikka ei serkku sanonutkaan ääneen. Ei rikosta. Mutta eihän me tiedetä miten meni.

[/quote] Hölynpölyä. Sairaaloissa hoidetaan runsain mitoin kuolevia ihmisiä. Ei yksi kohtalo jää niin paljon painamaan, että sen annettaisiin näkyä, varsinkaan jos joku vielä utelee asiasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan