Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vuorokautemme pimenee huomenna klo 03:00 yhdellä tunnilla. Miksi ei vain voisi olla kesäaika koko ajan

Vierailija
30.10.2021 |

Aurinkovaoimaakin saisi tunnin enemmän. Tämä olisi vihreä ratkaisu.

Kommentit (112)

Vierailija
61/112 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kun pimenee. Miksi ei vain voisi olla normaali eli talviaika koko ajan. :)

Vierailija
62/112 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, jotka haluatte sitä valoa iltaan, niin mihin aikaan lähdette lenkille yleensä töiden jälkeen? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/112 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin haluta kesäajan ihan vain siksi, että nään sitten nämä kaikki innokkaat lenkkeilijät joulukuussa ulkoilemassa, jotka eivät ilmeisesti nyt sitä jaksa harrastaa, koska kellot on talviajassa!!! Alkaa suomalaisten ylipaino-ongelmat parantua kohisten, kansanterveys kiittää!

Vierailija
64/112 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana kun palataan normaaliaikaan. Mulla kesäajan tunnin heitto aurinkoon nähden tuntuu kokoajan. En kesällä voi valvoa yhtään pidempään kuin normaaliajassa, vaikka onkin valoisampaa, vaikeampi vain saada unta, ja herätä. Kun kesäaikaan herään aurinko 3:30, viisarit näyttää 4:30. Normaaliajassa, auringon mukaisesti tuo tunti tosiaan tuntuu paremmalta.

Vierailija
65/112 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin se valonmäärä kelloa siirtämällä katoaa?

Vierailija
66/112 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se valon määrä kelloja siirtämällä mihinkään muutu.

Kyllä illan valon määrä muuttuu. En tee aamun valolla mitään, olen siihen aikaan sisällä töissä, töiden jälkeen olisi kiva ulkoilla valoisassa.

Valon määrä ei muutu. Valoisa-aika vaan sijoittuu huonommin sinun arkesi kannalta

Vierailija
67/112 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se valon määrä kelloja siirtämällä mihinkään muutu.

Kyllä illan valon määrä muuttuu. En tee aamun valolla mitään, olen siihen aikaan sisällä töissä, töiden jälkeen olisi kiva ulkoilla valoisassa.

Paljon ulkoilit tällä viikolla valoisassa ja mihin aikaan? 

Vierailija
68/112 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa että saadaan taas normaaluaika!

Aloin jo väsymään pimeisiin aamuihin. Haluan valoa aamuun!

Että on hauskempi lenkkeillä.

Vierailija
69/112 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan muu lähde aamuisin töihin, palaa illalla töistä? Vastauksista päätellen olen ainoa, jonka päiväjärjestyksessä on työssäkäynti, muut lenkkeilee.

Vierailija
70/112 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan muu lähde aamuisin töihin, palaa illalla töistä? Vastauksista päätellen olen ainoa, jonka päiväjärjestyksessä on työssäkäynti, muut lenkkeilee.

Jotkut menee illaksi töihin. Silloin aamulla on hyvä kun on valoisaa ja voi lenkkeillä.

Vierailija
71/112 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talviaika on normaaliaika. Jos ei tykkää, voi herätä edelleen aiemmin ja mennä aiemmin nukkumaan, niin kroppa pysyy kesäajassa.

Jotkut tuntuu olevan talviajan puolella lähinnä siksi, että sitä kutsutaan normaaliajaksi (kesäaika siis tässä logiikassa poikkeus). Kun taas oikeasti kaikki vaihtoehdot perustuu vain ihmisten päättämiin sopimuksiin. Mitään erityisen normaalia ei ole olemassa. Ihan on itse päätettävissä.

Vierailija
72/112 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä viikolla piti kahtena aamuna mennä, muut etänä.

Ja hitto kun oli klo 8 vielä pilkkosen pimeää. Ahdisti ihan tosi paljon!

Vierailija
73/112 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamuvirkut vaatii tässäkin asiassa itselleen mieluista asiaa välittämättä muista

Ei, vaan iltavirkut tässä vaativat. Vaikka heille olisi nimenomaan hyötyä pysyvästä normaaliajasta:

"Nykyisen talviajan valinnasta olisi hyötyä etenkin iltavirkuille. Silloin maaliskuun lopulta lokakuun lopulle ilta hämärtyisi ja aamu sarastaisi tunnin aiemmin kuin nykyisin. Jos valoisaa aikaa on enemmän ennen puoltapäivää kuin sen jälkeen, se edistää nukahtamista ja voi johtaa parempiin yöuniin. Nykyisin suomalaiset kärsivät univaikeuksista useimmiten juuri kesäisin."

- Eero Lantto, työterveyslaitoksen tutkija ja Timo Partonen, THL:n tutkimusprofessori, HS 29.9.2018

Minulla taas ihan toisin päin ja nukun talvisin aina huonoiten ja kesällä parhaiten. Samalla minulle on merkitystä sillä onko iltaisin pimeää vai valoisaa. Tänään ehdin käymään lenkin ennen pimeää, mutta huomenna en koska kelloja siirretään. Silloin on jo kello 17 pimeää, tänään kello 18 vasta ja ehdin käymään lenkin.

Vierailija
74/112 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska tästä kellojen siirtelystä vihdoin luovutaan? Vuosia on aiheesta puhuttu. Ihan sama onko se kesä vai talviaika sitten, mutta kunhan ei tarvitsisi enää siirrellä!!

Mieluummin vaikka siirrellään kuin jäädään pysyvään talvi- eli *normaaliaikaan*, jolloin jo syyskuussa olisi kuudeltä pimeä ja kesällä aurinko nousisi kahdelta aamulla. Pysyvä kesäaika on paras!

Muuta Venäjälle. Moskovan aika on sama kuin meidän "kesäaika"

Vierailija
75/112 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuvirkut hyötyy  valosta aamuisin. Iltavirkuille sillä valolla ei ole merkitystä. Samalla jos lähden aikaisin töihin niin ihan sama onko silloin valoisaa. Kyllä sen illan valo merkitsee ja ulkoilen silloin. Tosin ulkoilen pimeälläkin, mutta valoisuus parempi juttu.

Vierailija
76/112 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamuvirkut hyötyy  valosta aamuisin. Iltavirkuille sillä valolla ei ole merkitystä. Samalla jos lähden aikaisin töihin niin ihan sama onko silloin valoisaa. Kyllä sen illan valo merkitsee ja ulkoilen silloin. Tosin ulkoilen pimeälläkin, mutta valoisuus parempi juttu.

Nimenomaan se aamun valo merkitsee. Siksihän myydään kirkasvalolamppuja, että ei masentaisi pimeällä ja heräisi aamulla paremmin.

Vierailija
77/112 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan päin vastoin!

Iltavirkut tarvitsee valoa aamuun, että jaksavat helpommin herätä. Aamuvirkuille se on ihan sama koska ne on aamuisin virkkuja muutenkin.

Talviaika suosii ja hyödyttää siis iktavirkkuja enemmän.

Vierailija
78/112 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sitä mieltä että puheet kesäajan lopettamisesta ovat aamuvirkkujen salaliitto.

Jos kesäajasta luovuttaisiin lyhenisivät valoisat illat juuri huhti, syys, ja lokakuussa. Mutta aamuvirkulle se olisi yksi lysti kun hän on jo iltayhdeksältä sängyssä.

Olen iltavirkku ja on ehdottomasti järkeväämpää pysyä normaaliajassa ympäri vuoden. Iltavirkku ei todellakaan kaipaa sitä että iltaan lisätään valoa ja pöhinää.

Itse olen itavirkku ja todellakin kaipaan valoa juuri iltoihin. Siellä sillä valolla on merkitystä minulle ei aamuisin. 

Vierailija
79/112 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudessani 1970-luvulkla ei ollut mitään kellojen siirtelyä kesäaikaan. Ihan yhtä valoisia olivat kesät, ja pimeitä talvet, kuin nykyisinkin.

Vierailija
80/112 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt saa riittää tämä jankkaus osaltani.