Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kivunlievitys synnytyksessä

Vierailija
08.01.2015 |

Olen tässä pähkäillyt tuota kivunlievitys asiaa, odotan esikoistani syntyväksi maaliskuussa ja kyselisinkin nyt teiltä kokemuksia, eli:
Minkä kivunlievitysvaihtoehdon valitsit ja oliko siihen joku erikoinen syy ja miten se mielestäsi toimi? Myös luomuna synnyttäneiden kokemuksista olen kiinnostunut.

Kommentit (80)

Vierailija
1/80 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiinnostaa, synnytän helmikuussa.

Vierailija
2/80 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse otin epiduraalin, Aquarakkulat selkään ja mahaan, kävin myös ammeessa, kohdunsuulle jotain puudutteita? (Olin niin väsynyt siinä vaiheessa etten älynnyt mitä ne teki..) ja mikään noista ei tehonnut.. Ammeessa olo helpotti vähän.. Lopulta synnytystä kului 35h ja tekivät kiireellisen sektion ja vasta siinä annettu spinaalipuudutus vei tunnot :D
Itse suosittelen ammetta! :)) helpotti alkuun ihan hyvin ja sai kellua ihan rauhassa :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/80 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekassa synnytyksessä en valinnut mitään, mutta mulle laitettiin epiduraali. Tokassa synnytyksessä mulla oli synnytyssuunnitelmassa kivunlievityskohdassa, että ei epiduraalia eikä ilokaasua, mutta siinä tohinassa ei kukaan varmaan ehtinyt sitä edes katsoa :D Ponnistusvaiheessa mulla oli pudendaalipuudutus (häpyhermon puudutus), koska mulla oli avonainen tarjonta, joka tekee ponnistamisen erittäin kivuliaaksi.

Epiduraalista en tykännyt, koska se esti liikkumisen ja toisaalti hankaloitti ponnistamista. Ilokaasua en vissiin aluksi saanut otettua oikein ja sitten kun sain, siitä tuli tosi sekava olo ja annoin heti sen jälkeen maskin pois.

Parhaat lievitykset oli mulle liike, hengitys ja kaurapussit. Ekassa synnytyksessä mulla oli myös aquarakkulat, mutta en osaa sanoa, oliko niistä hyötyä.

Vierailija
4/80 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

komppaan....tosin myös miettinyt useasti josko se ilokaasu toimisi kun en mitään epiduraalia haluaisi ottaa ja kaksoset vielä ois tulossa

Vierailija
5/80 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen syntyessä halusin ja sain epiduraalin, ihan siksi että sattui niin julmetusti. Kaksi seuraavaa syntyivät ilman kivunlievitystä, homma oli niin nopeasti ohi etten olisi edes ehtinyt sellaista saada.
Periaatteellisia kivunlievityksestä kieltäytyjiä en jaksa ymmärtää.

Vierailija
6/80 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen lapsen aikana sain epiduraalin. Se auttoi taivaallisesti. En tuntenut mitään kipua, ainoastaan silloin kun pää tuli ulos. Avautumisvaiheen nukuin ja kätilö herätti ponnistamaan.

Toisessa synnytyksessä en kerennyt saada kipulääkettä ja synnytys venyi ja venyi ja kivut oli järkyttävät.
Nyt taas synnytys edessä ja ajoissa lähden sairaalaan että kerkeän saada kivunlievitystä.

Vierailija
7/80 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

4, mitä tarkoittaa avoinainen tarjonta?

Vierailija
8/80 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 14:45"]

4, mitä tarkoittaa avoinainen tarjonta?

[/quote]

Vauva tulee pää väärässä asennossa ulos. Pitäis olla raivotarjonta, mutta onkin otsa.

Vierailija
9/80 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan nyt kuopusta ja myös synnytän maaliskuussa. Esikoisen synnytyksen otin ensin tens-laitteen ja se asetettiin alaselkään, sillä lähti selkäkipu ja pysyi poissa puoleen väliin asti. Ilokaasusta ei ollut kivunlievitukseen, mutta auttoi mua pysymään rauhallisena ja hengittämään tahdissa. Epiduraali helpotti ja poisti supistuskivun, mutta ei painetta alapäästä. Silti onnistuin nukkumaan hetken. Vauvansydänäänet romahti ja meinattiin leikata joten sain spinaalin siihen päälle se poisti kaiken kivun jopa sen paineen peräsuolessa mikö tulee kun sen 10cm auki ja vauva on tulossa. Vauvan tuloa ulos en tuntenut alapäässä, koska spinaali, ei siis leikattukkaan aukesin matkalla leikkaussaliin tarpeeksi. Nyt ajoin ottaa epiduraali ja spinaalin myös yhdistettynä. Ensisynnyttäjälle tätä ei kumminkaan suositella.

Vierailija
10/80 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli ilokaasoa, josta vain oksentelin. Epiduraali mutta se ei jostain syystä auttanut. Sitten oli jotain suoneen laitettavaa kipulääketta mutta siitä tuli aina hetkellinen apu. Synnytys oli pitkä, rankka ja traumaattinen... ehkäpä juuri tuosta, että se kivunlievitys ei onnistunut. Kätilö oli myös hyvin penseä koittamaan mitään, tavallaan päätti mun puolesta että luomuna mennään. Kaikin puolin paska kokemus. Silloin naivisti ajattelin, että ammattilaiset hoitavat ja auttavat. Nyt kehotan viisastuneena opiskelemaan etukäteen erilaisia kivunlievityksiä, että osaa jotain vaatia.

