Vuorokautemme pimenee huomenna klo 03:00 yhdellä tunnilla. Miksi ei vain voisi olla kesäaika koko ajan
Aurinkovaoimaakin saisi tunnin enemmän. Tämä olisi vihreä ratkaisu.
Kommentit (112)
Mulle on ihan sama mihin suuntaan kelloa siirretään. Eletään vaikka Mongolian ajassa, kunhan se renklaus loppuu. En ymmärrä mikä fiksaatio on ylipäätään siirrellä kelloja.
Minua ei haittaisi vaikka koko maailma olisi samassa ajassa ja esim. nukkuisin klo. 14-22 ja tekisin töitä 00-08 tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se valon määrä kelloja siirtämällä mihinkään muutu.
Kyllä illan valon määrä muuttuu. En tee aamun valolla mitään, olen siihen aikaan sisällä töissä, töiden jälkeen olisi kiva ulkoilla valoisassa.
No ei näitä asioita sinun ulkoiluaikojen mukaan onneksi päätetä. Muutenkin ihme nillittämistä jostain tunnista sinne tänne. Se ei vaikuta sun elämääsi oikeasti yhtään mitenkään.
Aamuvirkut vaatii tässäkin asiassa itselleen mieluista asiaa välittämättä muista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä illan valon määrä muuttuu. En tee aamun valolla mitään, olen siihen aikaan sisällä töissä, töiden jälkeen olisi kiva ulkoilla valoisassa.
No ei näitä asioita sinun ulkoiluaikojen mukaan onneksi päätetä. Muutenkin ihme nillittämistä jostain tunnista sinne tänne. Se ei vaikuta sun elämääsi oikeasti yhtään mitenkään.
Ikävä vaan, että näitä nillittäjiä löytyy jopa kansalaisaloitteen verran.
Kesäaikaan jäämisestä on hyötyä tasan yhden kuukauden ajan, eli loppusyksystä. Sen jälkeen päivä on jo lyhentynyt niin paljon, etteivät illat ole enää valoisia vaikka miten pinnistelisi. Siihen meni se hyöty.
Tämän yhden ulkoilukuukauden takia oltaisiin valmiita sotkemaan KOKO VUODEN KELLONAJAT. Itsekeskeisyytensä on kyllä totaalisen käsittämätöntä.
Näiden kesäaikapainostajien mielestä kaikki suomalaiset ulkoilevat vain kesällä ja valoisassa. Ei ihme että ollaan niin huonokuntoisia ja ylipainoisia.
Siirretään kelloa 12 tuntia, niin sitten voitte ulkoilla vaikka keskellä yötä, kun on valoisaa! Varmaan sitten ilmastokin muuttuu trooppiseksi.
Jos kellojen siirtelystä olisi jotain hyötyä, vasemmistohallitus olisi jo kieltänyt sen.
Vierailija kirjoitti:
Aamuvirkut vaatii tässäkin asiassa itselleen mieluista asiaa välittämättä muista
Ei, vaan iltavirkut tässä vaativat. Vaikka heille olisi nimenomaan hyötyä pysyvästä normaaliajasta:
"Nykyisen talviajan valinnasta olisi hyötyä etenkin iltavirkuille. Silloin maaliskuun lopulta lokakuun lopulle ilta hämärtyisi ja aamu sarastaisi tunnin aiemmin kuin nykyisin. Jos valoisaa aikaa on enemmän ennen puoltapäivää kuin sen jälkeen, se edistää nukahtamista ja voi johtaa parempiin yöuniin. Nykyisin suomalaiset kärsivät univaikeuksista useimmiten juuri kesäisin."
- Eero Lantto, työterveyslaitoksen tutkija ja Timo Partonen, THL:n tutkimusprofessori, HS 29.9.2018
Joidenkin ihmisten mielestä maailma pimenee kun he sulkevat silmänsä. Onhan sekin yksi elämänfilosofia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitusviestissä sanottiin että vuorokausi pimenee tunnilla ja että kesäaikana saisi tunnin enemmän aurinkovoimaa. Ihan yhtä monta tuntia päivässä on valoa, olipa normaali- tai kesäaika.
Totta ap kirjoitta, huomenna tosiaan vuorokausi pitenee yhdellä pimeällä tunnilla, mus se on vaan toi 1 vuorokausi.
Vierailija kirjoitti:
Ai niinkuin vrk= 25h?
No onhan huomisessa vuorokaudessa 25 tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän illalla ja aamulla ole kellon kanssa mitään tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on ihan sama mihin suuntaan kelloa siirretään. Eletään vaikka Mongolian ajassa, kunhan se renklaus loppuu. En ymmärrä mikä fiksaatio on ylipäätään siirrellä kelloja.
Minua ei haittaisi vaikka koko maailma olisi samassa ajassa ja esim. nukkuisin klo. 14-22 ja tekisin töitä 00-08 tms.
Mulla varmaan entisessä työssä esimies olisi kuitenkin pakottanut töihin klo 8-16, koska "siihen aikaan kuuluu olla töissä".
Vierailija kirjoitti:
Mä olen iltavirkku ja vaadin normaaliaikaa juuri siksi, että aamu edes joskus käynnistyisi eikä vasta klo 9, eli pimeää töihin mennessä ja pimeää sieltä lähtiessä.
Aamuvirkut voivat mennä töihin vaikka seiskaan, kun ei heitä se aamupimeys haittaa, ja ulkoilla klo 15-16.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SINÄ et tee aamun valolla mitään.
Moni muu tekee. On lapsillakin mukavampaa ja TURVALLISEMPAA, kun ei tarvitse pilkkopimeässä taapertaa kouluun. Moni lapsi lähtee yksin pimeään tarpomaan jo seitsämän jälkeen aamulla. Kaikilla ei ole koulukyytejä, vaikka matka olisi useita kilometrejä. Kaikilla ei ole myöskään katuvaloja, eikä pyöräteitä.
Tervetuloa talviaika!
On paljon ihmisiä, jotka valitsisivat pysyvän talviajan, minä esimerkiksi.
Vaadimme lisää valoisaa aikaa iltaan jotta voimme valvoa myöhempään ja vaatia että koulujen aloitusaikaa myöhäistetään! Haluamme olla samassa ajassa kuin Venäjä jotta joudumme pitkittämään työaikaa entisestään kun olemme yhteyksissä liikekumppaneihimme jotka sijaitsevat itse asiassa meistä länteen. Kuka ei nauttisi siitä että paverit alkavat illalla tuntia myöhemmin.
Peittoa voi helposti pidentää jatkopalalla joka on leikkattu toisesta päästä.
Vierailija kirjoitti:
Koska tästä kellojen siirtelystä vihdoin luovutaan? Vuosia on aiheesta puhuttu. Ihan sama onko se kesä vai talviaika sitten, mutta kunhan ei tarvitsisi enää siirrellä!!
EU petti meidät tässäkin asiassa. Piti muka joka valtion saada itse päättää kellojensiirrosta. Oli helppo luvata, kun tiesivät koronahässäkän olevan tulossa. Fixit tää eu-paska!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä vaan, että näitä nillittäjiä löytyy jopa kansalaisaloitteen verran.
Kesäaikaan jäämisestä on hyötyä tasan yhden kuukauden ajan, eli loppusyksystä. Sen jälkeen päivä on jo lyhentynyt niin paljon, etteivät illat ole enää valoisia vaikka miten pinnistelisi. Siihen meni se hyöty.
Tämän yhden ulkoilukuukauden takia oltaisiin valmiita sotkemaan KOKO VUODEN KELLONAJAT. Itsekeskeisyytensä on kyllä totaalisen käsittämätöntä.
Näiden kesäaikapainostajien mielestä kaikki suomalaiset ulkoilevat vain kesällä ja valoisassa. Ei ihme että ollaan niin huonokuntoisia ja ylipainoisia.
Siirretään kelloa 12 tuntia, niin sitten voitte ulkoilla vaikka keskellä yötä, kun on valoisaa! Varmaan sitten ilmastokin muuttuu trooppiseksi.
Kyllä ne illat pidempään on valoisia koko vuoden ajan pysyvässä kesäajassa. Nyt on esimerkiksi vielä ihan mukavasti valoa vaikka metsälenkkiä varten. Huomenna tähän aikaan ei ole enää, kun siirrytään talviaikaan. Pikemminkin mua laiskottaa ja lihottaa se, että talviajalla lyhennetään jo ennästään lyhyttä valoisaa aikaa iltapäivästä ja illasta, jolloin olisi aikaa ulkoilla.
Vierailija kirjoitti:
Hei miksei kukaan ole tätä keksinyt! Käännetään vaan kelloja 12h eteenpäin, niin valon määrä lisääntyy 12h ja saadaan elää koko talvi samanlaisessa valossa kuin kesällä!
Vielä parempi olisi kääntää kelloja 6 kk eteenpäin, niin valon määrä lisääntyy huimasti. Lisäksi on lämpimämpää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska tästä kellojen siirtelystä vihdoin luovutaan? Vuosia on aiheesta puhuttu. Ihan sama onko se kesä vai talviaika sitten, mutta kunhan ei tarvitsisi enää siirrellä!!
Mieluummin vaikka siirrellään kuin jäädään pysyvään talvi- eli *normaaliaikaan*, jolloin jo syyskuussa olisi kuudeltä pimeä ja kesällä aurinko nousisi kahdelta aamulla. Pysyvä kesäaika on paras!
Ihan sama kumpi, mutta siirtelyn täytyy loppua. Monet ihan oikeasti kärsii tästä. On ihan tutkitusti negatiivisia terveysvaikutuksia.
Normaaliaikaan vaan. Ja on vain ilmoitusasia Eu:lle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei miksei kukaan ole tätä keksinyt! Käännetään vaan kelloja 12h eteenpäin, niin valon määrä lisääntyy 12h ja saadaan elää koko talvi samanlaisessa valossa kuin kesällä!
Vielä parempi olisi kääntää kelloja 6 kk eteenpäin, niin valon määrä lisääntyy huimasti. Lisäksi on lämpimämpää.
Loistoidea! Allekirjoitan heti, jos tästä tehdään kansalaisaloite!
Ihan sama kumpi, mutta siirtelyn täytyy loppua. Monet ihan oikeasti kärsii tästä. On ihan tutkitusti negatiivisia terveysvaikutuksia.