Vierailija
11/80 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mua arveluttaa epiduraalissa juuri se, että jos ei pysty liikkumaan. Ja jos sitten ei ota sitä epiduraalia,  onko ne kivut ihan infernaaliset ja sitten on jo myöhäistä epiduraalille... 2

Vierailija
12/80 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipu oli niin kova ponnistus vaiheessa, että huusin/ kiroilin. Ja mulla oli epiduraali, joka vähän lievitti. Ei normi ihminen tiedä, mitä oikea kipu on, ennen kun synnyttää, joutuu onnettomuuteen tms. Ei sitä pysty etukäteen suunnittelemaan, vaan pitää mennä tilanteen mukaan!

Vierailija
13/80 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyysin "jotain lääkettä" kun synnytys oli kestänyt 4h. Sain ilokaasua. Kipuun se ei auttanut mitään, mutta pöhnässä oli kivaa (:D) ja se maski ja kaasun ottaminen auttoi pitämään tasaisen hengityksen supistuksen aikana jolla oli merkittävä vaikutus kivun sietoon.
Tunnin päästä tuosta pyysin epiduraalin ja sain sen. Siitä 2h ja vauva oli sylissä.
Niillä pärjäsin ja hyvin meni :)

Vierailija
14/80 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menin synnytykseen sillä periaatteella että mahdollisimman vähällä, esikoinen kyseessä ja nyt tasan 4vko synnytyksestä. Käytin ensin suihkua muutaman kerran yhä jokun 2h, kokeilin lämpöpusseja josta sain kauheen pahanolon, sitten ilokaasua joka toimi tosi hyvin, mutta kun synnytys oli jo kestänyt yli 12h aloin olla todella kipeä ja otin epin. Muutama todella kipeä supistus tuli epin kanssa ja sitten laantuivat siedettäviksi ja olinkin 10cm auki ja sain alkaa ponnistaa. Epi oli hyvä eikä laitto sattunut yhtään!

Vierailija
15/80 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain jonkun tipan, mikä nopeutti kai supistuksia, vaikka synnytys käynnistyi spontaanisti ja synnytyssaliin mennessä supistuksia tuli jo 4minuutin välein.

Sain myös ilokaasua. Suosittelen sen kokeilua. Se vie terävimmän kärjen kivusta mutta toisaalta pää menee ihan sekaisin ja se ehkä vähän häiritsi keskittymistä. Muilla salissa olijoilla oli toki hauskaa kun kuuntelivat jorinoitani ja koitin koko ajan sanoa että  mua sattuu vaikka mua naurattaa.

Siinä vaiheessa kun oli lupa ponnistaa jouduin oikeasti keskittymään koska olin niin ilokaasuissa. 

Avautumisvaiheessa parasta oli hengittely, käveleminen, rauhoittuminen. Jumppapallo olisi voinut olla hyvä mutta toisaalta tuntui että vauva oli niin alhaalla etten halunnut kokeilla sitä.

Vierailija
16/80 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 14:52"]No mua arveluttaa epiduraalissa juuri se, että jos ei pysty liikkumaan. Ja jos sitten ei ota sitä epiduraalia,  onko ne kivut ihan infernaaliset ja sitten on jo myöhäistä epiduraalille... 2
[/quote]

Kivut on karmeat, sellainen tunne ponnistaessa, että halkeaa kahtia...

Vierailija
17/80 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekassa ilokaasu josta tuli vaan paha olo. Epiduraali ja mitä lie vielä. En tuntenut ponnistusvaiheessa mitään. Imukupilla ulos ja virvoiteltavaksi vauva. Kaikki kunnossa lopulta.

Toisessa akupisteitä paineltiin kotona ja sairaalassa ei ehditty antaa mitään. Ihana luomusynnytys. Kuin olis kakannut koripallon. Mut palauduin nopeasti.

Vierailija
18/80 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 vielä. Minulla oli ihana kätilö joka ehdotteli kaikenlaista kuten ammetta, selän hierontaa jne. Oli turvallinen olo. Uskon että se myös auttoi koko synnytyksen yli =)

Vierailija
19/80 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tiedoksi ettei sitä epiduraalia aina onnistuta laittamaan...

t. kokemusta kahdesta kerrasta.

Vierailija
20/80 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 14:54"]

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 14:52"]No mua arveluttaa epiduraalissa juuri se, että jos ei pysty liikkumaan. Ja jos sitten ei ota sitä epiduraalia,  onko ne kivut ihan infernaaliset ja sitten on jo myöhäistä epiduraalille... 2 [/quote] Kivut on karmeat, sellainen tunne ponnistaessa, että halkeaa kahtia...

[/quote]

Oikeasti? Ettet vaan pelottele?  Mluulin, että kivut on pahimmillaan avautumisvaiheessa. Tuo epiduraali ei kai ponistaessa enää vaikuta? Ilokaasua en tiedä, haluanko, koska inhoan sellaista oloa, että on pää sekaisin. En tykkää olla pöhnässä alkiholistakaan. 2

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi